7G-tronic öljynvaihto?
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Takana 7G Tronic+ (722.908) laatikon öljynvaihto, ajettu 98tkm ja ensimmäinen lootaöljyn vaihto autolle. Autona W204 vm. 2013 220CDI.
Laatikko lämpimänä avasin propun ja n. 1L tuli nestettä. (Eikö tehtaan jäljiltä öljytaso pitäisi olla passeli niin, ettei propun avaamalla juuri tule öljyä?)
Loput öljyt 3,5L tulivat öljypohjan poiston yhteydessä ja suodattimen takaa. En poistanut lisäöljypumppua ja tyhjännyt turviibiinia tällä kertaa. Tehtaan jäljiltä ulos tuli siis yht. 4,5L öljyä. Täyin 5L, käytin 45C lämpötilaan öljyt, kävin vaihteet läpi, jonka jälkeen päästin ylimääräiset öljyt ulos. Ulos tuli 2L öljyä ja jäin ihmettelemään, että lootaan meni siis 1,5L vähemmän, kuin tehtaan jäljiltä. Täytin 1,5L ja laitoin propun kiinni äkisti.
Kysymyksiä:
- Näkeekö kokeneemmat työjärjestyksessä huomautettavaa?
- Miten 7G Tronic+ laatikon öljyntason voi tarkistaa?
- Tuleeko vaihteiston olla kylmä vai lämmin öljynvaihdossa?
- Onko turvallisempaa jos vaihteistossa on +0,5L, kuin -0,5L?
Huomioita: 7GTronic+ laatikko syö 236.15 öljyä (sininen) esim. FUCHS TITAN 7134. Suodatin on eri sarjanumerolla, kuin muissa 7G Tronic ja mm. Motonet myy pokkana väärää tavaraa kaikkiin start-stopilla varustettuihin autoihin! Ostin oikeat osat KL-varaosasta Jyväskylästä.
Laatikko lämpimänä avasin propun ja n. 1L tuli nestettä. (Eikö tehtaan jäljiltä öljytaso pitäisi olla passeli niin, ettei propun avaamalla juuri tule öljyä?)
Loput öljyt 3,5L tulivat öljypohjan poiston yhteydessä ja suodattimen takaa. En poistanut lisäöljypumppua ja tyhjännyt turviibiinia tällä kertaa. Tehtaan jäljiltä ulos tuli siis yht. 4,5L öljyä. Täyin 5L, käytin 45C lämpötilaan öljyt, kävin vaihteet läpi, jonka jälkeen päästin ylimääräiset öljyt ulos. Ulos tuli 2L öljyä ja jäin ihmettelemään, että lootaan meni siis 1,5L vähemmän, kuin tehtaan jäljiltä. Täytin 1,5L ja laitoin propun kiinni äkisti.
Kysymyksiä:
- Näkeekö kokeneemmat työjärjestyksessä huomautettavaa?
- Miten 7G Tronic+ laatikon öljyntason voi tarkistaa?
- Tuleeko vaihteiston olla kylmä vai lämmin öljynvaihdossa?
- Onko turvallisempaa jos vaihteistossa on +0,5L, kuin -0,5L?
Huomioita: 7GTronic+ laatikko syö 236.15 öljyä (sininen) esim. FUCHS TITAN 7134. Suodatin on eri sarjanumerolla, kuin muissa 7G Tronic ja mm. Motonet myy pokkana väärää tavaraa kaikkiin start-stopilla varustettuihin autoihin! Ostin oikeat osat KL-varaosasta Jyväskylästä.
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Älkää vaihtako öljyjä itse kun ette osaa. Saattaa tulla niin kallis vahinko niin pientä säästöä tavoitellessa.
Olikohan jusahhilla edes auto käynnissä kun öljyä laitoit vaihteistoon ? Joka tapauksessa ihan arpomiseksi meni öljymäärän osalta, joka kuitenkin pitäisi tarkistaa tietyssä lämpötilassakin.
Laatikossa pitää olla oikea määrä, ei mitään +/-. Ei vaihdeta myöskään niin että mitataan paljonko tuli pois ja laitetaan saman verran tilalle...
Olikohan jusahhilla edes auto käynnissä kun öljyä laitoit vaihteistoon ? Joka tapauksessa ihan arpomiseksi meni öljymäärän osalta, joka kuitenkin pitäisi tarkistaa tietyssä lämpötilassakin.
Laatikossa pitää olla oikea määrä, ei mitään +/-. Ei vaihdeta myöskään niin että mitataan paljonko tuli pois ja laitetaan saman verran tilalle...
wiimax.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Tyhjä
Viimeksi muokannut Ruuvimeisseli, Ma 28.05.2018 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Ruuvimeisseli: No ainakin tuli öljypohja ja magneetit putsattua mujusta sekä vaihdettua uusi suodatin. Päätin olosuhteiden sanelemana tehdä itse, kun kulmakuntani korjaamot tarjosivat mm. väärää öljyä, väärää suodatinta ja jopa Veholla olivat laittamassa 236.14 öljyt sisään.
Ennen öjypohjan irroitusta tökkäsin tarkastusputken pois tieltä ja käytössä oli siis MB:n öljynvaihto-ohje, mutta muutama asia jäi auki.
Pitääpä käydä tarkistamassa öljyn pinnantaso uudelleen. Eli voiko edetä näin:
- Star kiinni
- Kylmällä koneella lämmittely kunnes öljyt 45c
- Kone käynnissä proppu irti. Jos ei tule öljyä -> lisätään ja toistetaan em. kunnes öljyä valuu ulos -> proppu kiinni
Ennen öjypohjan irroitusta tökkäsin tarkastusputken pois tieltä ja käytössä oli siis MB:n öljynvaihto-ohje, mutta muutama asia jäi auki.
Pitääpä käydä tarkistamassa öljyn pinnantaso uudelleen. Eli voiko edetä näin:
- Star kiinni
- Kylmällä koneella lämmittely kunnes öljyt 45c
- Kone käynnissä proppu irti. Jos ei tule öljyä -> lisätään ja toistetaan em. kunnes öljyä valuu ulos -> proppu kiinni
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Onko lisäksi tietoa mitä vaihteistossa tapahtuu tuossa 45c öljynlämpötilan kohdalla? Onko öljyn pinnantason tarkistus kriittistä juuri tuossa lämpötilassa, tai vähintään siinä lämpötilasssa? (esim. aukeaako jokin termostaatti?)
Huolto-ohjeessa taitaa lukea, että tarkastus on tehtävä juuri siinä lämpötilassa, mutta mitkä ovat taustat?
Huolto-ohjeessa taitaa lukea, että tarkastus on tehtävä juuri siinä lämpötilassa, mutta mitkä ovat taustat?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Öljyn taso nousee sen lämmetessä ja tarkistus systeemijusahh kirjoitti:Onko lisäksi tietoa mitä vaihteistossa tapahtuu tuossa 45c öljynlämpötilan kohdalla? Onko öljyn pinnantason tarkistus kriittistä juuri tuossa lämpötilassa, tai vähintään siinä lämpötilasssa? (esim. aukeaako jokin termostaatti?)
Huolto-ohjeessa taitaa lukea, että tarkastus on tehtävä juuri siinä lämpötilassa, mutta mitkä ovat taustat?
(eihän kukaan ole myynnyt vääriä osia niitä on muitakin kuin se suodatin mahdolista saada)
on mitoittu niin että oikea taso on tarkistettevissa öljyn kuloiselikin osille sopivassa lämpötilassa
kun tiedettään miten se öljy käytyyty lämötilaan muuttuessa
(tehdas tietää sen kyllä tarkasti määrästä ei tarvitse olla huolissan kunhan noudatta niitä ohjeita)
0.5L liian vähän on huomatavsti varmempi tapa saada tuhoa aikaan kuin saman verran liikaa
(722.9xx on oikeasti tarkka määrästä jokun tullut korjailltua mitkä hajonnut väärän määrän takia)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Öljynpinta on tarkistettu nyt kone käynnissä ja 45c. Ulos tuli n 1dl.
Vääriä varaosia myydään helposti, mutta KL-varaosassa osattiin asia. Runkonumerolla löytyi oikeat osat mutta mm. lisäöljypumpun tiivistetttä eivät tunteneet. Tarkastusputki on oikea ja samalla osanumerolla kuin vanha.
Oliko CDI203 mutua vai varmaa tietoa tuo yllä? Vaihteistoneste tuskin mahdottomasti turpoaa esim. 20-55c välillä? Mineraaliöljyn tilavuudenmuutoskerroin on 0,0007(m^3/c) joten 10L turpoaa 20-50c välillä n. 0,3dl.
Onko tietoa mitä laatikossa tapahtuu tuossa 45c lämpötilassa? Voiko pinnan tason tarkistaa esim. 55c lämpötilassa luotettavasti?
Vääriä varaosia myydään helposti, mutta KL-varaosassa osattiin asia. Runkonumerolla löytyi oikeat osat mutta mm. lisäöljypumpun tiivistetttä eivät tunteneet. Tarkastusputki on oikea ja samalla osanumerolla kuin vanha.
Oliko CDI203 mutua vai varmaa tietoa tuo yllä? Vaihteistoneste tuskin mahdottomasti turpoaa esim. 20-55c välillä? Mineraaliöljyn tilavuudenmuutoskerroin on 0,0007(m^3/c) joten 10L turpoaa 20-50c välillä n. 0,3dl.
Onko tietoa mitä laatikossa tapahtuu tuossa 45c lämpötilassa? Voiko pinnan tason tarkistaa esim. 55c lämpötilassa luotettavasti?
-
- Mersumies
- Viestit: 631
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
5 vaihteisessa ero 25 - 80lämpötilassa on 43mm öljypohjassa. antaa jotain kuvaa asiasta.jusahh kirjoitti:Vaihteistoneste tuskin mahdottomasti turpoaa esim. 20-55c välillä?
Öljynlämpötila on tuo 45 mittauksessa. ei moottorin.
2007 R 320cdi
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Kiitos kommenteista. Selvitin 7G tronicin öljyntarkistuksen lämpötila-asiaa ja ne, jotka vielä osaavat toista kotimaista niin tässä on opetusvideo asiasta:
https://www.youtube.com/watch?v=ICkKmbdaCzw" onclick="window.open(this.href);return false;
"Für die Kontrolle muss die Öltemperatur mindestens 45 Grad betragen." = Tarkistusta varten on öljyn lämpötilan oltava vähintään 45 astetta. Olisiko siis niin, että tuon lämpötilan jälkeen vaihteisto imaisee öljyä johonkin jäähdyttimeen tms.? Selvitän asiaa. Olisi kätevää, jos öljyn tason voisi tarkastaa vaikka 45-60C lämpötilassa luotettavasti. Näin työskentely olisi joustavampaa ja vaihteistoa ei tarvitsisi jäähdytellä välissä.
https://www.youtube.com/watch?v=ICkKmbdaCzw" onclick="window.open(this.href);return false;
"Für die Kontrolle muss die Öltemperatur mindestens 45 Grad betragen." = Tarkistusta varten on öljyn lämpötilan oltava vähintään 45 astetta. Olisiko siis niin, että tuon lämpötilan jälkeen vaihteisto imaisee öljyä johonkin jäähdyttimeen tms.? Selvitän asiaa. Olisi kätevää, jos öljyn tason voisi tarkastaa vaikka 45-60C lämpötilassa luotettavasti. Näin työskentely olisi joustavampaa ja vaihteistoa ei tarvitsisi jäähdytellä välissä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Tyhjä
Viimeksi muokannut Ruuvimeisseli, Ma 28.05.2018 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Moikka! Ostin 2011 mallisen 300c 4maticin 220tkm. Vaihtelin laatikkoon suodattimen ja öljyt sekä jakovaihteistoon myös ölpät.
Hieman ihmetytti kun ulos molemmista tuli punaiset öljyt.
Kaikkien ymmärtämieni tietojen mukaan siellä kyllä pitäisi olla tuota sinistä 236.15 öllee jota sitten laitoin molempiin sisään. Menikö oikein?
Onkohan mahdollisesti käynyt jotain? En tiedä kuinka kauan öljyt siellä pyörineet, eivät kuitenkaan enää kirkkaat olleet. Magneeteissa ei mitään muuta kuin perus tavaraa hieman. Tyhjensin tietysti turbiinin samalla.
Vaihteisto toimii mielestäni aika hyvin, ehkä hieman kakkoselta kolmoselle vaihto luistaa hieman tai muuta pientä.
Adaptaatioita en nollannut, kannattaisiko tehdä? Entäpä onko näihin tarpeellista tehdä ohjelmistopäivitystä?
Hieman ihmetytti kun ulos molemmista tuli punaiset öljyt.
Kaikkien ymmärtämieni tietojen mukaan siellä kyllä pitäisi olla tuota sinistä 236.15 öllee jota sitten laitoin molempiin sisään. Menikö oikein?
Onkohan mahdollisesti käynyt jotain? En tiedä kuinka kauan öljyt siellä pyörineet, eivät kuitenkaan enää kirkkaat olleet. Magneeteissa ei mitään muuta kuin perus tavaraa hieman. Tyhjensin tietysti turbiinin samalla.
Vaihteisto toimii mielestäni aika hyvin, ehkä hieman kakkoselta kolmoselle vaihto luistaa hieman tai muuta pientä.
Adaptaatioita en nollannut, kannattaisiko tehdä? Entäpä onko näihin tarpeellista tehdä ohjelmistopäivitystä?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
On siinä mielessä varmaa että on käytännössä kokeiltujusahh kirjoitti:Öljynpinta on tarkistettu nyt kone käynnissä ja 45c. Ulos tuli n 1dl.
Vääriä varaosia myydään helposti, mutta KL-varaosassa osattiin asia. Runkonumerolla löytyi oikeat osat mutta mm. lisäöljypumpun tiivistetttä eivät tunteneet. Tarkastusputki on oikea ja samalla osanumerolla kuin vanha.
Oliko CDI203 mutua vai varmaa tietoa tuo yllä? Vaihteistoneste tuskin mahdottomasti turpoaa esim. 20-55c välillä? Mineraaliöljyn tilavuudenmuutoskerroin on 0,0007(m^3/c) joten 10L turpoaa 20-50c välillä n. 0,3dl.
Onko tietoa mitä laatikossa tapahtuu tuossa 45c lämpötilassa? Voiko pinnan tason tarkistaa esim. 55c lämpötilassa luotettavasti?
jos se on liian lämmintä niin yli tulee ja varmin tapa saada aikaan alitäyttö,
(muutenkin ihmetyttä mikis ei voisi tehdä tehtaan ohjeen mukaan vaan "koitettaan keksiä pyörää uudelleen")
Tuolla hiukan asian läheltä
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... c&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Kiitos linkistä, hyvän oloista tietoa.
Kyse on ajattelusta ja oppimisesta, ei pyörän keksimisestä uudelleen. Kaikilla ei ole STARia käytössä ja näyttäisi vahvasti siltä, että vaihteistoöljyn tarkistuksen voi tehdä ilman staria kunhan vaihdeöljy on YLI 45c lämpötilassa. Itse tarkistin lämpötilan käsikäyttöisellä optisella pintalämpömittarilla, jossa on n. +-5c toleranssi. Maalasin vaihteiston pohjaan mustalla matalla spraymaalilla testikaistan. Mittailin lämpötilaa siitä ja vierestä alkuperäiseltä kiiltolakatulta mustalta pinnalta: Ero näyttämässä oli jopa 3c, sillä pinnoilla on erilainen valon taitekerroin. Mittaus tehtävä pintaan nähden kohtisuorassa. (Kirkkailta ja heijastavilta pinnoilta tulos on aivan väärä, esim. koneistetut pinnat.)
Näistä syistä on tärkeä tietää miten vaihteisto toimii, jotta tuon huollon voi tehdä turvallisesti itsekin.
Soitin tänään pariin vaihteistohuoltamoon ja heillä oli käytetty 45...50c toleranssina.
Kyse on ajattelusta ja oppimisesta, ei pyörän keksimisestä uudelleen. Kaikilla ei ole STARia käytössä ja näyttäisi vahvasti siltä, että vaihteistoöljyn tarkistuksen voi tehdä ilman staria kunhan vaihdeöljy on YLI 45c lämpötilassa. Itse tarkistin lämpötilan käsikäyttöisellä optisella pintalämpömittarilla, jossa on n. +-5c toleranssi. Maalasin vaihteiston pohjaan mustalla matalla spraymaalilla testikaistan. Mittailin lämpötilaa siitä ja vierestä alkuperäiseltä kiiltolakatulta mustalta pinnalta: Ero näyttämässä oli jopa 3c, sillä pinnoilla on erilainen valon taitekerroin. Mittaus tehtävä pintaan nähden kohtisuorassa. (Kirkkailta ja heijastavilta pinnoilta tulos on aivan väärä, esim. koneistetut pinnat.)
Näistä syistä on tärkeä tietää miten vaihteisto toimii, jotta tuon huollon voi tehdä turvallisesti itsekin.
Soitin tänään pariin vaihteistohuoltamoon ja heillä oli käytetty 45...50c toleranssina.
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Vinkiksi niille joilla ei staaria ole käytössä niin esim. Torguellakin näkee mersusta vaihteistoöljyjen lämpötilan.
Kyllä se öljy kiertää jäähdyttäjässä koko ajan... ne jossa termostaatti välissä niin "kiinni" ollessaan se päästää n. 90% jäähdyttäjän ohin ja se 10% menee jäähdyttäjän läpi jokatapauksessa...jusahh kirjoitti:Kiitos kommenteista. Selvitin 7G tronicin öljyntarkistuksen lämpötila-asiaa ja ne, jotka vielä osaavat toista kotimaista niin tässä on opetusvideo asiasta:
https://www.youtube.com/watch?v=ICkKmbdaCzw" onclick="window.open(this.href);return false;
"Für die Kontrolle muss die Öltemperatur mindestens 45 Grad betragen." = Tarkistusta varten on öljyn lämpötilan oltava vähintään 45 astetta. Olisiko siis niin, että tuon lämpötilan jälkeen vaihteisto imaisee öljyä johonkin jäähdyttimeen tms.? Selvitän asiaa. Olisi kätevää, jos öljyn tason voisi tarkastaa vaikka 45-60C lämpötilassa luotettavasti. Näin työskentely olisi joustavampaa ja vaihteistoa ei tarvitsisi jäähdytellä välissä.
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
torppatj kirjoitti:Moikka! Ostin 2011 mallisen 300c 4maticin 220tkm. Vaihtelin laatikkoon suodattimen ja öljyt sekä jakovaihteistoon myös ölpät.
Hieman ihmetytti kun ulos molemmista tuli punaiset öljyt.
Kaikkien ymmärtämieni tietojen mukaan siellä kyllä pitäisi olla tuota sinistä 236.15 öllee jota sitten laitoin molempiin sisään. Menikö oikein?
Onkohan mahdollisesti käynyt jotain? En tiedä kuinka kauan öljyt siellä pyörineet, eivät kuitenkaan enää kirkkaat olleet. Magneeteissa ei mitään muuta kuin perus tavaraa hieman. Tyhjensin tietysti turbiinin samalla.
Vaihteisto toimii mielestäni aika hyvin, ehkä hieman kakkoselta kolmoselle vaihto luistaa hieman tai muuta pientä.
Adaptaatioita en nollannut, kannattaisiko tehdä? Entäpä onko näihin tarpeellista tehdä ohjelmistopäivitystä?
Oliko kellään tähän mitään?
Näkee myös vaiht.öljy lämpötilat autocom/Delphi laitteilla
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Onko autossasi start-stop? Satutko tietämään vaihteiston koodia esim. 722.9xx?
236.15 (vs. 236.14) öljy on "friction reduced" ja se kehitettiin ilm. 7G tronic PLUS vaihteistoa varten hyötysuhdetta nostamaan. Tuossa +:ssa on start-stop, jonka myötä myös sähköinen lisäöljypumppu paineistamaan vaihteisto, kun kone on sammutettu, muutettu momentinmuunnin, massavaimennin ja ohjauselektroniikka sekä eri välityssuhdejako vaihteiden kesken. https://www.youtube.com/watch?v=7tfiowxUTBs" onclick="window.open(this.href);return false;
Veholta kommentoivat, että 236.14 käy 7G tronic PLUS lootaan, tosin sama kaveri ei tiennyt vaihteistojen eroja tai tunnistanut lisöljypumppua.
236.15 (vs. 236.14) öljy on "friction reduced" ja se kehitettiin ilm. 7G tronic PLUS vaihteistoa varten hyötysuhdetta nostamaan. Tuossa +:ssa on start-stop, jonka myötä myös sähköinen lisäöljypumppu paineistamaan vaihteisto, kun kone on sammutettu, muutettu momentinmuunnin, massavaimennin ja ohjauselektroniikka sekä eri välityssuhdejako vaihteiden kesken. https://www.youtube.com/watch?v=7tfiowxUTBs" onclick="window.open(this.href);return false;
Veholta kommentoivat, että 236.14 käy 7G tronic PLUS lootaan, tosin sama kaveri ei tiennyt vaihteistojen eroja tai tunnistanut lisöljypumppua.
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Ei oo start-stoppia. Oli mulla se vaihteistokoodi tiedossa, mutta enhän tietenkään sitä nyt muista.jusahh kirjoitti:Onko autossasi start-stop? Satutko tietämään vaihteiston koodia esim. 722.9xx?
236.15 (vs. 236.14) öljy on "friction reduced" ja se kehitettiin ilm. 7G tronic PLUS vaihteistoa varten hyötysuhdetta nostamaan. Tuossa +:ssa on start-stop, jonka myötä myös sähköinen lisäöljypumppu paineistamaan vaihteisto, kun kone on sammutettu, muutettu momentinmuunnin, massavaimennin ja ohjauselektroniikka sekä eri välityssuhdejako vaihteiden kesken. https://www.youtube.com/watch?v=7tfiowxUTBs" onclick="window.open(this.href);return false;
Veholta kommentoivat, että 236.14 käy 7G tronic PLUS lootaan, tosin sama kaveri ei tiennyt vaihteistojen eroja tai tunnistanut lisöljypumppua.
Autodata mulle kertoi, että 236.15 ölppää. Sitä sattui firmaltakin löytymään 20L kannu. Olen kohta 10vuotta tehnyt autoasentaja hommia, niin työkalut pysyy kyllä kädessä ja saattaa hieman ymmärtääkkin jo tekniikan päälle ;D Huuhteluvaihtolaitekin löytyisi, mutta tässä kohtaa en sitä halunnut käyttää
Näin luin autodatasta "
21.06.2010→ (vihreällä täyttötason tarkistusputkella) = MB 236.15 "
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
724.208, mikä öljy tulee tuohon. Hybridi siis ja starstop.
Miten väärä öljy muuten ilmenee vaihteistossa? Tiukemmat vaihdot vaiko ns. "luistaminen" isommalle vaidossa?
Miten väärä öljy muuten ilmenee vaihteistossa? Tiukemmat vaihdot vaiko ns. "luistaminen" isommalle vaidossa?
'13 W212 Hybrid
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Mikähän on oikea öljynvaihtoväli 722.962 laatikkoon? Tai mitä gurut suosittelevat?
Kyselin Veholta niin sieltä tuli kumman sekavia vastauksia. Kuulemma tässä voisi ehkä vaihtaa 60tkm välein öljyt, mutta joku pikkuteksti sanoo että 190tkm kohdalla vasta seuraava vaihto tai 5v päästä. Autolla nyt mittarissa 115tkm. Ekan kerran öljyt vaihdeltu laatikkoon Saksassa 65 tkm kohdalla paikallisella marmoritiskillä.
Eniten tässä nyt arveluttaa se että, jos ja kun Vehon ohjeistus pitänee paikkaansa ja autossa Junge Sterne takuu voimassa ja eivät nyt suostu vaihtamaan öljyjä niin jos kuitenkin laatikko sanoo sopimuksen irti myöhemmin, niin olisiko järkevä kuitenkin vaihtaa laatiikkoon öljyt 60 tkm välein kun autoa on tarkoitus pitää pitempäänkin?
-jnes
Kyselin Veholta niin sieltä tuli kumman sekavia vastauksia. Kuulemma tässä voisi ehkä vaihtaa 60tkm välein öljyt, mutta joku pikkuteksti sanoo että 190tkm kohdalla vasta seuraava vaihto tai 5v päästä. Autolla nyt mittarissa 115tkm. Ekan kerran öljyt vaihdeltu laatikkoon Saksassa 65 tkm kohdalla paikallisella marmoritiskillä.
Eniten tässä nyt arveluttaa se että, jos ja kun Vehon ohjeistus pitänee paikkaansa ja autossa Junge Sterne takuu voimassa ja eivät nyt suostu vaihtamaan öljyjä niin jos kuitenkin laatikko sanoo sopimuksen irti myöhemmin, niin olisiko järkevä kuitenkin vaihtaa laatiikkoon öljyt 60 tkm välein kun autoa on tarkoitus pitää pitempäänkin?
-jnes
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Kyllä 60 tuhannen kilometrin välein aihetta vaihtaa
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Vaihdatin laatikkoöljyt viime huollossa kun niillä oli ajettu 90tkm. Vaihtojen pehmenemisen pienillä vaihteilla 1-3 huomasi samantien kun ajoi huollosta kotiin. Laatikko ei ole tähän mennessä noin pehmeästi vaihtanut, öljyillä oli ajettu 50tkm kun ostin auton käytettynä. Laatikkona autossa on 722.996.
EQB 300 4Matic -23
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Tänään huollossa W204 ensimmäisellä omistajallaan, kävi viikko sitten kyselemässä mikähän voisi aiheuttaa ajoittaisen kevyen vapinan / tärinän hyvin kevyessä kiihdytyksessä.
Sanoin että kuulostaa turbiinin ongelmalta ja selvisi ettei vaihteistoöljyjä ole vaihdettu kertaakaan. Vähän yli 100tkm mittarissa.
Varattiin aika ja tänään huuhdeltiin laatikkoon uudet öljyt + Shudderfixx ja tietysti suodatin.
Asiakas koeajoi pitkän aikaa, tuli takaisin ja sanoi että nyt vaihteisto toimii niinkuin se uutena toimi eikä nypyttele.
Merkkiliike oli vähän aiemmin (takuuaikana) kysyttäessä vastannut että aja menemään vaan, normaalia.
Öljy oli puhtaan sinistä eikä pohjassa mainittavia epäpuhtauksia.
Niinjoo, 60tkm välein vaihtaisin.
Sanoin että kuulostaa turbiinin ongelmalta ja selvisi ettei vaihteistoöljyjä ole vaihdettu kertaakaan. Vähän yli 100tkm mittarissa.
Varattiin aika ja tänään huuhdeltiin laatikkoon uudet öljyt + Shudderfixx ja tietysti suodatin.
Asiakas koeajoi pitkän aikaa, tuli takaisin ja sanoi että nyt vaihteisto toimii niinkuin se uutena toimi eikä nypyttele.
Merkkiliike oli vähän aiemmin (takuuaikana) kysyttäessä vastannut että aja menemään vaan, normaalia.
Öljy oli puhtaan sinistä eikä pohjassa mainittavia epäpuhtauksia.
Niinjoo, 60tkm välein vaihtaisin.
wiimax.fi
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
On tuo törkeää touhua!dealer kirjoitti:Tänään huollossa W204 ensimmäisellä omistajallaan, kävi viikko sitten kyselemässä mikähän voisi aiheuttaa ajoittaisen kevyen vapinan / tärinän hyvin kevyessä kiihdytyksessä.
Sanoin että kuulostaa turbiinin ongelmalta ja selvisi ettei vaihteistoöljyjä ole vaihdettu kertaakaan. Vähän yli 100tkm mittarissa.
Varattiin aika ja tänään huuhdeltiin laatikkoon uudet öljyt + Shudderfixx ja tietysti suodatin.
Asiakas koeajoi pitkän aikaa, tuli takaisin ja sanoi että nyt vaihteisto toimii niinkuin se uutena toimi eikä nypyttele.
Merkkiliike oli vähän aiemmin (takuuaikana) kysyttäessä vastannut että aja menemään vaan, normaalia.
Öljy oli puhtaan sinistä eikä pohjassa mainittavia epäpuhtauksia.
Niinjoo, 60tkm välein vaihtaisin.
Saisin varmaan syytteen jos mulle kävisi vastaavaa takuunalaisen auton kanssa...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Eikös ensin laiteta se 5/6litraa öljyä ilman käynnissä oloa ja sitten vasta käynnistetään ja lisätään esim. 3L?dealer kirjoitti:Älkää vaihtako öljyjä itse kun ette osaa. Saattaa tulla niin kallis vahinko niin pientä säästöä tavoitellessa.
Olikohan jusahhilla edes auto käynnissä kun öljyä laitoit vaihteistoon ? Joka tapauksessa ihan arpomiseksi meni öljymäärän osalta, joka kuitenkin pitäisi tarkistaa tietyssä lämpötilassakin.
Laatikossa pitää olla oikea määrä, ei mitään +/-. Ei vaihdeta myöskään niin että mitataan paljonko tuli pois ja laitetaan saman verran tilalle...
Käynee kuivana jos tyhjäloota käyntiin ja sitten öljyt sisään?
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Ensin öljyä jonkin verran yli putken pään ja sitten vasta käyntiin, juu.
wiimax.fi
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Kuuluuko sen suodattimen jäädä roikkumaan toisesta päästään? Ei lukitu liika leveä se hahlo, jos joku kerkeis nopsaan vastata vielä mahd hommataka uusi suod jos tuossa joku vika
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Jää roikkumaan. Ei se ohjuri siellä sitä paikallaan pidä. Pysyy itsestään.
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Mikähän tässäkin ajatuksena että jää tuollain roikoksiin?Ruuvimeisseli kirjoitti:Jää roikkumaan. Ei se ohjuri siellä sitä paikallaan pidä. Pysyy itsestään.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: 7G-tronic öljynvaihto?
Jotkut jää,airaksela kirjoitti:Mikähän tässäkin ajatuksena että jää tuollain roikoksiin?Ruuvimeisseli kirjoitti:Jää roikkumaan. Ei se ohjuri siellä sitä paikallaan pidä. Pysyy itsestään.
jotkut naksahtaa paikalleen kuten kuullu esim usein kl varaosan ecoline, febi
Mökkillä
'
'