MB 200 w212 facelift VM.2014 lämmöt.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mhannula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 02.11.2009 11:48
Paikkakunta: Kokkola

MB 200 w212 facelift VM.2014 lämmöt.

Viesti Kirjoittaja mhannula »

Tervehdys! Hankin ko. auton vuodenvaihteessa,km 34000km. Moottorin lämpö seilasi siten,että lämpö nousi kohtuullisen nopeasti 80 asteeseen mutta sitten rupesi seilaamaan 70-80 väliä.N.70 km: n jälkeen lämpö nousi 90 asteeseen.Helteillä lämpö sahaa n.25-30 km,jonka jälkeen nousee normaaliin. Kun kesällä lämpö nousee muutaman kilometrin jälkeen 80 asteeseen ja koneen sammuttaa pariksi minuutiksi ja lähtee liikkeelle,niin lämpö on hetkessä 90 astetta. Pari kertaa,kun auto seisoi helteessä,niin lämpö nousi nopeasti normaaliin.Termostaatti on vaihdettu kaksi kertaa ei vaikutusta( ei Veholla) .Talvella keulassa viimasuoja,keskikulutus yli 8 l,mikä on liikaa.Kesällä samat ajot 5-5,5 l/ 100 km.Onko autossa tekovika,korjaamo nosti kädet ylös? Vika ilmaantuu kylmällä moottorilla,jos moottorissa on hieman lämpöä,nousee koneen lämpö normaalisti.
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: MB 200 w212 facelift VM.2014 lämmöt.

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

Oletan että autosi on diesel. Ja jos on niin tuota ongelmaa on om651 diesel koneissa muissakin korimalleissa ja tästä on foorumilla paljon keskustelua ja niitä olen lueskellut ja itsekkin niihin kirjoitellut ja siihen tulokseen olen tullut että tuo on enemmänkin ominaisuus kuin vika. Tätähän esiintyy jos ulkolämpötila on lämpimämpää kuin 14,5astetta viileämmällä se lämpömittari ei seilaa vaan nousee tasaisesti ylös. Jos 15astetta tai lämpimämpää niin nousee 80 jonka jälkeen saattaa seilata 70-80 välillä jonkun aikaa riippuen ajosta...

Tuo talvi kulutus kuulostaa aika kovalle jos se samanlaisessa ajossa tulee kuin kesällä. Itellä on w204 220cdi ja kesät mennään 5,3litran keskikulutuksella ja talvet 6,3litran keskikulutuksella seka ajossa... Ei ole webastoa, mutta aina lämmitän letkulämppärillä +5 ulkolämpötilan ja kylmempien kelien aikaan, jos en niin tekisi nii talvi kulutukset varmaan 7-8litran hujakoilla..
Viimeksi muokannut nikopetterii, Su 05.08.2018 20:11. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Legge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ke 09.01.2013 15:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: MB 200 w212 facelift VM.2014 lämmöt.

Viesti Kirjoittaja Legge »

Kuten nikopetterii sanoi, foorumilta pitäisi löytyä pitkä keskustelu aiheesta. Mun edellinen OM651 käyttäytyi ihan samalla tavalla. Talvella tuota sahaamista ei tapahtunut. Kesällä mitä kuumempi, sitä selkeämpi oire. Itsellä ei kyllä talvella sen kummempia kulutusongelmia ollut. Kovalla pakkasella tommonen isohko diisseli automaattilootalla kyllä kuluttaa muutenkin ekan 10 km aikana runsaasti soppaa. Toki, jos on Webasto, niin hieman eri asia. Minkälaisessa ajossa sulla tuo yli 8 litraa tulee?

Veho ei itsellä pitänyt vikana, joten ajelin tyytyväisenä. Käytös ei muuttunut suuntaan tai toiseen 70 000 km aikana.
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
mhannula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 02.11.2009 11:48
Paikkakunta: Kokkola

Re: MB 200 w212 facelift VM.2014 lämmöt.

Viesti Kirjoittaja mhannula »

Noista lämmöistä sen verran, että talvella mitä kylmempi niin sitä pitempään lämmöt sahaa,eli kone käy kaupunkiajossa periaatteessa koko talven liian kylmänä ja kulutus kaupunkiajossa talvella 12-16 l/ 100 km.Maantiellä lämpö normaali 70 km jälkeen.Kun Veholla kertoo asiasta,niin eivät muka tiedä mitään.
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: MB 200 w212 facelift VM.2014 lämmöt.

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

:mrgreen: Ei kuulosta normaalille, paitsi tosi kovilla pakkasilla kaupunkiajossa ei nouse lämmöt normaaliin. Paljonko pyydät lämpöä hyttiin ja kuinka kovalla teholla? Jos pyynti esim 24astetta tai enemmän ja puhallin melkee täysillä nii ei varmaa lämpömittari nouse... Pätee melkee autoon ku autoon nykydieseleissä...
mhannula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 02.11.2009 11:48
Paikkakunta: Kokkola

Re: MB 200 w212 facelift VM.2014 lämmöt.

Viesti Kirjoittaja mhannula »

Talvella termostaatti n.20 asteessa ja puhallinta ei kannata huudattaa,jos lämpöä ei ole.Pakko verrata w211 ja w210 ,joissa moottorin lämmöt nousi tappiin 20 km jälkeen, vaikka pakkasta oli 30 astetta. Vehon asentajan mielestä viimasuoja tuossa mallissa on turha,koska keulalla on sälekaihdin flektin takana.Eli autossa on viimasuoja,sälekaihdin ja tuplasti termostaattia mutta lämpö ei pysy vakiona.W211 talvikulutus oli 6,8 ja kesällä 6,3 l satasella useamman vuoden ja aina tankki täyteen.Eli nyt kesällä alle 5,5 mutta talvella lähempänä 9 l.Talvella roikan päästä muutaman asteen pakkasella 8 km vakiolenkki ja mittari näyttää 15 l/100 km.
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 593
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: MB 200 w212 facelift VM.2014 lämmöt.

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

mhannula kirjoitti:Talvella termostaatti n.20 asteessa ja puhallinta ei kannata huudattaa,jos lämpöä ei ole.Pakko verrata w211 ja w210 ,joissa moottorin lämmöt nousi tappiin 20 km jälkeen, vaikka pakkasta oli 30 astetta. Vehon asentajan mielestä viimasuoja tuossa mallissa on turha,koska keulalla on sälekaihdin flektin takana.Eli autossa on viimasuoja,sälekaihdin ja tuplasti termostaattia mutta lämpö ei pysy vakiona.W211 talvikulutus oli 6,8 ja kesällä 6,3 l satasella useamman vuoden ja aina tankki täyteen.Eli nyt kesällä alle 5,5 mutta talvella lähempänä 9 l.Talvella roikan päästä muutaman asteen pakkasella 8 km vakiolenkki ja mittari näyttää 15 l/100 km.
Itse olen laittanut pahvin syylarin eteen vaikka siellä kaihtimet on. Vähentää ilmavirtaa kyllä entisestään ja auttaa tilannetta jonkin verran. Kovemmilla pakkasilla moottori ei tahdo lämmetä kunnolla,
pitänee jossain vaiheessa vaihtaa termostaatti tai laittaa siihen letkuun sisään lisätermostaatti (kuten aikoinaan laitoin w203)
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
mhannula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 02.11.2009 11:48
Paikkakunta: Kokkola

Re: MB 200 w212 facelift VM.2014 lämmöt.

Viesti Kirjoittaja mhannula »

Terve Niko Petteri! Autoon vaihdettiin siis kaksi termostaattia mutta ei mitään vaikutusta,kunnes tuli ensimmäiset aamut,jolloin ulkolämpötila oli 13-14 astetta.10-15 km: n jälkeen lämpö nousi suoraan 90 asteeseen,mitä ei koskaan ole tapahtunut.Minua ihmetyttää,miksi joissakin autoissa tämä on normaali tila,kun se ei ole sitä kaikissa.Olen jutellut kylillä useiden samanlaisten autojen omistajien kanssa mutta kenelläkään ei ole ollut lämmön kanssa ongelmia.Tarkoitus oli viedä auto Veholla mutta säiden viilennyttyä vika on ehkä poistunut tältä kesältä,joten ei ne varmaan osaa muuta tehdä,kuin kirjoittaa 500€: n laskun.
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: MB 200 w212 facelift VM.2014 lämmöt.

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

mhannula kirjoitti:Terve Niko Petteri! Autoon vaihdettiin siis kaksi termostaattia mutta ei mitään vaikutusta,kunnes tuli ensimmäiset aamut,jolloin ulkolämpötila oli 13-14 astetta.10-15 km: n jälkeen lämpö nousi suoraan 90 asteeseen,mitä ei koskaan ole tapahtunut.Minua ihmetyttää,miksi joissakin autoissa tämä on normaali tila,kun se ei ole sitä kaikissa.Olen jutellut kylillä useiden samanlaisten autojen omistajien kanssa mutta kenelläkään ei ole ollut lämmön kanssa ongelmia.Tarkoitus oli viedä auto Veholla mutta säiden viilennyttyä vika on ehkä poistunut tältä kesältä,joten ei ne varmaan osaa muuta tehdä,kuin kirjoittaa 500€: n laskun.
Moi! Joo näin tuntuu osa autoista toimivan ja osa ei, en tiedä mistä johtuu, voisiko olla niin että autot joissa on uudemmat päivitykset tekevät tuollaista, jos sillä on jotain merkitystä, minun autoon merkkihuollossa sanoivat päivittäneensä vaihteiston ja moottorinohjaus yksikön softat uusimpiin pari vuotta sitten. En tiedä kyllä yhtään onko niitä sen jälkeen päivitetty, eivät ainakaan ole sanoneet, enkä tosiaan tiedä onko niillä tuon asian kanssa mitään tekemistä, joku viisaampi voisi tietääkin.

Ja toinen juttu kun sanoit jossain aiemmassa viestissä että autossasi on sälekaihtimet flektin takana, niin ne sälekaihtimet on syylärin takana flektin edessä, jos on, niitä ei ole jokaisessa autossa, sitäkään en tiedä mistä moinen johtuu. Joku sanoi että ne olisi suomiautoissa mutta ei saksan tuontiautoissa, mutta tuokin on väärää huhupuhetta ainakin minun auton kohdalla, koska kyseessä suomiauto ja sälekaihtimia ei ole, sen voi todeta itse jokainen katsomalla autostaan tai se oli listattu myös VIN koodilla saatavaan varustelistaukseenkin, en nyt muista koodia ja nimeä tälle...

Itse ostin viime talvena viimasuojan maskiin paikallisesta merkkiliikeestä ja se on sellainen malli että se asennetaan maskin taakse ja on sellaista kovaa muovia, eikä näy päällepäin autosta että siinä edes olisi mitään viimasuojaa, eli ei sellainen ruma perinteinen pehmeä maskin etupuolelle asennettava. Jonkun verran tuosta on apua.

Mutta ei tämä om651 moottori kyllä mitenkään nopea ole lämpenemään jos pakkasta alkaa olla yli 10astetta, täytyy vähän käyttää avituksia että saa helpommin ja nopeammin sen lämpenemään, ihan niinkuin kaikissa vag konsernin dieseleissä mitä perheessämme ollut, eli hyttiin ei hirvesti lämpöä kannata pyytää ja pykälää pienempää vahdetta silmään mitä normaalisti tulisi käytettyä niin saa lämmöt nopeammin sinne minne pitääkin...
mhannula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 02.11.2009 11:48
Paikkakunta: Kokkola

Re: MB 200 w212 facelift VM.2014 lämmöt.

Viesti Kirjoittaja mhannula »

Terve Nikopetterii! Auto on Saksan tuonti ja ns.facelift.Vehon asentajan mukaan niissä kaikissa on kaihdin ja vedet ei voi päästä enää laatikkoon.Keulalla oli viime talven alkuperäinen viimasuoja.Jos tuo sahaaminen tosiaan loppui alle + 15 lämpötilassa,niin kai se on vain hyväksyttävä.Onko sinulla tiedossa tyyppivikoja tähän 651: een, olisi mielenkiintoista tietää? Olen keskustellut muutamien kanssa mutta mitään suurempaa ei ole ollut.Netti kirjoitteluissa tuntuu kaikki hajoavan
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: MB 200 w212 facelift VM.2014 lämmöt.

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

Noo aina ei nekään vehon asentajat välttämättä ihan oikeassa ole kaikessa mitä sanoovat, mut tosiaan minun auto on w204 ja sinun w212, mutta molemmat tuolla om651 koneella ja minulla ei ainakaan ole sälekaihtimia olen sen todennut katsomalla ja ei niitä ole mainittu varustelistassakaan. Voi toki olla että kaikissa E sarjalaisissa kaihtimet on mutta C sarjalaisissa ei ole kaikissa...

Itsellä kokemusta tosta om651 koneesta kohta 90tkm kolmen vuoden ajalta ja ei ole muuta ollut kuin joku ahtopaineanturi hajonnut, näitä mennyt lähes jokaisesta om651 koneisesta tuttavapiirissä, liekkö tyyppivika vai sattumaa että niitä mennyt täällä lähes jokaisesta tuttavan mesestä.

Kovasti myös haukkuuvat tuota om651 jakopäätä, että ketju venyy ajan mittaan jne, ensi oireena kuulemma voi pitää kylmäkäynnistyksessä ketjun rallatusta, sekunnin pari kuuluva pieni rallatus lienee normaalia, mutta sitä pidempi rallatus jos alkaa kuulua niin kannattanee viedä ketjun venymän tarkastukseen, taitaa olla joku reilu tonnin homma vaihdattaa uusi ketju, kiristin ym. Ja alkupään om651 kai ollut enemmänkin ketjunvenymis ongelmia kuin tuoreemmissa, johtunee kai päivitetystä kiristäjästä. Mutta jokatapauksessa ketju ei niin hyvä kuin vanhemmassa om646 koneessa. Itellä on nyt mittarissa 165tkm ja ei ole kylmäkäynnistyksissä rallatellut ja jos tuo kestää sinne 250-300tkm nii se on jo ihan tarpeeks, tosin tuskin tuo enää sillon meillä on... Aika huoletta tuon om651 kanssa saa olla silti jos kerran noita ketjuja ei kumminkaan ole pahemmin katkeillut vaan varoittelee itsestää tuolla rallatuksella...

Nämäkin minun jutut suurimmaks osaks on täältä netistä luettuja tai merkkihuollosta kuultuja juttuja, plus omat ja tuttavien kokemukset... Vähän lähtee off topic kirjoitteluks... :)
Vastaa Viestiin