pystärin kattoluukku

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mece74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 31.08.2004 19:03

pystärin kattoluukku

Viesti Kirjoittaja Mece74 »

terve

mistähän näkee onko alkuperäinen kattoluukku.. jos koodeissa ei ole merkintää.
Saksassa kuulemma saanu 70 - luvulla 600 markalla jälkiasennetun luukun..
mulla on sellanen ankkurin näköinen kromikahva etuosassa luukkua, jota kierretään puolikierrosta jolloin luukku laskeentuu hieman ja sitten nykästään komeus auki. elikkä millasiahan erimalleja noihin on saanu tehtaalla alunperin.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Minkähänlainen se jälkiasennusluukku sitten on ollut? Samanlainen kuin Suomessa yleinen Finladia 2000 -lasiluukku vai? 8)

Tuo ankkurimalli on kyllä ihan alkuperäinen tai alkuperäisen kaltainen. Sellaisen jälkiasentaminen muuten kuin alkuperäisin osin voisi olla kovasti hankalaa. Toinen vaihtoehto on sitten sähköllä toimiva, jossa moottori on takaluukussa. Ainakin tuo sähkömalli on Webaston valmistama.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Mece74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 31.08.2004 19:03

Viesti Kirjoittaja Mece74 »

eräs vanha isäntä vain puheli kun oli ollu silloin saksassa muutaman vuoden työkomennuksella ja olivat tuoneet mersuja tuliaisina.. käsittääkseni mersunliikeiden kautta oli saanu jälkiasennettuna ainakin samankaltaisen kuin alkuperäinen tehtaan luukku ja onhan tuo hinta aika kova kun 30tkm ajetun 200d pystärin hyvillä varusteilla oli saanu 20tmk..
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

No juu, onhan hinta suhteessa aika kova, mutta toisaalta kyseessä oli paikallisen Vehon asennus ja palikat olivat alkuperäistä Webastoa, jos siis ymmärsin oikein.

Siinä asennuksessahan pitää ensin taiteilla se pelti purkinavaajalla auki ja pokata reunat oikein ja siististi sisään. Ja lisäksi niin, ettei pintajännitys mene pilalle. Sitten pitää asentaa kiskot ja muut hässäkät, ja tietysti madallettu välikatto. Sitten siihen tulee vielä uusi kattoverhoilu. Jo noilla osilla on melkoisesti hintaa, eikä asennus tapahtu ihan parissa tunnissa.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 651
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Mellilä

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Jaa, olisiko tuossa vastaus siihen kun olen joskus ihmetellyt kun C114 pystäreissä on kahta eri kokoista kattoluukkua.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ihme juttu jos kattoluukkua on saanut jälkiasennuksena.
W123:ssa korjaamokirjallisuuteen kuuluu mm. mekaanisen kattoluukun vaihto sähkötoimiseen., mutta koko aukon avartaminen autoon kuuluu jo sen verran laajempaan työkokonaisuuteen että Lefan pajan lisäksi niitä tehtiin korkeintaan vain Sindelfingenissä.
Tietenkin, kun tarpeeksi isoa rahatukkua on heilutellut niin tehtaaltahan on siihen autoon saanut juuri mitä on halunnut... 8)

Ville:
ai olet tavannut C 114:ssä kahdenkokoista kattoluukkua? Mielenkiintoista.
C123:ssa esimerkiksi kattoluukku on n. 10 cm lyhyempi kuin W123:ssa, sama juttu muistaakseni myös 124-sarjassa. :wink:
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 651
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Mellilä

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Mun coupessa on melkein puolen katon kokoinen kattoluukku, Kaverin saksasta tuodussa varaosa coupessa luukku oli 10-20cm lyhyempi :shock:
Ja kovin tehdastekoiselta se näytti, ainakin päällepäin.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ville Komulainen kirjoitti:Mun coupessa on melkein puolen katon kokoinen kattoluukku, Kaverin saksasta tuodussa varaosa coupessa luukku oli 10-20cm lyhyempi :shock:
Ja kovin tehdastekoiselta se näytti, ainakin päällepäin.
Wautsi... tuollaisesta en ole kuullutkaan, lähinnä tulee mieleen ponttoonien ja siivellisten sonnendachit, eli sivuun vedettävällä pressulla olevat todelliset KATTOLUUKUT.... :D Daaz varmasti tuntee nämä pystärin luukut ein bisschen besser.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Voihan ero johtua siitäkin, että luukkua on saanut mekaanisena ja sähköisenä. Voi voiko?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Juu, nyt täytyy myöntää, että en tiedä näiden kokoerojen syytä. Tämä taas johtuu siitä, että suomalaisissa autoissa luukkuja ei ole, ainoita näkemiäni C114:n luukkuja ovat oman autoni ja Villen auton (samanlaiset autot -> samanlaiset luukut?). Ja kun Kalifornia-raadossanihan ei ole luukkua ollenkaan kun on ilmastointi.

Ihme juttu tosiaan olisi, jos C114:ssä olisi kahden kokoisia sähköluukkuja. Mekaanisen eron ymmärrän, ja muistan Venetmäen Markon (ei siis Marko Venetmäen, vaan sen työntekijän) kanssa olleen joskus juttua näistä eri kokoisista luukuista.

Mutta eihän tässä auta muu kuin alkaa mittailemaan kaikkia vastaan tulevia kattoluukkuja. Kootaan tänne sitten vaikka joku taulukko. :lol:

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Mece74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 31.08.2004 19:03

Viesti Kirjoittaja Mece74 »

olivat tuoneet 3 pystäri mersua silloin mukanaan ja mersun liikkeessä hinta luukun jälkiasennukselle oli ollu 600 markkaa...onkohan tuo verrattain sama asia kun nykyään saa merkkiliikkeessä parilla tonnilla ilmastoinnin..
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Daaz kirjoitti:Ja kun Kalifornia-raadossanihan ei ole luukkua ollenkaan kun on ilmastointi.
Hä, mitä tää nyt on olevinaan....
Ei ne ole toisensa poissulkevia optioita, ne pitää olla kummatkin! :shock: :lol:
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

raul kirjoitti:
Daaz kirjoitti:Ja kun Kalifornia-raadossanihan ei ole luukkua ollenkaan kun on ilmastointi.
Hä, mitä tää nyt on olevinaan....
Ei ne ole toisensa poissulkevia optioita, ne pitää olla kummatkin! :shock: :lol:
No kyllä monessa US-autossa luukku puuttuu kun on A/C. Ja luukkuhan on lopultakin ihan kamala varuste, häikäisee vaan. :) Mutta projektissa, jonka olen suunnitellut hankkivani, on molemmat. Ja sähköikkunat. Kyllä sitten kelpaa - tehdä johtoremonttia siis. :evil:

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Olisiko mielestänne suuri rikos asentaa pystäriin sonnendach???
Kun en noista kattoluukuista ole niin kovin innoissani...
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Avatar
Mece74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 31.08.2004 19:03

Viesti Kirjoittaja Mece74 »

purin katon ja sisällä näytti olevan siinä missä irrallinen kattoluukun runko on kiinni eli se katonrakenteisiin hitsattu kattoluukun kehikko... ja tässä kehikossa oli kaksi kattoluukun reikää joista toinen oli n. 10cm lyhyempi ja se kehikko oli molemminpäin samanlainen eli sen pystyis asentaan myös toiste päin.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

timoski kirjoitti:tässä kehikossa oli kaksi kattoluukun reikää joista toinen oli n. 10cm lyhyempi ja se kehikko oli molemminpäin samanlainen eli sen pystyis asentaan myös toiste päin.
Hyvä tietää. Itse en ole koskaan tuota kattoluukun mekanismia tutkimut, mun en ole viitsinyt irrottaa kattoverhoilua. Mutta edessä on pian sekin homma.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
OMAR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 12.06.2004 01:42

Viesti Kirjoittaja OMAR »

minäkin purin kesällä koko kattuluukku hässäkän, eikä niitä katto verhoiluja tarvinnut purkaa .ainoastaan jos meinaa irroittaa sen vaijerin putken, joka tulee takaluukusta, niin kattoverhouksen poisto on välttämätöntä.
on kyllä sen verran" V " mäinen homma että aivan huvikseen sitä ei kannata alkaa purkamaan.
Kun jumala loi naisen ,mies nurisi.
Kun jumala loi mersun ,mies iloitsi.
Vastaa Viestiin