SLK 32 AMG harkinnassa, syylärikysymys ja huomioita

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

SLK 32 AMG harkinnassa, syylärikysymys ja huomioita

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Eli, harkinnassa olisi hankkia R170 SLK 32 AMG. Jossain yhteydessä on tullut esiin juttua että C-sarjalaisessa (W203) 32 AMG -mallissa olisi ollut mahdollisena ongelmana automaattivaihteistoöljyjen ja jäähdytysnesteiden sekoittuminen? Onko SLK 32 AMG:ssa sama syyläri-systeemi vai ei, eli onko tuosta asiasta huolta olemassa SLK:n kohdalla, tietääkö kukaan?

Auto olisi varsin mielenkiintoinen laite suorituskykynsä ja ominaisuuksiensa puolesta: tehoa 354hv, vääntöä 450Nm, kiihtyvyys 0...100 km/h 5,2s ja kulutus vain 7,9 litraa maantie 10,7 litraa yhdistetty ja 15,5 litraa kaupunki (näin ainakin mobile.de mukaan?). Todella pieni kulutus mielestäni maantie / yhdistetty ottaen huomioon teho ja suorituskyky.

Ja huom: R171 SLK 55 AMG ei ole juuri lainkaan suorituskykyisempi: 360hv ( eli vain 6hv enemmän), 510Nm ja kulutus suurempi (8,8 litraa / 12,0 litraa / 17,7 litraa) , kiihtyy 0...100km/h 4,9s.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Ei siitä rasvojen ja nesteiden sekoittumisesta hirvittävän huolissaan kannata olla. Koskee vain pientä osaa autoista ja asiasta on käsittääkseni ollut joku huolto-kampanja. Eikä se uusi syyläri hirveästi maksa itsekkään hankkia.

Vialiset syylärit ova merkiltään valeo, ehjät behr. Tosin kaikki valeotkaan eivät ole viallisia...

Nuo kulutuslukemat ovat kyllä täyttä fantasiaa. Itselläni sama kone C-kopassa vie jotakin 13-14 välillä ja ajosta 80% on maantietä. jonkin verran päälle 9 on mennyt pienimmillään piiiiiiitkällä matkalla nätisti cruisella talvirajoituksia ajellessa. Kunnolla kun alkaa räppäilemään niin jotakin 60l saa satkulle menemään kun kunnolla antaa kyytiä ;)

AMG:t on autoja joissa kulutus hyppää useita litroja jos kaasujalkaa ei kontrolloi mielipuolisen tarkasti. Esim. M3 samanlaisella ajolla kulkee tankillisella ~150km pidemmälle kuin C32, se on paljon se...

Tarkoitan vaan että se kulutus on viimeisimpiä asioita joita pitäisi punnita AMG:tä hankkiessa, kysymys on ihan muista asioista ja niihin tutustuu vasta sitten ratin takana.

Sitä paitsi bensa on nyt halpaa.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Jani Anttila kirjoitti:Ei siitä rasvojen ja nesteiden sekoittumisesta hirvittävän huolissaan kannata olla. Koskee vain pientä osaa autoista ja asiasta on käsittääkseni ollut joku huolto-kampanja. Eikä se uusi syyläri hirveästi maksa itsekkään hankkia.

Vialiset syylärit ova merkiltään valeo, ehjät behr. Tosin kaikki valeotkaan eivät ole viallisia...

se kulutus on viimeisimpiä asioita joita pitäisi punnita AMG:tä hankkiessa, kysymys on ihan muista asioista ja niihin tutustuu vasta sitten ratin takana.

Sitä paitsi bensa on nyt halpaa.
Kiitoksia erittäin paljon tiedoista, iskenyt kova kuume saada SLK 32 AMG hankituksi ja jo reissua Saksaan suunniteltu alustavasti, sitten kun löytyi viitettä tuollaiseen glykolin ja automaattiöljyn sekoittumisprobleemaan niin alkoi ottamaan päähän, USA:n Mersufoorumilta löysinkin seuraavaa: "typical problems on the C32s are: intercooler pump, supercharger clutch bearing, 02-03 early production radiator leak/glycol."

Harkinnassa olisi vm 2001 auto n. 95 tkm ajettuna niin verotkin pysyisivät kohtuullisina ja siis tuon USA:n foorumin mukaan ei 01 autoissa olisi tuota probleemaa esiintynytkään. Mutta siis ehdottomasti tuo on vielä parempaa että ongelma koskee vain pientä osaa autoista ja asiasta on ollut huoltokampanja.

Ja siis jos Valeon syyläri nokalta löytyisi niin sen voisi vaihdattaa siis varmuudeksi joka tapauksessa jos ei kerta hirveitä maksa. Ehdin jo kehitellä mielessä kuvitelmaa että huomaamatta automaattiöljyt menevät sellaiseen kuntoon että koko automaattilaatikko leviää ja remontti maksaa kymppitonnin... :lol:

Joo no epäilemättä tuollaisia kulutuslukemia saa vain haaveilla, mutta joka tapauksesa nuo ovat käsittääkseni niitä virallisia lukemia ja CO2-päästö on myös sitten sen mukaan ja sehän taas vaikuttaa nykyisin vm. 2001 auton ollessa kyseessä suoraan siihen että paljonko autosta tulee autoveroa ja elviä :)

Bensa on nyt halpaa eikä AMG-mersua olla tässä hankkimassa missään säästömielessä tai "järkisyillä" todellakaan vaan ehdottomasti tunteella. Pisti vain kovasti silmään nuo "viralliset" kulutuslukemat.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Simo M. A. kirjoitti: USA:n Mersufoorumilta löysinkin seuraavaa: "typical problems on the C32s are: intercooler pump, supercharger clutch bearing, 02-03 early production radiator leak/glycol."
Tuohon voisi vielä lisätä kaasuläpän ja välijäähdyttimen vuotamisen.

Pumppu hajoaa varmuudella jossakin kohtaa. Maksaa ~500€, tarvikkeena saa parempaa pumppua pilkkahintaa.

Kompuran hihnapyörän laakerikin leviää satavarmasti. Originaaliosassa tulee koko hihnapyörä nimelliseen 980€ hintaan. Onneksi siihen saa laakerikaupasta pelkän laakerin muutamalla kympillä.

Kaasuläppä leviää myös varmasti, hinta öpaut tonnin.

Välijäähdyttimestä ei kannata huolestua, jotkut alkaa vanhemmiten vuotamaan nestettä imusarjaan. Uusi maksaa tonnin verran, mutta vanhan voi ilmeisesti paikata.

Syyläri taitaa olla muutaman satasen luokkaa.

Vaihteistoremontti lienee jotakin 3000€ pintaan jos syyläri on päässyt pahasti vuotamaan.

Itsellänikin on kaikki nuo vaivat olleet syyläriä lukuun ottamatta. Niistä selviää kohtuu kivuttomasti ja omassa tallissa jos vaan ei ole peukalo keskellä kämmentä ja viitsii tehdä taustatyön hyvin, eli kysellä muilta M112K omistajilta ja lueskelemalla ulkomaisia foorumeita. Korjausten edullisuus sitten on jokaisen omasta kukkarosta kiinni, mutta tulee niitä tonnin remontteja ihan mihin autoon tahansa.

Noita em. kohtia lukuunottamatta pidän 32 koneisten AMG-mallien moottoria ja voimansiirtoa aivan järjettömän kestävänä ja hyvänä. Omaani on rankaistu jo 200tkm ajan ja edelleen pelaa kuin se kuuluisa junan vessa. Ulkomaillahan noista viritellään parhaimmillaan jo lähemmäs 500hp, ajetaan rataa jatkuvasti ja silti ne vaan kestää ja kestää. Yksi konevikainen yksilö on minulle tullut foorumeilla vastaan ja sekin on hajoitettu kun on hölmöilty ilokaasun kanssa.

Suosittelen siis lämpimästi!
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D...aja auto veholle ja otata laatikosta glykooli testi :twisted:
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Mahdollisen glykooliongelman voi ennakoida myös asentamalla pienen (n 20 cm x 20 cm) jäähdyttimen syylarin eteen ja vetämällä letkut niistä laatikosta tulevista putkista. Näin on omassani (W203) alunperin.
W203CDI
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Jani Anttila kirjoitti: Tuohon voisi vielä lisätä kaasuläpän ja välijäähdyttimen vuotamisen.

Pumppu hajoaa varmuudella jossakin kohtaa. Maksaa ~500€, tarvikkeena saa parempaa pumppua pilkkahintaa.

Kompuran hihnapyörän laakerikin leviää satavarmasti. Originaaliosassa tulee koko hihnapyörä nimelliseen 980€ hintaan. Onneksi siihen saa laakerikaupasta pelkän laakerin muutamalla kympillä.

Kaasuläppä leviää myös varmasti, hinta öpaut tonnin.

Välijäähdyttimestä ei kannata huolestua, jotkut alkaa vanhemmiten vuotamaan nestettä imusarjaan. Uusi maksaa tonnin verran, mutta vanhan voi ilmeisesti paikata.

Syyläri taitaa olla muutaman satasen luokkaa.

Vaihteistoremontti lienee jotakin 3000€ pintaan jos syyläri on päässyt pahasti vuotamaan.

Itsellänikin on kaikki nuo vaivat olleet syyläriä lukuun ottamatta. Niistä selviää kohtuu kivuttomasti ja omassa tallissa jos vaan ei ole peukalo keskellä kämmentä ja viitsii tehdä taustatyön hyvin, eli kysellä muilta M112K omistajilta ja lueskelemalla ulkomaisia foorumeita. Korjausten edullisuus sitten on jokaisen omasta kukkarosta kiinni, mutta tulee niitä tonnin remontteja ihan mihin autoon tahansa.

Noita em. kohtia lukuunottamatta pidän 32 koneisten AMG-mallien moottoria ja voimansiirtoa aivan järjettömän kestävänä ja hyvänä. Omaani on rankaistu jo 200tkm ajan ja edelleen pelaa kuin se kuuluisa junan vessa. Ulkomaillahan noista viritellään parhaimmillaan jo lähemmäs 500hp, ajetaan rataa jatkuvasti ja silti ne vaan kestää ja kestää. Yksi konevikainen yksilö on minulle tullut foorumeilla vastaan ja sekin on hajoitettu kun on hölmöilty ilokaasun kanssa.

Suosittelen siis lämpimästi!
Ok, eli yhteenvetona: erittäin luotettava ja vahva tekniikka, ja voi suositella siis hankittavaksi. Kuitenkin nuo muutamat tyyppiviat voivat tulla aikaa myöten esiin, niistä vielä:

1) Syyläri-glykoli-automaattiöljy vika on siis harvinaisuus, eikä siitä kannata olla huolissaan turhaan. Tähän voinee suhtautua niin että ajaa vain autolla ja jos automaatin toiminnassa alkaa ilmetä jotain uutta tai erikoista niin sitten asiaan reagoi tarvittaessa?

2) Tuo välijäähdyttimen vesipumppu on siis varsinainen odotettavissa oleva varma homma että se kuluu se pumppu loppuun ja sitten hankitaan uusi tarvikepumppu tilalle. Tuosta ei siis kummempaa murhetta, kuluva osa joka tarvittaessa uusitaan. Mutta: saako tuon pumpun toimimattomuuden selville siis ajossa siten että antaa kenkää koneelle? Kuinka paljon tarvitsee sitten polkea että huomaa jos pumppu ei pelaa? Riittääkö muutama tehokas kiihdytys ja jarrutus kovemman ajon jälkeen vian tuomaan esiin? Huomaako vikaa mitenkään sitten "tavallisessa" ajossa, esim. jos pumppu olisi mennyt sököksi huomaamatta jossain välissä eikä olisi vähään aikaan tullut poljettua autoa niin tuleeko tuo vika esiin esim. normaalissa ohitustilanteessa tai vaikka moottoritielle lähtiessä kerätessä rampilla vauhtia tms.? Ilmeisesti tähänkin vikaan voi suhtautua niin että sen kun ajelee ja jos jossain välissä huomaa alkaessa polkea tehoja että kompura tipahtaa pois ja teho hyytyy niin sitten pumppua hankkimaan?

3) Kompuran hihnapyörän laakeri on kuluva osa, ja jos ja kun laakeri kuluu loppuun niin hankitaan sitten uusi laakeri. Tämän vian esille tulemisen huomannee siitä että laakeri alkaa pitää ääntä ja sitten vain laakerin vaihtoon? Eli jos ei laakeri äännä niin sen kuin ajelee.(Hihnapyörän laakeri meni 230K:sta ja tuossa alkoi selvä ääni kuulua, tuohon koneeseen maksoi uusi hihnapyörä muistaakseni 60 tai 80 euroa...) Miten tuon laakerin vaihto sitten sujuu käytännössä, onnistuuko vaihto helposti jopa itse tai suostuuko/osaako Veho tuota laakeria vaihtamaan (vai tyrkyttävätkö vain kokonaan uutta hihnapyörää) tai onnistuuko vaihto melkein missä vain korjaamossa?

4) Kaasuläpän hajoaminen: no jos hajoaa niin hajoaa, tonnin remontti tuon luokan autossa ei nyt maalta merelle nakkaa. Miten tuo vika ilmenee käytännössä? Eli muuttuuko koneen käynti selvästi ja löytyykö vika sitten testerillä (MAF meni 230K:sta ja koneen käynti meni aivan poskelleen, testeri näytti ongelman ja uusi MAF autoon ja vika poissa. Maksoihan tuokin homma yli 500eur + vähän työtä)

5) Viimeisenä (mutta pahimpana?): miten tuo mahdollinen välijäähdyttimen vuoto sitten ilmenee?? Häviääkö tuota jäähdytysnestettä tuolta vai mistä voi epäillä että tuollaista vikaa olisi kehittynyt? Kuitenkin siis vasta vanhemmiten pitäisi ilmetä ja asiasta ei kannata olla huolissaan vai? Voiko autolla ajaa vain ja puuttua asiaan jos jotain ilmenee vai pitäisikö tuota välijäähdytintä jotenkin testata tai tutkituttaa, ettei siellä ole vuotoa? Kuulostaa pahalle että nesteet sieltä vuotelevat imusarjaan, tekeekö tuo jotain suurempaa haittaa tai tuhoa sitten ja onko tilanne korjattavissa miten jos vuotoa pääsisi tulemaan huomaamatta vai voiko sen antaa vuodella vain jos ei mitään erikoista huomaa autossa?

(tarkoittikohan tuo USA:n foorumin "supercharger clutch bearing" tuota kompuran hihnapyörän laakeria vai jotain muuta laakeria, "clutch" kun on kytkin niin tuli mieleen että onko sinulla mennyt sitten kompuraan liittyen kaksikin eri laakeria vaihtoon?)

Siinäpä sitä olikin. Eniten siis mietityttää että miten suhtautua tuohon välijäähdyttimen mahdolliseen vuotoon, eli huomaako sitä ja miten ja voiko autolla vain ajaa huoletta jos mitään erikoista ei ilmene vai pitääkö asiaan reagoida jotenkin ennaltaehkäisevästi tutkimalla ettei tule mitään vaurioita.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Simo M. A. kirjoitti: Ok, eli yhteenvetona: erittäin luotettava ja vahva tekniikka, ja voi suositella siis hankittavaksi. Kuitenkin nuo muutamat tyyppiviat voivat tulla aikaa myöten esiin, niistä vielä:

1) Syyläri-glykoli-automaattiöljy vika on siis harvinaisuus, eikä siitä kannata olla huolissaan turhaan. Tähän voinee suhtautua niin että ajaa vain autolla ja jos automaatin toiminnassa alkaa ilmetä jotain uutta tai erikoista niin sitten asiaan reagoi tarvittaessa?
Juuri näin olen itse asiaan suhtautunut.. Ainahan sen glykolitestin voi teettää ja vaihtaa syylärin varmuuden vuoksi
Simo M. A. kirjoitti: 2) Tuo välijäähdyttimen vesipumppu on siis varsinainen odotettavissa oleva varma homma että se kuluu se pumppu loppuun ja sitten hankitaan uusi tarvikepumppu tilalle. Tuosta ei siis kummempaa murhetta, kuluva osa joka tarvittaessa uusitaan. Mutta: saako tuon pumpun toimimattomuuden selville siis ajossa siten että antaa kenkää koneelle? Kuinka paljon tarvitsee sitten polkea että huomaa jos pumppu ei pelaa? Riittääkö muutama tehokas kiihdytys ja jarrutus kovemman ajon jälkeen vian tuomaan esiin? Huomaako vikaa mitenkään sitten "tavallisessa" ajossa, esim. jos pumppu olisi mennyt sököksi huomaamatta jossain välissä eikä olisi vähään aikaan tullut poljettua autoa niin tuleeko tuo vika esiin esim. normaalissa ohitustilanteessa tai vaikka moottoritielle lähtiessä kerätessä rampilla vauhtia tms.? Ilmeisesti tähänkin vikaan voi suhtautua niin että sen kun ajelee ja jos jossain välissä huomaa alkaessa polkea tehoja että kompura tipahtaa pois ja teho hyytyy niin sitten pumppua hankkimaan?
Juuri näin, 1-2 kovaa kiihdytystä riittää. Jos tehot häviää niin ei muuta kuin pumppukauppaan. Rikkinäinen pumppu ei ole vaarallinen.
Simo M. A. kirjoitti: 3) Kompuran hihnapyörän laakeri on kuluva osa, ja jos ja kun laakeri kuluu loppuun niin hankitaan sitten uusi laakeri. Tämän vian esille tulemisen huomannee siitä että laakeri alkaa pitää ääntä ja sitten vain laakerin vaihtoon? Eli jos ei laakeri äännä niin sen kuin ajelee.(Hihnapyörän laakeri meni 230K:sta ja tuossa alkoi selvä ääni kuulua, tuohon koneeseen maksoi uusi hihnapyörä muistaakseni 60 tai 80 euroa...) Miten tuon laakerin vaihto sitten sujuu käytännössä, onnistuuko vaihto helposti jopa itse tai suostuuko/osaako Veho tuota laakeria vaihtamaan (vai tyrkyttävätkö vain kokonaan uutta hihnapyörää) tai onnistuuko vaihto melkein missä vain korjaamossa?
Jälleen kerran juuri näin. Vaihto on helppo, onnistuu itseltäkin sopivilla työkaluilla
Simo M. A. kirjoitti: 4) Kaasuläpän hajoaminen: no jos hajoaa niin hajoaa, tonnin remontti tuon luokan autossa ei nyt maalta merelle nakkaa. Miten tuo vika ilmenee käytännössä? Eli muuttuuko koneen käynti selvästi ja löytyykö vika sitten testerillä (MAF meni 230K:sta ja koneen käynti meni aivan poskelleen, testeri näytti ongelman ja uusi MAF autoon ja vika poissa. Maksoihan tuokin homma yli 500eur + vähän työtä)
Lyö ESP:n vikatilaan ja huippunopeus on luokkaa 20km/h. Kaasuläpän voisi mahdollisesti korjata, en ole kokeillut...
Simo M. A. kirjoitti: 5) Viimeisenä (mutta pahimpana?): miten tuo mahdollinen välijäähdyttimen vuoto sitten ilmenee?? Häviääkö tuota jäähdytysnestettä tuolta vai mistä voi epäillä että tuollaista vikaa olisi kehittynyt? Kuitenkin siis vasta vanhemmiten pitäisi ilmetä ja asiasta ei kannata olla huolissaan vai? Voiko autolla ajaa vain ja puuttua asiaan jos jotain ilmenee vai pitäisikö tuota välijäähdytintä jotenkin testata tai tutkituttaa, ettei siellä ole vuotoa? Kuulostaa pahalle että nesteet sieltä vuotelevat imusarjaan, tekeekö tuo jotain suurempaa haittaa tai tuhoa sitten ja onko tilanne korjattavissa miten jos vuotoa pääsisi tulemaan huomaamatta vai voiko sen antaa vuodella vain jos ei mitään erikoista huomaa autossa?
Nesteet alkaa pikkuhiljaa häviämään ja silloin kannattaa reagoida. Kerää pikkuhiljaa imusarjaan kökköä seinämille, se vähäinen nestemäärä kyllä palaa sylinterissä, en suuremmin huolestuisi, mutta jäähdytinelementti kannattaa kyllä vaihtaa, koska se imusarja menee ajan kanssa tukkoon. Köyhän miehen vesiruisku :D
Simo M. A. kirjoitti: (tarkoittikohan tuo USA:n foorumin "supercharger clutch bearing" tuota kompuran hihnapyörän laakeria vai jotain muuta laakeria, "clutch" kun on kytkin niin tuli mieleen että onko sinulla mennyt sitten kompuraan liittyen kaksikin eri laakeria vaihtoon?)
Juuri se. Siinä on magneettikytkin samassa paketissa. Hihnapyörässä ei kuitenkaan tule se kytkin mukana vaan sen "vastakappale".
Simo M. A. kirjoitti: Siinäpä sitä olikin. Eniten siis mietityttää että miten suhtautua tuohon välijäähdyttimen mahdolliseen vuotoon, eli huomaako sitä ja miten ja voiko autolla vain ajaa huoletta jos mitään erikoista ei ilmene vai pitääkö asiaan reagoida jotenkin ennaltaehkäisevästi tutkimalla ettei tule mitään vaurioita.
Painetestin voi tehdä ja irroittaa painekotelot ja katsoo imurööreihin, sitten on jo aika paljon viisampi.

Kaikki nuo ovat hyvin tunnettuja juttuja ja siksi edullisia ja helppoja ratkaisuja löytyy markkinoilta aika tavalla.

Niin ja sitä vielä että satunnaiset moottorin häiriövalot johtuvat todennäköisesti ilmapumpun hapettuneesta liittimestä, tonnin pumppua ei kannata ostaa sen takia vaan putsaa liittimet ja tarvittaessa vaihtaa releen. Ei vaikuta kulkuun, ainoastaan päästöihin.

Hyväähän näissä on se että pakokaasun takaisinkierrätystä ei ole, joten noki ei tule putkia tukkimaan. Samoin vikaherkkä MAF puuttuu...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Kiitoksia paljon tiedoista! Perehtymällä ensin ennalta automallin mahdollisiin tuleviin ongelmiin saattaa säästää myöhemmin tulevaisuudessa sievoisesti aikaa, vaivaa ja rahaa, mutta sitten tieto lisää tuskaa... No onneksi Foorumilta löytyy todella asiantuntevasti tietoa ja apua!

Edellisestä SLK R170 230 K:sta onkin hankkiuduttu jo eroon, tarkoitus oli alkuun lähteä ehkä vasta keväällä hankkimaan tuota SLK 32 AMG:tä, mutta kuume nousee ja näyttää nyt sille että se on lähdettävä jo tammikuussa hakemaan laitetta Saksasta, polttelee kyllä sen verran :P
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
kip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: La 13.12.2008 18:04

Re: SLK 32 AMG harkinnassa, syylärikysymys ja huomioita

Viesti Kirjoittaja kip »

Simo M. A. kirjoitti:Eli, harkinnassa olisi hankkia R170 SLK 32 AMG. Jossain yhteydessä on tullut esiin juttua että C-sarjalaisessa (W203) 32 AMG -mallissa olisi ollut mahdollisena ongelmana automaattivaihteistoöljyjen ja jäähdytysnesteiden sekoittuminen? Onko SLK 32 AMG:ssa sama syyläri-systeemi vai ei, eli onko tuosta asiasta huolta olemassa SLK:n kohdalla, tietääkö kukaan?

Auto olisi varsin mielenkiintoinen laite suorituskykynsä ja ominaisuuksiensa puolesta: tehoa 354hv, vääntöä 450Nm, kiihtyvyys 0...100 km/h 5,2s ja kulutus vain 7,9 litraa maantie 10,7 litraa yhdistetty ja 15,5 litraa kaupunki (näin ainakin mobile.de mukaan?). Todella pieni kulutus mielestäni maantie / yhdistetty ottaen huomioon teho ja suorituskyky.

Ja huom: R171 SLK 55 AMG ei ole juuri lainkaan suorituskykyisempi: 360hv ( eli vain 6hv enemmän), 510Nm ja kulutus suurempi (8,8 litraa / 12,0 litraa / 17,7 litraa) , kiihtyy 0...100km/h 4,9s.
AMG:t kuluttavat paljon enemmän kuin esim. M-mallit Bemarilta. Älä unelmoi hyvästä kulutuksesta, mutta tehoista voit unelmoida! :wink:
kip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: La 13.12.2008 18:04

Viesti Kirjoittaja kip »

Jani Anttila kirjoitti:Ei siitä rasvojen ja nesteiden sekoittumisesta hirvittävän huolissaan kannata olla. Koskee vain pientä osaa autoista ja asiasta on käsittääkseni ollut joku huolto-kampanja. Eikä se uusi syyläri hirveästi maksa itsekkään hankkia.

Vialiset syylärit ova merkiltään valeo, ehjät behr. Tosin kaikki valeotkaan eivät ole viallisia...

Nuo kulutuslukemat ovat kyllä täyttä fantasiaa. Itselläni sama kone C-kopassa vie jotakin 13-14 välillä ja ajosta 80% on maantietä. jonkin verran päälle 9 on mennyt pienimmillään piiiiiiitkällä matkalla nätisti cruisella talvirajoituksia ajellessa. Kunnolla kun alkaa räppäilemään niin jotakin 60l saa satkulle menemään kun kunnolla antaa kyytiä ;)

AMG:t on autoja joissa kulutus hyppää useita litroja jos kaasujalkaa ei kontrolloi mielipuolisen tarkasti. Esim. M3 samanlaisella ajolla kulkee tankillisella ~150km pidemmälle kuin C32, se on paljon se...

Tarkoitan vaan että se kulutus on viimeisimpiä asioita joita pitäisi punnita AMG:tä hankkiessa, kysymys on ihan muista asioista ja niihin tutustuu vasta sitten ratin takana.

Sitä paitsi bensa on nyt halpaa.
Kiva, että joku muu on todennut saman. AMG:t todella omassa ajossa kuluttavat PALJON enemmän kuin esim. M-mallit Bemarilta. Tai jos asian kääntää niin paljon, että molemmat kuluttavat paljon ripeässä ajossa, mutta jostain syystä BMW:t kuluttavat taloudellisesti ajaessa vähemmän.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

kuka ostaa tehokasta autoa sillä meiningillä että sen pitäs olla yhtä pihi kun tojota aygö. :lol: valoja päälle...
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Nyt se on hankittu!

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

No, niin nyt on SLK 32 AMG hankittu, Ruotsista löytyi hyvä yksilö ja hain pelin viime viikonloppuna Suomeen.

Väri 197 obsidian black metallic

sisusta leather anthracite+alpaca gray CLK or AMG (888)

Vm. 2001, Ajettu 72400km (huoltokirja kunnossa)

Ruotsin puolella sai vähän kokeiltua tehojakin, voima tuntuu aivan järjettömälle kyllä :D Suomessa on ollut nyt näillä keleillä hieman hankalaa saada mitään kunnollista pitoa, talvirenkaina on 225/45/17 kitkat
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Re: Nyt se on hankittu!

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Onnea uudelle autolle!
Laitahan kuvia vaunusta niin saadaan tunnelmoida.

Ensi kesäksi sitten tasauspyörästön lukko ja muutama sentti lisää leveyttä renkaisiin niin alkaa pitojakin olla.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
kustomi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe 03.10.2003 06:57
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kustomi »

Hyvä hankinta ja onnea uudelle autolle!
Pitää joskus käydä ihan pällistelemässä, jos sattuu auto kaupungilla vilahtamaan. :D
CLS 350d Bluetec Shooting Brake
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Nyt se on hankittu!

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Jani Anttila kirjoitti:Onnea uudelle autolle!
Laitahan kuvia vaunusta niin saadaan tunnelmoida.

Ensi kesäksi sitten tasauspyörästön lukko ja muutama sentti lisää leveyttä renkaisiin niin alkaa pitojakin olla.
Täytyy joo laittaa kuvia vehkeestä näytille foorumille. Kesärenkaina on lähes uudet Michelinit, oli ehtinyt edellinen omistaja kesärenkaat juuri viime kesänä uusimaan eikä niillä ollut juurikaan ajettu. Talvirenkaita autossa ei ollut koskaan aiemmin ollut, ne sain sovittua hankittavaksi valmiiksi alle kun menin autoa hakemaan ja kesärenkaat vanteineen otettiin toisen auton kyytiin mukaan Suomeen tuotaviksi. Kesärenkaat ovat vakiokokoa 245/40/17 takana ja edessä 225/45/17, näissä vanteina on nuo SLK 32 AMG:n alkuperäiset 5:llä "halkaistulla" kaksiosaisella puolalla olevat AMG:n vanteet. Ehkä nuo 245 leveät Michelinit takana kesällä kuivalla asvaltilla pitoa antavat, vaikka taitaa se ASR vilkutella niissäkin olosuhteissa :) Oikea varsinainen lukko tietysti auttaa asiaa vaikka voihan tuotakin sanoa tuota ASR:ää kai sähköiseksi tasauspyörästön lukoksi jos haluaa.

Alusta ja auton olemus oli jonkinasteinen yllätys, ajattelin että melkein samanlainen alusta tuossa edellisessä 230K:ssa olisi ollut Eibach Pro Kitillä ja Bilsteinin Sprinteillä, mutta kyllä tuon AMG:n alusta tuntuu jäykemmälle ja urheiluautomaisemmalle. Tosin vanhassa oli takana 4 nappulan kumit ja edessä 5 nappulan kumit, en ole katsonut mitkä säätökumit tässä uudemmassa on. Nyt auto tuntuu enemmän varsinaiselle urheiluautolle ja kulkupuolikin sekä vaihteiston toimivuus vastaavat hyvin auton ulkoista olemusta. Vaihteiston toimintaan olen kyllä todella tyytyväinen, tuo AMG:n speedshift tuntuu juuri sellaiselle automaatille kuin tälläiseen autoon toivoo!
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

ssdesign kirjoitti:Hyvä hankinta ja onnea uudelle autolle!
Pitää joskus käydä ihan pällistelemässä, jos sattuu auto kaupungilla vilahtamaan. :D
Joo, tule tsekkaamaan jos näkyy liikenteessä sopivasti :)
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

HIENOA!! Onnittelut hankinnasta ja samalla toivottelen nautinnollisia ajokilometrejä!
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

Onnittelut, todella maukas peli 8)
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Avatar
Jones08
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 08.08.2008 18:21

SLK 32 AMG

Viesti Kirjoittaja Jones08 »

Onnea uudelle autolle !
Ostin viime keväänä samanlaisen auton ja olen ollu tosi tyytyväinen siihen. Viime kesänä ei vaan kelit suosinu avoautoilua, mut on sillä hauskaa ajella katto päälläkkin.
Olen ajellut sillä nyt talvellakin kerran pari viikossa, aina kun on sellainen kuiva keli.
Mun auto taitaa olla saman värinen, ainakin musta metalli, värikoodia en nyt muista. Musta väri sopii tosi hyvin tähän malliin, mun mielestä parhaiten. Laitahan kuvia autostasi !
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Muutama kuva

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Tässä muutama kuva, autoliikkeen pihalla kuvattuna. Täytyy ottaa parempia kuvia sopivassa välissä.

Kuva
Kuva

Kuva
Kuva
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Ai saatana että on upea auto! 8)
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

Jotenkin olen itse viehättynyt tupla tuplista pakoputkista, ne jos tuohon saisi vielä jotenkin niin ............aVOT , itsellä C32 suhteen sama ollut mietinnässä mutten ole bongannut sellaista , tehdastekoisen näköistä ratkaisua ilman varapyöräkotelon poistoa.

No ilmankin on kyllä makia masiina
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Avatar
nurmi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: Su 23.09.2007 15:55
Paikkakunta: Nummi-pusula

Viesti Kirjoittaja nurmi73 »

Mitä tohon voi sanoa,MAHTAVAA!!! Siis,aina on hienoa kuulla kun joku on mieleisensä bilikan saanut hankittua.Jos se vielä on on ollut pitkään haaveissa,jne,vielä parempaa.Sitä jotenkin elää myötäiloa tällaisissa tapauksissa.Paljon mukavia kilometrejä uuden auton kanssa! :D
C 30 cdi ////AMG
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Re:

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Jani Anttila kirjoitti:
Simo M. A. kirjoitti: USA:n Mersufoorumilta löysinkin seuraavaa: "typical problems on the C32s are: intercooler pump, supercharger clutch bearing, 02-03 early production radiator leak/glycol."
Tuohon voisi vielä lisätä kaasuläpän ja välijäähdyttimen vuotamisen.

Pumppu hajoaa varmuudella jossakin kohtaa. Maksaa ~500€, tarvikkeena saa parempaa pumppua pilkkahintaa.

Kompuran hihnapyörän laakerikin leviää satavarmasti. Originaaliosassa tulee koko hihnapyörä nimelliseen 980€ hintaan. Onneksi siihen saa laakerikaupasta pelkän laakerin muutamalla kympillä.

Kaasuläppä leviää myös varmasti, hinta öpaut tonnin.

Välijäähdyttimestä ei kannata huolestua, jotkut alkaa vanhemmiten vuotamaan nestettä imusarjaan. Uusi maksaa tonnin verran, mutta vanhan voi ilmeisesti paikata.

Syyläri taitaa olla muutaman satasen luokkaa.

Vaihteistoremontti lienee jotakin 3000€ pintaan jos syyläri on päässyt pahasti vuotamaan.

Itsellänikin on kaikki nuo vaivat olleet syyläriä lukuun ottamatta. Niistä selviää kohtuu kivuttomasti ja omassa tallissa jos vaan ei ole peukalo keskellä kämmentä ja viitsii tehdä taustatyön hyvin, eli kysellä muilta M112K omistajilta ja lueskelemalla ulkomaisia foorumeita. Korjausten edullisuus sitten on jokaisen omasta kukkarosta kiinni, mutta tulee niitä tonnin remontteja ihan mihin autoon tahansa.

Noita em. kohtia lukuunottamatta pidän 32 koneisten AMG-mallien moottoria ja voimansiirtoa aivan järjettömän kestävänä ja hyvänä. Omaani on rankaistu jo 200tkm ajan ja edelleen pelaa kuin se kuuluisa junan vessa. Ulkomaillahan noista viritellään parhaimmillaan jo lähemmäs 500hp, ajetaan rataa jatkuvasti ja silti ne vaan kestää ja kestää. Yksi konevikainen yksilö on minulle tullut foorumeilla vastaan ja sekin on hajoitettu kun on hölmöilty ilokaasun kanssa.

Suosittelen siis lämpimästi!
Ikivanha viesti, mutta tuli tämä mieleen 10,5 vuoden takaa kun kaveri ja veljen kaveri hankkineet W221 S-sarjalaiset, kaverilla S350 vm. 2006 ja veljen kaverilla taas S500 vm. 2008. Tyyppivioista oli juttua näiden osalta siis niin omat vanhat kyselyt tuon SLK 32 AMG:n hankintaan liittyen sitten muistuivat siitä mieleen.

Voi näköjään todeta etteivät Mersut ole veljiä keskenään ainakaan tässä tapauksessa:

Omassa ilmennyt nyt sitten 10,5 vuoden ja 127.000km aikana kysymistäni tyyppivioista VAIN tuo ahtimen intercoolerin pumpun kuluminen loppuun, joka vika oli autossa jo ostaessa selvästikin kun heti kesällä 2009 helteellä autoa polkiessa ilmeni ahtimen tippuminen pois pelistä ja moottoritehojen katoaminen sitä myötä välillä ja tehojen palatessa välillä ahtimen tullessa taas peliin ja sitten taas jonkin ajan kuluttua kovempaa polkiessa tehojen katoaminen yhtäkkiä.

Auto oli siis 73.800km ajettu ostaessa ja talvella tuli heti 5.000km ja sitten kesällä puolen vuoden päästä ostosta ilmeni vika kuumalla kelillä kyytiä autolle antaessa tuossa kun se oli ajettu 78.000km jo. Pumppu vaihdettiin ja uusi pumppu on kestänyt 122.000km ongelmitta, sama alkuperäinen Boschin pumppu vaihdettiin mikä siellä olikin, mutta ilmeisesti uusi pumppu eroaa silti kestävyydeltään selvästi siitä mikä se pumppu on ollut mikä siihen on tehtaalla v. 2001 laitettu.

Edes ahtimen rullan laakeri ei ole alkanut rohisemaan, mikä vaikuttaa täydelle ihmeelle, korvaava NSK:n laakeri on ollut tuolla laatikossa tallessa nyt 8 vuotta sen varalta että se alkuperäinen alkaa rohisemaan kuten sen pitäisi siis alkaa tekemään todella tyypillisesti. Alan jo epäillä että se laakeri tai vaikka koko rulla olisi vaihdettu Ruotsissa auton ensimmäisen 7,5v. ja 73.000km aikana, mutta auton mukana tuli nähdäkseni kaikki mahdolliset dokumentit kuitteineen kaikista korjauksista ja huolloista (jopa katsastuksista myös) huoltokirjan ohella, eikä näissä vanhoissa Ruotsin aikaisissa papereissa ole mitään mainintaa tai laskua ahtimen rullan tai sen laakerin vaihdosta, ei erillisillä korjauskäynneillä eikä huoltojen yhteydessä (jos ja kun ei kouluruotsi taivu kaikkeen autoalan sanastoon, niin google kääntäjä esim. auttaa).

Syyläri tai ahtimen intercooler eivät kumpikaan ole alkaneet vuotamaan, vedet ja automaatin öljyt eivät ole menneet sekaisin, tosin siis vm. 2001 ja Behrin syyläri tässä on. Mutta ei ole alkanut vuotamaan se ahtimenkaan intercooler imusarjaan. Kaasuläppä ei ole hajonnut.

Nyt siis 18v. autolla ikää ja 200.800km ajettu. Rankaistu kovaakin autoa säästämättä kuitenkin. Moottori ja vaihteisto ja muukin tekniikka pelaavat kuin junan vessa edelleen. Kuluvia osia vaihdettu.

Voisiko tuo ahtimen hihnapyörän laakeri tai koko rulla olla vaihdettu esim. takuuseen / myyjän takuuseen tai virhevastuuna jo Ruotsissa ensimmäisen 7,5v. ja 73.800km aikana, mene tiedä. Ihme ettei se laakeri ole kulunut siitä loppuun niin että se rohisisi tai olisi jopa levinnyt kokonaan jo 200.800km aikana.

Mutta siis pelkäämistäni tyyppivioista on ollut ainoa tuo v. 2009 kymmenen vuotta sitten kesällä ilmennyt ahtimen intercoolerin pumppu, joka vaihdettiin, maksoi silloin töineen vähän alle 400€ muistaakseni, olisikohan pumppu maksanut n. 320€ jos muistan enää oikein, en jaksa nyt tonkia auton papereita, olen toki säästänyt kaikki mahdolliset dokumentit auton osalta siltäkin osin kuin se minulla on ollut Suomessa.

Auto on kesäkäytössä pelkästään nykyisin ja tulee olemaankin eikä ole mitään aikeita sitä myydä koskaan, on se sen verran kiva kesäpeli.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5240
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: SLK 32 AMG harkinnassa, syylärikysymys ja huomioita

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mullakin oli yhden kesän C32, se oli kyllä ihan fiksu paketti. Kulutuskin oli ihan kohtuullinen. Jännä miks mersu ja audi otti takapakkia noitten moottoreiden kanssa silloin reilut 10 vuotta sitten, eikö muka ollut tiedossa että suuripäästöisiä autoja ruvetaan rankaisemaan todenteolla.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: SLK 32 AMG harkinnassa, syylärikysymys ja huomioita

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Autosta on toki 72.400 - nykyisen 200.900 km ja 10,5v. välisenä aikana vaihdettu kuluvia osia ja huoltoihin kuuluvia osia. Huolloissa vaihdettu tietenkin öljyt moottoriin ja lisäksi omasta pyynnöstä automaattilaatikon öljyt (alunperinhän tuossa on ollut muka automaattilaatikossa öljyt joita ei ole ikinä tarvinnut vaihtaa), tulpat, jarruneste, ilmansuodattimet, polttoainesuodatin ja jäähdytinneste.

Jrrupalat ja levyt jouduttu tietenkin vaihtamaan, kaikki tulpanjohdot samaten joskus olikohan se nyt n. 140-150tkm kohdalla kun parin pytyn osalta alkoi ilmetä käyntihäiriötä joka tulpanjohtojen vaihdolla korjaantui. Lisäksi moottorin vesipumppu 100tkm ja nyt juuri vajaan 200tkm kohdalla, se näköjään on tasalaatuista myös kun varsin tarkkaan 100tkm välein on jouduttu uusimaan, ensimmäisellä kerralla kun se vesipumpun rullan laakeri jota moniurahihna pyörittää oli aivan lopussa, hyvä kun ei irronnut, toisella kertaa kun pumppu alkoi vuotaa. Lisäksi moniurahihna muistaakseni pariin kertaan ja hihnan ohjainrullia vaihdettu muutamaan otteeseen kulumisen ja ääntämisen mukaan. Automaattilaatikon sähköliitin jouduttu vaihtamaan kun vuotanut siitä öljyä eli tämä tyyppivika ilmennyt lootan osalta ja nyt viimeiseksi tänä kesänä moottorin venttiilikoppien kansien tiivisteet kun tihkui öljyä tiivisteiden kovettumisen takia, taitaa olla M112 tyyppivika tämäkin parisataa tonnia ja 18v. ajettuna. Sitten tietenkin xenon-valojen polttimot kertaalleen vaihdettu ja palaneita polttimoita. Alapallonivelet myös vaihdettu. Ratti oli niin kulunut että sen vaihdoin viime kesänä uuteen, ebayn kautta löytyi uusi käyttämätön aito alkuperäinen AMG:n ratti 400€:lla.

Suomessa ensimmäisessä huollossa huomattiin että yksi vika, jonka valmistaja oli sitoutunut korjaamaan valmistajan virhevastuuna automaattisesti huollon yhteydessä eli jonkin ilmapumpun rele vaihdettiin tehtaan piikkiin, pyydettiin vain huoltokirjasta Ruotissa tehtyjen huoltojen tiedot jotta vaihto meni tehtaan piikkiin vielä tuon 7,5v. ikäisen auton osalta, huolto Suomessa huomasi että tuo oli autossa vaihtamatta vielä.

En sen vaihtamisen johdosta mitään kyllä huomannut auton kulussa tai muutenkaan ja päästötkin menivät maahantuontikatsastuksessa läpi.

Mutta siis normaalia huoltoa ja kuluvia osia ja nuo pari öljyvuotoa jotka tyyppivikoja ovat, mutta todella halpoja korjata. Nyt katsastuksessa sanoi että vasemman etupyörän laakeri hieman ääntää pyöritellessä pyörää ilmassa, mutta ajossa ei ilmene tästä ääntä ainakaan vielä. Oikealla puolella raidetangon päässä aavistus väljää myös oli havaittavissa. Katsastuksessa ei kuitenkaan hylkäystä näiden takia, mutta huomautus tuosta edellä mainitusta moottorin öljyvuodosta ympäristöhaittana joka on nyt korjattu.

Mitään yksittäistä kallista remonttia koneelle tai vaihteistolle ei ole tullut. 10v. sitten kysymistäni tyyppivioista vain yksi toteutunut eli tuo intercoolerin vesipumppu vaihdettu 78.000km kohdalla.

Pitäisin M112K konetta miellyttävänä, riittävän tehokkaana ja varsin hyvin jo alhaalta vääntävänä moottorina jopa turbodieselmäisesti vaikka mekaanisesti ahdettu bensakone onkin, lisäksi kiertää bensana taas 6.000rpm. Pakokaasujen takaisinkierrätystä ei ole tukkimassa paikkoja ja vikaherkkä MAF puuttuu. Jakoketjuongelmia ei ole. 722.6-vaihteistoa tuona AMG:n virittämänä speedshiftinä pitäisin myös varsin onnistuneena ja kestävänä vaihteistona.

Kattomekanismi ja elektroniikka ollut ollut laisin ilman vikoja, no eihän tässä elektroniikkaa olekaan kovin paljon, mutta toki ESP, BAS ja ASR esim. löytyvät.

Aiemmin ennen ostamista pohtimani kulutus ollut matka-ajossa maantiellä tasaisesti liikennevirran mukana Lapista kotiin ajaessa n. 8,5 litraa satasella matalimmillaan. Yhdistetty kulutus n. 10,5-12 litraa, pelkässä kaupunkiajossa menee toki 16 litraa satasella. Kulutus riippuu toki varsin paljon ajotyylistä, jos ohittaa maantieajossa jokaisen jonka perä tulee vastaan niin saa bensaa menemään, samoin moottoritiellä. Olen huomannut myös että katto auki ajaessa menee jopa 1 litra satasella enemmän kuin katto kiinni ajaessa, siis maantienopeuksissa. Ilmeisesti aerodynamiikka menee niin paljon huonommaksi katto auki että satasta ajaessa palaa bensaa litra enempi satasella.

Tuo ei tietenkään vaikuta siihen mitään milloin ajetaan katto auki, riippuen vuodesta huhtikuun loppupuolelta syyskuun loppupuolelle aina kun ei sada on katto auki, tarvittaessa vain pistää lämpöä tulemaan puhaltamaan kohti ja sitä riittää. Aiemmin talviajossa oli todella nopeasti lämpenevä auto kun kabiinikin niin pieni ja lämpöä alkoi tulla varsin nopeasti ja koneen lämmittyä vaikka kuinka paljon. Mutta kulutuksella ei ole tosiaan ollut mitään väliä loppujen lopuksi, bensaa menee AMG:lla se mitä menee ja pitäähän sitä autoa käyttää kesäisin kun se kerran on olemassa.

Nyt tulossa 1-2kk sisään jo helmikuun lopulla tilaamani uusi Volvo V60 T8 neliveto ladattavana hybridinä talviajoon tuon nykyisen V40 T2:n tilalle. Hieman jopa harmillisesti sitten tuo perhefarmari on nopeampi ja tehokkaampi kuin tuo SLK, kiihtyy 4,9s nollasta sataan, SLK:n jäädessä 5,2 sekuntiin. 391hv vs. SLK:n 354. No, tekniikka on paljon kehittynyt 18 vuodessa. Volvosta menee autoveroakin vain on. 2.300€ kun sen yhdistetty kulutus on uudessa WLTP-kulutusmittauksessa vain 2,1 litraa satasella. Mersusta meni lopulta n. 10.000€ kun sain autoveron palautusta aikoinaan n. 2.000€ kun ensin maksoin veroja siitä jopa 12.000€.

Tulipa siinä kerrattua tuon SLK:n historiaa sen Suomessa olon ajalta yli 10 vuodelta. Mutta kun lukee "kauhutarinoita" tuosta kaverin W221:n M272-moottorista vm. 2006 (liekö tuossa veljen kaverin W221:n vm. 2008 M273:ssa samat ongelmat mutta vain pari pyttyä lisää?), niin täytyy todeta että M112 on todella onnistunut ja varma/kestävä moottori:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=148947" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=148937" onclick="window.open(this.href);return false;

Ilmeisesti M276 on kuitenkin jo parempi?
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Mustikka60
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 27.04.2017 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: SLK 32 AMG harkinnassa, syylärikysymys ja huomioita

Viesti Kirjoittaja Mustikka60 »

-01 mallisen SLK32 omistajana oli kiva lukea kokemuksiasi pidemmältä ajalta. Omassa yksilössä on IC vesipumppu vaihdettu Johnson-pumppuun jo Ruotsissa.
Kompressorin hihnapyörän laakeri on vielä äänetön, ajokilometrejä 157t. Erään klubilaisen SLK32:ssa tuo laakeri oli mennyt ja äänen tosiaan kuulee, tyhjäkäynnillä, jolloin laakeri pyörii (Kun magneettiventtiilli menee kiinni, ei laakeri pyöri koska hihnapyörä lukittuu akselin suhteen).
Raidetangossa oli väljää, sisäpäässä, jolloin joutuu vaihtamaan koko raidetankomekanismin. Vaihdatin myös ohjausvaimentimen ja sitä suosittelen. Jäi muuten ylimääräinen raidetangon ulkopää, jos satut tarvitsemaan.

M272 ongelma oli tasapainoakselissa, jonka 90 asteen V6 tarvitsee. M273 ei tarvitse, koska V8 saadaan tasapainoon myös 90 asteisena. M276 oli itsellä arkiautossa, 60 asteen V6, joten tasapainoakselia ei ole. Nokkien hydrauliset säätöyksiköt voivat aiheuttaa huolia, niitä on neljä ja about tonnin kpl veholla...
-- C200 4Matic 2019 --
Vastaa Viestiin