602/603 vai 605/606 Kumpi uuteen kulkimeen?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

602/603 vai 605/606 Kumpi uuteen kulkimeen?

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

No nyt on tuo nykyinen 124 601 ajettu "ulos". Kestihän tuo kilometrejä kohtuullisesti, mittarissa on nyt 1.200 tkm. Yksi kannentiiviste piti tuolla matkalla vaihtaa sekä lukematon määrä halvimpia tarjousöljyjä ja Henkstin suodattimia.

Nyt ois sitten "uuden" hankinta mielessä. Niin 124 edelleen haussa. Tuo mietityttää kummalla koneela olisi tiedossa taasen vaivattomia kilometrejä. Tuo 602 ois tuttu ja varma valinta, mutta miten nuo uudemmat kestää. Sellainen vaikutelma tullu vuosien varrella, että mitä uudempi kone niin enempi murheita.

Miten esim. noissa 605:ssa on vaivoja tiedossa? Tutulla ois myynnissä 124/605, kilometrejä 350 tkm ja paisuntasäiliöön on tullut jo vuoden verran merkkejä öljystä. Onko näissä jo noissa kilometreissä kannentiivisteessä ongalmia?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 602/603 vai 605/606 Kumpi uuteen kulkimeen?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ehdottomasti 605 tai jopa 604 boschin pumpulla eli muutettava lucas pois..sullahan olisi siihen osiakin.
Noi 16 ja 20venttiiliset on kierrosherkkiä ja pieni ruokaisia tohon mato moottoriin nähden..tekniikka on hyvää eli ole mitään erikoisia vika paikkoja..taitaa kaverisi koneen tunnit kansipahvin kohdalta tulla täyteen mutta yleisestihän näissä on metallinen pahvi.
Toki toi 606 mutta turbona oli sees...vapari jotenkin hengetön mutta paras vaihto ehto olisi 605 turbo..hieman halvempi mutta saa siitäkin voimaa helposti mutta on jo halvempi löytää ja katsastaakin..toki alusta osaa mene paljon vaihtoon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17241
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 602/603 vai 605/606 Kumpi uuteen kulkimeen?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilmeisesti atlas edellä selittelee moottorin vaihdosta, mutta käsittääkseni tässä ollaan autoa ostamassa.
Tuo 602 ois tuttu ja varma valinta, mutta miten nuo uudemmat kestää. Sellainen vaikutelma tullu vuosien varrella, että mitä uudempi kone niin enempi murheita.
Kestävyyden kannalta aivan sama hankitko millä koneella, OM602-603-605-606, kaikki on OK.
Omista autoistani OM606:lla varustetut on olleet jostain syystä selvästi janoisempia kuin muilla moottoreilla. Kaikkia em. vaihtoehtoja on ollut ajossa vähintään kolme eri autoa.

Tässäkin kaikki vaihtoehdot ovat niin vanhoja että yksilökohtainen historia ja kunto on olennaisin asia, ei moottorin tyyppi.
Etsi hyväkorinen muutenkin siisti auto riittävillä varusteilla ja laita sitä kuntoon ja huolla tarpeen mukaan, sitten vaan kilometrejä keräämään.
wiimax.fi
Avatar
terasjussi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.12.2008 08:48
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 602/603 vai 605/606 Kumpi uuteen kulkimeen?

Viesti Kirjoittaja terasjussi »

Itse toin 6 vuotta sitten Belgiasta alle 200 tkm ajetun 124:sen 605 - koneella. Parhaimmillaan kulutus alle 6 litraa.
Vaikka pihassa S212:nen, niin ei tuota raaski myydäkään. Pitää olla auto, joka varmasti lähtee tulille, kun avainta kääntää.
Nyt mittarissa 336 tkm.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: 602/603 vai 605/606 Kumpi uuteen kulkimeen?

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Niin kyllä se oli tarkoitus uusia samalla korikin.

Yks vaihtoehto ois tuo tutun 124/605. Ihmetyttää vaan tuo öljypilkut paisuntasäiliössä. Ei kai se peltitiiviste voi noin lyhytikäinen olla, no ikää tietysti jo 23 v. mutta kilometrejä näyttäs olevan normaalia vähempi. 601 massatiiviste kesti kuitenkin n. 700 tkm.

Miten noiden uudenpien syöttöpumppu on, onko kuitenkin rivipumppu vai miksi niitä turbotuksissa vaihdetaan 602/603:n pumpuihin. Onko siinä sähköohjaus vai miksi?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 602/603 vai 605/606 Kumpi uuteen kulkimeen?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mekaaninen rivipumppu..uudemmissa on w202 ja w210 sähköiset rivipumput ja siksi niitä vaihdetaan mekaanisiin mutta kyllä niistäkin elementtejä vaihdetaan mutta tollanen perus pumppu on simppeli ja ei tartte sähköjä.
Laittaa vaan uuden kansipahvin ja ajelee..ongelma voi olla ihan nykyiset venyvät pultit jotka sitten iän myötä on jo antaneet myötä sen varran että jo alkaa pettämään pahvi.
Kori on ongelmallinen -93 ja uudemmat eli siihen panosta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: 602/603 vai 605/606 Kumpi uuteen kulkimeen?

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Luotettavaa käyttöautoa haen. Ei tähän oo tarkoitus elemennttejä vaihtaa eikä laittaa hyrriä kylkeen eikä se sais savutakkaan emempää mitä laki sallii.

Tuo jäi vielä epäselväksi minkälainen pumppu tuossa 124/605:ssa on? eli onko siihen ympätty sähköjä. Itellä on paremmin hallinnassa momentit kuin ohmit. Niin eikä se sähkö muutenkaan luotettavuutta paranna.
Avatar
terasjussi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.12.2008 08:48
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 602/603 vai 605/606 Kumpi uuteen kulkimeen?

Viesti Kirjoittaja terasjussi »

Mekaaninen.
Vastaa Viestiin