Mielipiteitä vianhaku laitteistoista muualla kuin veholla
Mielipiteitä vianhaku laitteistoista muualla kuin veholla
Moi!
En taas hetkeen olekaan palstalla vieraillut. Nyt tuli kuitenkin mieleen kysymys, kun viikonloppuna ajattelin vaihdattaa öljyt mersuuni.
Vakkari paikka jossa olen öljyt vaihdattanut on hommannut sellaisen Bosch -vianhaku laitteiston. No minähän heti ajattelin että käytän piuhan päässä omaani, kun tuo tyhjäkäynti tuntuu vaeltelevan vieläkin pikkasen...
Mitä olette mieltä, kannattaako suoraan ajaa vehon piuhojen päähän vai onko näihin "ei alkuperäisiin huoltolaitteisiin/softiin" luottamista? Onko kellään kokemusta?
Kiitoksia vastauksista
En taas hetkeen olekaan palstalla vieraillut. Nyt tuli kuitenkin mieleen kysymys, kun viikonloppuna ajattelin vaihdattaa öljyt mersuuni.
Vakkari paikka jossa olen öljyt vaihdattanut on hommannut sellaisen Bosch -vianhaku laitteiston. No minähän heti ajattelin että käytän piuhan päässä omaani, kun tuo tyhjäkäynti tuntuu vaeltelevan vieläkin pikkasen...
Mitä olette mieltä, kannattaako suoraan ajaa vehon piuhojen päähän vai onko näihin "ei alkuperäisiin huoltolaitteisiin/softiin" luottamista? Onko kellään kokemusta?
Kiitoksia vastauksista
Tuumailua
Minun mielestäni se riippuu niin paljon siitä paikasta, on paljon pätevämpiäkin paikkoja kuin Veho. Mutta esimerkiksi jos joku "nyrkkipaja" hommaa tollaset kalliit mittalaitteet niin osaako ne välttämättä käyttää niitä niiden kaikilta osa-alueiltaan, ja tulkita tuloksia ammattimaisesti, ja täysin oikein. Joku osaa joku ei, monet autosähkökorjaamot ja pätevät sellaiset, lyövät mielestäni monet Vehon huollot laudalta, siis..jos kyse on esim Boschin vermeistä ja niissä on vikaa. Veholta toki luonnollisesti löytyy laaja tietämys ja osaaminen Mersuista, mutta se joka keskittyy vain yhteen osa-alueeseen on monesti tarkempi täsmä ase juuri siihen tiettyyn osa-alueeseen.
Itselläni oli taannoin ongelmia tyhjäkäynnin kanssa ja soittelin Veholle, yllätys yllätys, kehoittivat mielummin kääntymään erään autosähkökorjaamon puoleen, joka on valtuutettu Bosch huolto.
Itselläni oli taannoin ongelmia tyhjäkäynnin kanssa ja soittelin Veholle, yllätys yllätys, kehoittivat mielummin kääntymään erään autosähkökorjaamon puoleen, joka on valtuutettu Bosch huolto.
Pekka.A kirjoitti:Mitä kaikkea faktaa nuo mittalaitteet oikein käytännössä kertovat piuhojen päästä??
Minulla ne kertoivat lähes kaiken mahdollisen, nämä eivät ole missään loogisessa järjestyksessä, ne ovat vain lueteltu
Latauksen, ruiskutushetken joka sylinteriin ja paineet, öljynlämpötilan, lambdan toiminnan, tyhjäkäyntimoottorin toiminnan, potentiometrin toiminnan, Ecun toiminnan, ruiskun säädöt kokonaisuudessaan oikeat suhteet ym, suuttimien ja antureiden toiminnan, avautumiset ja sulkeutumiset tietyissä lämpötiloissa, releiden häiriöt, Nämä ainakin tuli mieleen mitä itse vieressä seuraten ja kyselemällä kävi ilmi.
Pitääpä pirssi viedä jossain vaiheessa syyniin,luulisi jo jotain poikkeamaa normi arvoista löytyvän...Benzo kirjoitti:Pekka.A kirjoitti:Mitä kaikkea faktaa nuo mittalaitteet oikein käytännössä kertovat piuhojen päästä??
Minulla ne kertoivat lähes kaiken mahdollisen, nämä eivät ole missään loogisessa järjestyksessä, ne ovat vain lueteltu
Latauksen, ruiskutushetken joka sylinteriin ja paineet, öljynlämpötilan, lambdan toiminnan, tyhjäkäyntimoottorin toiminnan, potentiometrin toiminnan, Ecun toiminnan, ruiskun säädöt kokonaisuudessaan oikeat suhteet ym, suuttimien ja antureiden toiminnan, avautumiset ja sulkeutumiset tietyissä lämpötiloissa, releiden häiriöt, Nämä ainakin tuli mieleen mitä itse vieressä seuraten ja kyselemällä kävi ilmi.
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
W124 230kat-88
Tuo paikka jossa käytin oli kyllä huippu paja, eli aika harvassa korjaamossa saa noin ammattitaitoista palvelua.
Mies on yksityisyrittäjä, ja omistautuu täydellisesti asiakkaan ongelmaan, autoon kytkettiin hemmetin iso kaappi jossa oli telkkaritaulu, ja vielä toinen kaappi jossa oli 17" tietokonenäyttö, kaveri on kouluttanut itseään kaikenmoisilla jatko-opinnoilla, vuosi kaudet, seinällä näkyy hirveän pitkä rivi Diplomeita, ja kurssitodistuksia. Vieressä sai seurata sen parituntia ja kysellä mitä mieleen juolahtaa, ja kaveri kertookin kuinka edetään, aivan kuin hammaslääkärissä konsanaan.
Mies on yksityisyrittäjä, ja omistautuu täydellisesti asiakkaan ongelmaan, autoon kytkettiin hemmetin iso kaappi jossa oli telkkaritaulu, ja vielä toinen kaappi jossa oli 17" tietokonenäyttö, kaveri on kouluttanut itseään kaikenmoisilla jatko-opinnoilla, vuosi kaudet, seinällä näkyy hirveän pitkä rivi Diplomeita, ja kurssitodistuksia. Vieressä sai seurata sen parituntia ja kysellä mitä mieleen juolahtaa, ja kaveri kertookin kuinka edetään, aivan kuin hammaslääkärissä konsanaan.
Nimiä kehiin
Nimiä kehiin, kiitosBenzo kirjoitti:Tuo paikka jossa käytin oli kyllä huippu paja, eli aika harvassa korjaamossa saa noin ammattitaitoista palvelua.
S320L -97
Moro!
Olen ainakin tähän asti saanut vallan loistavaa palvelua tästä kyseisestä huoltoliikkeestä. Kovasti huotomiehet kehuivat sitä huollon päällikköä, että on ollut autohuolloissa töissä (jossain merkkihuolloissakin, en vain muista mikä merkki) joten eiköhän sieltä sitä asiantuntemustakin löydy.
No Lauantaina tuo nähdään että löytyykö (tai löytävätkö) vikaa mesestä...toivottavasti ei ainakaan kovin kallista vikaa....laitan infoa kyseisestä liikkestä sitten jos sitä uskaltaa kehua...
Olen ainakin tähän asti saanut vallan loistavaa palvelua tästä kyseisestä huoltoliikkeestä. Kovasti huotomiehet kehuivat sitä huollon päällikköä, että on ollut autohuolloissa töissä (jossain merkkihuolloissakin, en vain muista mikä merkki) joten eiköhän sieltä sitä asiantuntemustakin löydy.
No Lauantaina tuo nähdään että löytyykö (tai löytävätkö) vikaa mesestä...toivottavasti ei ainakaan kovin kallista vikaa....laitan infoa kyseisestä liikkestä sitten jos sitä uskaltaa kehua...
Re: Nimiä kehiin
Markku pyysi, nimiä kehiin, tässä
Bosch service
Bosch service
Viimeksi muokannut mc, Pe 14.01.2005 11:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No niin, viikonloppuna oli tosiaan tarkoitus käyttää autoa johdon nokassa...mutta kuinkas ollakkaan ei kyseisellä firmalla ollutkaan C-mersuun sopivia liitospaloja, joten se siitä.
Antoi vinkin että limingantullissa olis joku autosähkökorjaamo, joka osaa hommat viimesen päälle (taitaa olla Kylmänen, se liike). Onko kellään kokemusta kyseisestä firmasta!?
Antoi vinkin että limingantullissa olis joku autosähkökorjaamo, joka osaa hommat viimesen päälle (taitaa olla Kylmänen, se liike). Onko kellään kokemusta kyseisestä firmasta!?
Moro!
Pojjaat oli hommanneet Boshcin laitteet vasta vajaat kuukausi sitten, ja tietenkin vielä opettelevat hommia...
No lauantaina oli kuitenkin siinäkin sen verran hiljasta että oli huoltomiehellä (ja mulla) aikaa kattella niitä laitteita ja mistään ei löydetty sopivia liitos/välipaloja. Joten päätimme jättää asian sikseen.
No pitänee käyttää tuolla limingantullissa ja kerron sitten kokemukseni sieltä
Pojjaat oli hommanneet Boshcin laitteet vasta vajaat kuukausi sitten, ja tietenkin vielä opettelevat hommia...
No lauantaina oli kuitenkin siinäkin sen verran hiljasta että oli huoltomiehellä (ja mulla) aikaa kattella niitä laitteita ja mistään ei löydetty sopivia liitos/välipaloja. Joten päätimme jättää asian sikseen.
No pitänee käyttää tuolla limingantullissa ja kerron sitten kokemukseni sieltä
Dodii, nyt on auto käytetty testerin nokassa.
Vikalista näytti nollaa, mikä lienee aivan loistava asia. Autossani näytti olevan siemenssin ohjausyksikkö (vai mikä se nyt on) ja sillä siemenssin haulla ei vikakoodeja löytynyt. Sitten kokeiltiin vielä sillä toisella (en muista minkä merkkinen) ja löytyikin yllättäen 8 vikaa. Oli kaasuläpän vikoja ja mitä lienee. Jätimme ne kuitenkin sikseen.
Vikaakin kuitenkin löytyi. Ja yllättäen Lambda -anturista. Joutokäynnillä siniaalto oli ihan pirun hidas eli nousee hitaasti ja samoin laskee. Aallon pituus saattoi olla välillä jopa 4 sekuntia, mikä ei liene ihan terveellistä. No kaasua antamalla siniaalto muuttui melkolailla normaaliksi, tai ainakin parani huomattavasti. Joten laitoimme anturin tilaukseen (valitettavasti piti tilata helsingistä asti, kun paikallisella veholla saman osan hinta 95€ enemmän), joten saamme tietää lopulliset tulokset vasta perjantaina. Luotto on kuitenkin kova siihen että käyntihäiriö lähtee pois tuolla anturin vaihdolla.
Niin lisäyksenä pitää mainita, että edellinen omistaja käytti keväällä autoa katsastuksessa minun pyynnöstäni. Mitään vikaa ei kuulemma ollut, mutta nyt kun tämän huoltomiehen kanssa kävimme läpi päästöarvoja, puuttui sieltä kokonaan joutokäynnin osalta lambda arvo. Huoltomies katselii niitä muitakin arvoja joutokäynnillä ja totesi ettei se olisi mennyt päästöistä läpi....perkl että osaa ottaa päähän....on vissiin ollut tuttu katsastusmies ....en tiedä pitäiskö soittaa kyseiseen katsastuslaitokseen ja kysellä että miksi tämä arvo puuttuu...kyseessä muuten Raahen autokatsastus...
Notta tällaasta, laitan taas perjantaina toivottavasti hyviä uutisia....
Niin ja itse aiheesseenkin liittyen...ihan asialliselta vaikutta tämä Bosch huolto Kylmänen siinä limingan tullissa.
Vikalista näytti nollaa, mikä lienee aivan loistava asia. Autossani näytti olevan siemenssin ohjausyksikkö (vai mikä se nyt on) ja sillä siemenssin haulla ei vikakoodeja löytynyt. Sitten kokeiltiin vielä sillä toisella (en muista minkä merkkinen) ja löytyikin yllättäen 8 vikaa. Oli kaasuläpän vikoja ja mitä lienee. Jätimme ne kuitenkin sikseen.
Vikaakin kuitenkin löytyi. Ja yllättäen Lambda -anturista. Joutokäynnillä siniaalto oli ihan pirun hidas eli nousee hitaasti ja samoin laskee. Aallon pituus saattoi olla välillä jopa 4 sekuntia, mikä ei liene ihan terveellistä. No kaasua antamalla siniaalto muuttui melkolailla normaaliksi, tai ainakin parani huomattavasti. Joten laitoimme anturin tilaukseen (valitettavasti piti tilata helsingistä asti, kun paikallisella veholla saman osan hinta 95€ enemmän), joten saamme tietää lopulliset tulokset vasta perjantaina. Luotto on kuitenkin kova siihen että käyntihäiriö lähtee pois tuolla anturin vaihdolla.
Niin lisäyksenä pitää mainita, että edellinen omistaja käytti keväällä autoa katsastuksessa minun pyynnöstäni. Mitään vikaa ei kuulemma ollut, mutta nyt kun tämän huoltomiehen kanssa kävimme läpi päästöarvoja, puuttui sieltä kokonaan joutokäynnin osalta lambda arvo. Huoltomies katselii niitä muitakin arvoja joutokäynnillä ja totesi ettei se olisi mennyt päästöistä läpi....perkl että osaa ottaa päähän....on vissiin ollut tuttu katsastusmies ....en tiedä pitäiskö soittaa kyseiseen katsastuslaitokseen ja kysellä että miksi tämä arvo puuttuu...kyseessä muuten Raahen autokatsastus...
Notta tällaasta, laitan taas perjantaina toivottavasti hyviä uutisia....
Niin ja itse aiheesseenkin liittyen...ihan asialliselta vaikutta tämä Bosch huolto Kylmänen siinä limingan tullissa.
Moro!
Tässä ne arvot:
Joutokäynti Sallittu Yli 2000 rinkiä
Co-pitoisuus 0,05 0,5 0,11 0,3
HC-pitoisuus 11 100 45 100
Lambda-arvo - 1,02 0,97-1,03
CO2-pitoisuus 11,4 14,8
O2-pitoisuus 4,7 5 0,41 5
Eli tuo happi pitoisuus melko korkea (vaikkakin sallitun rajoissa) joutokäynnillä.
Se meinas tosiaan se huoltomies että tuo arvo pitäis olla myös joutokäynnillä...vaan jos ei niin sitten ei
Tässä ne arvot:
Joutokäynti Sallittu Yli 2000 rinkiä
Co-pitoisuus 0,05 0,5 0,11 0,3
HC-pitoisuus 11 100 45 100
Lambda-arvo - 1,02 0,97-1,03
CO2-pitoisuus 11,4 14,8
O2-pitoisuus 4,7 5 0,41 5
Eli tuo happi pitoisuus melko korkea (vaikkakin sallitun rajoissa) joutokäynnillä.
Se meinas tosiaan se huoltomies että tuo arvo pitäis olla myös joutokäynnillä...vaan jos ei niin sitten ei
Lambda-arvolla ei tosiaan ole joutokäynnillä merkitystä katsastuksessa.
Sinun autossasi joutokäynnillä lambda-arvo menee pakokaasutesterillä mitaten varmasti yli 1,03 koska happiarvo on noin korkea - mahdollisesti pakoputkistossa pieni vuoto.
Kierroksilla lambda-arvoa ei saa kohdalleen jos happiarvo alkaa mennä yli 0,8.
Sinun autossasi joutokäynnillä lambda-arvo menee pakokaasutesterillä mitaten varmasti yli 1,03 koska happiarvo on noin korkea - mahdollisesti pakoputkistossa pieni vuoto.
Kierroksilla lambda-arvoa ei saa kohdalleen jos happiarvo alkaa mennä yli 0,8.
oulaistenliikenne.fi
"Lyhyen" tauon jälkeen palaan asiaan...
Syntyi perheeseemme tyttö -vauva joten on ollut pikkasen muuta meininkiä viime aikoina, mutta kyllä se siitä tasoittuu
Eli mersuun vaihdettiin se lambda-anturi ja kyllä se käyntikin parani, mutta ei se aivan täydelliseksi muuttunut. Pientä heittoa tyhjäkäynnissä siis aina vaan on. Toki auto kulkee nyt mielestäni paremmin ja toivottavasti myös bensalaskussa tulee jotain säästöä - niin järkyttävä ero oli uuden ja vanhan lambdan signaalissa. Myös päästöarvot mitattiin ja ne ei tuosta enää parane (mulla ei ole niitä nyt tässä mukana mutta hyvät ne on)
No aikani kuluksi vaihdoin vielä tulpat synkkää talvea varten (enkä ole niitä vielä vaihtanut ennemmin)....
Kaiken kaikkiaan olen ihan tyytyväinen huoltoon Kylmäsellä. Sanoi muuten kyseinen huoltomies että todella paljon joutuu saksantuonteihin vaihtamaan just tuota lambda-anturia. Lieneekö bensa siellä huonompi laatuista vai mikä?! Pikkasen jäi vaivaamaan, ettei käynti muuttunut täysin tasaiseksi, tai siis kyllä se tasainen on, välillä vain kierrokset käy pikkasen korkeammalla.... ...
Syntyi perheeseemme tyttö -vauva joten on ollut pikkasen muuta meininkiä viime aikoina, mutta kyllä se siitä tasoittuu
Eli mersuun vaihdettiin se lambda-anturi ja kyllä se käyntikin parani, mutta ei se aivan täydelliseksi muuttunut. Pientä heittoa tyhjäkäynnissä siis aina vaan on. Toki auto kulkee nyt mielestäni paremmin ja toivottavasti myös bensalaskussa tulee jotain säästöä - niin järkyttävä ero oli uuden ja vanhan lambdan signaalissa. Myös päästöarvot mitattiin ja ne ei tuosta enää parane (mulla ei ole niitä nyt tässä mukana mutta hyvät ne on)
No aikani kuluksi vaihdoin vielä tulpat synkkää talvea varten (enkä ole niitä vielä vaihtanut ennemmin)....
Kaiken kaikkiaan olen ihan tyytyväinen huoltoon Kylmäsellä. Sanoi muuten kyseinen huoltomies että todella paljon joutuu saksantuonteihin vaihtamaan just tuota lambda-anturia. Lieneekö bensa siellä huonompi laatuista vai mikä?! Pikkasen jäi vaivaamaan, ettei käynti muuttunut täysin tasaiseksi, tai siis kyllä se tasainen on, välillä vain kierrokset käy pikkasen korkeammalla.... ...