W124 200D -94 kone rytkyttää kylmänä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

W124 200D -94 kone rytkyttää kylmänä

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Nyt kun lämpötilat alkaa olla nollissa tai vähän alle, otsikon mukainen auto kylmäkäynnistyksessä lähtee selvästi vajailla pytyillä käymään ja palamatonta löpöä puskee putkesta ulos. Noin kymmenessä sekunnissa kone käy taas ihan ok. Lämpimillä ilmoilla ei mitään ongelmaa. Hehkut tulee ekana mieleen mutta kun merkkivalo toimii kuten pitääkin. Voiko vika olla silti hehkuissa tai releessä ? Venttiilin nostimet on juuri vaihdettu, kaikki suodattimet on ok.
Hehkuista tai suuttimista ei ole tietoa, mutta luulisi suuttimien präkäävän lämpimilläkin ilmoilla.
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Re: W124 200D -94 kone rytkyttää kylmänä

Viesti Kirjoittaja samip »

Jeremias kirjoitti:Nyt kun lämpötilat alkaa olla nollissa tai vähän alle, otsikon mukainen auto kylmäkäynnistyksessä lähtee selvästi vajailla pytyillä käymään ja palamatonta löpöä puskee putkesta ulos. Noin kymmenessä sekunnissa kone käy taas ihan ok. Lämpimillä ilmoilla ei mitään ongelmaa. Hehkut tulee ekana mieleen mutta kun merkkivalo toimii kuten pitääkin. Voiko vika olla silti hehkuissa tai releessä ? Venttiilin nostimet on juuri vaihdettu, kaikki suodattimet on ok.
Hehkuista tai suuttimista ei ole tietoa, mutta luulisi suuttimien präkäävän lämpimilläkin ilmoilla.
Hehku luultavasti menossa... itselläni teki täsmälleen samaa ensi pakkasilla ja sitten muutamien päivien kuluttua jäikin tuo hehkun merkkivalo palamaan.
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

W124 -200D -94 hehkuista vielä

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Kaksi etummaista tuli vaihdettua, suht helppo homma. Kahden takimmaisen kanssa osuikin sitten paskaa tuulettimeen.
Räikän jatko ja hylsy putosivat koneen sekaan ja joutui nyhtämään pohjalevyt pois että sai kalut talteen. Sen operaation jälkeen päätin siirtää loppujen hehkujen vaihdon tuonnemmaksi.

Mites on, näyttäisi vähän siltä että kaasuvivuston yksi tanko on pahasti kolmannen hehkun edessä. Oletteko joutuneet irroittelemaan tätä tankoa vai onnistuuko irroittamatta ?

Entä missä sijaitsee hehkujen rele ??
Avatar
lai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ke 27.08.2003 08:25
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja lai »

Moi
Poista ilmanpuhdistimen kotelo, niin pääset alakautta vaihtamaan jollakin tavalla.

Hehkurele on kuskinpuoleisen lokasuojan päällä.
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

rele varmasti toimii koska siinä on vain yksi kosketin eli mikään hehkuista ei toimisi jos rele ei toimi... hehku vika tuo on jos alkaa hetken päästä käymään kaikilla...
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

Melkein kaikki vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Eilen tuli vaihdettua takimmainen hehku, very helppo, mutta kolmonen jäi vielä vaihtamatta.
Loppui kalusta pituus, pitää toivottaa itselle parempaa jatkoa kun ei oma riitä.

Kiitos informaatioista !
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Kylmänä rytkytys

Viesti Kirjoittaja Andy »

Voiko kylmänä rytkyttäminen johtua huonosta akusta? Eli voiko hehkut olla sinänsä kunnossa, mutta huonon akun takia paukkuja ei oikein riitä hehkuihin?

Mulla on joskus ollut samaa rytkytystä. Tosin hehkujen todellisesta kunnosta mulla ei ole hajuakaan...

--
Andy
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Kylmänä rytkytys

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Andy kirjoitti:Voiko kylmänä rytkyttäminen johtua huonosta akusta? Eli voiko hehkut olla sinänsä kunnossa, mutta huonon akun takia paukkuja ei oikein riitä hehkuihin?
Luulisi huonon akun oireilevan jo käynnistyksessä, eli ei riittäisi potkua moottorin pyöritykseen.

t.
R.
E500 – 211.070
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Omassa on samat oireet ja vika on "liian" syvälle koneistetuissa venttiileissä. Pari kierrosta käynnistyksen jälkeen on semmoista rytkynhytkyn touhua, mutta sitten se tasoittuu ja ahtopaine lisää puristuksia :wink:

Eli tuommoisessa avaamattomassa? koneessa voi olla myös jotain mekaanista häiriötä puristusten puolella.
Myös syöttöpumppu voi aiheuttaa moista oiretta.
Joku mersupurkaamo??
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Akun kunto ei vaikuta moottorin käyntiin mitenkään. Rynkytystä kylmänä aiheuttaa yleisimmin pimeä hehkutulppa, myös vuotavat, tai syvällä olevat ventiilit tekevät samaa.

Se hehku on hankala vaihdettava, mutta vaihdettavissa. Itse ole vaihtanut 300D:hen kaikki tulpat. Irrota ilmanpuhdistin kotelo kokoneisuudessaan, silloin siihen tulpaan pääsee käsiksi jo kiintoavaimellakin.

Tämä sitten vihjeeksi kaikille 124:n omistajille. Hehkujen kunnon voi tarkistaa kaikein helpoimmin irroittamalla hehkujen töpselin releestä, ottamalla virtaa johdolla akun plusnavasta ja koskettamalla johdolla yksitellen töpselissä olevia napoja. Kunnossa olevan hehkun kohdalla syntyy selkeä kipinä, kun taas rikkinäinen ei kipinöi. Töpseliin on lisäksi numeroin merkitty, mikä kosketin on minkäkin tulpan. Voiko tämä enää helpompaa olla! :)
Vastaa Viestiin