Millainen akku

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kartsa650
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 15.09.2013 16:44

Millainen akku

Viesti Kirjoittaja Kartsa650 »

Auto on W204, vm. 2008. 220 CDI ? Kovasti mainostetaan mersun kohdalla AMG akkua, mutta onko siinä mitään muuta eroa, tavalliseen akkuun verrattuna , kuin huomattavasti korkeampi hinta ? Onko kestävyys ehkä parempi ja miten pelaa pakkasella ja kuinka kestää webaston käyttöä ? Mielellään näkisin tietoa käyttökokemuksista , sillä ei oikein haluttaisi maksaa turhasta, jos mitään varsinaista etua ei löydy.
Duel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ti 15.08.2017 19:33

Re: Millainen akku

Viesti Kirjoittaja Duel »

Itsellä w211 -07 ja neljättä talvea jo BOSCH 95AH S4. Hyvin toimii, juuri akkutesti tehty..
MM81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Su 08.02.2015 12:58
Paikkakunta: Vantaa-Ruskeasanta

Re: Millainen akku

Viesti Kirjoittaja MM81 »

Jostain Vehon suunnalta olin kuulevinani että tulisi olla AGM jos autossa start/stop? Sellainen tuli aikanaan sitten omaan S212:een laitettua.
S205 C 180 d Bluetec
ex: W205 C 200 d, S212 220, S204 180, X204 220 + 2 x A3, 3 x A4, A6 ja muutama VW
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Millainen akku

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Juu. Stop/Start-autoissa on joko AGM- tai EFB-akku, koska niillä on parempi sylkinen kesto. Ja niitä ei saa korvata kuin samantyyppisellä.
Retrofittinä AGM ei ole enää se paras vaihtoehto, koska niissä on ollut ongelmia autoissa, joihin niitä ei ole alunperin tarkoitettu, hieman erilaisen latausjännitteen takia.
Mutta EFB ei kaipaa erilaista latausjännietttä, se vaan kestää paremmin ja on isommalla kapasiteetilla kuin periteiset tyypit.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: Millainen akku

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Oletan että agm akku on ensi asennus akku autolle. Veljen S204 220cdi -2008 oli semmoinen mersun leimoilla kymmenvuotta. Ei vielä näyttänyt antautumisen merkkejä mut nyt se palvelee vanhemmassa kalustossa ihan hyvin. Vaihettiin samanlaiseen Vartan 95ah agm akkuun varuilta ennakkoon. Hyvin kesti pätkä ajoa noin 15km suuntaansa töihin. Webaston kanssa sais sitten lisälatailla. Eli jos akku on kovilla niin agm. Jos ajat enimmäkseen pitkiä matkoja ei niin suurta merkistystä jos haluaa säästää akun hinnassa. Tämän päivän hinta on Vartan agm 95ah 170e tilattuna suomeen jos ostaa oikiasta paikasta, jota en pietä pahana hintana. Eräässä ylivieskalaisessa tavaratalossa hinnat ovat Vartan H3 100ah 139e ja agm G14 95ah 199e.

AGM kestää hyvin ja kestää paremmin jatkuvia purkaus syklejä. Se ottaa vastaan latauksen paremmin mutta järjen kanssa sitä pitää silti käyttää jos on webasto ja lisä latailla välillä tarpeen mukaan. Kokemusta noin 15 vuotta agm akuista erilaisissa omissa autoissa.

Uusissa ei tahdo kestää mikään akku sillä ei niitä latata tarpeeksi auton puolesta.
A170cdi-00 1999-
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Millainen akku

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

AGM ei tarvitse kai sitä hengitysletkua ja siten ei myöskään ruostuta niin helposti akkukoteloa. Se letku kylläkin yleensä pelastaa sen kotelon jos on paikallaan.

AGM akkua ei kannata ostaa jos auton tai mp latausjänniten on joku 13.7-14. Jos taas lataus on 14.7 niin AGM tulee täyteen.

peruslyijyakku lataantuu pienemmällä jännitteellä, kun AGM ei tule ikinä täyteen millään 14 voltilla, joten sen hyvyydestä ei ole mitään hyötyä ja se voi aina olla väsyneen oloinen.

jos on esim sellainen 12voltin pistokkeeseen tuleva usb jossa on jännitemittari, niin sillä näkee latausjännitteen hyvin ajon aikana eri tilanteissa, esim motonet myy sellaista.
W212 E350cdi
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Millainen akku

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Jänniteasiat just noin.

Mutta eipä huohotusletkua enää juuri löydy mistään akusta, koska suljetuissa akuissa kierrätetään kaikki höyryt takaisin kennoille, puhutaan VRLA-akuista.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: Millainen akku

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Jaa, mikäs sen letkun idea sitten on kun kerta mersun VRLA akuissa on kaikissa se letku ainakin näihin malleihin nyt on tullut akku vaihdettua A,B,C,E,S,Cla,Gla,Glc,Gls,Gle,Ml,Slk,CLk Jne... ja myös pikkuakuissa se letku on, paitsi esim ML pikkuakussa joka on siellä pääakun vieressä penkin alla se oikeasti todella pieni akku, enemmänkin paristo.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Millainen akku

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Sulla on nyt melkoisen paljon päivitettävä akuista. Käypä jossain akkukaupassa kysymässä VRLA-akusta mitä se tarkoitaa, ja tuuletusletkusta nykyakuissa, onko sille edes enää paikka, saati teknistä syytä.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Millainen akku

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Nurmituomas kirjoitti:AGM ei tarvitse kai sitä hengitysletkua ja siten ei myöskään ruostuta niin helposti akkukoteloa. Se letku kylläkin yleensä pelastaa sen kotelon jos on paikallaan.

AGM akkua ei kannata ostaa jos auton tai mp latausjänniten on joku 13.7-14. Jos taas lataus on 14.7 niin AGM tulee täyteen.

peruslyijyakku lataantuu pienemmällä jännitteellä, kun AGM ei tule ikinä täyteen millään 14 voltilla, joten sen hyvyydestä ei ole mitään hyötyä ja se voi aina olla väsyneen oloinen.

jos on esim sellainen 12voltin pistokkeeseen tuleva usb jossa on jännitemittari, niin sillä näkee latausjännitteen hyvin ajon aikana eri tilanteissa, esim motonet myy sellaista.
Onkohan autoni laturissa vikaa kun se ei lataa kuin 14,2v ja silti autossani S211 on AGM akku jopa ensiasennuksena?
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Millainen akku

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Jos autossa on Stop/Start niin latausjännitteen mittaus ei enää onnistukaan kuin ennen.
Vaikka S/S-systeemiä ei käyttäisi, niin sen ominaisuutena on silti pitää akku normaalisti noin 80% varauksessa. Juju on siinä, että laturia ei rasiteta turhaan esim kiihdytyksessä, jolloin tarvitaan teho ihan muualle kuin lataukseen. Akku saatetaan päästää ajoittan täyteenkin saakka, mutta se tapahtuu esim moottorijarrutuksessa, jolloin laturista kaiken ulos ottaminen on energian säästöä. Tämän takia S/S-autoja kutsutaan joskus mikrohybrideiksi, vaikka se onkin jo melkoista liioittelua.
Eli jännitteen mittaaminen ei siis kerro koko totuutta, arvoa pitäisi tulkita sen mukaan missä ajotilanteessa jännite on mitattu.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: Millainen akku

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Sulla on nyt melkoisen paljon päivitettävä akuista. Käypä jossain akkukaupassa kysymässä VRLA-akusta mitä se tarkoitaa, ja tuuletusletkusta nykyakuissa, onko sille edes enää paikka, saati teknistä syytä.
Niin, sitä minä sinulta kysyinkin että minkä takia mercedeksen alkuperäisissä VRLA akuissa on tuo letku. Ohitit täysin tuon minun kommenttini, kyllä minä tiedän mikä on vrla akku ei minun tarvitse käydä missään akkukaupassa kyselemässä. Kerro nyt toki asiantuntijana että mikä virka sillä letkulla näissä vrla akuissa sitten on kun väitit ettei sellaisia enään ole vaikka niitä kuitenkin on :clap:
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Millainen akku

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Rekombinaatioakku
Rekombinaatioakut eivät kuluta vettä juuri lainkaan, sillä muodostuva kaasu palautuu vedeksi. Sitä kutsutaan rekombinoitumiseksi eli yhtymiseksi. Sen sijaan että kaasu päästettäisiin ulos, se rekombinoidaan (käytetään uudelleen) akun sisällä; toisin sanoen kyseessä on suljettu järjestelmä. Kaikissa rekombinaatioakuissa on silti lisäksi varoventtiilit, jotka avautuvat jos akun sisäinen paine nousee liian suureksi esim. ylivarauksen yhteydessä. Rekombinaatioakut ovat suljettuja järjestelmiä, joihin ei lisätä nestettä.

Venttiiliohjattu akku (VRLA, Valve Regulated Lead Acid)
Venttiiliohjatuissa akuissa varauksessa syntyvä kaasu muunnetaan akun sisällä vedeksi, ja siksi vain erittäin pieniä määriä vetykaasua sekä happea vapautuu normaalin käsittelyn aikana. Kaikissa venttiiliohjatuissa akuissa on turvaventtiili, joka avautuu, jos paine akun sisällä kasvaa liian suureksi esimerkiksi ylivarauksen takia. Akun sisällä on siis normaalisti pieni ylipaine. Venttiiliohjatut akut ovat suljettuja, eikä niitä saa avata. Avaaminen on yleensä myös estetty, akussa ei ole korkkeja tms.

Suljettu akku (SLA, Sealed Lead Acid)
Useimmissa nykyaikaisissa henkilöauton akuissa on yhtenäinen rekombinaatiotyyppinen haihtuvan nesteen ja kaasujen takaisin kennoille kierrättävä kansi. Siinäkin on sisäänrakennettu kanava mahdollisesti muodostuvan räjähdyskaasun poistumista varten, mutta akku ei ole aina ylipaineistettu.

Huoltovapaa akku (Maintenace Free)
Periaatteessa kuitenkin avoin akku, jossa kaasunmuodostus voi silti olla pientä (levymateriaalikin kuten antimoni, hopea tai kalsium vaikuttaa kaasunmuodostukseen). Ero SLA-akkuun on kannen rakenteessa.

AGM-akut ja GEL-akut (hyytelöakut) ovat aina VRLA-rekombinaatioakkuja. Mutta VRLA-akku ei ole aina AGM eikä GEL.
Siksi AGM ei myöskään tarvitse letkua, letku on turha kuin paavin pallit
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
jek83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 29.08.2007 12:15

Re: Millainen akku

Viesti Kirjoittaja jek83 »

Jari Nysten kirjoitti:
Nurmituomas kirjoitti:AGM ei tarvitse kai sitä hengitysletkua ja siten ei myöskään ruostuta niin helposti akkukoteloa. Se letku kylläkin yleensä pelastaa sen kotelon jos on paikallaan.

AGM akkua ei kannata ostaa jos auton tai mp latausjänniten on joku 13.7-14. Jos taas lataus on 14.7 niin AGM tulee täyteen.

peruslyijyakku lataantuu pienemmällä jännitteellä, kun AGM ei tule ikinä täyteen millään 14 voltilla, joten sen hyvyydestä ei ole mitään hyötyä ja se voi aina olla väsyneen oloinen.

jos on esim sellainen 12voltin pistokkeeseen tuleva usb jossa on jännitemittari, niin sillä näkee latausjännitteen hyvin ajon aikana eri tilanteissa, esim motonet myy sellaista.
Onkohan autoni laturissa vikaa kun se ei lataa kuin 14,2v ja silti autossani S211 on AGM akku jopa ensiasennuksena?
Oma S211 -09 lataa ihan saman verran.
W123 200D -84
W203 200CDI -05
S211 200CDI -09
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Millainen akku

Viesti Kirjoittaja dealer »

Letku tosiaan on VRLA-akuissakin, tai siis mersuissa joissa tuollainen akku on alunperin. Olen ajatellut että kenties se on niitä varten jotka myöhemmin säästävät satasen ja ostavat tavallisen lyijyakun, mutta eipä asialla ole tarvinnut enempää päätä vaivata.
Omissa ja perheenjäsenten romuissa muuten on oikeastaan kaikissa AGM-akut kun ehjiä sellaisia jää silloin tällöin joutilaaksi työpaikalta. Hienosti on toiminut tai toimii sellaisella 124 dieselit, 202 diesel, 202 bensa, 210 dieselit, skoda felicia, opel zafira jne. Kerran pari talvessa voi ladata erillisellä laturilla jos niikseen, mutta koskaan ei ole pakkoa lataamiseen ilmennyt eikä todellakaan joka autoa latailtu.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Millainen akku

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Joko se AGM ei ole oikea AGM, tai sitten ovat jättäneet letkun joka ei johda minnekään jotta vanhan liiton mersumiehet ei hermostu :D
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: Millainen akku

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Niin, kenties se on siellä dealerinkin mainitsemasta syystä. Saa sinne sitten jälkiasennettua jonkun erilaisen akun. Tai jos paine nousee liian suureksi vrla akussa niin sitäkautta sitten kaasut karkaavat ulos.
Vastaa Viestiin