OM642 tuplaturbo ilmamassamittarin asennus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
PRC
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 07.05.2017 18:12

OM642 tuplaturbo ilmamassamittarin asennus

Viesti Kirjoittaja PRC »

Eli kyseessä sprintterin om642 tuplaturbo.


Onko ilmamassamittarilla merkitystä mihin kohtaan imuputkea se kannattaa asentaa? ”Teurastin” oman anturin irti ja asensin sen suoraan 4” imuputkeen mutta mielestäni ottaa laiskasti kierroksia.

Alkuperäisessä massamittarissa on sisällä lisäksi se verkkopötkylä joka ilmeisesti pitää virtauksen tasaisena, tarvitaanko sitä välttämättä?

Alkuperäinen massamittari on 76mm ja uusi imuputki 100mm, onko putken koolla merkitystä anturin toimintaan?

Vai onko laiskat kierrokset korjattavissa uudella softalla?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM642 tuplaturbo ilmamassamittarin asennus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Käsittääkseni kaikki osat mittarissa ja sen muotoilu on suunniteltu niin että se ilma virta on tasainen ja mittaus tulos on 100%...eli nyt on mittaus tulos vähän ilmaa ja siten vähän kakkuakin.
Softasta ja isommasta mittarista joku asiaan perehtynyt voisi kertoa.
Tuikku voisi osata neuvoa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: OM642 tuplaturbo ilmamassamittarin asennus

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

pakkohan sen putken koon on vaikuttaa koska se mittaa ilman nopeutta. tai jotenkin sitä paljonko ilmavirta jäähdyttää sitä. isossa putkessa virtaus hiljaisempi.

Jossain vehkeissä voi ottaa ilmamassamittarin irti ja se käyttää jotain toista karttaa. Siis kokeilumielessä, että onko siitä.
W212 E350cdi
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: OM642 tuplaturbo ilmamassamittarin asennus

Viesti Kirjoittaja toozi »

En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta Ilmamassamittari on rakennettu tietylle virtaushalkaisijalle, eikä se näytä oikein jos sen anturiosan irrottaa ja siirtää isompaan putkeen(näyttää vähemmän ilmaa kuin todellisuudessa menee). Putken halkaisija vaikuttaa tietysti ilman virtausnopeuteen, jota anturi lähinnä haistelee. Siitä sitten saadaan laskennallinen ilmamäärä, kun putken halkaisija on tietyn kokoinen.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM642 tuplaturbo ilmamassamittarin asennus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Ja sekin vaikutta että anturi on tietyn pituinen
eli asettu oikean kohtaan putken sisällä suhtessa virtaukseen mitä ei nyt tee,

kysymys miksi imessä tuo on tehty :roll:
vaiko putsari ja ilmamassa mittari ei näissä ole se tehoja rajoitava
edes vielä kovemin viritelessä
rajoitavat tekijät alkaa vasta turbosta ja siitä koneesen päin

ko muutoksella ei saa aikkan muuta kuin tehon laskun

Tuolla on sen sortin turbulensii sisällä että edes ohjelmaa ronkimalla sitä ei saa toimaan koskaan Kunnolla

eli vaihtoehdot on palutta org osat tai ajella alentulla teholla
Mökkillä
'
PRC
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 07.05.2017 18:12

Re: OM642 tuplaturbo ilmamassamittarin asennus

Viesti Kirjoittaja PRC »

isommalla ahtimella 100mm ilmanotto joten tuntuu tyhmältä laittaa vakio massamittari jonka halkaisija on 76mm
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: OM642 tuplaturbo ilmamassamittarin asennus

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Massamittari ohjelmasta pois, ei sitä tarvi.
Mulla oli 420cdi:stä ne poistettu softasta ja hyvin pelasi, suorat putket vaihdoin tilalle.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM642 tuplaturbo ilmamassamittarin asennus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Kumipää kirjoitti:Massamittari ohjelmasta pois, ei sitä tarvi.
Mulla oli 420cdi:stä ne poistettu softasta ja hyvin pelasi, suorat putket vaihdoin tilalle.
Tuo on se konsti millä toimii,

mutta kuvan rakenelmalla ei
Mökkillä
'
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: OM642 tuplaturbo ilmamassamittarin asennus

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
IMM,n toimintaperiaate niin yksinkertaisesti, että itsekkin sen tajuan.

Mittarissa on rautalanka, jota kuumennetaan.
Ohimenevä ilman virtaus hivelee kuumaa lankaa ja saa sen jähtymään.
Lanka on ainetta, jonka vastus muuttuu sen lämpötilan muuttuessa.
Paluuvirrasta, sekä imuilman lämpötiedosta sitten käyttöjärjestelmä laskee ilman (hapen) virtausmäärän siinä torvessa, missä sen on tarkoitus alunperin olla.
Kun kuuma lanka on vuosia paikoillaan, niin siihen takertuu ja palaa kiinni epäpuhtauksia, jotka aiheuttavat langan päälle ikäänkuin eristekerroksen. Tämä aiheuttaa tilanteen, jossa ilmamäärän tieto vääristyy, kun lanka ei jäähdykkään, kuten kuuluisi se eristeen sisällä ja takia. Vääristymä kasvaa, kun virtaus kasvaa (=ilman määrä). Siksi IMM,n vaihto säännöllisesti pitäisi kuulua huolto-ohjelmaan.

Henkilöautosta massamittarin saa helposti poikkeen.
Vito ja Sprintteri on huomattavasti vaikeammat. Niissä ilmamassan käsittely on jotenkin ihmeellisesti rakennettu, ilmamassan korjausarvo, siirtymä, saattaa lamaannuttaa ehjän vakioautonkin.

Ohjelmassa on kartta, jolla on kerrottu paluuvirran määrästä laskettu ilmamääräarvo.
Korjaamalla karttaan vaikkapa virtauspinta-alan muutoksen suuruisella korjauksella, pääsee varmaankin riittävän lähelle totuutta. IMM,sta on kyllä hyötyäkin virtyskäytössä, kun se heti pystyy kertomaan, mihin suuntaan vaikkapa osien vaihdon jälkeen mentiin. Ilman määrä on se tärkeä juttu, ei paine. Paineella yritetään tehdä sitä suurempaa ilman määrää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin