Eli väyrysen vesilaturi sanoi sopimuksen irti laakerien osalta. Akselilla välystä noin 5mm. Tutkiskelin laakerien vaihtoa foorumilta ja ilmeisesti ihan simppeli homma. Laturihan on 190a, mutta kysymys kuuluukin onko noita latureita sekä boscheja että delphejä? Ilmeisesti delphin latureihin ainakin vaihdettu hiiliä ja laakereita, mutta onko boscheihin? Lähipäivinä kun pääsen autoa laittamaan, selviää, että onko autossa delphin vai boschin laturi.
Jos jollain tietoa saako molempiin laakerit vaihdettua yhtä simppelisti niin tämä tieto olisi kiva. Tietenkin ohjeet hommaan olisi myös tervetulleita.
Hei, ite vaihdoin S210 320cdi -01 Delphin vesilaturin laakerit ja hiilet varalta. Lähtötilanne oli sutannut torx laturin akselin nokassa vapaakytkimen irroitustaistelussa. Ei siinä mitään, alakautta pois ja laturi osiksi. Huomioita omasta remontista. Etulaakeri oli puristettu/prässätty etukanteen kiinni. Akselia irrottaessani kannesta/laakerista, lohkesi kannesta laakerin kokoinen rengas irti. Laakeri jäi akseliin. Ei se mitään, uusi laakeri liimalla kiinni kanteen ja ohan tuo akseli pysynyt linjassa jo lähes satatuhatta km. Tasannon laakeriliikkeessä oli juuri oikeat laakerit, mutta oikeita hiiliä en saanut paikkakunnan varaosaliikkeistä. Lähinnä olivat jonkun Lucaksen hiilet, joissa oli sattumoisin lähes samanlaiset kytkentälipareet kuin Delphissä. Yksi reikä piti porata lipareeseen. Muuta huomioitavaa, turboputki kannataa kiinnittää huolella, ettei posaha moottoritien rampissa kiihdytettäessä irti. Vastaus ei nyt ihan osunut kohdalleen, sillä en tiedä eroja mahdolliseen Boschiin.
Hiilet voi viilalla muotoilla todella helposti käypäiseksi kunhan vaikka liiton tai johto lähtee oikeasta paikasta....aika vaikeaa joskus löytää just samanlaiset.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Nojoo nyt laturi irrotettu ja Delphin 190a laturihan sielä oli. Homma ei ollutkaan niin helppo kuin kuvittelin. Hihnapyörän puoleinen laakeri näytti toimivan ihan normaalisti, mutta ilmeisesti joskus hetkellisesti jurrannut kiinni, jonka seurauksena laturin akseli ohentunut n. 17mm -> n. 15mm. Onkohan tähän nyt mitään ratkaisua kellään..? Koitin äkkiseltään kysellä Lakeuden hydrolta kyseisillä mitoilla laakeria mutta eipä löytynyt. Laturihan on muuten täysin toimiva mutta akseli on nyt kaventunut. Saisikohan sitä akselia millään tavoin kiinnitettyä laakeriin... Esim kemiallinen metalli tms?
JimH kirjoitti:Nojoo nyt laturi irrotettu ja Delphin 190a laturihan sielä oli. Homma ei ollutkaan niin helppo kuin kuvittelin. Hihnapyörän puoleinen laakeri näytti toimivan ihan normaalisti, mutta ilmeisesti joskus hetkellisesti jurrannut kiinni, jonka seurauksena laturin akseli ohentunut n. 17mm -> n. 15mm. Onkohan tähän nyt mitään ratkaisua kellään..? Koitin äkkiseltään kysellä Lakeuden hydrolta kyseisillä mitoilla laakeria mutta eipä löytynyt. Laturihan on muuten täysin toimiva mutta akseli on nyt kaventunut. Saisikohan sitä akselia millään tavoin kiinnitettyä laakeriin... Esim kemiallinen metalli tms?
Täyte hitsaa ja sorvaa tasaiseksi
tai sitten sorvaa tasiseksi niin että siihen saa rst pellistä sopivan suikaleen/halakstun putken sopivalla seinämällä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
Sorvaa ensin tiettyyn seuraavaan mittaan ja toivoo etttä löytyy sinne noin 15mm oleva laakeri sisäkoolista ja orkkis ulkokoolista.
Mikään liima tai kemiallinen mmetalli ei siellä pysy...hitsaaminenkin täytöllä on vaarana staattorin ja käämilankojen vioittuminen....tai lämpö vääntää koko laitoksen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
atlas kirjoitti:Sorvaa ensin tiettyyn seuraavaan mittaan ja toivoo etttä löytyy sinne noin 15mm oleva laakeri sisäkoolista ja orkkis ulkokoolista.
Mikään liima tai kemiallinen mmetalli ei siellä pysy...hitsaaminenkin täytöllä on vaarana staattorin ja käämilankojen vioittuminen....tai lämpö vääntää koko laitoksen.
ja seuraavaan kokoon sorvausksen kohdalla sitten toivoo
että kohta mihin hihnapyörä tulee ei tarvitse sorvata
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
Tai sitten tekee niinkö minä että tilaa saksasta kunnostetun alle 200e,vanhasta ois saanu vielä jonku kympin panttia jos ois viihtiny lähettää takasin.
Minä annan äänen hitsaukselle ja sorvaukselle. Muuten, ne Lucaksen hiilet olivat juuri oikeankokoiset ja oikean näköiset lipareetkin. Ainoastaan kohdistukseen liittyvä reikä puuttui. Heititkö Jonttu vanhan laturin romikseen? Voisin hakea sen varalle..
Laakeri taisi jäädä etukanteen? Miten se on oikein kiinni siinä? Voitko ottaa ja liittää kuvan siitä? Tuon roottorin akselin saa hitsattua ja sorvattua helposti. Näkyy liukurenkaatkin olevan hyväsä kunnossa.