Oli pienen pientä klappia ohjauksessa, minkä paikallistin simpukkaan kun ei mistään nivelestä väljää löytynyt. Vituikshan se meni. Säädin kuusiokolopulttia n. 15-25 min vastapäivään. Tämän jälkeen ohjaus etenkin kiihdytyksessä muuttui todella levottomaksi, etupää vetelee ja heiluu joka suuntaan. Rattikaan ei ole enää suorassa vaan jonkin verran oikealle kääntyneenä.
Tulikohan siinä tehtyä moka kun koko etupää oli ilmassa kun säätöä tein?
W124 simpukan säätö meni pieleen
Re: W124 simpukan säätö meni pieleen
Pyörät suorassa...lukkomutteri auki...avaa keski kuusioruuvia niin paljon kun tulee kevyesti..siitä 1/2 kierrosta kiinni ja mutteri kiinni...ei pienemmälle kun leikkaa..toikin on sellainen varo alue koska olen kääntänyt ihan 1/4 kierrostakin kiinni mutta se stoppari kohta pitää etsiä sitten rauhassa...muutenkin jos sammuksissa on väljää se kuitenkin poistuu käynnissä paineen vaikutuksesta.kun säädät auki kaikki väljät pois niin missään nimessä älä jätä sitä siihen vaan se puoli kiinni koska simpukka lämmetessään välys häviää ja kiinnileikkautuu.
SILTI OMALLA VASTUULLA SÄÄTÖ....kiinnileikkautuessaan menee auto metsään....en ota vastuuta neuvosta mutta tolla tulee hyvä silti....koulutuksen saanut ja monta säätänyt.
SILTI OMALLA VASTUULLA SÄÄTÖ....kiinnileikkautuessaan menee auto metsään....en ota vastuuta neuvosta mutta tolla tulee hyvä silti....koulutuksen saanut ja monta säätänyt.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 simpukan säätö meni pieleen
Tein tuon ohjeen mukaan, ja vähän tuntui rauhoittuvan meno mutta ei kokonaan. Vähän tuntui kiihdytyksessä vetelevän edelleen ja sellaisen huomasin, että jos ei pidä ratista kiinni niin hetken päästä alkaa puoltamaan suht voimakkaasti jompaan kumpaan suuntaan. Tuntui ihan ihan tuurista (ja tien pinnan muodosta?) olevan kiinni että kumpaan suuntaan alkoi puoltamaan.
Sellaisen mokan tein kun ensimmäistä kertaa aloin säätämään simpukkaa, että unohtui katsoa pyörät suoraan. Eivät missään ääriasennossa sentään olleet mutta tuskin luotisuoranakaan
Sellaisen mokan tein kun ensimmäistä kertaa aloin säätämään simpukkaa, että unohtui katsoa pyörät suoraan. Eivät missään ääriasennossa sentään olleet mutta tuskin luotisuoranakaan
Re: W124 simpukan säätö meni pieleen
On tullut yksi simpukka vastaan johon jäi väljää eli säätö alue ei enää riittänyt.
Sulla voi olla vaikka alapallot aivan loppu tai jossakin kauhea välys.
Sulla voi olla vaikka alapallot aivan loppu tai jossakin kauhea välys.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 simpukan säätö meni pieleen
Korjatkaa toki joku paremmin ymmärtävä, jos olen väärässä, mutta käsittääkseni:
- Jos simpukan välyksensäätöruuvia kiristää (eli kääntää ruuvia vastapäivään), niin ei kai silloin voi ohjaukseen tulla lisää välystä
- Vaikka ratti olisi missä asennossa, kun mainittua ruuvia kääntää, niin se ei johda siihen, että ratti on vinossa, kun auto kulkee suoraan (jos se sitä ennen oli suorassa eikä vinossa)
...niin että itse kyllä epäilisin syyn tähän ongelmaan olevan jossain muualla kuin siinä simpukassa tai sen kireydessä. Ellei sitten siinä kiristämisen yhteydessä ole tapahtunut jotakin, joka on saanut simpukan oleellisesti entistä löysemmäksi, jolloin esim. ratti näyttää olevan vinossa vain siksi, että siinä on niin paljon välystä, että auton pitämiseksi suorassa, pitää kääntää välykset pois jompaan kumpaan reunaan.
Sehän näissä on kyllä ihan tyypillinen ominaisuus, että tien kaltevuudesta riippuen auto haluaa mennä johonkin muuhun suuntaan kuin suoraan, tosin jos on osaava pyöränkulmien säätäjä laittamassa ohjauskulmat kuntoon, niin tuosta ominaisuudesta voi kohtuudella päästä eroon. Ihan mikä tahansa paja ei sitä tosin välttämättä osaa tehdä.
- Jos simpukan välyksensäätöruuvia kiristää (eli kääntää ruuvia vastapäivään), niin ei kai silloin voi ohjaukseen tulla lisää välystä
- Vaikka ratti olisi missä asennossa, kun mainittua ruuvia kääntää, niin se ei johda siihen, että ratti on vinossa, kun auto kulkee suoraan (jos se sitä ennen oli suorassa eikä vinossa)
...niin että itse kyllä epäilisin syyn tähän ongelmaan olevan jossain muualla kuin siinä simpukassa tai sen kireydessä. Ellei sitten siinä kiristämisen yhteydessä ole tapahtunut jotakin, joka on saanut simpukan oleellisesti entistä löysemmäksi, jolloin esim. ratti näyttää olevan vinossa vain siksi, että siinä on niin paljon välystä, että auton pitämiseksi suorassa, pitää kääntää välykset pois jompaan kumpaan reunaan.
Sehän näissä on kyllä ihan tyypillinen ominaisuus, että tien kaltevuudesta riippuen auto haluaa mennä johonkin muuhun suuntaan kuin suoraan, tosin jos on osaava pyöränkulmien säätäjä laittamassa ohjauskulmat kuntoon, niin tuosta ominaisuudesta voi kohtuudella päästä eroon. Ihan mikä tahansa paja ei sitä tosin välttämättä osaa tehdä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 simpukan säätö meni pieleen
Missään muualla ei välystä ole, koska kaikki nivelet juuri muutama päivä sitten käytiin läpi ja auto katsastettiin huomautuksitta toissapäivänä. Juuri tuon ensimmäisen säätöyrityksen jälkeen. Mitään muuta ei etupäähän tehty kuin simpukkaa säädettiin ja etulaakereita hiukan kiristettiin.
Mutta ei kai muu auta kuin tehdä tuo kiristys vielä varmuuden vuoksi uudemman kerran ja sitten viedä vaikka pyöränsuuntaukseen auto sen jälkeen
Mutta ei kai muu auta kuin tehdä tuo kiristys vielä varmuuden vuoksi uudemman kerran ja sitten viedä vaikka pyöränsuuntaukseen auto sen jälkeen