W210 E320 Harrasteauto

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

W210 E320 Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Rise »

Tuli hiljattain ostettua MB E320 V6 -97 (käyttöönotto 3_1997), jolla mittarissa 136 370 km. Väriltään auto on onyx grey (koodi=721), tumman harmaa ja sisäverhoilu vaalea kangasta. Auton historiasta sen verran, että se on tuotu Suomeen vuonna 2007 Saksasta.
Tärkeimmät varusteet löytyvät, kuten: 4x s-lasit, vakionopeudensäädin, automaatti-ilmastointi ja moottorinlämmitin. Autossa on mukana kaksi sarjaa 16 tuuman alumiinivanteita, toiset replicat. Maalipinnassa on ruostetta aika vähän, kaksi sormenpään kokoista läikkää. Autossa on myös muoviset sisälokasuojat, jotka ovat pelastaneet sen, että kaarissa ei ole ruostetta. Molemmissa puskureissa on kolhuja. Takaovien sähkölasit eivät toimi. Tyhjäkäynnillä kuuluu ylimääräisiä ääniä, myyjän mukaan ne kuuluu katalysaattorista.
Ajotuntuma muistuttaa aikalailla 126:n kyytiä. Paino suunnilleen sama, mutta tämä on 20 cm lyhempi. Autosta tulee ehkä enemmän harraste- kuin käyttöauto, joten bensankulutus ei ole kovin suuressa roolissa. Tarkoitus on ajaa siis etupäässä kesäisin.

Mersun tekninen kestävyys (on mielestäni) on ollut hyvällä tasolla 90-luvun lopulla. Moottorissakin on jo parempi polttoaineen suihkutusjärjestelmä ja autossa on 5-portainen automaattilaatikko, joka vähentää bensan kulutusta. Etuna on myös se, että laatikon turbiinissa on vielä öljyproppu. 7226 automaattia pidetään myös kestävänä. Väykkyhän on tunnetusti herkästi ruostuva malli, mikä varmaan karkottaa ostajakanditaatit vähiin. Uudemmissa malleissa taas jotkin tekniset ratkaisut eivät tunnu järkeviltä ja herkästi rikkoutuvien lisävarusteiden määrä on lisääntynyt.

Tämä auto on ollut viime vuosina huonolla pidolla ja vähällä ajolla (seisonnassa 4v), sillä huollot on jäänyt tekemättä ja viat korjaamatta.
Vanhat moottoriöljyt olivat aika mustat, vaikka oli ajettu vain n. 3000 km edellisestä vaihdosta, mutta siitä oli aikaa jo 4,5 vuotta. Täyttö vaati 8 litraa öljyä. Suodatin oli kuitenkin helpossa paikassa verrattuna 124:een.
Automaattilaatikon öljyt oli vaihdettu viimeksi 11 vuotta sitten (77 tkm:n kohdalla). Ne olivat vielä punaiset ja öljypohjakin aivan puhdas. Laatikko pelasikin kuten kuuluu. Laitoin uudet öljyt, ATF 134:sta ja sitä meni n.7,45 litraa.

Keulatähti oli katkennut irti konepellistä; mikä oli myös ensimmäisiä korjaustoimenpiteitä.
Koska autossa ei ollut peruutustutkaa, niin asensin sellaisen, kylläkin tarvikemallia. Antureita oli 4 kpl (takapuskuriin) ja summerin laitoin hattuhyllylle.

Tässä ensimmäiset askartelut.

T. Rise
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Re: W210 E320 Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Rise »

En maininnut alussa, että auto on bensiinikäyttöinen ja automaattivaihteinen. Mutta asiahan kävi selväksi kyllä myöhemmin. Syyllistyin itse samaan, mitä olen huomannut muista kirjoittajista:
Esim. diesel mersujen omistajista 95% luulee, että kaikki mersut ovat dieseleitä. Manuaalivaihteisen auton omistajat luulee, että kaikki autot ovat manuaalivaihteisia ?

Sitten lisää korjauksia: Molempien puskureiden keskiosassa oli kolhuja. Etupuskurin irrotin ja vaihdoin siihen uuden keskiosan. Motonetin tarvikeosa oli vähän lyhyt, mutta muuten ok. Takapuskurin keskiosan kolhut kittasin puskurin ollessa paikoillaan. Molempien puskureiden keskiosat maalasin ja lakkasin sprayllä, eiköhän ne muutaman vuoden kestä.

Takaovien sähköikkunatt eivät toimineet. Osoittautui, että se on Väykyn tyyppivika. Ne on tehty aika heikoiksi, koska oletettu, että niitä käytetään paljon vähemmän kuin etulaseja (minun oletus). Etulasien nostajat kuulemma rikkoontuvat tosi harvoin. Ostin muovilastat, jotka helpottivat verhoilun irrotusta. Katsoin netistä irrotusohjeet. Kaikki painettavat klipsit lähtivät irti ehjinä. Aikaisemmin olen irrottanut 126:n oviverhoiluja ja ne olivat heppoisemman tuntuiset kuin W210:n verhoilut, joten kehitystä oli tapahtunut ainakin tässä suhteessa. Toiseen ikkunaan piti ostaa uusi nostaja, sillä vanhassa nostajassa vaijeri oli sykkyrällä. Uudessa nostajassa (75e) vaijeri oli paljon paksumpi kuin paikallaan olleessa. Halvimmat 25e nostajat eivät kestä kuulemma kovin pitkään. Toisessa ikkunassa sen sijaan oli moottorin johdon liitin irti. Laitoin liittimet nippusiteellä kiinni toisiinsa, pitäisi pysyä.

Kymmenen vuotta vakuutin itselleni, että en koskaan osta Värysmersua. Ensimmäinen syy oli, kun tämä malli ruostuu herkästi ja toinen syy, että korimalli ei miellyttänyt silmää. Mutta kun jokin automalli halpenee riittävän alas, niin se alkaakin kiinnostamaan. Iän myötä myös silmä tottuu eri korimalleihin.

t. Rise
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Re: W210 E320 Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Rise »

Autossa oli epätasainen tyhjäkäynti kylmänä. Mersuforumia lueskeltuani, tulin siihen tulokseen, että syynä on ilmamäärämittari (mm. tomantin kertomus C200:sta). Kun vaihdoin uuden ilmamäärämittarin (Bosch, n. 180 e) ja ilmanpuhdistimen, niin moottori alkoi käymään tasaisesti myös kylmänä.

Tyhjäkäynnillä kuului joskus myös ylimääräisiä ääniä auton alta. Myyjän mukaan ne kuuluu katalysaattorista.
Irrotin pakoputken katalysaattoreista taaksepäin. Kun kopsautin jompaankumpaan katalysaattoriin, niin kuului helinä. Luulin, että molemmat katalysaattorit olivat hajalla. Kun irrotin niitä toisissaan kiinni pitävän raudan ja tein iskutestin, niin paljastui, että vain oikeanpuoleinen katalysaattori oli hajalla. Tein harjateräksestä koukun, jolla kiskoin irrallaan olevat sisukset ulos. Tökin loputkin sisustuksista irti ja käytin välillä pölyimuria. Kun tuntui, että katti oli tyhjä, niin laitoin pakoputken paikoilleen ja testasin, niin ylimääräiset äänet olivat poissa.
Auto on tarkoitus ottaa käyttöön vasta kun kelit paranee. Sillä ei ole tarkoitus ajaa suolakylvyssä. Jospa sitä ennen saisi ehjän katalysaattorin paikoilleen.

Katin hajoaminen saattaa johtua ilmamäärämittarista. Moottori kävi huonosti noin alle 40 asteen lämpötilassa. Luultavasti moottorinohjaus syöttänyt liikaa bensaa kylmänä (?), joka mennyt katalysaattoriin ja polttanut katalysaattorin pilalle.

Käytin myös auki sisälokareita, sieltä löytyi hieman pintaruostetta 3 lokarin alla pienellä alueella. Putsasin pintaruosteet pois teräs sutilla (porakoneen avulla) ja maalasin pensselillä 2-komponentti epoksimaalia ruostekohtiin ja sen päälle vielä pensselillä ’rautakaupan’ ruosteenestomaalia.. Täytyy tarkastaa nämä kohdat vuoden päästä ja katsoa onko ruoste puskenut läpi.
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Re: W210 E320 Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Rise »

Seuraavaksi perä asiaa.
Perä oli märkä kardaanin päästä. Hattu irti ja huopa pois. Hattu takaisin paikoilleen. Tila oli kyllä aika ahdas, mutta sain homman tehtyä. Lisäsin hieman öljyä perään. Täytyy katsoa miten öljyt pysyy sisällä.

Perä on muuten kunnossa, ylimääräisiä ääniä ei kuulu, mutta haluttaisi laittaa harvempi perä. Uusissa autoissa on aika harvat välitykset, kun vaihteitakin on jo lähemmäs 10. Saisi moottorin kierrokset alhaisemmiksi matka-ajossa.
Autossa on 3,07 välityksellä oleva perä. 5:s vaihteen ansiosta kokonaisvälitys on 2,54. Satasen nopeudessa moottorin kierrokset on jossain 2100 – 2200 r/min. Aikaisemmin minulla oli 380SE, niin siinä oli perän välitys 2,48. Hyvin jaksoi tuollakin välityksellä auto kulkea (kulutus oli pienempi kuin 280SE:ssä) , sillä matka-ajossa pääsi jopa 9 litran pintaan.
Aikaisemmin minulla oli myös 124_260E aut, jossa oli aika tiheä perä (3,27). Tuohon autoon vaihdoin 2,65 välityksellä olevan perän. Bensankulutus tippui noin litran. USA-malleissa, (260E) on viimeisinä vuosina ollut 3,07(-91) ja 2,89 (-92) perät.

Mersulla on ollut pitkään tiheät perät bensiinimalleissa lähes kautta linjan. Harvin on ehkä 500SE 126: 2,24 (sama löytyy myös E420 124 Usa-mallissa).

Tallin nurkassa on 124:n 2,65 (ABS) iso perä 110 mm laipoilla. Ulkoiset mitat näyttäisivät olevan samat. Tekisi mieli testata, sopiiko se tähän autoon. ABS ei tarvita vanhasta perästä, mutta aiheuttaako ESP ongelmia?

t. Rise
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: W210 E320 Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja moska »

Tykkääköhän laatikko huonoa, sehän taitaa olla sähkölootalla?
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W210 E320 Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Perävälitystä et voi sähkölaatikolliseen niinvain vaihtaa. Perän ja vaihteiston välitysten täytyy täsmätä vaihteistonohjsimeen, muuten ei toimi.
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Re: W210 E320 Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Rise »

Okei. Sitten sen operaation saa unohtaa.

t. Rise
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Vastaa Viestiin