w211 vikatilassa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikaelT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 08.07.2007 17:50
Paikkakunta: Inkoo

w211 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja mikaelT »

Laitoin jo CDI203:lle diagnosointi pyyntöä mutta aattelin vielä että jos joku osais sanoa suoraan että "käännä ny se johto oikeinpäin" tai jotain muuta sellasta vikakoodien perusteella. Kyseessä on 211.084 eli siis 280cdi 4matic vuodelta 2007, ajettu 350tkm. Staria ei ole enkä saa pajalle aikaa kuin vasta ens keskiviikoksi. Ajamaan siellä pitäis tietty päästä mahd. nopeasti. Puhelimen "torque" antaa vikakoodeiksi
P1400
P2070
P2078
P2086
Torque keksii noille mitä ihmeellisimpiä selityksiä mutta pienen kuukkeloimisen jälkeen P1400 on ilmeisesti "EGR transducer" mikä se sitte lieneekään, P2070 on DPF:n lämpöanturi (onko siellä edes semmosta?), P2078 DPF:n paineanturi ja P2086 pakokaasun lämpöanturi. Jotain pakokaasun lämpötiloja näkee torquella (kaksi arvoa) joista toinen näytti 165 astetta ja toinen 195 astetta, molemmat arvot heiluivat vähän eli eivät jumittaneet.

Vikakoodeja katoin viimeksi keväällä eikä silloin ollu mitään joten oisko noi tullu kaikki kerralla? Mitäs tän kanssa vois tehä vielä ilman staria?
mikael
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: w211 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja TLP »

Vaikeahan tuosta on oikein mitään sanoa, kun on syy-seuraus listaa pitkälti.
Kierrätys, hiukkaspönttö välillä se todellinen vika... mistä sitten helposti johtuu nuo muut.

En suosittelisi hirveästi ajamaan, mikäli haluaa hiukkaspöntön pitää ehjänä.
Nyt vaan jonnekin *:n piuhaan, jotta todellinen vika selviää ja saat sen kuntoon.

Itsellä samanlaisesta kakspyörävetosesta 280CDI:stä vikatilaan johti se paine-eroanturi hiukkaspöntöllä tässä taannoin.
Voi olla anturivika, mutta voi olla letkutkin tukossa. Perin ikävässä paikassa V6 koneessa, kun pitää alakautta sen kanssa pelata.
Anturi on siellä vaihdelaatikon kuskin puolella alhaalla ainakin 2-pyörävetosessa ja muistaakseni pitää parit alustan suojapellit ottaa ohessa irti.
Onneksi tuo paine-eroanturi ei mahdottoman hintainen ollut, tosin tässä sinun autossa se ei vättämättä ole edes oikeasti vikaantunut.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17224
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w211 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yleensä paine-erotunnistin tai pakokaasun painetunnistin. Noiden numeroiden perusteella en lähde enempää arpomaan.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: w211 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja TLP »

dealer kirjoitti:Yleensä paine-erotunnistin tai pakokaasun painetunnistin. Noiden numeroiden perusteella en lähde enempää arpomaan.
Ja kannattaa kokeilla ihan sitä perinteistä rautalankakonstia.
Eli turbossa on toi pakokaasun paineanturi, niin otat sen irti ja kokeilet rautalangalla onko "putki auki". Voi joskus kerätä roskaa, niin anturi rupeaa takkuamaan.
Samoin se hiukkaspöntön paine-eroanturi. Eli anturista letkut irti ja suhaus paineilmaa molempiin voi auttaa, mikäli on päässyt likaantumaan anturille tulevat putket.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
mikaelT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 08.07.2007 17:50
Paikkakunta: Inkoo

Re: w211 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja mikaelT »

TLP kirjoitti:
dealer kirjoitti:Yleensä paine-erotunnistin tai pakokaasun painetunnistin. Noiden numeroiden perusteella en lähde enempää arpomaan.
Ja kannattaa kokeilla ihan sitä perinteistä rautalankakonstia.
Eli turbossa on toi pakokaasun paineanturi, niin otat sen irti ja kokeilet rautalangalla onko "putki auki". Voi joskus kerätä roskaa, niin anturi rupeaa takkuamaan.
Samoin se hiukkaspöntön paine-eroanturi. Eli anturista letkut irti ja suhaus paineilmaa molempiin voi auttaa, mikäli on päässyt likaantumaan anturille tulevat putket.
Kiitokset teille! Hiukkaspöntön anturista kuvittelen että sen löytäisin mutta minkäsnäköinen on tuo turbossa oleva anturi?
mikael
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: w211 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja TLP »

mikaelT kirjoitti:Hiukkaspöntön anturista kuvittelen että sen löytäisin mutta minkäsnäköinen on tuo turbossa oleva anturi?
Se on siinä turbon kyljessä, näkyy kun otat sen moottorisuojan pois.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
mikaelT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 08.07.2007 17:50
Paikkakunta: Inkoo

Re: w211 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja mikaelT »

Kiitoksia uudestaan!

Letkut ja kanavat tuntui olevan ok äkkiä vilastuna ja rassasin ne vielä varmuuden välttämiseksi. Turbon paineanturin irrottaminen toi lisää vikakoodeja joten ajattelin että se ainakin tekee jotakin. Hiukkaspöntön anturista kun veti johdon auki, ei mikään vikakoodeissa muuttunu mihinkään jotenka kuvittelen nyt että tuo olis syypää. Anturin hinta KL:llä oli joku 55e? eli reilusti halvempi kuin starin kytkeminen autoon kiinni saatikka vianhaku. Yritän siis ensiksi vaihtaa sen ja jos ei auta, käynti johdon päässä. Jos anturi on sekoillu aiemmin, pönttö on tietty aivan tukossa? Älyääkö tuo itse poltella sen vielä vai pitääkö siihen saada star-apuja?
mikael
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17224
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w211 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitään ei kannattaisi vaihtaa arpomalla. Vaikka kuinka kipeää tekee maksaa muutama kymppi aineettomasta hyödykkeestä useimmiten se on halvin tie :wink:
oulaistenliikenne.fi
mikaelT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 08.07.2007 17:50
Paikkakunta: Inkoo

Re: w211 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja mikaelT »

Tähän jatkoa. Vaihdoin eropaineanturin ja sain auton pois vikatilasta, vikavalokin sammu. Se ei lähteny pienellä lenkillä (25km) polttamaan hiukkasloukkua joten koetin rajumpaa. Täyskaasukiihdytys ja 120km/h:n kohdalla vikatilaan (ilman vikavaloa). Vikakoodi viittas liian alhaiseen ahtopaineeseen. Uudelleen käynnistämällä pois vikamoodista ja uudelleen kiihdytettäessä taas vikatilaan. Ahtopaineet näytti torquella ihan järkeviltä (eli ahtopaineanturi toimii ainakin jotenkin) pienellä kaasulla. Yritin vilkuilla vuotoja coolerin tienoilla mutten mitään löytäny. Tässä vaiheessa nostin kädet pystyyn ja odotin starille pääsyä.

Star käynti tänään (kahvimaan auto) paljasti että auto on polttanu hiukkaspöntön 300km sitten ja se on mittareiden mukaan puhdas. Aiemmat vikakoodit häipyivät hyvin mutta tuo yksi palasi kiihdytyksen ja vikamoodin jälkeen. Pakopaineanturi näytti pikkasen korkeaa lukemaa tyhjäkäynnillä. Ahtopaineet laski muutaman kiihdyttelyn jälkeen niin että lopulta tuli vaan 0,5bar ylipainetta starin mukaan (siltä se auto tuntukin...). Vuotoja etittiin mutta ei löytyny kuin sihinää koneen päältä imusarjojen luota (putkiakin purettiin eikä mitään ihmeellistä löytyny) n. 3000rpm paikallaan. Ehdottivat että vaihdetaan ensin pakopaineanturi (jonka heti KL:ltä tilasinkin) ja sitten jos ei auta aletaan pikkuhiljalleen purkamaan kattoen ensin läpät (servotesti meni läpi ja tangot liikkui, se tarkistettiin) ja lopulta imusarjatkin pois jos mitään ei löydy. Moottorisoftaakin ajateltiin syypääksi, heillä kokemusta samanlaisesta koneesta jossa oli ollu epärealistisen korkeat ahtopainetoiveet eikä härveli ollu ruvennu toimimaan ennen vakiosoftan lataamista.

Ilmeisesti siis kaksi vikaa, eropaineanturi ja joku muu? Mähän kyllä ronkin tuota pakopaineanturiakin edellisessä vianhaussa. Onko jollain käsitystä miten pakopaineanturia voi testata? Mihin pinneihin sähköä kuinka paljon ja mitä pitäis tulla ulos mistä pinnistä? Ja lämmittämään toholla jos arvo muuttuu? Onko tuossa joku suojasysteemi joka vetää ahtoja alas jos pakopaine on liian korkea?
mikael
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: w211 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja TLP »

mikaelT kirjoitti:Tähän jatkoa. Vaihdoin eropaineanturin ja sain auton pois vikatilasta, vikavalokin sammu. Se ei lähteny pienellä lenkillä (25km) polttamaan hiukkasloukkua joten koetin rajumpaa. Täyskaasukiihdytys ja 120km/h:n kohdalla vikatilaan (ilman vikavaloa). Vikakoodi viittas liian alhaiseen ahtopaineeseen. Uudelleen käynnistämällä pois vikamoodista ja uudelleen kiihdytettäessä taas vikatilaan. Ahtopaineet näytti torquella ihan järkeviltä (eli ahtopaineanturi toimii ainakin jotenkin) pienellä kaasulla. Yritin vilkuilla vuotoja coolerin tienoilla mutten mitään löytäny. Tässä vaiheessa nostin kädet pystyyn ja odotin starille pääsyä.

Star käynti tänään (kahvimaan auto) paljasti että auto on polttanu hiukkaspöntön 300km sitten ja se on mittareiden mukaan puhdas. Aiemmat vikakoodit häipyivät hyvin mutta tuo yksi palasi kiihdytyksen ja vikamoodin jälkeen. Pakopaineanturi näytti pikkasen korkeaa lukemaa tyhjäkäynnillä. Ahtopaineet laski muutaman kiihdyttelyn jälkeen niin että lopulta tuli vaan 0,5bar ylipainetta starin mukaan (siltä se auto tuntukin...). Vuotoja etittiin mutta ei löytyny kuin sihinää koneen päältä imusarjojen luota (putkiakin purettiin eikä mitään ihmeellistä löytyny) n. 3000rpm paikallaan. Ehdottivat että vaihdetaan ensin pakopaineanturi (jonka heti KL:ltä tilasinkin) ja sitten jos ei auta aletaan pikkuhiljalleen purkamaan kattoen ensin läpät (servotesti meni läpi ja tangot liikkui, se tarkistettiin) ja lopulta imusarjatkin pois jos mitään ei löydy. Moottorisoftaakin ajateltiin syypääksi, heillä kokemusta samanlaisesta koneesta jossa oli ollu epärealistisen korkeat ahtopainetoiveet eikä härveli ollu ruvennu toimimaan ennen vakiosoftan lataamista.

Ilmeisesti siis kaksi vikaa, eropaineanturi ja joku muu? Mähän kyllä ronkin tuota pakopaineanturiakin edellisessä vianhaussa. Onko jollain käsitystä miten pakopaineanturia voi testata? Mihin pinneihin sähköä kuinka paljon ja mitä pitäis tulla ulos mistä pinnistä? Ja lämmittämään toholla jos arvo muuttuu? Onko tuossa joku suojasysteemi joka vetää ahtoja alas jos pakopaine on liian korkea?

Kyllä tuolla kertomuksella kuulostaa kovin tutulta.
Ahtopaineen säädin, ikäväkseni on todettava että ostettava turbo kylkiäisenä.


Kyllähän noita tosiaan jossain korjattiinkin, en vaan muista missä ?
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6276
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w211 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

ebayssä noita myydään, pitää mätsätä ainakin se G-numero siinä säätimen kyljessä.

mesen puolella oli jotain korjauskuviakin
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
mikaelT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 08.07.2007 17:50
Paikkakunta: Inkoo

Re: w211 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja mikaelT »

NONII!!! Nyt pelaa. Pakopaineanturi vaihdettu. Ilmeisesti siinä on ollu pidemmän aikaa jotain häikkää. Vääntö on jotenkin seilannu vähän eestaas kierrosten mukana, nyt on tehot selvästi tallella ja vääntö on tasainen, ahdot naulittuna 1.6bar koko kiihdytyksen ajan. Tuntuu taas mersulta. Vissiin koko hässäkkä lähti siitä kun eropaineanturikin napsahti ja sai koneen vikatilaan. Korjausta testatessa pakopaineanturi sitte paljasti ittensä.

Kiitoksia kaikille! Ennenkaikkea kiitos kuuluu kahvimaan autolle. Ei tästä olis pelkällä starilla selvitty, tarvittiin osaava kaverikin. Siellä ei ollu mitään viitearvoja tuolle anturille. Kahvimaan asentaja vaan huomas että anturi näyttää vähän korkeampaa lukemaa kuin normaalisti.
mikael
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: w211 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja TLP »

Fiba...
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Vastaa Viestiin