mb190 sammumis ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vanahaepeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 19.06.2016 20:21

mb190 sammumis ongelma

Viesti Kirjoittaja vanahaepeli »

Morjens, nyt on pakko tulla kyselemää vähän viisaammilta mersun oudosta sammumis ongelmasta. Potilaana on siis 190 2l bensa kaasari vehe -89vm ja tautiha on seuraavanlainen eli siis auto sammuilee satunnaiste ja kun se tämän tekkee, nii autoa saa sahata käyntii jonki aikaa. hyvällä tuurilla lähtee ekalla mut harvemmin,ja ettei tämä olis jo tarpeeks mieltä raastava vika niin kaiken tämän lisäksi hyvin usein kierokset jää huutamaan tämän sammumisen jälkeen kun auto lähtee käyntii, häviää tuurillaan kun runttasee kaasua. Tämä kierros ongelma voi tulla myös ilman että auto sammuu eli yhtäkkiä vaikka kesken ajon kierokset alkaa huutamaa. Osuvatko epäilykset oikeaan että bensan saanissa jotain häikkää välillä. Eli apuja kaivattaisiin kipeästi :eh:
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: mb190 sammumis ongelma

Viesti Kirjoittaja wolf »

Kumpi kaasutinmalli on kyseessä, Stromberg vai Pierburg? En tunne näitä lähemmin mutta ainakin aikoinaan Volvo 240:ssani temppuili vähän samaan tapaan aina kun vaimenninöljy (ATF) oli lopussa. Siinä oli Stromberg ja hämärä muistikuvani sanoo jotta näissä mersun Strombergissa olisi sama öljysysteemi. Eiköhän sieltä silloin löytyne jokin täyttötulppa. Pierburg sitten lienee kinkkisempi tapaus, sähköinen kaasari kun on. Näistä on täällä kyllä kirjoiteltu joten haku päälle vaan.
läyhy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 09.10.2013 01:32

Re: mb190 sammumis ongelma

Viesti Kirjoittaja läyhy »

Moro-

Siinä on pierburg kaasari. Mikäli ei ole vaihdettu jälkeenpäin muuhun vastaavaan. Tarkista ATF öljyt , pyöreän päälykannen päällä noin 12mm halkaisijaltaan oleva ruuvi. Ota se pois ja kaada automaattiloota öljyä sisään. Laita vaikka täyteen, se polttaa loput pois.

Öljy takaa luistin liikkeen ettei takerru..Jos ei auta niin siihen pitänee vaihtaa kuminen kalvo, se voi olla revennyt tai pieni reikä. Tarkasta myös että kaasarin alaosassa olevaan lieriöön menee virtapiuha. Se estää jälkikäynnin, se lieriö on hopea, peltikuorinen halkaisijaltaan n30-35mm korkeutta vähän enemmän. kaasari on hankalaa sorttia, kun siinä on osittain sähköhärpäkkeitä. En tunne sen paremmin, mutta jonkinlainen kokemus on asiasta.

Kaasutin expertti, Kurkisuonio (Hki) voi löytyä osia, ainakin se kalvo...

Rikastus systeemi on vielä asia erikseen. BI-metallinen kierukka liikkuu koneen lämmettyä.Siis kun kaasariin virtaa jäähdytysnestettä joka lämmettyään liikuttaa sitä kierukkaa siten että ryyppy menee pois päältä. Jos "ryyppy" ei toimi niin auto ei lähde käyntiin. Ryyppy on ns.voimakas...

Katso sitä kaasaria , niin näet minne ne vesiletkut menee , siellä se ryyppy tsydeemi on :thumbup: ps. autan vielä jos pystyn--
vanahaepeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 19.06.2016 20:21

Re: mb190 sammumis ongelma

Viesti Kirjoittaja vanahaepeli »

kaasariha on siis vissiiki tuo pierburgin sähkökaasari (kuva nopealla googlauksella http://www.tav-autoverwertung.de/shop/b ... 4577_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;) jos tässä mallissa siis on ATF sisällä nii mistäpäin se öljyn lisäys kolo löytyy. :wtf:
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: mb190 sammumis ongelma

Viesti Kirjoittaja wolf »

Eipä taida Pierupurkissa olla sitä öljysysteemiä. On muuten aika hankalan kaasarin maineessa.
läyhy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 09.10.2013 01:32

Re: mb190 sammumis ongelma

Viesti Kirjoittaja läyhy »

Moro.

Kuukkelin kuvassa jokin uudempi pierupurkki. Ei -89 Mb.ssä ole tuollaista..Otappa kuva oman Mb.n kaasarista ja linkitä tänne. Kyllä ovat hankalan kaasarin maineessa. Niin kun olemme saaneet lukea , mutta katoavaa luonnonvaraa ovat, niin kuin autotkin... Ryyppy on niin voimakas että talvella vie kympin satasella lyhyessä ajossa. kesällä pääsee seitsemään litraan.

Arka talvella kylmälle viimalle, auttaa kun laittaa maskipeiton..nykimis ongelma poistuu..Siis ihan täyttötulpan näköinen leveä ruuvi( keltainen, eloksoitu) kaasarin pyöreän kannen päällä..(se ATF öljyn lisäys)
vanahaepeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 19.06.2016 20:21

Re: mb190 sammumis ongelma

Viesti Kirjoittaja vanahaepeli »

Joo vähän tutkailin nii tähä peliin on vissiikin kaasutin vaihettu jälkikätee toiseksi (" onclick="window.open(this.href);return false; kuva kyseisestä soppatykistä) ainaki mitä näin nopeasti kahtoo nii en huomaa eroja toho kuukkelin kuvaan :wtf:
Viimeksi muokannut vanahaepeli, Ma 23.01.2017 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
läyhy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 09.10.2013 01:32

Re: mb190 sammumis ongelma

Viesti Kirjoittaja läyhy »

Moro.
Kyllä näyttäsi olevan uudempaa vuosikertaa tuo sinun pierburg, ei ihme jos ei löytynyt öljyn täyttötulppaa...Mutta kaasutin expertille soitto (HKI) Kurkisuonio, tietää jotain. Tahi Hartlin Pitäjänmäellä, on otellut ko.kaasareiden kanssa.

En osaa auttaa enempää... :thumbup:
healer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 25.12.2016 02:59

Re: mb190 sammumis ongelma

Viesti Kirjoittaja healer »

Mulla on W124 2.0 tuolla Pierupurkin 2E-E kaasarilla. Muistaakseni 2E on mekaaninen, mutta 2E-E on ohjattu akun vieressä olevalla ECU:lla. 2E-E:ssä on alumperin Lambda-anturi pakoputkessa, joka kertoo ECU:lle, kuinka sen tulee hienosäätää seosta eli kaasutinta. Noita 2E-E hässäköitä oli myös VAG:n tuotteissa.

Itsellä tuo on ainakin vielä toiminut oikeastaan aivan hyvin, koska autoa ei ole rekisteröity vähäpäästöiseksi. Se sammuili aluksi joskus, mutta tilkitsin jokusen alipainevuodon mm. toisen kaasuläpän avaavasta alipainelinjasta. Tarkempi tietotaito tässä kai sitten tulee matkan varrella.

Mitä sun kaasarin oireisiin tulee, niin heti ekana epäilisin vaan että siellä on läppien akselit paskassa/jumissa ☺
Bräkleeniä niskaan kunnolla, jonka jälkeen aseöljyä runsaasti...

Edit:

Sen minkä vielä tiedän, niin 2E-E kaasarissa ei ole erillistä kiihdytyspumppua, vaan koneen ryntäytys hoidetaan rikastinläpän sulkemisella. Se rikastinläppähän ynisee heti kun lyö sähköt päälle.

Saattaa olla että mulla vaihtuu toi pierupurkki jossain vaiheessa johonkin japaninmaan tuotteeseen, ellei sopivaa Weberiä satu näköpiiriin.
vanahaepeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 19.06.2016 20:21

Re: mb190 sammumis ongelma

Viesti Kirjoittaja vanahaepeli »

moro vähä edistystä tuli hommaan sillä vika taisi löytyä. eli kuvassa minkä linkkasin nii näkyy toi läppä kaasarin päällä niin ei välillä toimi eli toisin sanoen kun virrat pistää päälle nii ei kuulu surinaa mikä tästä läpästä vissiiki pitäisi kuulua ja läppä on ihan eloton eikä auto lähe sillon käyntii. ja kun tätä läppää toinen painaa pohjaan ja toinen starttaa auton nii lähtee mersu käyntii mut tekee justiisa ton kiekkojen nousun ja leijailun. pitäisi mitata et tuleeko johtoo aina virtaa.
vanahaepeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 19.06.2016 20:21

Re: mb190 sammumis ongelma

Viesti Kirjoittaja vanahaepeli »

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=173863" onclick="window.open(this.href);return false; löyty hyvä sivu pienellä googlailulla missä kerrotaan kaasarin osat ja toiminnallinen puoli
Vastaa Viestiin