löytyihän niitä vastauksia. kiitän!
kerrotaan nyt sen verran, mitä tästä itsekkin olen nyt oppinut tätä räplätessä.
1. tarkotin nimenomaan tuota lambdab säädintä, enkä suota sytkän säädintä, missä on S ja N ja sitten noita numeroita. en tiedä noiden namiskoiden nimiä.. oletan, että tarkotit ezl:llä tuota sytkänsäätöä? tuo on tiedossa, että säätää vain ennokkoa suuntaan, tai toiseen jokusen asteen. mulla se on s:llä ja sytkää muutenkin aikaistettu aika paljon. mutta tuo toinen namiska, mikä on samannäköinen ja löytyy tenavasta tuolta vastakkaiselta puolelta, läheltä sieltä missä on kait yj rele ja ecu, sun muuta sähköroipetta.
2. lisärikastin suutin toimii 12 voltilla. mittailin, niin se tosiaan annostelee menovetta vain joitain sekuntteja startin jälkeen ja senkin kait vain kylmällä koneella. sille voi ihan huoletta antaa suoraa virtaa vaikka auton omalta akulta. ja tosiaan toinen nasta menee suoraan maihin ja toiseen sitten tulee jotain kautta virtaa ilmeisesti ecun annostelemana. käyn äkkiä vielä vilaseen, että kumpiko on se nasta, mihinkä pitää virtaa antaa, jos haluaa sen suuttimen auki asentoon. enpäs käykkään.. tai kävin, mutta ilmanputsarikotelo oli tiellä, enkä kerkiä sitä nyt alkaa irrotteleen, joten en päässyt tarkistaan. se on kuitenkin helppo mitata. ottaa piuhan irti ja suuttimen nastoista mittaa kumpi menee maihin. itte tein sillain, että kuorin piuhaa pieneltä matkalta ja juotin siihen kiinni johdon, joka menee napille ja jatkaa matkaa akulle. sähköteippiä sitten juotoksen ympärille. sulake kannattaa laittaa väliin, mahdollisimman lähelle akku, ettei pala koko auto, jos sattuu jostain kohtaa piuha irtoon. kyllä tuo ryyppy suutin vaikutti ihan todella paljon toimintaan. tyhjäkäynnillä se antaa jotenkin sysäyksittäin sieltä ainetta, tarpeen mukaan ne muutamat sekuntit. ei ole sillain jatkuvasti auki sitä aikaa, mitä nyt on. pulssisuhde mittarinkin kävin äskön ostaan, niin voin koittaa mittailla noita määriä, mitä se ruiskuttelee, jos se jotain kiinnostaa. käytännössä kuitenkin, kun seosta on säädelty vain tuosta määränjakajan ruuvvista, niin auto toimii muuten ihan ok, mutta kun pitäisi kierrättää loppuun saakka kaasu pohjassa, niin vetoja vähän puuttuu. kun tuossa kohtia ryyppy suutin ruiskuttaa jatkuvasti täysillä, niin ei puutu tehoja, vaan vetää puhtaasti loppuun saakka.
2. tuo potikka, jonka asensin ilmamassa/määrä mittarillle lisävastukseksi, niin sekin kyllä vaikuttaa seokseen, mutta mitään käytännön hyötyä siitä ei ole, kun korkeintaan leimalla, jos käy liian laihalla. sillä saa rikastettua seosta, mutta ei kovin järkevästi. jos tyhjäkäynnillä säätää siitä sillain, että auto vielä jaksaa käydä, niin vaihdissa sen vaikutus on niin minimaalinen, ettei se riitä. kun vauhdissa säätää lisää vastusta, niin meno paranee, mutta sitten auto sammuu, kun vauhti hidastuu ja lopulta pitäisi jäädä tyhjäkäynnille. eli tuo potikka pitäisi laittaa liikkumaan samaa tahtia, kun auton omakin potikka, niin uskoisin, että toimisi sillä tavalla hyvin. en siis näe tälle potikalle mitään käytännön hyötyä alkaa asenteleen, paitsi leimaa jatellen. säätää tuosta määränjakajasta laihalle ja leimalla sitten mittarista kattoo paljonko puuttuu ja ruuvvaa sen mukaan lisää soppaa. siihen se sopii ihan hyvin.
3. tuota ehaa en ole pöyhinyt ollenkaan. kuinkas se pelaa ja säätääkö se seosta koko kierrosalueen/kaasunasennon mukaan, vaiko vain joutokäynnillä?
4. hakua on käytetty oikein huolella. niin mersufoorumin, mesen, juutuubin, kun googlenkin kautta. useemman ehtoon, kun on haeskellut, niin tähän saakka on päästy. eli vielä on arvotus tuo lambda namiskan säätö. se on nyt vitosessa, kun tuntuis toimivan parhaiten.
sitten lisää kysymyksiä.
koitin mitata pulssisuhdemittarilla diagnostiikka pistokkeesta auto käydessä navoista 2 ja 3 seosta, mutta ei antanut mitään lukuja. säädin lambdankin takasin ykköseen, missä se on oletuksena, mutta ei mitään vaikutusta tuohon. auto sammuksissa navoista 1 ja 3 antoi 26%, eli viittaisi nesteenlämpötila-anturi viallinen, (tai mahdollisesti kaasuläppä täysin auki, eli viallinen tps anturi. no, se on helppo mitata.) 20% tarkottaa tota tps:ää ja 30% tuota lämpötila-anturia. tarttee ottaa anturi irti ja mittailla sen vastusarvoja samaan aikaan, kun sitä lämmittelee. ehkä se vois vaikuttaa käyntiinkin. mistä tuo muuten mittaa tuota pulssisuhdetta, kun noista 2 ja 3 navoista mitataan seosta? lambdanko kautta? lamdan toimivuudesta en tiedä ja pakarikin saattaa vuotaa tällä hetkellä. mutta ainakin tähän asti on mennyt hienosti päästöistä läpitte ihan pelkällä bensiinilläkin, sekä etanolin ja pensan seoksella. tuo kickdownin piuhakin kiinnostaisi. lootallahan se menee sinne perseeseen, mutta missäpäin konehuonetta sen piuhat menee? ihan kaikkea ei haullakaan löydy, tai en vain osaa etsiä, kun ei kovin monella tule mieleen naittaa kickdownia ja ryyppysuutinta toimimaan keskenään.
tarttee jatkaa tutkimuksia. palailen takasin aiheen pariin heti, kun kerkiän, tai saan jotain edistystä. kiitos vastauksista, arvostan!!