W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
Kaverilla on talven jälkeen ilmennyt tylsä juttu 4Maticissa, voinut olla jo syksystä mutta talvinop. rajoitukset peittivät.
Eli ongelmana noin 122 todellista nopeutta tulee etuperä mukaan vetämään.
Renkaat samankokoiset ja paineet oikeat. Kulmat säädetty. Pari viikkoa sitten vaihdettu orkkispuslat takakelkkaan, eteen ja taakse. Nyt pari kuukautta ollut uudet jäykät etujouset kolmosen kumeilla ja nokka suht ylhäällä. Tänään aamulla ykkösen kumit ja auto oikeassa asennossa. Aina muutosten jälkeen on kulmat laitettu eli sekin puoli kunnossa.
1,5 v sitten vaihdettu jarruvalokatkaisija, eteen abs-anturit ja putsattu perusteellisesti abs-kehät. Abs-kehät tarkistetti täysin puhtaiksi ja ehjiksi. Anturit ja johdot tsekattu. Johdot ehjät ja anturit puhtaat. Taakse uusi ABS-anturi vaihdettu viikko sitten. Jarrut tsekattu, levyt suorat ja pintaa hyvin etupalat 15000 ajettu ja ok. Takapalat vaihdettu justiinsa. 4Maticin ohjainyksikkö ja paineakku vaihdettu alle vuosi sitten. Takapyörien laakerit vaihdettu 2-4 v sitten, toinen etulaakeri vuosi sitten.
Jarrut kyllä talven liukkaillakin toimineet oikein eikä myöskään abs-valo pala.
Kun vähän eli pari kilsaa pudottaa vauhtia niin taas mennään pelkällä takavedolla. Viime kesänä kokeiltu yli 170 eikä neliveto mennyt päälle.
Mutta edelleen neliveto päälle 122 vauhdissa. Toimintavalo syttyy.
Viikko sitten hän tuli Ruovedeltä kotiin lumessa ja loskassa. 4Matic toimi aivan oikein loskavalleissa jne. Eli systeemi toimii oikein matalammissa nopeuksissa. Vikakoodeja ei ole.
Mikä neuvoksi?
Eli ongelmana noin 122 todellista nopeutta tulee etuperä mukaan vetämään.
Renkaat samankokoiset ja paineet oikeat. Kulmat säädetty. Pari viikkoa sitten vaihdettu orkkispuslat takakelkkaan, eteen ja taakse. Nyt pari kuukautta ollut uudet jäykät etujouset kolmosen kumeilla ja nokka suht ylhäällä. Tänään aamulla ykkösen kumit ja auto oikeassa asennossa. Aina muutosten jälkeen on kulmat laitettu eli sekin puoli kunnossa.
1,5 v sitten vaihdettu jarruvalokatkaisija, eteen abs-anturit ja putsattu perusteellisesti abs-kehät. Abs-kehät tarkistetti täysin puhtaiksi ja ehjiksi. Anturit ja johdot tsekattu. Johdot ehjät ja anturit puhtaat. Taakse uusi ABS-anturi vaihdettu viikko sitten. Jarrut tsekattu, levyt suorat ja pintaa hyvin etupalat 15000 ajettu ja ok. Takapalat vaihdettu justiinsa. 4Maticin ohjainyksikkö ja paineakku vaihdettu alle vuosi sitten. Takapyörien laakerit vaihdettu 2-4 v sitten, toinen etulaakeri vuosi sitten.
Jarrut kyllä talven liukkaillakin toimineet oikein eikä myöskään abs-valo pala.
Kun vähän eli pari kilsaa pudottaa vauhtia niin taas mennään pelkällä takavedolla. Viime kesänä kokeiltu yli 170 eikä neliveto mennyt päälle.
Mutta edelleen neliveto päälle 122 vauhdissa. Toimintavalo syttyy.
Viikko sitten hän tuli Ruovedeltä kotiin lumessa ja loskassa. 4Matic toimi aivan oikein loskavalleissa jne. Eli systeemi toimii oikein matalammissa nopeuksissa. Vikakoodeja ei ole.
Mikä neuvoksi?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
Toimiiko muuten häiriövalo? Kääntökulma-anturin temppuilukin saattaa aiheuttaa valon syttymisen.
Miten vikakoodit?
http://forum.mb124.de/read.php?1,208966 ... msg-209069" onclick="window.open(this.href);return false;
Timppa
Miten vikakoodit?
http://forum.mb124.de/read.php?1,208966 ... msg-209069" onclick="window.open(this.href);return false;
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
Elikkä nopeusmittarin kolmiovalo syttyy kun nopeus ylittää 122km/h, mutta 4-matic varoitus valo ei pala missään vaiheessa.
Kokeilkaa että antaako mitään vilkkukoodia. Jos vilahtaa kerran niin kaikki on kunnoossa niin kuin se varmaan tekeekin nyt kun 4-matic valo ei ilmaise vikatilannetta.
Vaikuttaa siltä että järjestelmä toimii ihan oikein ABS-antureilta tulevan akseleiden pyörimiserotiedon perusteella eli kyllä vika on siellä ABS hammaskehissä tai antureissa tai niiden kiinnityksessä. Etupään antureiden kiinnityskohtiin voi muodostua lehtiruostetta jolloin anturi on väärällä etäisyydellä kehältä. Viimemainittu aiheuttaa kyllä ongelmia jo aivan hitaassakin vauhdissa mutta mistäs näitä tietää eli nuo etuantureiden kiinnityskohdat kannattaa tarkastaa ja puhdistaa jos ei ole jo tehty.
Kokeilkaa että antaako mitään vilkkukoodia. Jos vilahtaa kerran niin kaikki on kunnoossa niin kuin se varmaan tekeekin nyt kun 4-matic valo ei ilmaise vikatilannetta.
Vaikuttaa siltä että järjestelmä toimii ihan oikein ABS-antureilta tulevan akseleiden pyörimiserotiedon perusteella eli kyllä vika on siellä ABS hammaskehissä tai antureissa tai niiden kiinnityksessä. Etupään antureiden kiinnityskohtiin voi muodostua lehtiruostetta jolloin anturi on väärällä etäisyydellä kehältä. Viimemainittu aiheuttaa kyllä ongelmia jo aivan hitaassakin vauhdissa mutta mistäs näitä tietää eli nuo etuantureiden kiinnityskohdat kannattaa tarkastaa ja puhdistaa jos ei ole jo tehty.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
Samaa mieltä. Vika voisi myös olla nopeusantureiden johdotuksissa.tese kirjoitti:Elikkä nopeusmittarin kolmiovalo syttyy kun nopeus ylittää 122km/h, mutta 4-matic varoitus valo ei pala missään vaiheessa.
Kokeilkaa että antaako mitään vilkkukoodia. Jos vilahtaa kerran niin kaikki on kunnoossa niin kuin se varmaan tekeekin nyt kun 4-matic valo ei ilmaise vikatilannetta.
Vaikuttaa siltä että järjestelmä toimii ihan oikein ABS-antureilta tulevan akseleiden pyörimiserotiedon perusteella eli kyllä vika on siellä ABS hammaskehissä tai antureissa tai niiden kiinnityksessä. Etupään antureiden kiinnityskohtiin voi muodostua lehtiruostetta jolloin anturi on väärällä etäisyydellä kehältä. Viimemainittu aiheuttaa kyllä ongelmia jo aivan hitaassakin vauhdissa mutta mistäs näitä tietää eli nuo etuantureiden kiinnityskohdat kannattaa tarkastaa ja puhdistaa jos ei ole jo tehty.
ABS-boksi kannattaa tarkistaa myös, jos en väärin muista niin antureiden signaalit tulivat 4matic boksille sen kautta kierrätettynä.
S124 300 TDT 4Matic -87
Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
Kolmiovalon syttyminen ei tarkoita välttämättä, että neliveto on kytkeytynyt. Se ilmoittaa yli 30km/h nopeudessa, että akselien välillä on nopeuseroa yli 2 km/h. Oisko siellä nyt kuitenkin akseleilla todelliset halkaisijat eri kokoiset, kuluneet tai eri merkkiset. Eli toimisi kuitenkin niinkuin on suunniteltu ja olisi kunnossa.
Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
Eikös nopeus mittarin hall anturi ole tuossa systeemin ketjutuksessa osallisena....ainakin jos se katkaisee sen 40-45km /h pois kokonaan esim. asd
Vai tyrkkääkö mese aina nelikonpäälle jos se huomaa luistoa nopeudesta riippumatta?
Vai tyrkkääkö mese aina nelikonpäälle jos se huomaa luistoa nopeudesta riippumatta?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
Rattihan pitää myös olla täysin suorassa pyöriin nähden jotta järjestelmä ei luule että ollaan sivuttaisluisussa, mutta se varmaan on kunnossa jos kulmat säädetty.
Sitähän se ei tosiaan kerro onko kytkeytyminen todella tapahtunut jos olisi jotain vikaa.
Ohjainlaitteessahan on myös oppimisefekti joten järjestelmän ainakin pitäisi sopeutua mahdolliseen renkaiden kulumisesta johtuvaan heittoon pyörien nopeusantureiden arvoissa.
Periaatteessahan tuo yli 2km/h (tai yli 2% >100km/h nopeudesssa) nopeusero ja toiminnan merkkivalon syttyminen tarkoittaa että neliveto ainakin pitäisi olla kytkeytynyt muutoin jos painetaan jarrua samalla niin ei kytkeydy.juhaoh kirjoitti:Kolmiovalon syttyminen ei tarkoita välttämättä, että neliveto on kytkeytynyt. Se ilmoittaa yli 30km/h nopeudessa, että akselien välillä on nopeuseroa yli 2 km/h. Oisko siellä nyt kuitenkin akseleilla todelliset halkaisijat eri kokoiset, kuluneet tai eri merkkiset. Eli toimisi kuitenkin niinkuin on suunniteltu ja olisi kunnossa.
Sitähän se ei tosiaan kerro onko kytkeytyminen todella tapahtunut jos olisi jotain vikaa.
Ohjainlaitteessahan on myös oppimisefekti joten järjestelmän ainakin pitäisi sopeutua mahdolliseen renkaiden kulumisesta johtuvaan heittoon pyörien nopeusantureiden arvoissa.
Nopeusmittarin anturi ei 4-matic järjestelmään ole yhdeydessä eli nopeusarvo saadaan vain etu- ja takapyörien nopeusantureilta. Neliveto pitäisi kyllä kytkeytyä nopeudesta riippumatta, lukot vaan ei kytkeydy suuremmissa nopeuksissa.atlas kirjoitti:Eikös nopeus mittarin hall anturi ole tuossa systeemin ketjutuksessa osallisena....ainakin jos se katkaisee sen 40-45km /h pois kokonaan esim. asd
Vai tyrkkääkö mese aina nelikonpäälle jos se huomaa luistoa nopeudesta riippumatta?
S124 300 TDT 4Matic -87
Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
Kuin asd ja se älyää nopeuden mielestäni siitä mittariston takaa hall anturista joka lukee nopeus mittarilta vaijerin tyvestä singnaalia.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
Kyllä tasattu neliveto ja keskitasauspyörästön eli jakolaatikon lukkko kytkeytyvät nopeudesta riippumatta. ASD-perän lukko ei kytkeydy kun nopeus ylittää 35 km/h.joonaskoski kirjoitti:Muistikuvani on että neliveto ei kytkeydy jos nopeus ylittää 60 km/hnes2 kirjoitti: Neliveto pitäisi kyllä kytkeytyä nopeudesta riippumatta, lukot vaan ei kytkeydy suuremmissa nopeuksissa.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
Nelivedon ja lukkojen kytkeytymiseen ja irrottamiseen vaikuttavat ohjainlaitteelle tulevat tiedot ABS-antureilta, ratin kääntökulmasta ja jarrun käytöstä. Kriteereinä kytkeytymiselle ja irroittamiselle: Renkaiden luisto, auton nopeus, ohjauksen kääntökulma, auton kiihtyvyys, aika ja jarrun käyttö. Näin selostaa Mb 4-matic käsikirja hieman referoiden eli ei ihan suora lainaus.atlas kirjoitti:Kuin asd ja se älyää nopeuden mielestäni siitä mittariston takaa hall anturista joka lukee nopeus mittarilta vaijerin tyvestä singnaalia.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
Matikissa tosiaan etuveto kytkeytyy päälle tarpeen mukaan ihan maantienopeuksissakin. Ja tässä tapauksessa tarpeettomastikin
Mutta:
Muistelen joskus lukeneeni siitä että W124:n ja monen muunkin ASD:n pystyisi jotenkin kalibroimaankin ajamalla? Hep Löyty.........Täältä juttua aiheeseen. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ti#p712683" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta:
Muistelen joskus lukeneeni siitä että W124:n ja monen muunkin ASD:n pystyisi jotenkin kalibroimaankin ajamalla? Hep Löyty.........Täältä juttua aiheeseen. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ti#p712683" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
Minulla on tiedot tallella ja niin kun kirjoitin jo aikaisemmin kaikki neliveto-ominaisuudet ovat käytössä nopeudesta riippumatta paitsi perän täyslukitus joka ovat käytössä alle 35 km/h nopeudessa.joonaskoski kirjoitti:Harmi kun en saa avattua vanhoja tiedostoja W/S 124 4-Maticin ,jotka ovat vanhassa koneessa.Jari Ke kirjoitti:Matikissa tosiaan etuveto kytkeytyy päälle tarpeen mukaan ihan maantienopeuksissakin. Ja tässä tapauksessa tarpeettomastikin
Tämä nelivedon kytkeytyminen maantienopeksissa ei pitäisi olla mahdollista missään tilanteessa. Miten nelivedon kytkeytyminen on mahdollista todeta maantienopeuksissa ?
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
Hyvin neliveto nappaa päälle vilelä yli 100km/h. Helppo huomata kun talvella ohittaessa sopivan lumisen keskipalteen yli kun ajelee.
Itsekin muistan, että saksankielisessä esitteessä mainitaan, että neliveto kytkeytyy aina nopeudesta riippumatta. Lukot vain matalissa nopeuksissa.
Timppa
Itsekin muistan, että saksankielisessä esitteessä mainitaan, että neliveto kytkeytyy aina nopeudesta riippumatta. Lukot vain matalissa nopeuksissa.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
joonaskoski kirjoitti:"Kaverilla on talven jälkeen ilmennyt tylsä juttu 4Maticissa, voinut olla jo syksystä mutta talvinop. rajoitukset peittivät.
Eli ongelmana noin 122 todellista nopeutta tulee etuperä mukaan vetämään.
Renkaat samankokoiset ja paineet oikeat. Kulmat säädetty. Pari viikkoa sitten vaihdettu orkkispuslat takakelkkaan, eteen ja taakse. Nyt pari kuukautta ollut uudet jäykät etujouset kolmosen kumeilla ja nokka suht ylhäällä. Tänään aamulla ykkösen kumit ja auto oikeassa asennossa. Aina muutosten jälkeen on kulmat laitettu eli sekin puoli kunnossa.
1,5 v sitten vaihdettu jarruvalokatkaisija, eteen abs-anturit ja putsattu perusteellisesti abs-kehät. Abs-kehät tarkistetti täysin puhtaiksi ja ehjiksi. Anturit ja johdot tsekattu. Johdot ehjät ja anturit puhtaat. Taakse uusi ABS-anturi vaihdettu viikko sitten. Jarrut tsekattu, levyt suorat ja pintaa hyvin etupalat 15000 ajettu ja ok. Takapalat vaihdettu justiinsa. 4Maticin ohjainyksikkö ja paineakku vaihdettu alle vuosi sitten. Takapyörien laakerit vaihdettu 2-4 v sitten, toinen etulaakeri vuosi sitten.
Jarrut kyllä talven liukkaillakin toimineet oikein eikä myöskään abs-valo pala.
Kun vähän eli pari kilsaa pudottaa vauhtia niin taas mennään pelkällä takavedolla. Viime kesänä kokeiltu yli 170 eikä neliveto mennyt päälle.
Mutta edelleen neliveto päälle 122 vauhdissa. Toimintavalo syttyy.
Viikko sitten hän tuli Ruovedeltä kotiin lumessa ja loskassa. 4Matic toimi aivan oikein loskavalleissa jne. Eli systeemi toimii oikein matalammissa nopeuksissa. Vikakoodeja ei ole. "
Alkuperäisestä tekstistä lainattu ja lihavoiduilla kirjoituksilla korostettu ongelmasta.
Mikä toimitavalo syttyy mittaristossa ?
Mittaristossa ei ole kuin yksi toimintavalo pitkien ja seisontajarrun valon lisäksi, se kolmiovalo, muut ovat häiriövaloja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
Juuri näin. Ero on kuin yöllä ja päivällä kun vertaa vajaa vetosiin. Ongelmakeleissä aivan ylivertainen aikalaisekseen.unski kirjoitti:Hyvin neliveto nappaa päälle vilelä yli 100km/h. Helppo huomata kun talvella ohittaessa sopivan lumisen keskipalteen yli kun ajelee. Timppa
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
Sen verran vain kommentoin asiaa, että 4maticissa tuo nopeusmittarin kolmiovalo (sama kuin ASD:n merkkivalo) ei tarkoita pelkästään lukkojen toimintaa, vaan yleistä 4maticin toimitaa. Merkkivalo syttyy aina kun 4matic aktivoituu, poislukien liikkeillelähtö. Valo syttyy myös esimerkiksi yli satasen vauhdeissa kun pelkkä neliveto aktivoituu. Asia on helpo huomata, kun minulla on talviautona ollut parikin S124 4matic:ia. Tämä 4maticin aktivoitumisvalon toiminta lukee myös alkuperäisissä korjaus ja -käyttöohjekirjoissa (saksankielisissä).
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
Mistähän rumilus nyt tälläkertaa luki omiaan, missä tuossa alkuperäisessä viestissä puhutaan lukon ongelmista? On se jännä miten voit tulkita joka asian erilailla kun muut... Taisi se valon tulkitseminenkin mennä metsään itseltäsijoonaskoski kirjoitti:Timo L. kirjoitti:joonaskoski kirjoitti:"Kaverilla on talven jälkeen ilmennyt tylsä juttu 4Maticissa, voinut olla jo syksystä mutta talvinop. rajoitukset peittivät.
Eli ongelmana noin 122 todellista nopeutta tulee etuperä mukaan vetämään.
Renkaat samankokoiset ja paineet oikeat. Kulmat säädetty. Pari viikkoa sitten vaihdettu orkkispuslat takakelkkaan, eteen ja taakse. Nyt pari kuukautta ollut uudet jäykät etujouset kolmosen kumeilla ja nokka suht ylhäällä. Tänään aamulla ykkösen kumit ja auto oikeassa asennossa. Aina muutosten jälkeen on kulmat laitettu eli sekin puoli kunnossa.
1,5 v sitten vaihdettu jarruvalokatkaisija, eteen abs-anturit ja putsattu perusteellisesti abs-kehät. Abs-kehät tarkistetti täysin puhtaiksi ja ehjiksi. Anturit ja johdot tsekattu. Johdot ehjät ja anturit puhtaat. Taakse uusi ABS-anturi vaihdettu viikko sitten. Jarrut tsekattu, levyt suorat ja pintaa hyvin etupalat 15000 ajettu ja ok. Takapalat vaihdettu justiinsa. 4Maticin ohjainyksikkö ja paineakku vaihdettu alle vuosi sitten. Takapyörien laakerit vaihdettu 2-4 v sitten, toinen etulaakeri vuosi sitten.
Jarrut kyllä talven liukkaillakin toimineet oikein eikä myöskään abs-valo pala.
Kun vähän eli pari kilsaa pudottaa vauhtia niin taas mennään pelkällä takavedolla. Viime kesänä kokeiltu yli 170 eikä neliveto mennyt päälle.
Mutta edelleen neliveto päälle 122 vauhdissa. Toimintavalo syttyy.
Viikko sitten hän tuli Ruovedeltä kotiin lumessa ja loskassa. 4Matic toimi aivan oikein loskavalleissa jne. Eli systeemi toimii oikein matalammissa nopeuksissa. Vikakoodeja ei ole. "
Alkuperäisestä tekstistä lainattu ja lihavoiduilla kirjoituksilla korostettu ongelmasta.
Mikä toimitavalo syttyy mittaristossa ?
Mittaristossa ei ole kuin yksi toimintavalo pitkien ja seisontajarrun valon lisäksi, se kolmiovalo, muut ovat häiriövaloja.
No hyvä että mittariston valojen terminologia on oikein ymmärretty.
Itse lukon kytkeytymisen päälle ei ole itse nelivedon kytkeytymsen kanssa mitään tekemistä...siis virheellinen tieto alkukirjoituksessa.
Nyt tiedetään että lukon kytkeytymisestä on kysymys mainitulla nopeudella ei nelivedon.
Vika on mahdollisesti jakolaatikossa tai itse ohjainlaitteessa joka on vaihdettu jostain syystä alle vuosi sitten.
Vika tuskin on takaperän lukkoa säätelevässä venttiilikoneistossa.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
Sulla ei nyt ole oikeaa tietoa.joonaskoski kirjoitti:
Minun tiedon mukaan nelivedon aktivoitumisesta ei tule mitään tietoa mittaristoon tai muutenkaan, perstuntumalla huomaa kun liikkeelle lähtee, jos on kitkaa/ vastustavaa momenttia liiaksi keskilukko kytkeytyy päälle ja jos ei vieläkään liikkeellelähtö onnistu kytkeytyy takaperän ASD-lukko.
Nelimaticin toimintaperiaate ;
Pelkkä takaveto
Neliveto (jako 35% - 65%)
Neliveto (keskitasauspyörästö lukossa 50% - 50%)
Neliveto (kuten edellä mutta takatasauspyörästö lukossa)
Jokakerta kun lähtee liikkeelle tuntee sen kun 4-veto kytkeyty päälle het kun jarrupolkimelta jalan nostaa ja auto alkaa liikkua eteenpäin. Näin siis kesälläkin! Semmonen "pieni nykäisy" jos sitä tunnetta sellaiseksi voi nimittää. Ja maantienopeuksissa se valo tosiaan syttyy tauluun kun Matic aktivoituu.
Nyt ei kannattaisi alkaa inttää kavereitten kanssa jotka tuollaisella autolla päivittäin ajaa!
Mutta tuota kalibrointia kannattaisi koittaa ongelmaan mikä alkuperäisessä viestissä mainittiin?
Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
Komppaan tässä Jaria, Kuten kerroin W124:n nelivedon aktivoitumisen merkiksi syttyy nopeusmittarin toimintavalo. Tämä tapahtuu aina, lukuunottamatta liikkeilleillelähtöä, jolloin neliveto on aktivoituna, mutta merkkivalo ei syty. Siis liikkeillelähtiessä on aina neliveto kytkettynä.
Tiedän tämän kokemuksesta. Sama kerrotaan myös käyttöohjeessa ja korjauskäsikirjassa. Valitan, että teksti on saksaksi, mutta tekstissä vapaasti käännettynä sanotaan: "Toimintavalo palaa ajaessa, kun etuvoimansiirto ja vastaavasti jokin tasauspyörästöistä on lukittu"
Myöhemmin: "Toimintavalo varoittaa kuljettajaa siitä, että renkaiden pitoraja on ylitetty"
Mutta en nyt jaksa junkuttaa asiasta enempää, tämä ei edistä vian korjausta millään lailla.
Tuli vain tällainen mieleen...sen ei kyllä pitäisi sytyttää merkkivaloa, mutta mikä on hydraulinesteen pinnan taso? Onko tuo 122 km/h muuten mitattu GPS:llä?
Timppa
Tiedän tämän kokemuksesta. Sama kerrotaan myös käyttöohjeessa ja korjauskäsikirjassa. Valitan, että teksti on saksaksi, mutta tekstissä vapaasti käännettynä sanotaan: "Toimintavalo palaa ajaessa, kun etuvoimansiirto ja vastaavasti jokin tasauspyörästöistä on lukittu"
Myöhemmin: "Toimintavalo varoittaa kuljettajaa siitä, että renkaiden pitoraja on ylitetty"
Mutta en nyt jaksa junkuttaa asiasta enempää, tämä ei edistä vian korjausta millään lailla.
Tuli vain tällainen mieleen...sen ei kyllä pitäisi sytyttää merkkivaloa, mutta mikä on hydraulinesteen pinnan taso? Onko tuo 122 km/h muuten mitattu GPS:llä?
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
Tere,
Heitänpä tähän soppaan oman arvaukseni, että voisiko viallinen ylijänniterele aiheuttaa tuota?
Itselläni loppui 4-Maticin vikatilaan meno ylijännitereleen vaihdolla. Ennen releen vaihtoa sytytteli myös kolmiovaloa samalla lailla yli 120 vauhdeissa.
Nyt en vaan pysty verifioimaan, että pysyykö kolmiovalo poissa hapiammassa kyydissä, kun on vuoto polttoainetankissa ja lossi on lk-poistossa tällä hetkellä. Jahka saan tankin laitettua ja suvigummit alle, niin täytyy suorittaa nopeuskokeita (suljetulla alueella toki... )
Vikatilaan ei ainakaan releen vaihdon jälkeen ole enää menny (tosin en ehtinyt ajaa paljoa, kun alkoi merkata reviiriään).
Wade
Heitänpä tähän soppaan oman arvaukseni, että voisiko viallinen ylijänniterele aiheuttaa tuota?
Itselläni loppui 4-Maticin vikatilaan meno ylijännitereleen vaihdolla. Ennen releen vaihtoa sytytteli myös kolmiovaloa samalla lailla yli 120 vauhdeissa.
Nyt en vaan pysty verifioimaan, että pysyykö kolmiovalo poissa hapiammassa kyydissä, kun on vuoto polttoainetankissa ja lossi on lk-poistossa tällä hetkellä. Jahka saan tankin laitettua ja suvigummit alle, niin täytyy suorittaa nopeuskokeita (suljetulla alueella toki... )
Vikatilaan ei ainakaan releen vaihdon jälkeen ole enää menny (tosin en ehtinyt ajaa paljoa, kun alkoi merkata reviiriään).
Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Re: W124 4Matic nelikko menee päälle 122 km/h
Tässä on eroa, riippuen mikä matic -versio on kyseessä. Vanhemmassa 4-matic -versiossa nykäisyä ei tunnu, koska lukolla on esipaine. Uudemmassa tätä ei ole, joten nykäisy tuntuu. Maticin versioero on tunnistettavissa konehuoneen puolella olevasta 4-maticin poissulkusysteemistä. Mekaanisella vivulla olevassa on tämä huomaamattomampi liikkeellelähtö.Jari Ke kirjoitti:Sulla ei nyt ole oikeaa tietoa.joonaskoski kirjoitti:
Minun tiedon mukaan nelivedon aktivoitumisesta ei tule mitään tietoa mittaristoon tai muutenkaan, perstuntumalla huomaa kun liikkeelle lähtee, jos on kitkaa/ vastustavaa momenttia liiaksi keskilukko kytkeytyy päälle ja jos ei vieläkään liikkeellelähtö onnistu kytkeytyy takaperän ASD-lukko.
Nelimaticin toimintaperiaate ;
Pelkkä takaveto
Neliveto (jako 35% - 65%)
Neliveto (keskitasauspyörästö lukossa 50% - 50%)
Neliveto (kuten edellä mutta takatasauspyörästö lukossa)
Jokakerta kun lähtee liikkeelle tuntee sen kun 4-veto kytkeyty päälle het kun jarrupolkimelta jalan nostaa ja auto alkaa liikkua eteenpäin. Näin siis kesälläkin! Semmonen "pieni nykäisy" jos sitä tunnetta sellaiseksi voi nimittää. Ja maantienopeuksissa se valo tosiaan syttyy tauluun kun Matic aktivoituu.
Nyt ei kannattaisi alkaa inttää kavereitten kanssa jotka tuollaisella autolla päivittäin ajaa!
Mutta tuota kalibrointia kannattaisi koittaa ongelmaan mikä alkuperäisessä viestissä mainittiin?