Laakerirasvat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wanha Paawo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 27.12.2015 01:31

Laakerirasvat

Viesti Kirjoittaja Wanha Paawo »

Mitä laakerirasvoja foorumilaiset ovat käyttäneet kartio-rulla laakereissa ja todenneet toimiviksi, muita kuin MB:n vihreätä?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Laakerirasvat

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Wanha Paawo kirjoitti:Mitä laakerirasvoja foorumilaiset ovat käyttäneet kartio-rulla laakereissa ja todenneet toimiviksi, muita kuin MB:n vihreätä?
Olen käyttänyt moly-rasvoja ja viimeksi muistaakseni Wurthin moly-rasvaa.

Itse laittaisin ja laitankin kun ehdin tuota joka varmuudella kestää pakkasta:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/603091/R ... rasva-397g" onclick="window.open(this.href);return false;

"...Synteettisellä CV-2 rasvalla on erittäin korkea sulamispiste (>430°C), erinomainen huuhtoutumisen vastustuskyky ja ylivoimainen kulumisen estokyky. Sopii erityisesti korkeisiin lämpötiloihin ja äärimmäisille kuormituksille. Sisältää orgaanista punaista molybdeenia, joka on ylivoimaisesti parempaa kuin musta MoS2. Soveltuu pyöränlaakereihin, suuri murtokulmaisiin ja perinteisiin vakionopeusniveliin, alustan osiin, ja teollisuuteen korkeisiin lämpötiloihin ja pyörintänopeuksiin.
Soveltuu laajalle lämpötila-alueelle -74°C...+260°C. Poikkeuksellisen hyvän pintapaineiden keston ja juoksevuuden johdosta pidentää laakerien käyttöikää 200%-800%..."
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: Laakerirasvat

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Viimeksi Motonetin SKF rasvaa tai Teboilin Multi Purpose. Mikään ei ole poikinut huonon rasvan takia.

Itse en käytä autoani -74°C...+260°C lämpötila-alueella, mutta kylläkin mahtuu tuonne väliin :ugeek:

Vuorioitunut laakeri saataa hyvinkin kuumeta yli tuon lämpötilan, joten yhtä huonoa rasvaa rikkinäiseen laakeriin, kuin kaikki muutkin. Alle -30°C on aika kylmää tehdä ylipäätään mitään.
Veden kesto taitaa olla pirun paljon parempaa, kuin ihan perinteisessä vassussa.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Laakerirasvat

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Moly- tai siis MoS-rasva on laakereissa ihan turhaa. Ne molybdeenisulfidipallerot kun ovat iskuja varten, siksi se musta rasva on vetoniveliin juuri oikeaa. Ja MoS värjää rasvan mustaksi, siitä sen tunnusväri tulee,
Viimeksi muokannut Juhani Halmeenmäki, Pe 14.10.2016 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Laakerirasvat

Viesti Kirjoittaja atlas »

Litium pohjaista eli kirkasta rasvaa auton pyörän laakereille..sinistä taasen koville pintapaineille esim. kuorma-auton laakereille..ei siellä muu kestäkään...tai toi väri ei kerro mitään mutta jokaiseen käyttöön on omansa....muun laisilla perus rasvoilla leipoo välittömästi laakerin.
Grafiitti pohjaista kehui joku laakereissa ja ristikko tapeissa mutta itse en laittaisisi missään tapauksessa...eli sitä mustan harmaata.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Laakerirasvat

Viesti Kirjoittaja M.K »

Tuota
https://www.motonet.fi/fi/tuote/603091/ ... rasva-397g" onclick="window.open(this.href);return false;
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Laakerirasvat

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Ootteko täyttäneet rasvakupin vai jättäneet tyhjäksi? Nuornapoikana Fordeissa kupit täytettiin ja niin olen täyttänyt nykyään Mersuissakin vaikka joku sanoi ettei niitä kuulu täyttää. Hyvin on pysynyt rasvat sisällä vaikka kovaa tulee välillä ajettuakin pidempikäkin periodeja.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Laakerirasvat

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Ei se kuppi kaipaa rasvausta.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Laakerirasvat

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kupin täyttö rasvalla varmaan perustuu keskipakovoimaan joka sitten vähitellen hivuttaa rasvaa laakereille...tämän näkee hyvin ainakin kuorma-auton ristikoissa kun tietyn ajan jälkeen rasvaa taas niitä niin menee paljon enenkuin alkaa tulemaan mitään..eli rasva työntyy kuppiin päin keski kanavasta...vaikka siellä on pölysuojat mutta nehän toimii vain yhteen suuntaan.
tosin nähnyt myös kun ka-laakereille laitetaan vain rasvaa pelkkään laakerin ympärille..ei kuppiin....vähän nuuanlaista toimintaa ja toisekseen paljon jää tilaa kondenssin ottamaan ruosteeseen jos ja yleensä korjaamoilla napa pestää totaallisesti rasvasta ennen kasausta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Laakerirasvat

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

atlas kirjoitti:Kupin täyttö rasvalla varmaan perustuu keskipakovoimaan joka sitten vähitellen hivuttaa rasvaa laakereille...tämän näkee hyvin ainakin kuorma-auton ristikoissa kun tietyn ajan jälkeen rasvaa taas niitä niin menee paljon enenkuin alkaa tulemaan mitään..eli rasva työntyy kuppiin päin keski kanavasta...vaikka siellä on pölysuojat mutta nehän toimii vain yhteen suuntaan.
tosin nähnyt myös kun ka-laakereille laitetaan vain rasvaa pelkkään laakerin ympärille..ei kuppiin....vähän nuuanlaista toimintaa ja toisekseen paljon jää tilaa kondenssin ottamaan ruosteeseen jos ja yleensä korjaamoilla napa pestää totaallisesti rasvasta ennen kasausta.
Joskus kauan sitten kouluajoilta jäi mieleen nyrkkisääntö jonka mukaan rasvavoideltu laakeri noin 40% tilavuudesta vaseliinia ja öljyvoideltu max. 60%.

Fakta on kuitenkin että Mercedes-Benz käyttää rasvaa hyvin niukasti ja faktaa on myös se, että näitä laakereita on mennyt rikki todella PALJON mersuista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: Laakerirasvat

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Minä olen laittanut laakeriin niin paljon kun ikinä pystyy, navan tyhjään osaan ja kuppeihin 1/3 ja muuten 2/3 vetoniveliin yms.
Tuossa on ehkä vähän liikaa mutta ei ole tullut ongelmia liian rasvan kanssa. Eturenkaan laakerivälyksien kanssa ollut enemmänkin "säätämistä". Meinaa mennä kireäksi, jos kylmiltään luottaa esim. mittakellon näyttämään.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Laakerirasvat

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Ei se rasva sieltä kupista enää laakeriin mene.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: Laakerirasvat

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Ei se rasva sieltä kupista enää laakeriin mene.
Ei mene ei mutta tuntuu siltä, että keskipakovoima pitäisi laakerin paremmassa rasvassa, vaikka ei se sitä muuta rasvaa mininkään siirrä.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Laakerirasvat

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Keskipakovoima ei ole kuppin vaan laakerin ulkokehään päin.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: Laakerirasvat

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Keskipakovoima ei ole kuppin vaan laakerin ulkokehään päin.
Mutta jos se linkoisi sitä rasvaa sinne, kun on kaareva se pinta :eh: Olet kyllä oikeassa, ei laakerin ulkopuolella oleva rasva mitään voitele, joten ei sitä sinne kannata kovinkaan runsaasti laittaa. Paitsi kun haluaa ja tuntuu siltä :shifty:
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Vastaa Viestiin