S212 (farmari) ilmajousituksen sähköistä/kompura?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
punatulkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 07.01.2013 00:12
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

S212 (farmari) ilmajousituksen sähköistä/kompura?

Viesti Kirjoittaja punatulkku »

Nyt Malfunction päällä ja takapään ilmajousitus on poissa pelistä! Vaimo ajeli sillä 2 viikkoa sitten ja kovat pakkaset oli silloin ainakin, joten arvatenkin kosteutta on varmaan jossain... uudet pussit laitettu 1.5 v. sitten. / ajettu n. 220 tkm.

Nyt tuo S212 Farkku ollut nyt päivän lämpimässä ja mitään elonmerkkejä ei jousituksessa ole, perä näyttää olevan jossain puolessa välissä, ei POHJASSA ainakaan! Mittailtiin jännitettä niin n. 6 V. tuli kompuran liittimelle!!!...
KYSYMYS-1: Onko tuo 6V normaali vai pitääkö olla 12V. jos ei normali jännite, niin mistä hitosta tuota vikaa lähtisi etsimään?

Tyhjennysventtiilin/ylipaineventtiilin johtoja kun tutkin niin ne olivat ihan vihreitä, joten ne ainakin pitää vaihtaa...
Uusi / tarvike kompura on jo hommattuna valmiiksi, ja se lyötiin kompuran liittimiin kiinni, niin ei mitään tapahtunut!
Edellämainittua vikatilaa en ole saanut kuitattu pois!

KYSYMYS-2: pitäisikö uusi kompuran lähteä käymään jos kaikki on OK, vaikka em. malfunction on päällä?, vai häviääkö se automaattisesti kun vika poistuu vai pitääkö se vielä erikseen kuitata pois Star:lla ? Se saattaisi selittää miksi uusi kumpurakaan ei lähtenyt käyntiin..., vai onko tuo jännite 6V. liian alhainen ja mistä johtuu?

Kaikki sulakkeet konehuoneessa sekä kontissa (oikella puollella) olivat OK. Ilmajousituksen releelle joka taas on on siellä kontissa vasemmalla puolella, niin sille tuli 12V. jännite. Sen toimivuutta ei testattu (vielä), huomenna testiin...
KYSYMYS-3: mistä nuo releen johdot menee alas, niin voisi tutkia niitä onko myös niissä hapettumaa / kuinka paljon vastusta?

Pikaisesta vastauksesta kiitollinen :) ...huomen aamulla taas, pajalle kun on vielä yksi päivä aikaa enää (sunnuntai), sitten on raato ajettava ulos taas!

terv. vastauksista kiitollinen.
MB history:
E200 CDI W212 A Avantgarde 2012 (6/2018 ->)
SLC 350 1975 (6-2022 -> )
E270 CDI W211 A Avantgarde 2004 (~8 vuotta)
C200 CDI W202 Classic 1999 (~2.5 vuotta)
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk.)
Vaneo W414 1.9A Ambiente 2004 (~2,5 vuotta)
Jamo64
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Su 31.10.2004 10:56
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: S212 (farmari) ilmajousituksen sähköistä/kompura?

Viesti Kirjoittaja Jamo64 »

Mittaa sieltä takakontista vasemmalta puolen missä sen rele on. Sinne pitää tulla jatkuva 12 volttia.
Avatar
punatulkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 07.01.2013 00:12
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: S212 (farmari) ilmajousituksen sähköistä/kompura?

Viesti Kirjoittaja punatulkku »

Jamo64 kirjoitti:Mittaa sieltä takakontista vasemmalta puolen missä sen rele on. Sinne pitää tulla jatkuva 12 volttia.
Kiitos vinkistä, sinne releelle tuli muistaakseni 12V. no.... 1h päästä olen pajalla taas niin varmistan sen vielä, mutta näin muistelisin kun eilen niitä mittailin...
MB history:
E200 CDI W212 A Avantgarde 2012 (6/2018 ->)
SLC 350 1975 (6-2022 -> )
E270 CDI W211 A Avantgarde 2004 (~8 vuotta)
C200 CDI W202 Classic 1999 (~2.5 vuotta)
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk.)
Vaneo W414 1.9A Ambiente 2004 (~2,5 vuotta)
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 713
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: S212 (farmari) ilmajousituksen sähköistä/kompura?

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Airmaticin ECU ohjaa tuota kompuraa, releelle tulee 12V kokoajan, ecu laittaa ohjaus signaalin jos kompuraa tarvitaan jolloin 12V tulee kompuraa.
Eli perus rele kytkentä niinkuin lisävaloissa.
Piuhat tulee kuskin puolen takaoven taka osan kohdalta alas. Näkee jos taka sisälokari on eri.
Piuhojen ongelma paikka on sama kuin kuskin puolen pussin paineletkun, joka on kiinni pohjassa nippu siteillä ja kun kompuraa heiluu hinkkaa piuhat & letku muovisiin runkokiinnikeisiin.
Testeri on tässä hyvä jolla näkee live arvot.
Rele kannattaa testata, 12V 0,5A napoihin ja mittaa johtaako toinen puoli releestä. Jos vikaa vaihda.
Sitten piuhat tutkimaan.
Myös ongelmana voi olla että ecu luulee perän olevan oikealla tasolla -10mm jolloin kompuraa ei tarvita. Tällöin vika voi olla taso säätö antureissa tai ecussa.

Ehkäpä tällä pääset eteenpäin.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
Avatar
punatulkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 07.01.2013 00:12
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: S212 (farmari) ilmajousituksen sähköistä/kompura?

Viesti Kirjoittaja punatulkku »

Berglund kirjoitti:Airmaticin ECU ohjaa tuota kompuraa, releelle tulee 12V kokoajan, ecu laittaa ohjaus signaalin jos kompuraa tarvitaan jolloin 12V tulee kompuraa.
Eli perus rele kytkentä niinkuin lisävaloissa.
Piuhat tulee kuskin puolen takaoven taka osan kohdalta alas. Näkee jos taka sisälokari on eri.
Piuhojen ongelma paikka on sama kuin kuskin puolen pussin paineletkun, joka on kiinni pohjassa nippu siteillä ja kun kompuraa heiluu hinkkaa piuhat & letku muovisiin runkokiinnikeisiin.
Testeri on tässä hyvä jolla näkee live arvot.
Rele kannattaa testata, 12V 0,5A napoihin ja mittaa johtaako toinen puoli releestä. Jos vikaa vaihda.
Sitten piuhat tutkimaan.
Myös ongelmana voi olla että ecu luulee perän olevan oikealla tasolla -10mm jolloin kompuraa ei tarvita. Tällöin vika voi olla taso säätö antureissa tai ecussa.

Ehkäpä tällä pääset eteenpäin.
Kiitos. Tutkailin uudelleen tuon kompuran liittimen niin EI sinne tulekaan mitään jännitettä, dikitaali mittari teki eilen harhaluvun, pilkku erotin oli varmaan vääärässä kohtaa. Releelle tulee 12V. ja se toimii/vetää. Ohjaus virtoja nyt tutkimaan, kiitos vinkeistä.
MB history:
E200 CDI W212 A Avantgarde 2012 (6/2018 ->)
SLC 350 1975 (6-2022 -> )
E270 CDI W211 A Avantgarde 2004 (~8 vuotta)
C200 CDI W202 Classic 1999 (~2.5 vuotta)
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk.)
Vaneo W414 1.9A Ambiente 2004 (~2,5 vuotta)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S212 (farmari) ilmajousituksen sähköistä/kompura?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

punatulkku kirjoitti:
Kiitos. Tutkailin uudelleen tuon kompuran liittimen niin EI sinne tulekaan mitään jännitettä, dikitaali mittari teki eilen harhaluvun, pilkku erotin oli varmaan vääärässä kohtaa. Releelle tulee 12V. ja se toimii/vetää. Ohjaus virtoja nyt tutkimaan, kiitos vinkeistä.
Ohjausvirtojen tarkastuksesta ei ole haittaa mutta eikö kannattaisi tarkistaa myös se virtajohto releeltä kompuralle.

Tarkoitit kai että rele toimii irrallaan kun antaa ohjauksen. Kokeilitko lähteekö kompura käyntiin kun ohittaa releen? Tuskin ohjauksessa vikaa jos ei käynnisty rele ohittaen.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 909
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: S212 (farmari) ilmajousituksen sähköistä/kompura?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

punatulkku kirjoitti:Releelle tulee 12V. ja se toimii/vetää. Ohjaus virtoja nyt tutkimaan, kiitos vinkeistä.
No tuota, vaikka rele vetää ihan siellä paikallaankin, ei tarkoita sitä, että se toimii. Kaksi asiaa: Kun se vetää, säilyykö syöttöpuolella 12V, vai meneekö polvilleen? Ja meneekö jännite tosiaan kärjestä läpi, eli lähteekö siltä myös 12V? Jos lähtee, eikä kompuralle tule mitään, syy on johdossa releeltä kompuralle.

Omassa työssä tuolla työstökonepuolella aika useinkin rele "toimii", vetää ja valokin syttyy, mutta jännitepä ei jatkakaan matkaa, koska kärki on paskana.
Avatar
punatulkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 07.01.2013 00:12
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: S212 (farmari) ilmajousituksen sähköistä/kompura?

Viesti Kirjoittaja punatulkku »

Vika löytyi :clap:
ELI: "Tyhjennysventtiilin / ylipaineventtiilin johtoja kun tutkin niin ne olivat aika alusta ihan vihreitä, joten ne ainakin pitää vaihtaa..."
Alla kuva johdoista, eli nuo johdot oli sen verran hapettuneet ettei niistä mennyt enää virtaa läpi. Vedin ne siis poikki ja puhdasta kuparia näkyviin ja juotettiin yhteen ja kutistesukka päälle niin jo alkoi toimimaan! Aika yksinkertainen vika lopulta, jotenkin luulin että ei tuo ylipaine puoli voi vaikuttaa tuohon vikatilaan...
Eli näin saatiin myös vastaus KYSYMYS-2:eeni, Pitäisikö kompuran lähteä käymään jos kaikki on OK, vaikka em. malfunction on päällä? ...vai häviääkö se automaattisesti kun vika poistuu vai pitääkö se vielä erikseen kuitata pois Star:lla ? ...häviää automaattisesti / ei tarvitse kuitata!

Omani perä ei siis vetänyt iskareita - perää pohjaan asti, vaan se oli jäänyt noin. -3cm normaalista asennosta alaspäin! elli nyt on 66cm. lokarin kaaresta lattiaan minulla!

Kiitän nopeista vastauksista ja liitän tähän vielä kuvan, jos vaikka joku saisi apuja myös omaan vikaansa joskus...

PS: nyt olisi uusi ja käyttämätön kompura vapaana, hinta 400,- :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB history:
E200 CDI W212 A Avantgarde 2012 (6/2018 ->)
SLC 350 1975 (6-2022 -> )
E270 CDI W211 A Avantgarde 2004 (~8 vuotta)
C200 CDI W202 Classic 1999 (~2.5 vuotta)
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk.)
Vaneo W414 1.9A Ambiente 2004 (~2,5 vuotta)
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 713
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: S212 (farmari) ilmajousituksen sähköistä/kompura?

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Tuosta hajonneesta piuhasta ei kyllä pitäisi tarvita kuitailua *lla.

Tarkista samalla hiukan pidemmälle piuhaa & venttiili jakotukista & vasemman paineputken mahdollista vuotoa.
Itsellä oli hikannu tuo paineputki hajalle eikä kunnolla edes silmällä huomannut, mutta fikkarin valoa mahdolliseen vuotokohtaan ja siinä näkyy vaalea tähtimäinen jälki.
Ei kannata heti myydä kompuraa, vasta kun viat varmasti pois.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
Avatar
punatulkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 07.01.2013 00:12
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: S212 (farmari) ilmajousituksen sähköistä/kompura?

Viesti Kirjoittaja punatulkku »

Berglund kirjoitti:Tuosta hajonneesta piuhasta ei kyllä pitäisi tarvita kuitailua *lla.

Tarkista samalla hiukan pidemmälle piuhaa & venttiili jakotukista & vasemman paineputken mahdollista vuotoa.
Itsellä oli hikannu tuo paineputki hajalle eikä kunnolla edes silmällä huomannut, mutta fikkarin valoa mahdolliseen vuotokohtaan ja siinä näkyy vaalea tähtimäinen jälki.
Ei kannata heti myydä kompuraa, vasta kun viat varmasti pois.
Se vikatila kyllä poistui noiden kahden johdon uudelleen kolvauksen jälkeen. Aika puhdasta kuparia tuli johdoista heti näkyviin ei tarvinnut paljoa lyhentää edes. Sähköjohtojen kaari oli minusta "turhan jyrkkä" joten siirsin ko. johtohässäkkä kulkemaan hieman erikautta.
Iskarin toinen paineputki vaihdettiin ed. kesänä, taisi olla oikea puoli..., joka kuulema oireilee näissä farmareissa ensimmäisenä!
Tämän päivän auto toiminut hyvin, ei vaimo ainakaan valittanut mistään viasta enää, joten oletan että se oli tuossa kuitenkin... Keväällä voisi sitten huoltaa kompuran sitten, jos kestää sinne asti :-)
MB history:
E200 CDI W212 A Avantgarde 2012 (6/2018 ->)
SLC 350 1975 (6-2022 -> )
E270 CDI W211 A Avantgarde 2004 (~8 vuotta)
C200 CDI W202 Classic 1999 (~2.5 vuotta)
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk.)
Vaneo W414 1.9A Ambiente 2004 (~2,5 vuotta)
Vastaa Viestiin