Ärräläistä hankkimassa - tekniikka- ja penkkikysymyksiä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14017
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Ärräläistä hankkimassa - tekniikka- ja penkkikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Benelux-maissa olisi mielenkiintoinen Ärrä. En vaan tiedä juuri mitään nykymersujen tekniikasta, joten tietäjien apu on tarpeen. Autossa on pari juttua joihin kaipaan selvennystä.

Auto on mallia 5/2008. Ilmoitettu normi R 320:nä. Teho on kuitenkin 211 hv 224:n sijaan, eli sama kuin Bluetecissä. Koodit 922 moottoreiden tehonalennus ja 474 DPF löytyvät. Onko tuo oikea Bluetec vai onko joku muu esim. verotuksellinen syy matalammalle teholle? Myyjäliikkeen ilmossa Euro4. Mistä tunnistan Bluetecin?

Lisäksi siinä on 391 linguatronic ranskaksi. Pystyykö kieltä muuttamaan?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14017
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ärräläistä hankkimassa - tekniikkakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Itse itselleni vastaten taisin löytää syyn SA922:lle. 155 kW:ssa menee verotusraja Belgiassa. Haluaisin silti tietää, mistä tunnistan Bluetecin, jos katson konehuoneeseen tms.? Vai kerrotaanko se aina kantakortissa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14017
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ärräläistä hankkimassa - tekniikkakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

YV:llä tulikin vastaus, että Bluetecissa on runkonumeron alkuosa omansa. Eli normi-320 CDI tuo on.

Jenkkilän sivuston mukaan keskiriville onnistuisi kolmannen istuimen asennuskin tämän ikäiseen autoon. Onko tästä kokemuksia? Mitä sanoo laki, näitä kun on saanut 5-, 6- ja 7-paikkaisina? Saksassa ja jenkkilässä ainakin on vaihdettu konsolia penkkiin. Se on eri asia, mistä oikeanlaisen ja -värisen keskijakkaran löytää...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
nix0n
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 02.07.2012 18:10
Paikkakunta: Kymi

Re: Ärräläistä hankkimassa - tekniikka- ja penkkikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Eikös Bluetec ole ureatankilla varustettu malli, jolloin dieselin korkin vierestä löytyy urealle oma korkki? Blueffiency on taas ilman ureatankkia.
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14017
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ärräläistä hankkimassa - tekniikka- ja penkkikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

OK. Katsastusasema selvittää lisäistuimen asennusmahdollisuutta. Vehon MB-tuotepäällikkö kertoi, että
...maaliskuusta 2007 alkaen kaikissa valmistetuissa R-sarjalaisissa on ollut vakiovarusteena 7. istuinpaikan asennusvalmius. Jotta voitiin erottaa, missä autoissa asennusvalmius oli, merkkinä oli koodi 20P. Mallivuoden 2008 autoissa tuota erotustarvetta ei enää ollut, koska valmius oli kaikissa autoissa.
Jos seitsemäs paikka lisätään, samalla täytyy vaihtaa WIS:n mukaan takajarrut jäähdytettyihin, eli siis levyt ja satulat. Mahtaa olla kallista? 164-alkuinen näkyi olevan numero.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14017
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ärräläistä hankkimassa - tekniikka- ja penkkikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hei, Ärräläisen hankintaa vieläkin.

Ärrään tuli facelift 2010, jolloin myös moottori päivittyi 265-hevosvoimaiseksi. Päästöt pienenivät. Se on kuitenkin Euro 5 (Bluetechän on Euro 6).

Millä keinoin tehonlisäys on tehty, ohjelmalla vai muutoksia moottorissa? Entä päästöjen pienennys, ei kai 8/2010 autossa ole vielä ureasysteemeitä?

Nyt olisi tarjolla

2008 R 320 CDI L, 190 tkm Suomessa
2009 R 350 L, 85 tkm Ruotsissa
2011 R 350 CDI L, 155 tkm (moottorilla 55 tkm) Etelä-Saksassa

Suomen ja Ruotsin autot tulisivat suurinpiirtein samanhintaisiksi. Saksan auto pomppaa kustannuksineen kymppitonnin kalliimmaksi kun on jo facelift-mallia ja lähes tuplasti korkeammat verot. Mutta olisiko uudempi malli niiiin paljon parempi? :roll:
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
nix0n
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 02.07.2012 18:10
Paikkakunta: Kymi

Re: Ärräläistä hankkimassa - tekniikka- ja penkkikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Niin tuo facelift 350cdi 195kW koneella? Käsittääkseni sama om642 kuin 170kW 350cdi koneessa, mutta on vaan isompi ahdin. Ureatankki on silloin, kun kyseessä bluetec malli. Noissa ei minusta sitä ole.
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14017
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ärräläistä hankkimassa - tekniikka- ja penkkikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aivan niin, kiitos vastauksesta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Ärräläistä hankkimassa - tekniikka- ja penkkikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja TLP »

nix0n kirjoitti:Niin tuo facelift 350cdi 195kW koneella? Käsittääkseni sama om642 kuin 170kW 350cdi koneessa, mutta on vaan isompi ahdin. Ureatankki on silloin, kun kyseessä bluetec malli. Noissa ei minusta sitä ole.
Eikös 350CDI ole tuplaturbo ?
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ärräläistä hankkimassa - tekniikka- ja penkkikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ei ole tupla turbo
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
nix0n
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 02.07.2012 18:10
Paikkakunta: Kymi

Re: Ärräläistä hankkimassa - tekniikka- ja penkkikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Kuten Mikko K jo kertoikin niin yhdellä ahtimella on 350cdi. On 170kW malli ja 195kW jossa on tosiaan vähän isompi ahdin.
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3440
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Ärräläistä hankkimassa - tekniikka- ja penkkikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Timo L. kirjoitti:
Nyt olisi tarjolla

2008 R 320 CDI L, 190 tkm Suomessa
2009 R 350 L, 85 tkm Ruotsissa
2011 R 350 CDI L, 155 tkm (moottorilla 55 tkm) Etelä-Saksassa
Tuo keskimmäinen on siis bensa? Eikös toi 350 kone oo sellane et siit o paremp pysyy erossa, tai niinku et läjässä kestämine on sellasta VAG-tasoa :mrgreen:

Ja eikö se bensa-kasi ois se järkevin vaihtoehto, jos diesel-maticki pysyy toisena autona :wink:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14017
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ärräläistä hankkimassa - tekniikka- ja penkkikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

jackie kirjoitti: Tuo keskimmäinen on siis bensa? Eikös toi 350 kone oo sellane et siit o paremp pysyy erossa, tai niinku et läjässä kestämine on sellasta VAG-tasoa :mrgreen:

Ja eikö se bensa-kasi ois se järkevin vaihtoehto, jos diesel-maticki pysyy toisena autona :wink:
Bensa on ja näin luulin. CMS:ssä jututin klubin hallituksen jäsentä, Vehon miestä, joka kertoi että noin 2008 jälkeen tietystä moottorinrosta eteenpäin kokoonpanossa on jo käytetty paremmasta aineesta tehtyä tasapainoakselia (sen ratasta). Myös jenkkilän keskustelupalstoilla puhuttiin aiheesta ja numerosarjat täsmäsivät.

Bensakaseja on tosi vähän liikkeellä ja etenkin toivotulla kombolla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin