4matic toiminta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Absinthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 21.11.2007 18:16

4matic toiminta

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

Autona 2003 w203 4matic
Yritettiin ajaa autoa talliin, jossa pieni kynnys. Eturenkaat tuli kynnykselle ja auton takarenkaat alkoivat sutimaan, samalla kolmio vilkkui. Missään vaiheessa 4veto ei kytkeytynyt päälle?
Ei auttanut muu kuin ajaa vauhdilla talliin.

Voisiko joku selittää iänikuisen kysymykseen vastauksen: miten 4matic toimii?
Typerää sinänsä, jos nollavauhdissa ei neliveto kytkeydy.
Kyseessä normi 5lovinen automaattilaatikko ei siis 7gtronic
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13193
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 4matic toiminta

Viesti Kirjoittaja DBFI »

4Matic toteutuksia on erilaisia. Nämä uudemmat 7 ja 5 vaihteiset on kyllä jatkuvavetoisia mutta vain 7G-Tronicissa kitkalukko jakovaihteessa (sekin kytkee etupään takapäähän vain pienellä momentilla).

Luistoneston kuuluisi puuttua peliin kuvaamassasi tilanteessa.
Absinthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 21.11.2007 18:16

Re: 4matic toiminta

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

Joo kyllä luistonesto puuttui peliin ja yritti jarruttaa takarenkaita. Auto ei vaan noussut kynnyksen yli kun etupyörät eivät vetäneet
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13193
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 4matic toiminta

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jos molemmat takarenkaat pyörii (samaan suuntaan) niin ainakin toisen etupyörän pitäisi sutia (jos akselit on paikallaan) ja siinä vaiheessa luistoneston pitäisi jarrutella sitä sutivaa etupyörää myös.
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: 4matic toiminta

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Tuossa on jatkuva neliveto jakosuhteella 35/65 tai 40/60 (malli- ja vuosikohtaisia eroja). Tuossa on käynyt niin, että takarenkaat ovat alkaneet luistaa, jolloin luistonesto on sekä jarruttanut niitä että rajoittanut moottorin tuottamaa momenttia. Rajoituksen jälkeen eteen mennyt 35-40 % ei ole riittänyt auton vetämiseen, siinähän oli kynnys vielä esteenä.

Kokeilitko polkaista kunnolla kaasua vaihteisto S-asennossa? Entä kokeilitko ESPin poiskytkentää (sallii enemmän sutimista)?

TM-lehden numerossa 3/2002 oli nelivetovertailu, jossa yhtenä testattavana oli ollut w210 4matic (samantyyppinen jakovaihteisto kuin w203:ssa). Jutun mukaan lumipöperöistä mäkeä pääsi kyllä ylös, mutta kaasua piti antaa reilusti.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Vastaa Viestiin