tuikku kirjoitti:.
Maksimitaso vakio-osilla hiukkasloukkujen kanssa noissa on luokkaa 430hv ja 1000nm
Ahtimet määrää tason, silloin sitä ei voi ohjelmalla kiertää mitenkään.
Sen kummemmin laskukonetta naputtelematta ja asiaa tuntematta pistää hieman silmään
tuossa käyrässä melko kova ero mootoritehon ja takapyörätehon välillä
Pienemmät moottorit, pienemmät erot? Vai vaimeneeko potku voimansiirrossa ihan prosenteilla??
Kyllä voiman siirto hukkaa tehoa useita %:teja
isompi tai pienpi kone jos molemat on samalla vaihteistolla(automaati/manuaali) ja
renkailla niin häviöt samaa luoka saman mallissa autoissa
prosenttejahan ne on tässätapauksessa
niihin kuuluu kardaanin renkaiden rattaiden ym. voimansiirrossa pyörivien osien kiihdytyksseen kuluva teho
arvio 200hv autolta kuluu aikaa 10s kun taas 400hv autolla 5s voimansiiron osat kiihtyvät puolet pienemmässä ajassa jolloin niihin hukkuu suurempi teho
kyllä käyrät näyttää ihan oikeilta nelikossa on tosin muutamia kiihdytettäviä osia enempi jotta voi tulla paperille liian pieni teho vai onko siinä valikoissa valittava vetotapa
jos autoon vaihdetaan tehokkaampi moottori voimansiirtolinjan pysyessä samana niin voimansiirto häviö kasvaa väkisinkin
kun jokin pyörivä esine kiihdytetään puolet pienemmässä ajassa samaan kierrosnopeuteen vaatii se lisää voimaa
tuikku kirjoitti:.
Maksimitaso vakio-osilla hiukkasloukkujen kanssa noissa on luokkaa 430hv ja 1000nm
Ahtimet määrää tason, silloin sitä ei voi ohjelmalla kiertää mitenkään.
Sen kummemmin laskukonetta naputtelematta ja asiaa tuntematta pistää hieman silmään
tuossa käyrässä melko kova ero mootoritehon ja takapyörätehon välillä
Pienemmät moottorit, pienemmät erot? Vai vaimeneeko potku voimansiirrossa ihan prosenteilla??
Kyllä voiman siirto hukkaa tehoa useita %:teja
isompi tai pienpi kone jos molemat on samalla vaihteistolla(automaati/manuaali) ja
renkailla niin häviöt samaa luoka saman mallissa autoissa
prosenttejahan ne on tässätapauksessa
niihin kuuluu kardaanin renkaiden rattaiden ym. voimansiirrossa pyörivien osien kiihdytyksseen kuluva teho
arvio 200hv autolta kuluu aikaa 10s kun taas 400hv autolla 5s voimansiiron osat kiihtyvät puolet pienemmässä ajassa jolloin niihin hukkuu suurempi teho
kyllä käyrät näyttää ihan oikeilta nelikossa on tosin muutamia kiihdytettäviä osia enempi jotta voi tulla paperille liian pieni teho vai onko siinä valikoissa valittava vetotapa
jos autoon vaihdetaan tehokkaampi moottori voimansiirtolinjan pysyessä samana niin voimansiirto häviö kasvaa väkisinkin
kun jokin pyörivä esine kiihdytetään puolet pienemmässä ajassa samaan kierrosnopeuteen vaatii se lisää voimaa
Vieläkun pitää mielessä tuon jos vetotapa tai joku muu voiman siirrossa renkaissa muttuu tai auto on vallan eri mallinen
(ja sekin että jos 1000hv hukku matkalla 10% on se hepovoimina enemän kuin sama 10% määrä 100hv )
siten renkaista mittaileessa vielä on luisto mihin tiellä tms kiihtyytä mittailemallaa vaikutta paljon myös alustan toiminta
(alustan toimintaa"pitoa" parantamlla saa kiihtyvyyttä usein lisää enemän kuin 10-15hv lisäyksellä vaikkapa 300hv konessen )
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
luokyio kirjoitti:Jeps, kiitos. Egr-kliineriä ostettu motonetistä, putsaillaan pois ja sen jälkeen mentävä kyselemään ohjelmointia. Ei tuikuttajia täällä suunnassa asusta?
Putsaus ei auttanut, joten vaihdoin uuden EGR-venttiilin. Vikatilat loppui siihen, kunnes tänään asuntovaunua vetäessä taas tuli sama, EGR overflow tjsp. Boottauksella tokeni. Poishan tuo joutaa käytöstä. Huomisen ja keskiviikon ollaan Jyväskylässä, olisi varmaan liian hyvä tuuri jos joku ehtisi siellä ohjelmoimaan samantien?
Viimeksi muokannut luokyio, To 18.08.2016 13:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Oliskohan järkeä tehdä jonkinlainen listaus näistä nykyisin tiedossa olevista tehoista ja väännöistä mitä eri koneista saa irti Tuikun ohjelmalla ?
Mahdollisesti myös helpo(hko)t esim.coolerin tai turbon tuomat lisähyödyt ? Myös mahdolliset rajoitteet? Tuntuu vaan että n. joka viidennessä viestissä kysytään xxx autoon/koneeseen saatavia tehoja tuikun lastulla....
Vai lieneekö tällainen listaus jo olemassa ? Siinä tapauksessa tämä joutaa poistoon...
p.s erittäin koukuttavaa ja ajatuksia herättävää tekstiä tässä ketjussa !
Kiitos Tuikulle hyvästä ohjelmasta. W204, C 250cdi 4matic kävi pari kuukautta sitten hakemassa uuden ohjelman. Kyllä parani auton toiminta kaikella tapaa. Etenkin tuo vaihdelaatikko on nyt todella miellyttävä. Tehoa on koko kierrosalueella reippaasti paremmin, todella tasaisesti.
Moi!
Täällä yksi ohjelmoinnin tarpeessa olevan tähtiauton omistaja muiden joukossa.
Laitoin yksityisviestiä Tuikulle ja CDI203:lle viikko sitten, Tuikulta ei kuulu vastausta ja CDI:llä lienee postilaatikko täynnä kun ei suostu toimittamaan viestiä perille.
Eli,
Jos ohjelmoit mersuja ammattitaitoisesti tai tiedät jonkun Etelä-Suomen/Uudenmaan alueelta niin laitathan viestiä hinta-arvion ja yhteystietojen kera!
Auto on C 200CDI 2002 85kw.
.
Samalla vaivalla, kun aloitat postailut tänne, niin kysyt vaikka kuuklelta samaa asiaa ja saat runsaasti vastauksia hintatietoineen, joista voit valita mieluisen itsellesi.
Googlella olen jo pidemmän aikaa selaillut ja etsiskellyt, löytyyhän noita pajoja pilvin pimein mutta tarkoituksena olisi ensisijaisesti sinun (Tuikun) tai CDI203:n ohjelma asennuttaa, sanotaan että yhteistyökumppaneita on myös Uudellamaalla ja kehotetaan ottamaan yhteyttä ohjelman tekijään.
E: CDI203:n kanssa soiteltiin ja sinne menee auto lähiaikoina ohjelmoitavaksi.
Aikomus olisi jossakin vaiheessa ohjelmoida E 350cdi 4matic bluetec 2014. Kysymys kuuluukin, että onko näissä järkevää poista se pakokaasun kierrätys systeemi? Eli onko mahdollista että tukkeutuu jossakin vaiheessa. Saakohan tälle start and stop systeemille mitään lakia, esim. sillaa että kun käynnistät auton on se pois päältä ja jos haluat sen päälle painaisit napista sen käyttöön. Nythän se toimii justiinsa toisin päin. Jotenki tympii kun sammuu joka risteyksessä, sitähän sanotaan että käynnistykset kuluttaa moottoria.
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
.
Sille egr,lle on tuskin oikeaa vastausta noin uudessa, toimivuus on aivan eri tasolla, kun vanhemmissa.
Mitään oikeaa tarvetta poistoon ei ole.
Oien nyt tilannut (kalliin) työkalun uusimpien mersujen asetusten muutoksiin, toivon todella ettei nyt raha mene hukkaan.
Muutaman viikon päästä varmaan jo tiedän, lähteeko start/stop poikkeen, tai jääkö viimeisin valinta voimaan, jne...
Samalla toivon pääseväni kiinni vaikkapa urea laitteisiin, esp,hen ym ym.
tuikku kirjoitti:Oien nyt tilannut (kalliin) työkalun uusimpien mersujen asetusten muutoksiin, toivon todella ettei nyt raha mene hukkaan.
Muutaman viikon päästä varmaan jo tiedän, lähteeko start/stop poikkeen, tai jääkö viimeisin valinta voimaan, jne...
Samalla toivon pääseväni kiinni vaikkapa urea laitteisiin, esp,hen ym ym.
Hienoa, tuo start/stop on kyllä todella rasittava, kun on oletuksena aina päällä starttauksen jälkeen. Toivotaan, että onnistuu.
jra72 kirjoitti:Saapiko C180 BE vm 2012 bensakonetta viriteltyä ohjelmoimalla? Optimoiautosi ei osannut sanoa.
En valitettavasti tiedä bensamoottoreista mitään.
Yleensä tehonlisäyksen mahdollisuuden ratkaisee se, että onko moottori ahdettu.
Kun tarvitaan lisäilmaa, jotta lisäsyöttö olisi mahdolista.
Täysin offtopic, ennemminki kiitos.
Oma s203 om642 herran hellän koneistuksen jälkeen vetelee mukavasti ja 0-100kin menee mataliin 6.2 aikoihin joten kai siellä jotain moottoriin syötetystä liemestä palaakin Niin kuluu kyllä takakumitkin, epäilen että se kuluma ei johdu pyöränkulmista.
Ja sanokoot jengi mitä tahansa kulutksista mutta softa+hiukkasloukun suolistus tiputti n.1,2l netto kulutusta seka ajossa
Arvokasta työtä tuikku
Jos joku kokee tämän herjana tai muuten kiusaavana niin saa poistaa.
W177 A250e plug-in hybrid 2021
Ex list / Mercedes:
Tuomonen W212 200 CDI, vm -10.
Kun ajelee tasaisesti n.55km/h, laatikko laittaa suht ison vaihteen päälle,(en ole ajatellut minkä) siten että kierrokset ovat aika matalalla. Ei siinä oikeastaan mitään haittaa ole, mutta pienellä kaasun lisäyksellä pudottaa pienemmän vaihteen vaikka perstuntumalla vääntö kyllä riittäisi nopeuden nostoon. Tämä on ihan ominaisuus ainakin pikagallupin perusteella.
Mitä mielipiteitä tästä, onko jotain tehtävissä?
Tuossa on noita hp/nm arvoja heitelty näihin pikkukoneisiin, mutta onko jollain käyttäjällä kokemuksia samanlaisesta ohjelmoidusta autosta? Ja muuttuuko tuo vaihteiston toiminta miellyttävämmäksi?
kaikkosenmike kirjoitti:Täysin offtopic, ennemminki kiitos.
Oma s203 om642 herran hellän koneistuksen jälkeen vetelee mukavasti ja 0-100kin menee mataliin 6.2 aikoihin joten kai siellä jotain moottoriin syötetystä liemestä palaakin Niin kuluu kyllä takakumitkin, epäilen että se kuluma ei johdu pyöränkulmista.
Ja sanokoot jengi mitä tahansa kulutksista mutta softa+hiukkasloukun suolistus tiputti n.1,2l netto kulutusta seka ajossa
Arvokasta työtä tuikku
Jos joku kokee tämän herjana tai muuten kiusaavana niin saa poistaa.
Onko ihan oikeasti mitattu kulutus vai ajoyietokoneen näyttämää. Virhemarginaali kasvaa ohjelmoinnin myötä.
kaikkosenmike kirjoitti:Täysin offtopic, ennemminki kiitos.
Oma s203 om642 herran hellän koneistuksen jälkeen vetelee mukavasti ja 0-100kin menee mataliin 6.2 aikoihin joten kai siellä jotain moottoriin syötetystä liemestä palaakin Niin kuluu kyllä takakumitkin, epäilen että se kuluma ei johdu pyöränkulmista.
Ja sanokoot jengi mitä tahansa kulutksista mutta softa+hiukkasloukun suolistus tiputti n.1,2l netto kulutusta seka ajossa
Arvokasta työtä tuikku
Jos joku kokee tämän herjana tai muuten kiusaavana niin saa poistaa.
Onko ihan oikeasti mitattu kulutus vai ajoyietokoneen näyttämää. Virhemarginaali kasvaa ohjelmoinnin myötä.
Höpö höpö kasvaa, jokaisessa neljässä autossa joka on kajaanin miehen ohjelman sisuksiinsa saanut on myös kulutus tippunut se on fakta. Jos et usko, se on minulle aivan sama.
W177 A250e plug-in hybrid 2021
Ex list / Mercedes:
Markus kirjoitti:Tuomonen W212 200 CDI, vm -10.
Kun ajelee tasaisesti n.55km/h, laatikko laittaa suht ison vaihteen päälle,(en ole ajatellut minkä) siten että kierrokset ovat aika matalalla. Ei siinä oikeastaan mitään haittaa ole, mutta pienellä kaasun lisäyksellä pudottaa pienemmän vaihteen vaikka perstuntumalla vääntö kyllä riittäisi nopeuden nostoon. Tämä on ihan ominaisuus ainakin pikagallupin perusteella.
Mitä mielipiteitä tästä, onko jotain tehtävissä?
Tuossa on noita hp/nm arvoja heitelty näihin pikkukoneisiin, mutta onko jollain käyttäjällä kokemuksia samanlaisesta ohjelmoidusta autosta? Ja muuttuuko tuo vaihteiston toiminta miellyttävämmäksi?
Minä olen pohtinut samaa asiaa. Ominaisuus on, ei voi vaikuttaa oikein muutenkuin laittamalla S asennon päälle. Se taas on maantiella huono, koska pudottaa herkästi nelosen jos lähtee vaikkapa 80 vauhdista kiihdyttämään. Itsellä on ohjelmoitu ja kyllä se vähän parantaa laatikon toimintaa. Tuo "liian" ison vaihteen päälle laittaminen ei sillä tietenkään katoa, mutta jaksaahan se paremmin mennä. Lisäksi vaihdot on jotenkin napakampia ainakin kun on starin kanssa pari kertaa vaihteiston opettanut. Oikeastaan laatikko on sen jälkeen ruvennut pelaamaan todella hyvin, kai siinä meni hetki ennenkuin se oppi uuden kuljettajan erilaisen ajotavan ja lisääntyneen tehon. Kulkupuolesta sen verran, että jos jotain 0-100 aikaa miettii niin ei se mikään raketti ole, mutta tuo reiluhko vääntö tekee sen että ohituskiihtyvyyttä löytyy. Kevyellä kaasulla pääsee rekan ohi niin että heilahtaa ilman että loota edes vaihtaa pienempää. Kyllähän tuo varsin mukavasti lähtee, suosittelen ohjelmoimaan.
Ainakin S211 220 CDI:n laatikko muuttui huomattavasti miellyttävämpään suuntaan softauksen jälkeen. Alavääntö luonnollisesti kasvoi, ja laatikko jopa käyttää sitä mukavasti hyväkseen. Vakiona kepitti jatkuvasti pienempää sisään kun nosti nopeutta, nyt pysyy paremmin isompikin vaihde sisässä niin kauan kun ei survo kaasua enempää.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Markus kirjoitti:Tuomonen W212 200 CDI, vm -10.
Kun ajelee tasaisesti n.55km/h, laatikko laittaa suht ison vaihteen päälle,(en ole ajatellut minkä) siten että kierrokset ovat aika matalalla. Ei siinä oikeastaan mitään haittaa ole, mutta pienellä kaasun lisäyksellä pudottaa pienemmän vaihteen vaikka perstuntumalla vääntö kyllä riittäisi nopeuden nostoon. Tämä on ihan ominaisuus ainakin pikagallupin perusteella.
Mitä mielipiteitä tästä, onko jotain tehtävissä?
Tuossa on noita hp/nm arvoja heitelty näihin pikkukoneisiin, mutta onko jollain käyttäjällä kokemuksia samanlaisesta ohjelmoidusta autosta? Ja muuttuuko tuo vaihteiston toiminta miellyttävämmäksi?
Mulla on tossa omassa semmonen ~180 hp/400 nm ohjelma. Parantaa huomattavasti kuvailemaasi laatikon käytöstä. 5-vaihteenhan tuo 7G-loota lyö mielellään päälle 55 km/h kohdalla. Ohjelmoinnin jälkeen myös pitää sen päällä, vaikka tulisikin loiva ylämäki tai painaa kaasua kevyesti.
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
tuikku kirjoitti:.
Maksimitaso vakio-osilla hiukkasloukkujen kanssa noissa on luokkaa 430hv ja 1000nm
Ahtimet määrää tason, silloin sitä ei voi ohjelmalla kiertää mitenkään.
Tiiä häntä..? Tarttee vissiin koklata kiihdytystä dyno-modella ku noissa on niin
pirun hyvä luistonesto että tappaa tehon ja väännön just pahimmoilleen.
Ainakin tuo E420 kun on vaan takaa raapiva niin luistonesto on enemmän kuin herkässä...
Miten kun olin lukevinani jostain että vaihteiston venttiilikoneisto on "säädetty"
esim. 700nm väännölle... Puuttuko tuo optimointi siihen vai onko se ihan mekaaninen juttu??
Luistonesto vie ilon kyllä 420:ssä ja dynomodella saapi vain toisen renkaan savuamaan ja siten perän paskaksi.
Lukkoa vain, esim qualife niin tuleepa hyvä.
Ehkä jollekkin 320:lle voikin olla säädetty 700 passeliksi, kasissa on lujempi laatikko ja en ole kuullut sen lipsuneen, vielä..
Isoilla syötöillä sain kerran turbiinin jyrisemään e420:ssä.
Eihän tuolle laatikolle sen kummempia tehdä ohjelmalla, turbiinin käyttäytymiseen yleensä kosketaan.
Jos mekaanista juttua haluat laatikolle tehdä, niin esim -> BBT motorsport.
Kumipää kirjoitti:Luistonesto vie ilon kyllä 420:ssä ja dynomodella saapi vain toisen renkaan savuamaan ja siten perän paskaksi.
Lukkoa vain, esim qualife niin tuleepa hyvä.
Ehkä jollekkin 320:lle voikin olla säädetty 700 passeliksi, kasissa on lujempi laatikko ja en ole kuullut sen lipsuneen, vielä..
Isoilla syötöillä sain kerran turbiinin jyrisemään e420:ssä.
Eihän tuolle laatikolle sen kummempia tehdä ohjelmalla, turbiinin käyttäytymiseen yleensä kosketaan.
Jos mekaanista juttua haluat laatikolle tehdä, niin esim -> BBT motorsport.
Kumipää kirjoitti:Luistonesto vie ilon kyllä 420:ssä ja dynomodella saapi vain toisen renkaan savuamaan ja siten perän paskaksi.
Lukkoa vain, esim qualife niin tuleepa hyvä.
Ehkä jollekkin 320:lle voikin olla säädetty 700 passeliksi, kasissa on lujempi laatikko ja en ole kuullut sen lipsuneen, vielä..
Isoilla syötöillä sain kerran turbiinin jyrisemään e420:ssä.
Eihän tuolle laatikolle sen kummempia tehdä ohjelmalla, turbiinin käyttäytymiseen yleensä kosketaan.
Jos mekaanista juttua haluat laatikolle tehdä, niin esim -> BBT motorsport.
Ääh... Älysihän mie... Qualife lukkoo ja laatikon vahvistustahan tuossa herra @Kumipää ehotteli...
Kyl mie vähä ihmettelen ku noihin ei oo älytty lukkoa laittaa jo tehtaalla...
luokyio kirjoitti:Jeps, kiitos. Egr-kliineriä ostettu motonetistä, putsaillaan pois ja sen jälkeen mentävä kyselemään ohjelmointia. Ei tuikuttajia täällä suunnassa asusta?
Putsaus ei auttanut, joten vaihdoin uuden EGR-venttiilin. Vikatilat loppui siihen, kunnes tänään asuntovaunua vetäessä taas tuli sama, EGR overflow tjsp. Boottauksella tokeni. Poishan tuo joutaa käytöstä. Huomisen ja keskiviikon ollaan Jyväskylässä, olisi varmaan liian hyvä tuuri jos joku ehtisi siellä ohjelmoimaan samantien?
Miksi se ohjelmantekijä pitäisi naapurissa tai reitin varrella olla,Suomi niin pieni maa että ihan sama missä ohjelmoija asuu,jos tosissaan haluaa auton ohjelmoittaa.Kävin Sprintterillä Italiassa gardajärvellä,ajeltiin 14 maassa 7300km,eikä ylämäet ahistanu kun Tuikun ohjelmoima.
jussilampi kirjoitti:
Miksi se ohjelmantekijä pitäisi naapurissa tai reitin varrella olla,Suomi niin pieni maa että ihan sama missä ohjelmoija asuu,jos tosissaan haluaa auton ohjelmoittaa.Kävin Sprintterillä Italiassa gardajärvellä,ajeltiin 14 maassa 7300km,eikä ylämäet ahistanu kun Tuikun ohjelmoima.
Se on tuo aika outo asia, vaikka sitä tulee koko ajan lisää, silti se tuppaa loppumaan kesken Mutta homma hoidettu paikallisesti Savon Autotunella ja kyllä kannatti.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Heips
Eli faceliftattu (-07) W211 320cdi 5 laatikko ja 4matic.
Mielestäni tuo menee vakiona ihan kivasti. Se mitä kaipaisin on kulutusta reippaasti pienemmäksi. Vääntöä taas ei koskaan ole liikaa vetohommissa joten sitä saisi kasvattaa kyllä. Kaasuvaste on noihin muihin saksalaismerkkeihin verrattuna aika laiska. Mukavuuspainotteinen selkeästi. Kaipa tuohonkin tottuisi mutta...
Eli lyhykäisyydessään polttoaineen säästö edellä vähän tehokkaampi (vääntävämpi, laajalla vääntökäyrällä) joka vastaa herkemmin.