W221 moottorin häiriövalo syttyy taas

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Konnektor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 18.10.2015 20:41
Paikkakunta: Espoo

W221 moottorin häiriövalo syttyy taas

Viesti Kirjoittaja Konnektor »

W221 3.5l 2006 M272.965 mallin moottorin häiriövalo syttyy ja 2 eri testeriä antoi seuraavat vikakoodit.

Bosch testerin koodit: Vikojen määrä 2
Vikakoodi 0060 nokka-akselin säätö rivi 1 pakopuoli epälooginen signaali
Vikakoodi 0064 nokka-akselin säätö rivi 2 pakopuoli epälooginen signaali

AVL Ditest testerin koodit:
(0060) 96 Continuous camshaft adjustment (right) (P0015)
Abnormal position of exhaust camshaft Stored MIL. Off

(0064) 100 Continuous camshaft adjustment (left) (P0025)
Abnormal position of exhaust camshaft Stored MIL. Off

Jakopään tasapainoakseli, ketju ja magneetit, imusarja on uusittu Silberautossa elokuussa 2016 ja nyt n. 9000km ajon jälkeen on moottorin häiriövalo alkanut syttymään vähän väliä, joten kävin luetuttamassa vikakoodit. Kysymys kuuluukin, onkohan näillä uusilla koodeilla mahdollisesti yhteyttä aiemmin tehtyyn jakopään remontissa vaihdettuihin osiin joista joku olisi nyt vikaantunut, vai voisikohan nyt kysymyksessä olla ihan jokin muu uusi ongelma / vika, joka ei liittyisi tähän tehtyyn jakopään remonttiin?
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: W221 moottorin häiriövalo syttyy taas

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Väittäisin, että täällä porukka tunnistaa paremmin Starin ilmoittamat koodit, joten auto kannatta aina ensisijaisesti tukia sillä. Boschin laitetta tuntemattomana tulee kuitenkin mieleen ajatus, voisiko tuo olla jotain johtosarjavikaa?

Silberauto on merkkiliike eli työllä/osilla on se kahden vuoden takuu.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Konnektor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 18.10.2015 20:41
Paikkakunta: Espoo

Re: W221 moottorin häiriövalo syttyy taas

Viesti Kirjoittaja Konnektor »

Näin varmaan on, että Stariin pitäisi saada, jotta tarkempi syy ongelmalle löytyisi. Vikavalon syttyminen vähän väliä alkoi vaan ärsyttämään sen verran pahasti, että tuli käytyä luetuttamassa koodit yleistesterillä, kun olisin joutunut odottamaan Hort autoon koodien lukemiseen aikaa viikon verran eteenpäin ja en sitten malttanut sitä jäädä odottelemaan. Eräs seikka joka tässä tuli mieleeni, että ongelma voisi johtua siitä, että viimeaikoina kaikki päivittäiset ajot ovat olleet sellaista n.10km pätkäajoa suuntaansa ja kone ehtii näillä matkoilla hädin tuskin lämmetä normaaliin käyntilämpötilaansa, jolloin joku palopuolen anturi karstaantuisi ja antaisi sitten tilanteesta epäloogista signaalia. Nyt pääsiäisenä tuli ajeltua pitkästä aikaa matka-ajoa reilut 300km vailla mitään ongelmia häiriöitä. Täytyy nyt seurata tätä tilanteen kehittymistä ja mahdollista uusiutumista, sekä toivoa ettei tarvitse reisuta Viron puolelle takuukorjauksiin.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W221 moottorin häiriövalo syttyy taas

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Konnektor kirjoitti:Näin varmaan on, että Stariin pitäisi saada, jotta tarkempi syy ongelmalle löytyisi. Vikavalon syttyminen vähän väliä alkoi vaan ärsyttämään sen verran pahasti, että tuli käytyä luetuttamassa koodit yleistesterillä, kun olisin joutunut odottamaan Hort autoon koodien lukemiseen aikaa viikon verran eteenpäin ja en sitten malttanut sitä jäädä odottelemaan. Eräs seikka joka tässä tuli mieleeni, että ongelma voisi johtua siitä, että viimeaikoina kaikki päivittäiset ajot ovat olleet sellaista n.10km pätkäajoa suuntaansa ja kone ehtii näillä matkoilla hädin tuskin lämmetä normaaliin käyntilämpötilaansa, jolloin joku palopuolen anturi karstaantuisi ja antaisi sitten tilanteesta epäloogista signaalia. Nyt pääsiäisenä tuli ajeltua pitkästä aikaa matka-ajoa reilut 300km vailla mitään ongelmia häiriöitä. Täytyy nyt seurata tätä tilanteen kehittymistä ja mahdollista uusiutumista, sekä toivoa ettei tarvitse reisuta Viron puolelle takuukorjauksiin.

--
Öö miksi niiten koodien lukemista jossain hortautossa pitää odottaa
onhan noit *:reja vaikka missä kuusenalla... ;) katoksissa, ladoissa, takakonetissa, navetoissa, taleissa, piholla...

minkä koodin se yleis testeri antoin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: W221 moottorin häiriövalo syttyy taas

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Mulle on jäänyt käsitys, että se takuu on voimassa myös Suomessa. Senhän myöntää Mersu varaosille. Homma menee niin, että tehdas korvaa uuden osan ja sen asennustyön liikkeelle. Onko kellään kokemusta, että työ ja korjaus tehty jossain liikkeessä, sitten takuukorjaus jossain toisessa?
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Konnektor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 18.10.2015 20:41
Paikkakunta: Espoo

Re: W221 moottorin häiriövalo syttyy taas

Viesti Kirjoittaja Konnektor »

Sattumoisin tuo Hort auto on muutaman kilometrin päässä kotoani ja ajelin sinne kysäsemään koodien lukua. Siellä oli silloin kovasti ruuhkaa, niin pyyhkäisin ensimmäiseen samalla teollisuusalueella olevaan yleiskorjaamoon luetuttamaan vikakoodit, jotka ovatkin tämän ketjun ensimmäisessä postauksessa jo kerrottukkin.

Täytyy jatkossa selvitellä etukäteen valmiiksi lähimpien latojen, peräkonttien ja kuusien *star* omistajien yhteystiedot, niin ei tule pinna kireenä poikettua ensimmäiseen mahdolliseen yleisöputkaan kyselemään koodien lukemista. Ilmeisesti noista monimerkkitesterien koodeista ei taida olla osaajille annettavana mitään kunnollista informaatiota vian syyn selvittämiseksi?

Lähtökohtana tässä itsellänikin oli se, että jonkilainen tieto häirikkövalon syttymisen syystä on saatava, jotta voisin tarvittaessa tiedustella Silberautosta koodien perusteella mahdollista syy-yhteyttä aiemmin tehtyyn korjaukseen.

Täytyy kaivella maksukuitti esille ja tarkistella työlle ja osille annetut takuuajat. Alkuperäisosia tuossa korjauksessa kuitenkin käytettiin, joten ainakin osien osalta arvelisin takuun olevan voimassa, missä tahansa merkkiliikkeessä.
Kokemusta ei tosin siitä ole, että missä mahdollinen takuuseen korjattava vika on diagnisoitava ja onko kosla korjautettava juuri samassa paikassa, missä korjauskin on alunperin tehty. Näin ainakin itse luulisin, ettei Vehoa, tai muitakaan merkkiliikkeitä kiinnostaisi korjata naapurimaassa mahdollisesti tehtyä asennusvirhettä takuuseen omaan piikkiinsä.

Tilanne on tällä hetkellä tosiaan onneksi se, että häirikkövalo loistaa poissaolollaan. Tiedä sitten innostuiko auto pääsiäisen matka-ajosta niin paljon, että kiittää kuskiaan nyt ainakin toistaiseksi mykällä valolla.
Make76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ti 29.06.2004 08:14
Paikkakunta: Lohja

Re: W221 moottorin häiriövalo syttyy taas

Viesti Kirjoittaja Make76 »

Ota yhteys Cdi203:een ja sovi... ei tuo Nummela niin kaukana Espoosta ole..
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 580
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: W221 moottorin häiriövalo syttyy taas

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Siellä on joku ajoittainen vika joka nollaantuu viiden onnistuneen käynnistyksen jälkeen. Vikakoodeihin jää tieto tuosta. Ei välttämättä yhteyttä aikaisempaan korjaukseen. Tai sitten joku johtokatkos, star osaisi ehkä kertoa paremmin ja kertoa kohdat joita kannattaa tutkailla. Siellä pääkaupunikiseudulla on noita laitteita aika hyvin (ketjussa "Missä Starit ovat" tms).
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Konnektor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 18.10.2015 20:41
Paikkakunta: Espoo

Re: W221 moottorin häiriövalo syttyy taas

Viesti Kirjoittaja Konnektor »

No niin vika selvitetty ja korjattu Veholla. Virossa Silberautossa tehdyn jakopääremontin yhteydessä ei sitten vaihdettu uusia nokka-akselin asentotunnistimia ja syy oli niissä. Luin itse väärin Silberin korjaustyöselosteen ja ymmärsin, että sana vahetus tarkoittaisi vaihtoa. Tässä tapauksessa se tarkoittikin vanhojen irroittamista ja takaisin asennusta.
Konnektor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 18.10.2015 20:41
Paikkakunta: Espoo

Re: W221 moottorin häiriövalo syttyy taas

Viesti Kirjoittaja Konnektor »

No niin taas jatkuu ongelmat pakonokka-akselin ajoituksien kanssa. Taustana syyskuussa 2016 tehtiin Silberautossa tasapainoakselin vaihto 130tkm ajettuun koneeseen ja siitä n.vuosi ja 9tkm myöhemmin 139tkm kohdalla uusittiin remontissa vaihtamatta jääneet pakonokkien säätömagneetit Lommilan Veholla, kun moottorin vikavalo syttyi. Nyt kaksi vuotta tasapainoakselin ja vuosi magneettien vaihdosta eteenpäin syttyi jälleen vikavalo pakonokkien ajoituksen vuoksi ja mittarissa on nyt 168tkm.

Käytin auton Veholla vikakoodien luennassa ja heidän mukaansa kyse ei voi olla siitä, että uusitut säätömagneetit olisivat voineet uudelleen vikaantua, koska ovat eri osanumerollakin, kuin alkuperäiset ja kuulemma aikaisempia magneetteja paremmat. Meinasin purskahtaa nauramaan tästä selityksestä etteikö uudella osanumerollakin oleva osa voisi muka koskaan vikaantua. Niitä ei voi kuulemma vaihtaa myöskään automaattisesti takuuseenkaan ilman tarkempia tutkimuksia ja tehtaallekkin voi tehdä takuuvaihtokyselynkin vasta tarkemman vikaselvityksen jälkeen. Vianselvittämiseksi täytyy avata ilmeisesti ainakin venttillikoppa jotta jakopään voi tutkia. Huomiona molemmilla korjauksilla, sekä Silberauto/Veho pitäisi olla kahden vuoden takuuaika. Nyt tuntuu siltä, että Veho haluaa rahastaa taas tarkemmilla lisätutkimuksilla ennen kuin voivat tehdä takuukyselyn tehtaalle magneettinen uusimisesta. Huoltoneuvoja kertoi myös ensin, että syyn selvittämiseksi joutuu purkamaan venttiilikopat yms. ja työhön menisi vähintään 5-6h.

Kun kyseenalaistin tuon ajan, niin huoltoneuvoja alkoikin tutkia koneelta moottorin rakennetta tarkemmin ja ilmoittikin, että syyn voikin selvittää tässä moottorimallista n. 1h tunnin työllä.

Yhteenvetona tasapainoakselin remontista 9tkm eteenpäin alkoi ongelmia esiintyä remontin yhteydessä vaihtamattomien säätömagneettien vuoksi ja tästä taas 30tkm magneettien vaihdosta eteenpäin on taas uusi ongelma pakonokkien ajoituksien kanssa. Kyllä jotenkin odottaisi, että ajoitukset kestäisivät jo näillä suoritetuilla remonteilla kohdallaan kauemmin kuin vajaat 40tkm. Autolla ei ole myöskään revitelty tässä välissä yhtään kertaa, joten mistään rääkkäämisestä ongelmat eivät voi johtua lisäksi myöskin huollot tässä välissä on suoritettu ajallaan. Mikäli vikavalon syttymis syy ei nyt ole noissa kertaalleen uusituissa magneeteissa, niin oma arvaukseni on, että jako on mennyt jo tasapainoakselin rattaan vaihdossa hampaan verran pieleen, tai nokkapyörät olisivat olleet siinä remontin yhteydessä jo vaihtokuntoiset ja ne on jätetty vaihtamatta, jonka vuoksi uusittu jakoketju on kulut ennen aikojaan ja ketjunkiristimen säätövara ei enää riitä korjaamaan nokkien ajoitusvirhettä kohdalleen. En tosiaankaan ole mikään moottorispesialisti, jotta voisin sanoa olenko näissä päätelmissäni edes hehtaarilleen suunnilla ja siksi tarvitsen teidän viisaampien neuvoja siitä, miten tämän kanssa kannattaisi edetä?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W221 moottorin häiriövalo syttyy taas

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Hyvinkin mahdolisia nuo kulumiset
Mökkillä
'
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 318
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Re: W221 moottorin häiriövalo syttyy taas

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Konnektor kirjoitti: Käytin auton Veholla vikakoodien luennassa ja heidän mukaansa kyse ei voi olla siitä, että uusitut säätömagneetit olisivat voineet uudelleen vikaantua,
Onko tähän tullu selvyyttä?

Ääneen ajattelua:
Magneetti ohjaa venttiiliä, joka ohjaa öljyn asennoittimelle joko myöhästyttämään tai aikaistamaan nokan ajoituksen. Isoilla kierroksilla "revitettäessä" nokkia myöhästetään ja löysättäessä palataan aikaiselle, mutta miksi se ei tässä aina toimi pakonokilla ilman vikakoodia. Samat magneetit on imunokillakin. Mikä on todennäköisyys, että vain pakonokkien magneetit hajoaisivat kaksi kertaa peräkkäin.

P0015 “B” Camshaft Position -Timing Over-Retarded (Bank 1)
P0025 “B” Camshaft Position – Timing Over-Retarded (Bank 2)
https://www.eeuroparts.com/blog/9484/me ... r-magnets/" onclick="window.open(this.href);return false;

Fault Code Scenario 2: One or more of the fault codes 0059, 0060, 0063, 0064, 0271, 0272, 0275, and 0276 is/are present in ME-SFI control module. The fault codes are recorded as current and/or stored in the fault memory. If current and/or stored, these codes are caused by a malfunctioning camshaft adjustment solenoid.
Procedure 2: Diagnose each DTC as per Star Diagnosis. If it is determined the solenoid is faulty, replace with solenoid A272 051 01 77 as per appropriate WIS instructions.
Unjustified replacements of camshaft solenoids will be debited back to dealers.
http://benzbits.com/BalanceShaftTSB.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Konnektor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 18.10.2015 20:41
Paikkakunta: Espoo

Re: W221 moottorin häiriövalo syttyy taas

Viesti Kirjoittaja Konnektor »

Ponton kirjoitti:
Konnektor kirjoitti: Käytin auton Veholla vikakoodien luennassa ja heidän mukaansa kyse ei voi olla siitä, että uusitut säätömagneetit olisivat voineet uudelleen vikaantua,
Onko tähän tullu selvyyttä?

Ääneen ajattelua:
Magneetti ohjaa venttiiliä, joka ohjaa öljyn asennoittimelle joko myöhästyttämään tai aikaistamaan nokan ajoituksen. Isoilla kierroksilla "revitettäessä" nokkia myöhästetään ja löysättäessä palataan aikaiselle, mutta miksi se ei tässä aina toimi pakonokilla ilman vikakoodia. Samat magneetit on imunokillakin. Mikä on todennäköisyys, että vain pakonokkien magneetit hajoaisivat kaksi kertaa peräkkäin.

Eipä ole vielä asia selvinnyt vikakoodien kuittauksen jälkeen valo sammui muutamaksi päiväksi palatakseen taas. Tässä vaiheessa jo harmitti ettei auto sattunut olemaan viikonloppuna parkissa Matinkylässä tietyllä parkkipaikalla. Tänään taas valo sammui ja pysyikin poissa n.10 ajojakson ajan. Oireet ovat nyt ja edellisellä kerralla olleet mielestäni suht samanlaisia eli valo syttyy useimmiten melkein heti liikkeelle lähdettäessä silloin, kun moottori on vielä kylmä. Mikäli onnistuu ajamaan n. 5km todella varovasti, jolloin moottori ehtii lämmetä, niin vikavalo ei välttämättä sytykkään.

Linkkejä lueskellessani tuli mieleen ettei tuo öljypaineella toimiva solenoidi hässäkkä toimi nyt kunnolla. Tosin magneeteistakin sanotaan, että jos ei ole varmuutta, niin kaikki 4kpl:tta tulisi vaihtaa.

Tässä tapauksessa alkuperäisosat ovat ilmeisesti olleet jo laadullisesti/toiminnallisesti ogelmallisia alunperinkin. Nyt näistä alkuperäsistä kilkkeistä on vaihdettu 2kpl:tta ja 2 on ilmeisesti vielä alkuperäistä kuraa. Mikäli tulkitsin oikein, niin vikapankkiin voi jäädä jokin tieto osien keskinäisestä sopimattomuudesta, mikäli kaikkia magneetteja ei vaihdeta ja ovat sähköisesti pienjännitteiden osalta erillaisia.

En sitten tiedä tarkemmin, mutta vuosi sitten mulle näytettiin vikadiaknoosin yhteydessä sellaista sydänkäyrää muistuttavaa oskiloskooppikuvaa ja asentaja kertoi vian olevan varmasti magneeteissa ja 2 kpl:en vaihdolla päästiinkin eteenpäin ilman vikavaloja lähes vuoden päivät. Tällä viimeisellä kerralla huoltoneuvoja kertoi suoraan ettei vika voi olla tällä kertaa magneeteissa, kun ovat eri osanumerolla. Täytyy nyt tutkituttaa tuo syy ja katsoa meneekö takuuseen vai ei. (Tuskin menee) ja viedä diaknoosilapun kanssa auto lahden toiselle puolelle sitten korjattavaksi.
Vastaa Viestiin