Sprintteri 312D 156hp koneella??

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Sprintteri 312D 156hp koneella??

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

Takaisin tahtikeulien pariin pyrkimassa...

Talla kertaa olen ostamassa asunto autoa. Tarjolla olisi auto, missa on saku rekisteri otteessa merkattu alustan tyypiksi 312D. Auto on valmistunut 2002 (Tosin asuntoauto etta voihan niilla olla vanhoja alustoja varastossa)..
Auto on 3800kg kokonaismassalla.

Myyjan mukaan autossa on 156HP kone. Tama kuulostaa oudolta, kun kasittaakseni sita konetta on 316 alustalla??

Vielakin sekavammaksi asian tekee se, etta autossa on sprintshift, mita ei kasittaakseni saanut 122hp koneen ja 312 alustan kanssa??

Auto kylla tuntuu yllattavan virkealta ja kiihtyy natisti....Eli voisin kuvitella etta on se 156hp??


Onko tama nyt aivan mahdoton kombinaatio niinkuin olen ymmartanyt?




Pyysin myyjaa lahettamaan VIN numeron...eikohan sen avulla pitaisi paremmin selvita???
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Sprintteri 312D 156hp koneella??

Viesti Kirjoittaja etrade »

SLC-450 kirjoitti: Auto kylla tuntuu yllattavan virkealta ja kiihtyy natisti....Eli voisin kuvitella etta on se 156hp??
Etkö aukaissut konepeltiä :shock: ? CDI koneen ja jakajapumppullisen suoraruiskun eron pitäisi huomata heti.
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Re: Sprintteri 312D 156hp koneella??

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

No oli pelti auki joo...mutta oli autossa niin paljon muutakin ihmeteltavaa...Varsinkin kun piti olla 156hp koneella ja siina pitanyt olla mitaan epaselvaa...Vasta nyt jalkeenpain otin selvaa koneiden eroista...nyt varmaan tunnistaisinkin kun tiian etta toinen kone on commonraili ja toinen suoraruisku...


vai pitaako tama wikipedia sivu kutinsa millaan lailla??

https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Sprinter" onclick="window.open(this.href);return false;
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Sprintteri 312D 156hp koneella??

Viesti Kirjoittaja etrade »

Kyllähän se pitää eli esimerkiksi 312d on OM 602 DE 29 LA.
Helpoin tuo on tunnistaa ajovaloista mitkä näkyy wikipedian kuvista, koska hyvin harva on faceliftannu Museo Sprintteriä CDI vehkeeksi :D .

Tuo sivu on täysin surkea, mutta oikealla kuvat vanhemmasta ja uudemmasta keulasta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Sprinter" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut etrade, To 08.12.2016 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Re: Sprintteri 312D 156hp koneella??

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

Niin sekin viela. Kylla tuossa on uudempi keula...ja myos uudempi ajohytti kuin pre-facelift mallissa.

Sehan tassa ihmetyttaakin kun minusta tuo on 316. Mutta miksi saksan papereissa lukisi 312? Onko muuta syyta kuin mahdollinen virhe? Konttailin auton keulan alla..eika ainakaan siela nakynyt mitaan syyta epailla kolaria yms...
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sprintteri 312D 156hp koneella??

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Mutta eihän 312 ollut sprintsiftillä, nehän on normi automaattia!
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Sprintteri 312D 156hp koneella??

Viesti Kirjoittaja etrade »

SLC-450 kirjoitti:Onko muuta syyta kuin mahdollinen virhe?
Joku huijannu tullia ja saanu hyvät alennukset?

W903 on ollu sprintsiftillä 2006 asti ja sehän on normaali manuaali vauhtipyörällä, mutta automaattisella kytkimellä ja jokin rele pitää vaihtaa 50tkm välein.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=81420" onclick="window.open(this.href);return false;

Laatikon öljyt sentti vajaaksi täyttökorkin reunasta, jos niitä joskus haluaa vaihtaa.
Moottoris kaikki normaalit CDI ongelmat.
Viimeksi muokannut etrade, To 08.12.2016 19:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Re: Sprintteri 312D 156hp koneella??

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

Auto on viela saksassa ja kun on saksassa myos tehty, niin tullin koijaaminen tuntuu epatodennakoiselta...verottaja voi olla eri asia.


Tuosta releesta jo lukenutkin.... Se vaan kun nama asunto autot on paaosin auto tai puoliautomaattilootalla...


Mutta onta tassa nyt mitaan ongelmia trafin kanssa odotettavissa niin kauan kun paperit ja VIN tasmaa?
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Sprintteri 312D 156hp koneella??

Viesti Kirjoittaja etrade »

Okei.
Tuon vanhemman mallin manuaalin suurin ongelma on ollut onneton kaksoismassavauhtipyörä ja tuos CDI mallis se on hieman kestävämpi.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Sprintteri 312D 156hp koneella??

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

SLC-450 kirjoitti:Auto on viela saksassa ja kun on saksassa myos tehty, niin tullin koijaaminen tuntuu epatodennakoiselta...verottaja voi olla eri asia.


Tuosta releesta jo lukenutkin.... Se vaan kun nama asunto autot on paaosin auto tai puoliautomaattilootalla...


Mutta onta tassa nyt mitaan ongelmia trafin kanssa odotettavissa niin kauan kun paperit ja VIN tasmaa?
Eikai siinä muita ongelmia ole jos sisäkorkeus on 190cm ja normaali matkailuauto varustus.katso vaatimukset trafi matkailuauto.Jos vaatimukset ei täyty voi katsastaa myös kuormaautoksi kun paino yli 3500kg
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Re: Sprintteri 312D 156hp koneella??

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

No nyt on Mercedes saatu Suomen talveen! Ei se tykkaa siita....enka minakaan!

Kylla se nyt oli kuitenkin se 316D niinkuin nyt jo aika todennakoisesti olikin... Myyja ei aluksi meinannut uskoa kun kerran paperissa luki 312D. Selitin erot koneessa, ohjaamossa, etuvaloissa ja vaihteistossa.... Sitten viela keulamerkissa koreileva 316CDI teksti! :-) Uskoi se sitten.

VIN koodin mukaan loytyi aika hyvin tietoa.



Vaikka tuota Sprintshiftia monet haukkuvatkin...niin kylla se ihan jees minusta on. Pitaa vaan muistaa etta se EI ole automaatti, vaan manuaali laatikko pohjimmiltaan. Samalla lailla nama audin tuplakytkin laatikotkin ovat manuaaleja vaikka sita kytkinta ei itse tarvi painaakaan.

Pitaa varuilta se rele vaihtaa ajoissa... Mikas sen osanumero on??
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Sprintteri 312D 156hp koneella??

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

SLC-450 kirjoitti:No nyt on Mercedes saatu Suomen talveen! Ei se tykkaa siita....enka minakaan!

Kylla se nyt oli kuitenkin se 316D niinkuin nyt jo aika todennakoisesti olikin... Myyja ei aluksi meinannut uskoa kun kerran paperissa luki 312D. Selitin erot koneessa, ohjaamossa, etuvaloissa ja vaihteistossa.... Sitten viela keulamerkissa koreileva 316CDI teksti! :-) Uskoi se sitten.

VIN koodin mukaan loytyi aika hyvin tietoa.



Vaikka tuota Sprintshiftia monet haukkuvatkin...niin kylla se ihan jees minusta on. Pitaa vaan muistaa etta se EI ole automaatti, vaan manuaali laatikko pohjimmiltaan. Samalla lailla nama audin tuplakytkin laatikotkin ovat manuaaleja vaikka sita kytkinta ei itse tarvi painaakaan.

Pitaa varuilta se rele vaihtaa ajoissa... Mikas sen osanumero on??
Eikai niitä osia kannata varalta vaihtaa jos joku pelottelee. Miten se korkeus,onko korotettu lasikuitu katto?
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Sprintteri 312D 156hp koneella??

Viesti Kirjoittaja etrade »

Eihän tuota voi kuorma-autoksi rekisteröidä kun tyhjentämällä takatila, laitamalla väliseinä ja koukut kuormaustilan kulmiin.
Kantavuutta voi tietysti korottaa yli 3,5t, mutta sitten pitää olla C-kortti ja suomes ajetaan ainoastaan max 80km/h. Auto pysyy kuitenkin M autona, eikä muutu N autoksi vaikka painais kymppitonnin kun sitä käytetään matkailuautona.

Kuvia autosta :!:
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Re: Sprintteri 312D 156hp koneella??

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

Kuvia voin laittaa jossain vaiheessa....mutta nyt on hiukan tyokiireita...ja autokaan ole missaan edustuskunnossa...SE kun on melkeimpa jaakuution sisalla!! Kolnista ajoin Tanskan, Ruotsin ja Haaparannan kautta Ouluun... Oli loskaa ja sadetta ja paskaa ihan riittavasti. Sitten tulin pohjosemmaksi niin alkoi kovat pakkaset. Tanaan yritin etsia auto pesua Oulusta mutta eihan tuollainen mahdu normi halleihin... Noh...Googlasin ja nyt olisi huomiseksi varmaan jonkinsortin mahdollisuuksia saada auto pestya!

http://passetemps.wifeo.com/notre-camping-car.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuon linkin takaa nakyy kuva samanlaisesta autosta...

Joo kylla tuo C-kortilliseksi menee jokatapauksessa. Paino on jotain 3410 kg, niin ei tuohon paljoa lastia laiteta. Se on kokonaismassaltaan ollut 3800kg auto ja sellaiseksi se rekataan taalla suomessakin. Ja asuntoautoksi.


Pitaisi kuulema COCki todistus tilata jostain ja sitten myos sahkot pitaisi jonkun katsoa ennen kuin katsuri hyvaksyy ;-(
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Sprintteri 312D 156hp koneella??

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

SLC-450 kirjoitti:Kuvia voin laittaa jossain vaiheessa....mutta nyt on hiukan tyokiireita...ja autokaan ole missaan edustuskunnossa...SE kun on melkeimpa jaakuution sisalla!! Kolnista ajoin Tanskan, Ruotsin ja Haaparannan kautta Ouluun... Oli loskaa ja sadetta ja paskaa ihan riittavasti. Sitten tulin pohjosemmaksi niin alkoi kovat pakkaset. Tanaan yritin etsia auto pesua Oulusta mutta eihan tuollainen mahdu normi halleihin... Noh...Googlasin ja nyt olisi huomiseksi varmaan jonkinsortin mahdollisuuksia saada auto pestya!

http://passetemps.wifeo.com/notre-camping-car.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuon linkin takaa nakyy kuva samanlaisesta autosta...

Joo kylla tuo C-kortilliseksi menee jokatapauksessa. Paino on jotain 3410 kg, niin ei tuohon paljoa lastia laiteta. Se on kokonaismassaltaan ollut 3800kg auto ja sellaiseksi se rekataan taalla suomessakin. Ja asuntoautoksi.


Pitaisi kuulema COCki todistus tilata jostain ja sitten myos sahkot pitaisi jonkun katsoa ennen kuin katsuri hyvaksyy ;-(
Joo Tuohan onkin integroitu ettei siinä ole kuin alusta sprinteriä,tuossa varmaan korkeus riittää.

Sen vastaavuustodistuksen saat http://www.tuv-nord.com" onclick="window.open(this.href);return false; ja sen sähkötodistuksen joltai sähköurakoitsijalta
Kysy Power sähkö oy 045-1220088
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Re: Sprintteri 312D 156hp koneella??

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

No niin..katsastus meni ok...nyt vain odotellaan tullin vero/verottamatta jattamatta paatosta....
Ja kuten sanoin, niin oli vaan ensirekisteroinnissa ilmeisesti sattunut virhe tuon 312d merkinnan kanssa. TUV:in papereissa ja kantakortissa tiedot kuitenkin oikein.


Ihmettelin tuossa etta mitenka nama lammittimet oikein toimivat?

Autossa kun on PREHEATER ja myoskin HEATER BOOSTER ja viela EBERSPACHER.
http://ww2.justanswer.com/uploads/Sprin ... ster_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ww2.justanswer.com/uploads/Sprin ... rdash1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli nuo alemman kuvan kummatkin kytkimet loytyy ja myos Eberin oma paneeli.
No Eberihan nyt toimii dieselilla. Mitenkas tuo Preheater ja Heater Booster?? Toimiiko nama sahkolla, vaiko dieselilla, vaiko kayttaen Eberia?
Lammittaako nama nyt muuta kuin jaahdytysnestetta(Eberi tietysti lammittaa myos hyttia)??



Ulkoilman lampomittari ei nayta mitaan.... Mistahan pitaisi alkaa vikaa hakemaan? Onko sensori jossain etupuskurin takana?
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Sprintteri 312D 156hp koneella??

Viesti Kirjoittaja etrade »

Vuosia sitten kun oli käytös 1840 makuuhytillä missä yövyttiin, niin tuon alemman kuvan alhaalla oleva nappi käytti koko yön eberi/webastoa ja itse eberi/webaston käyttöpaneelista liekkikuvaa painamalla paloi vain 2 tuntia, mutta tuos ylemmäs kuvas sanotaan että tuokin katkaisee parin tunnin kuluttua :( . Kannattaa testata jos virtaa riittää.
Tuo kierrettävä nupikkahan on vain moottori päällä ja jokainen tietysti kuluttaa sähköä ja dieseliä.

Periaattees riittäis pelkkä eberi/webaston käyttöpaneeli eli kuvan Timer. En enää muista oliko noilla napeilla jotain eroa moottorin ja ohjaamon erilliseen lämmitykseen :( . Timer käyttöpaneelista luulis käyttävän tietenkin moottorin lämmitykseenkin.
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Re: Sprintteri 312D 156hp koneella??

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

Juu niin minustakin riittaisi ihan pelkka eberin taimeri tuon napin sijaan.....MUTTA...jostain luin justiinsa etta tuossa napissa on 3 asentoa...on OFF asento, sitten AUTO asento milloin toimii automaattisesti veden lampotilan mukaan kun on kylmaa niin kaynnistyy ja sitten sammuttaa automaattisesti... JA kolmas asento on MANUAALI ON.

Itse viela perehtynyt etta oliko siina kytkimessa kolme vai kaksi asentoa..? Pitaakin tanaan kokeilla...

No oliko tuo HEATER BOOSTER nyt sitten sahkoinen?? ja mika sen idea on? Lämmittää kone akkiampaa liikkeelle lahdettaessa kylmalla kelilla?
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Sprintteri 312D 156hp koneella??

Viesti Kirjoittaja TLP »

SLC-450 kirjoitti:No oliko tuo HEATER BOOSTER nyt sitten sahkoinen?? ja mika sen idea on? Lämmittää kone akkiampaa liikkeelle lahdettaessa kylmalla kelilla?
Lämmittää varmasti asunto osaa ilmalla, eberi sitten koneen nesteet ja nestekiertoisen lämmityksen koko värkissä.
Pikainen epäilys menis näin :thumbup:

Näistä on aika paljon tietoa ja kokemusta sitten karavaanarit.org osoitteessa.
Ei kylläkään siitä mersun tekniikasta, mutta itse värkin käyttämisestä
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Vastaa Viestiin