Merkkivalo palaa!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Michael M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
Paikkakunta: Espoo

Merkkivalo palaa!

Viesti Kirjoittaja Michael M. »

Nyt tulee tyhmä kysymys, mut kysyn silti :)

Eilen laitoin syksyn ja talven varalle uudet polttimot ajovaloihin ja tänään ajaessani lampun merkkivalo syttyi palamaan melkein koko matkan ajaksi. Voiko olla että asensin liian tehokkaat tai muuten vääränlaiset lamput ja se merkkivalo palaa sen takia.
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

....,,,,....

Viesti Kirjoittaja mc »

Minulla oli taannoin vastaavanlainen juttu Ceessä, joskus se pohja mihin polttimo tulee, pottuilee, tai siellä on hapettumaa, kääntele ja painele sitä polttimoa siinä, ja suihkauta sitä kuuluisaa CRC voiteluainetta.

Myös vääränkokoinen polttimo voi tehdä sen että "varoitus" valo palaa.
Avatar
Michael M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Michael M. »

Sama tuli just tossa viestiä kirjoitellessa mieleen. Pitää lykätä se crc sinne kantaan. Polttimon pitäisi olla oikean kokoinen, mutta kokeilen vielä niitä entisiä lamppuja paikoilleen. Jos valo ei syty nii sit on varmasti vääränlainen valo. Mut jotenkin tuntuu ihmeelliseltä että vahvempi valo aiheuttaisi tollaista ongelmaa.
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Väärän kokoinen lamppu aiheuttaa ainakin valon syttymisen. Ilmeisesti piirin vastusta tai virtaa mitataan (en tiedä) ja siitä aiheutuupi hällyytys.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jere »

Michael M. kirjoitti:Mut jotenkin tuntuu ihmeelliseltä että vahvempi valo aiheuttaisi tollaista ongelmaa.
ilmeisesti juontaa juurensa ihan fysiikan laeista: resistanssit, virrat ja jännitteet. jotakin kait siellä mitataan ja kun mitattava suure muuttuu (esim. suurempi tehoinen poltin vs. resistanssi tms.), niin varoitusvalo palamaan... :?
Avatar
Michael M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Michael M. »

jeps kiitoksia kaikille vastanneille. Pistin crc:stä liittimiin ja puhistin vähän lampun kantoja liiasta hapettumis efektistä. Kyllä se vielä vähän tahtoi valoa vilkuttaa, pitää tuossa lauantaina perehtyä asiaan iha kaljan kera :D
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

merkkivalon hehku pois... :D itellä autto asiaan kummasti kun otti merkkivalon pois.. ei sammunu ei niin sitten millään...
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Viesti Kirjoittaja jone2 »

Moi !


En tiedä onko apua, mutta se merkkivalo toimii siten, että jos laitat parkit päälle ja valo syttyy vika parkeissa tai kilven valossa. Jos laitat vilkun päälle ja valo syttyy niin vika vikun lampuissa. Jos painat jarrua ja valo syttyy , vika jarruvaloissa.... jne eli hieno peli, voi helpottaa vian etsintää.
Itsellä katkoi toinen parkin kanta takaa, oli paskaa ja hapettumista...

t jone




[quote="Michael M."]jeps kiitoksia kaikille vastanneille. Pistin crc:stä liittimiin ja puhistin vähän lampun kantoja liiasta hapettumis efektistä. Kyllä se vielä vähän tahtoi valoa vilkuttaa, pitää tuossa lauantaina perehtyä asiaan iha kaljan kera :D[/quote]
Avatar
Classic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 28.09.2004 20:51

Viesti Kirjoittaja Classic »

jere kirjoitti:
Michael M. kirjoitti:Mut jotenkin tuntuu ihmeelliseltä että vahvempi valo aiheuttaisi tollaista ongelmaa.
ilmeisesti juontaa juurensa ihan fysiikan laeista: resistanssit, virrat ja jännitteet. jotakin kait siellä mitataan ja kun mitattava suure muuttuu (esim. suurempi tehoinen poltin vs. resistanssi tms.), niin varoitusvalo palamaan... :?

Joo, noi polttimoiden vikavalvonta-kytkennät perustuu yleensä autoissa sellaiseen tähtikytkentäperiaatteeseen, että kun kaikkien lamppujen (tai osapiirien)virta kierrätetään saman pisteen kautta, niin siinä mittauspisteessä on tietty jännite. Kun jokin lampuista palaa, tai sitten on esim. vaihdettu liian isotehoinen polttimo johonkin, niin tuon mittauspisteen jännite heilahtaa johonkin suuntaan ja piiri toteaa sen virheeksi, seurauksena varoitusvalon syttyminen.

Periaatteiltaan tuo valvonta on useimmissa automerkeissä sama, käytännön toteutus sitten vaihtelee hieman.

Kun itse kokeilin Volvoon aikanaan hieman isompia takavaloja, niin seurauksena oli kokoajan varoitusvalon palaminen mittaristossa eli kannattaa aina käyttää juuri alkuperäisen kokoisia polttimoita.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mites ku mulla jää ko. lamppu palamman heti käynistyksen jälkeen??? vaikka mitkan valot ei oliskaan päällä...
Avatar
Michael M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Michael M. »

Nonii nyt selvis vika jota en todellakaa huomannu aiemmin. Takalampussa oli tehottomampi parkkivalo :) Vaihoin sen tehokkaampaan ja sen jälkeen varoitusvalo sammu. Yks parkkivalo oli kans palanu mut se ei tullu ilmi siinä ajovaloasennossa.

Toivottavasti nyt toimii kunnolla eikä varoitusvalo pala ennee !!!!
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

:idea: :?:

Mikähän tuossa 250D:ssä on, siinä palaa nyt koko ajan "palaneen lampun valo", vaikka kaikki auton ulkovalot toimivat oikein. Polttimotkin on tarkistettu, että on oikea teholukema niissä. Mittaristosta on palanut osa taustavaloista, myös tuuletinritilöiden "rullat" on pimeinä kuten myös osa lämmönsäätöpaneelin lampuista. Voisiko olla, että tuo "vikavalo" ilmoittaa myös sisätilan polttimoiden palaneisuudesta, varsinkin nyt kun monta polttimoa on pimeänä?

:idea: :?:

Sitten yks juttu mitä en tajua: miksi ihmeessä 5W 12V polttimo palaa takana parkkipolttimona kirkkaammin kuin 10W 12V polttimo? Siinä on nyt, ja kuuluukin olla 10W:t, mutta ne palaa aika himmeästi. Eikös ton kuuluisi mennä justiinsa toisinpäin, eli 5W palaisi himmeämmin.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei vaikuta mittarivalot.

Ettei sinulla kuitenkin ole 24 V 10 W polttimot paikallaan ?
Tai muuten vialliset ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Ettei sinulla kuitenkin ole 24 V 10 W polttimot paikallaan ?
Tai muuten vialliset ?
Kyllä ne 12V on, mutta pitää vielä testata joitain muita 10W polttimoita kuin noita mitä just ostin, taisivat olla Philips. Kyllä se vika varmaan noissa parkeissa on, kun ko. autossa on sellainen kytkentä, että aina palaa parkit kun on virrat päällä, ja tuo vikavalo palaa heti kun moottori on käynnissä, vaikka ajovaloja ei olisikaan laitettu päälle. Eikös tuo vikavalo toimi niin, että se ilmoittaa viasta vasta sitten, kun vialliseen piiriin kytketään virta?
Vastaa Viestiin