W204 moottoritilan plus-napa ja siihen akkulaturin liitos

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

W204 moottoritilan plus-napa ja siihen akkulaturin liitos

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Voisin tietysti itsekin mennä tutkimaan, mutta jos suoran neuvon täältä saa. :)

Eli tarkoitus olisi kytkeä Ctek-laturin plusliitin w204:n moottoritilaan. Miinuksellehan oma tappi, jonka saa ruuvattua irti ja laitettua suoraan rengasabikon sen alle. Mutta mitenkäs plus? Siinähän on sellainen punaisella läpyskällä suojattu kotelo, jonka alla on hauenleualle sopiva latta, mutta tahtoisin kytkeä sinne kiinteästi Ctekin plusliittimen. Miten olette laitelleet?
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: W204 moottoritilan plus-napa ja siihen akkulaturin liito

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

tn62634 kirjoitti:Voisin tietysti itsekin mennä tutkimaan, mutta jos suoran neuvon täältä saa. :)

Eli tarkoitus olisi kytkeä Ctek-laturin plusliitin w204:n moottoritilaan. Miinuksellehan oma tappi, jonka saa ruuvattua irti ja laitettua suoraan rengasabikon sen alle. Mutta mitenkäs plus? Siinähän on sellainen punaisella läpyskällä suojattu kotelo, jonka alla on hauenleualle sopiva latta, mutta tahtoisin kytkeä sinne kiinteästi Ctekin plusliittimen. Miten olette laitelleet?
Mitähän mieltä vakuutusyhtiö on, jos asennuksen seurauksena syttyy tulipalo.
+358 18B8FE99
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2775
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W204 moottoritilan plus-napa ja siihen akkulaturin liito

Viesti Kirjoittaja markoala »

Sitä ei tiedä kukaan.

Kuka kokeilee ensin?
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 936
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: W204 moottoritilan plus-napa ja siihen akkulaturin liito

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Ei pitäis olla vakuutusyhtiöllä sanomista. Ctekillä riitti suojausluokat ulkokäyttöön joten voi sen autoonkin laittaa ,itsellä kanssa koko talven s211 korissa sisätilapistokkeessa 10A ctekki kiinni ja itse laite siinä jalkatilan verkossa.
Sulakkeen tosin laitoin + johtimeen väliin .

ainakin 211 korissa kun otti sen muovikuoren pois ja ruuvasi sen hauenleuoille tarkotietun nupin pois niin sen alle mahtui rengasliitin,sitten muovi ja nuppi takaisin päälle ja siisti asennus on valmis.
liekko w204 kori kovin erilainen
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: W204 moottoritilan plus-napa ja siihen akkulaturin liito

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Näköjään se muovikuori on toisesta päästä klipsillä kiinni ja taittuu saranoinnin avulla toisesta päästä ylös. Sen jälkeen ei olekaan enää epäselvyyksiä. :)
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3204
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W204 moottoritilan plus-napa ja siihen akkulaturin liito

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Itsellä myös vastaavia suunnitelmia tusinaan ja eikös cetek ole itsessäänkin suojattu oikosulkujen varalta ja tarkoitettukin kiinteään asennukseen autoihin?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 936
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: W204 moottoritilan plus-napa ja siihen akkulaturin liito

Viesti Kirjoittaja -230k- »

ctekissä on kyllä suojaus oikosulkua vastaan. :) ja mukana tulee tosiaan myös rengasliitin liittimet joten suunniteltu kyllä myös kiinteään asennukseen.
laitoin sulakkeen varmuudenvuoksi lähinnä siksi että akustahan tulee jännite ctekkiin asti myös silloin kun lataus ei ole päällä. lähinnä suojaamaan johtoa konepellin alta-tuohon kartturin jalkatila välille. Johtoa kun piti joka tapauksessa jatkaa jottai sai pikaliittimen jalkatilaan. sulake siis tuossa konepellin + rasian vieressä.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: W204 moottoritilan plus-napa ja siihen akkulaturin liito

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Muutenkin ne Ctekin vakiot abikot on vaan 6 mm reijillä niin pitää vaihtaa isompiin.
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 824
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W204 moottoritilan plus-napa ja siihen akkulaturin liito

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Hieman aihetta liipaten liittyen w204 sähköihin ja akkujen kytkentään. Autona facelift farkku om651 start stopilla eli edessä iso akku ja takana pieni akku. Ongelmana on että minulla on pieni dsp vahvistin takakontissa johon on vedetty virrat start stop akulta takaa. Muutaman dsp säätösession aikana olen huomannut että vahvistin on imaissut taka-akun melko nopeasti tyhjäksi.
Ensimmäinen ihmetys tietysti on että millainen kytkentä/yhteys etu ja taka akun välillä on? Onko tuossa jotain älyä joka erottaa akut kun virrat varsinaisesti on pois ja lataa taka akkua ajossa pelkästään? Muuten en uskoisi että virta loppuisi jos vahvistin käyttäisi myös etu akkua. Onko siis näin että varsinaista yhteyttä ei etu ja taka akulla ole? Toinen kysymys nimittäin liittyy siihen, että voinko kytkeä akkulaturin etu akkuun kiinni niin että se samalla lataisi myös taka akkua?
V297 EQS580 4matic -22
Ex. W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 963
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W204 moottoritilan plus-napa ja siihen akkulaturin liito

Viesti Kirjoittaja amatoori »

juu-zo kirjoitti:Hieman aihetta liipaten liittyen w204 sähköihin ja akkujen kytkentään. Autona facelift farkku om651 start stopilla eli edessä iso akku ja takana pieni akku. Ongelmana on että minulla on pieni dsp vahvistin takakontissa johon on vedetty virrat start stop akulta takaa. Muutaman dsp säätösession aikana olen huomannut että vahvistin on imaissut taka-akun melko nopeasti tyhjäksi.
Ensimmäinen ihmetys tietysti on että millainen kytkentä/yhteys etu ja taka akun välillä on? Onko tuossa jotain älyä joka erottaa akut kun virrat varsinaisesti on pois ja lataa taka akkua ajossa pelkästään? Muuten en uskoisi että virta loppuisi jos vahvistin käyttäisi myös etu akkua. Onko siis näin että varsinaista yhteyttä ei etu ja taka akulla ole? Toinen kysymys nimittäin liittyy siihen, että voinko kytkeä akkulaturin etu akkuun kiinni niin että se samalla lataisi myös taka akkua?
Koskaan en ole tälläiseen kajonnut ja oikein mitään en tiedä, mutta kun elektroniikkaa tullut paljon harrasteltua niin piti katsoa WIS:stä miten tuo on toteutettu.

Siellä on rele akkujen välissä ja jonnin verran logiikkaa ohjaamassa. Tuo on aika monimutkanen, se auto käyttää sitä pikkuakkua laitteiston vakaaseen virransaantuun starttien yhteydessä. Sielläpä on vielä jonninmoinen hätästarttiominaisuuskin joka käynnistää moottorin jos menee virtaa liikaa laitteille. Äkkiseltää sen syvemmin tutustumatta tulee sellainen tunne että tuo vahvari pitäisi varmaan kiinnittää jonnekki muualle kuin akun napaan jotta se hallintajärjestelmä näkee myös sen ottaman virran.

Tässä tuo WIS dokkari aiheesta: (harmi kun tänne ei voi pistää pdf tiedostoja liitteeksi)

https://we.tl/t-rUSR4RXkll" onclick="window.open(this.href);return false;
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: W204 moottoritilan plus-napa ja siihen akkulaturin liito

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

juu-zo kirjoitti:Hieman aihetta liipaten liittyen w204 sähköihin ja akkujen kytkentään. Autona facelift farkku om651 start stopilla eli edessä iso akku ja takana pieni akku. Ongelmana on että minulla on pieni dsp vahvistin takakontissa johon on vedetty virrat start stop akulta takaa. Muutaman dsp säätösession aikana olen huomannut että vahvistin on imaissut taka-akun melko nopeasti tyhjäksi.
Ensimmäinen ihmetys tietysti on että millainen kytkentä/yhteys etu ja taka akun välillä on? Onko tuossa jotain älyä joka erottaa akut kun virrat varsinaisesti on pois ja lataa taka akkua ajossa pelkästään? Muuten en uskoisi että virta loppuisi jos vahvistin käyttäisi myös etu akkua. Onko siis näin että varsinaista yhteyttä ei etu ja taka akulla ole? Toinen kysymys nimittäin liittyy siihen, että voinko kytkeä akkulaturin etu akkuun kiinni niin että se samalla lataisi myös taka akkua?
Helpoin ratkaisu lienee kytkeä vahvistin isoon akkuun kiinni. Tulisikohann isolta akulta valmiiksi paksua virtakaapelia jonnekin päin perää.
Viimeksi muokannut Obnoxio, La 08.02.2020 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 824
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W204 moottoritilan plus-napa ja siihen akkulaturin liito

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Kiitoksia pdf:stä. Yksinkertaisuudessaan siis vastaus on että kyllä, tuolla on sen verran älyä ja ohjausta että akut on seistessä erotettuna. Ongelmasta pääsee siis eroon vasta kun vetää kaapelin edestä taakse. Vaatii vain jälleen jonkin verran askartelua, mutta eiköhän tuo ole muutenkin pitkässä juoksussa järkevintä.
V297 EQS580 4matic -22
Ex. W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 963
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W204 moottoritilan plus-napa ja siihen akkulaturin liito

Viesti Kirjoittaja amatoori »

juu-zo kirjoitti:Kiitoksia pdf:stä. Yksinkertaisuudessaan siis vastaus on että kyllä, tuolla on sen verran älyä ja ohjausta että akut on seistessä erotettuna. Ongelmasta pääsee siis eroon vasta kun vetää kaapelin edestä taakse. Vaatii vain jälleen jonkin verran askartelua, mutta eiköhän tuo ole muutenkin pitkässä juoksussa järkevintä.
Se melkeen pitäis saada tonne pää- ja lisäakku releiden väliin. Ajossa starttiakulta otettu jännite tipahtelee kun moottori starttailee, voi tulla vahvariin häiriöitä. Mitää kauheen isoja poppivehkeitä tälläseen varmaankaan ei voi edes asentaa.

Ks kuva.


Lisäys: tuo linja tulee takakontin sulakeboksille mutta en tiedä onko kaapeli tarpeeks paksu ja kuin iso vahvari sulla on. Jos ei oo mikää 100A sulakkeella oleva niin virran varmaan vois napata sieltä, se olis helpoin homma.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 824
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W204 moottoritilan plus-napa ja siihen akkulaturin liito

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Vahvistin ei ole iso (ainakaan toistaiseksi) vaan maltillinen 20A sulakkeella varustettu Match PP 62DSP. Tuleeko punaisen nuolen osoittamaan kohtaan myös virrat auton ollessa ns virrattomana? Selkeästi siis etu Sam ohjailee akuilta lähteviä releitä ja virrattomana tuohon pisteeseen tulee käsittääkseni taka akulta virrat, mutta ei etu akulta. Ei siis sinällään paras ratkaisu vaikka ajossa tuohon saakin laturilta virtaa. On totta että etu akulta otettuna tulee käytössä turhia jännitteen pudotuksia starttaustilanteissa. (Tosin nappaan usein start stopin pois päältä ajossa). Eli onko lopullinen ratkaisu käytännössä lisätä taka akun rinnalle isompi kunnollinen akku vai kestääkö elektroniikka tätä jos isompaa taka akkua täytyy ladata releen läpi?
V297 EQS580 4matic -22
Ex. W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 963
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W204 moottoritilan plus-napa ja siihen akkulaturin liito

Viesti Kirjoittaja amatoori »

juu-zo kirjoitti:Vahvistin ei ole iso (ainakaan toistaiseksi) vaan maltillinen 20A sulakkeella varustettu Match PP 62DSP. Tuleeko punaisen nuolen osoittamaan kohtaan myös virrat auton ollessa ns virrattomana? Selkeästi siis etu Sam ohjailee akuilta lähteviä releitä ja virrattomana tuohon pisteeseen tulee käsittääkseni taka akulta virrat, mutta ei etu akulta. Ei siis sinällään paras ratkaisu vaikka ajossa tuohon saakin laturilta virtaa. On totta että etu akulta otettuna tulee käytössä turhia jännitteen pudotuksia starttaustilanteissa. (Tosin nappaan usein start stopin pois päältä ajossa). Eli onko lopullinen ratkaisu käytännössä lisätä taka akun rinnalle isompi kunnollinen akku vai kestääkö elektroniikka tätä jos isompaa taka akkua täytyy ladata releen läpi?
Jos ymmärsin tosta oikein niin tuohon tulee virrat starttiakulta kun sytytysvirta ei ole päällä koska erotuskontaktorissa F32k1 on diodi. Kun starttaa niin startin ajaksi se kytkeytyy lisäakun varaan, eli pääakku sillon irrotetaan linjasta ja lisäakku kytketään. F32k1 diodi kuitenkin mahdollistaa virran myös startin aikana laitteille mutta jännitteiden takia sitä tuskin sillon virtaa koska starttiakussa on kuorman takia alempi jännite. Eli se rele ikäänkuin vain estää sen että apuakulta ei virta kulje kohti starttia. Olinko riittävän epäselvä?
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 824
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W204 moottoritilan plus-napa ja siihen akkulaturin liito

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

amatoori kirjoitti:
juu-zo kirjoitti:Vahvistin ei ole iso (ainakaan toistaiseksi) vaan maltillinen 20A sulakkeella varustettu Match PP 62DSP. Tuleeko punaisen nuolen osoittamaan kohtaan myös virrat auton ollessa ns virrattomana? Selkeästi siis etu Sam ohjailee akuilta lähteviä releitä ja virrattomana tuohon pisteeseen tulee käsittääkseni taka akulta virrat, mutta ei etu akulta. Ei siis sinällään paras ratkaisu vaikka ajossa tuohon saakin laturilta virtaa. On totta että etu akulta otettuna tulee käytössä turhia jännitteen pudotuksia starttaustilanteissa. (Tosin nappaan usein start stopin pois päältä ajossa). Eli onko lopullinen ratkaisu käytännössä lisätä taka akun rinnalle isompi kunnollinen akku vai kestääkö elektroniikka tätä jos isompaa taka akkua täytyy ladata releen läpi?
Jos ymmärsin tosta oikein niin tuohon tulee virrat starttiakulta kun sytytysvirta ei ole päällä koska erotuskontaktorissa F32k1 on diodi. Kun starttaa niin startin ajaksi se kytkeytyy lisäakun varaan, eli pääakku sillon irrotetaan linjasta ja lisäakku kytketään. F32k1 diodi kuitenkin mahdollistaa virran myös startin aikana laitteille mutta jännitteiden takia sitä tuskin sillon virtaa koska starttiakussa on kuorman takia alempi jännite. Eli se rele ikäänkuin vain estää sen että apuakulta ei virta kulje kohti starttia. Olinko riittävän epäselvä?
Tämä oli ihan selkeästi selitetty ja nyt ymmärsin toiminnan itsekin. Täytyy siis etsiä vähän missä tuo piste sijaitsee. Helpoin lähteä seuraamaan tuota taka akulta lähtevää johtoa ja sen perässä olevaa K57/2 relettä. Kytkentäpiste pitäisi siis löytää tämän releen toiselta puolelta.
V297 EQS580 4matic -22
Ex. W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 824
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W204 moottoritilan plus-napa ja siihen akkulaturin liito

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Tämä kytkentämuutoshan oli hyvin simppeli. Eli tuo taka rele on A0009822023 osanumeroltaan ja tässä s204 mallissa heti akun vieressä. Tähän näyttäisi tulevan etu akulta suoraan kytkentä ~16mm2 kaapelilla joka varmasti riittää. Nyt laturia voi pitää konehuoneen puolella kiinni eikä kontin asennuksiin tarvitse normaalikäytössä koskea.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
V297 EQS580 4matic -22
Ex. W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 963
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W204 moottoritilan plus-napa ja siihen akkulaturin liito

Viesti Kirjoittaja amatoori »

juu-zo kirjoitti:Tämä kytkentämuutoshan oli hyvin simppeli. Eli tuo taka rele on A0009822023 osanumeroltaan ja tässä s204 mallissa heti akun vieressä. Tähän näyttäisi tulevan etu akulta suoraan kytkentä ~16mm2 kaapelilla joka varmasti riittää. Nyt laturia voi pitää konehuoneen puolella kiinni eikä kontin asennuksiin tarvitse normaalikäytössä koskea.
Noniin! Sepä oli sitten helppo juttu. Hieno homma.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Vastaa Viestiin