Riittääkö valoteho?
Riittääkö valoteho?
Olen näin pimeään aikaan huomannut tuon vajaan kuukauden ajaessani, että nyt näin syys-, talvipimeillä on Mesen lamput hitusen tehottomat. Mieleen on juolahtanut valotehon lisääminen jollain tavalla.
Edellisissä autoissani, tais olla taas Toitsi kyseessä, mulla on joskus ollut valotehoa lisäämässä työkonepolttimot lampuissa. Silloin kyllä näki!
Hetken tällaista harkitsin, mutta sitten KL-varaosien myyjä kertoi ettei suosittele 100W polttimoita kun ne todennäköisesti sulattaa heijastimet lampuista.
Mitenkäs te olette yleensä lisänneet valotehoa? Mitkä on maksimi määrät Wateissa, entä onko monella keulilla lisäpitkiä tai lisäsumareita auttamassa?
Mitä yleensä suosittelette ja minkä hintaisia nuo mahtaa olla?
Edellisissä autoissani, tais olla taas Toitsi kyseessä, mulla on joskus ollut valotehoa lisäämässä työkonepolttimot lampuissa. Silloin kyllä näki!
Hetken tällaista harkitsin, mutta sitten KL-varaosien myyjä kertoi ettei suosittele 100W polttimoita kun ne todennäköisesti sulattaa heijastimet lampuista.
Mitenkäs te olette yleensä lisänneet valotehoa? Mitkä on maksimi määrät Wateissa, entä onko monella keulilla lisäpitkiä tai lisäsumareita auttamassa?
Mitä yleensä suosittelette ja minkä hintaisia nuo mahtaa olla?
Toisina päivinä harmittaa, kun ei ole mitään tarvetta lähteä tien päälle:)
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2153
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
No noi Boschin 225 Bluet on keulilla ja niillä kyllä näkee. Ja niissä 100w polttimot. ja olenpa kuullut että kärsisi pakkasilla pitää ihan omissakin umpioissa 100w polttimoita..
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Eräässä taannoisessa topicissa annetaan neuvoja oikeasta polttimovalinnasta. Sillä alkuun, ja MB:n umpionhan voi myös purkaa ja putsata osa osalta. Jos näillä ei riittävästi parane teho (muista suuntaus!), pitää alkaa katsoa mahdollisesti uutta johdotusta, lisävaloja tms.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
älkää hyvät ihmiset hajottako umpioita 100W polttimoilla. johaot sulaa ja umpiot on nopeasti entiset.
keulalle laitoin hellan 200ff (jos oikein muistan tyypin)
valao on kun päivällä ajelisi.. valoa lisätessä kannattaa sitten muistaa myös referenssi luku. umpioiden yhteis luku ei saa ylittää 75.
hellat 33.5 kpl ja mb omat umpiot 12.5 kpl yht. 67 ja 25 joten liikaa olis valoa keulalla. pitää vielä ennen katsastusta poistaa omat pitkät niin ei tule sanomista lisäpitkistä. kaverilla merkasivat otteenseen että lisäpitkäs revittävä irti....
keulalle laitoin hellan 200ff (jos oikein muistan tyypin)
valao on kun päivällä ajelisi.. valoa lisätessä kannattaa sitten muistaa myös referenssi luku. umpioiden yhteis luku ei saa ylittää 75.
hellat 33.5 kpl ja mb omat umpiot 12.5 kpl yht. 67 ja 25 joten liikaa olis valoa keulalla. pitää vielä ennen katsastusta poistaa omat pitkät niin ei tule sanomista lisäpitkistä. kaverilla merkasivat otteenseen että lisäpitkäs revittävä irti....
S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
[quote="Torme"]älkää hyvät ihmiset hajottako umpioita 100W polttimoilla. johaot sulaa ja umpiot on nopeasti entiset.
keulalle laitoin hellan 200ff (jos oikein muistan tyypin)
valao on kun päivällä ajelisi.. valoa lisätessä kannattaa sitten muistaa myös referenssi luku. umpioiden yhteis luku ei saa ylittää 75.
hellat 33.5 kpl ja mb omat umpiot 12.5 kpl yht. 67 ja 25 joten liikaa olis valoa keulalla. pitää vielä ennen katsastusta poistaa omat pitkät niin ei tule sanomista lisäpitkistä. kaverilla merkasivat otteenseen että lisäpitkäs revittävä irti....[/quote]
Moi !
Johdoista en olisi niinkään huolissaan, viikset ja valokytkimet palaa ennenpitkää 100 wattisilla......
t jone
keulalle laitoin hellan 200ff (jos oikein muistan tyypin)
valao on kun päivällä ajelisi.. valoa lisätessä kannattaa sitten muistaa myös referenssi luku. umpioiden yhteis luku ei saa ylittää 75.
hellat 33.5 kpl ja mb omat umpiot 12.5 kpl yht. 67 ja 25 joten liikaa olis valoa keulalla. pitää vielä ennen katsastusta poistaa omat pitkät niin ei tule sanomista lisäpitkistä. kaverilla merkasivat otteenseen että lisäpitkäs revittävä irti....[/quote]
Moi !
Johdoista en olisi niinkään huolissaan, viikset ja valokytkimet palaa ennenpitkää 100 wattisilla......
t jone
No ylipäänsä se pyrkimys parantaa valotehoa ylisuurilla polttimoilla on hiukan sama kuin jos talossa ei koskaan imuroitaisi vaan levitettäisiin roskaiselle lattialle peittämään hiukan isompi matto.
Perusasiat kuntoon enste.
Perusasiat kuntoon enste.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
suosittelen philipsin vision + tai general electricin vastaavia, +XX% enemmän valotehoa antavia polttimoita. Valotehon lisäys sama kuin 100w pitkissä mutta virrankulutus normaali eli ei sulata johtoja tai multifunktio -viikseä
Ainoa miinus on lyhyempi kestoikä ja hinta mutta kyllä ne pyöreästi vuoden kestää (25tkm). Lyhdyn lasit kannattaa vaihtaa jos kivet on hakanneet ne mattapinnalle. Hellan alkuperäisissä laseissa taitto on kiistämättä parempi kuin esim. motonetin tyc -merkkisissä. Nuo tyc:t tuottaa enemmän hajavaloa, kokemuksia on molemmista.

--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Hella 3000 blue:t keulilla,37,5 referenssilla ja 100W polttimoilla,pitkillä riittää siis valotehoa.Ero lähivaloihin on vaan suuri,jotka nekin näyttävät nyt kohtuullisesti uusilla heijastinpinnoilla.
Hyvä helppo muttei niinkään hirvittävän halpa keino olisi vaihtaa uudet heijastinpinnat/lasit,sellaiset jossa sumuvalojen tilalla lisäpitkät.Ne hyvillä polttimoilla niin varmasti pärjää.Ero uusien ja vanhojen kuluneiden heijastinpintojen/lasien välillä on ISO.
Hyvä helppo muttei niinkään hirvittävän halpa keino olisi vaihtaa uudet heijastinpinnat/lasit,sellaiset jossa sumuvalojen tilalla lisäpitkät.Ne hyvillä polttimoilla niin varmasti pärjää.Ero uusien ja vanhojen kuluneiden heijastinpintojen/lasien välillä on ISO.
100w kuormittaa katkaisijaa voimakkaasti. Ei mersun umpiot mene miksikään niillä.
Kaikista paras keino lisätä valotehoa: Uudet lasit umpioihin, kytkennät releen kautta, Ja tietysti ne lisäpitkät.
Ei ole mitään hyötyä 100w lampuista tai lisäpitkistä jos omat valot ei ole kunnossa ja sähkö ei kulje.
Kaikista paras keino lisätä valotehoa: Uudet lasit umpioihin, kytkennät releen kautta, Ja tietysti ne lisäpitkät.
Ei ole mitään hyötyä 100w lampuista tai lisäpitkistä jos omat valot ei ole kunnossa ja sähkö ei kulje.
Joku mersupurkaamo??
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2153
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Mulla on kytketty silleen että auton omat pitkät ei pelaa ku kääntää kytkimeltä, eli on otettu johdot irti ja viety suoraan auton lisäpitkille, joissa on 100w polttimot. Ja vielä ei ainakaan ole mitään lähtenyt lämpenemään eikä sulamaan, eli hyvin on kestänyt syksyn ja tän alku talven. Nyt vaan rupesin miettimään, että onko sinne edes järkeä laittaa koko relettä, kun vaikuttas että ei se sitä tarvii..? Omat lähivalot on sitten herätetty toimintaan siten, että pitkiltä heräte releelle joka ohjaa niin että lyhyet jää palamaan kun pitkät pannaan päälle. näin siis valot lailliset.
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Lisävaloa Mersuun!
Asentelin tossa syksyn ja talven pimeitä öitä varten iselleni W 124 250 TD:hen Boschin Rallye 180:set lisävalot. Paljon kun ajelen yö aikaan niin kyllä lisävalot on ihan ehdottomat. Polttimoina on 100W H3:set. Johdotukset releet ja sulakkeet vaan "mitoitettava" oikein että kestää ei lämpene liikaa. Omat valot on kyllä aika heikko tehoiset jo näinkin "uudessa" (1987) autossa, joten lisä valoteho ei pahasta.
Terveisin Kimmo
Terveisin Kimmo
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2153
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kävin aamulla sitten veholla selvittämässä tätä asiaa ja sain selvyyden. Sanoi vanha korjaaja, että vaikka olis omat pitkät pois käytöstä niinkuin minun tapauksessa, ei ohjain piiri kestä 100w polttimoita ja se särkyy ja niitä on kuulema särkynyt ihmisillä paljon. Kävin siis itsellekkin ostamassa releen ja liittelin sen tuossa aamulla. aikaa meni puoli tuntia ku muutin nuo valot sellaisiksi ettei paikat nyt varmasti sula, varsinkin kun huomenna ja yli huomenna joutuu ajamaan pimeässä 300km, niin ei ole kiva jos valot häviävät =)
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Kiinnitti huomiota volotehojen nosto yli sallitun ( 75ref ). On helposi ajateltavissa, mitä enemmän valoa sitä parempi näkyvyys. Tämähän tiestysti pätee, jos tiellä ei olisi mitään muuta liikennettä ja saisi ajella vain yksin. Tälläiselle valotehon enimmäismäärällehän täytynee olla myös järkevät perusteet eli ihmisen kehityksen mukaan syntyneet silmän toiminnalliset rajoitteet.
Pyrkimys tieliikenteessä on mahdollisimman tasainen valaistus. Jos kaukovalojen valotehoa nostetaan niin vastaantulavan johdosta lähivalolle vaihdettaessa käy samalla tavalla kuin mentäessä valoisasta elokuvateatteriin tai muuten kirkkaasta valosta hämärään huoneeseen. Ei vähän aikaan näy mitään ennenkuin silmä tottunee hämärään, mikä tapahtuu noin 20 min kuluessa. Kuitenkin vastaantulevan lähestyessä ja ohitustilanteessa tulisi myös nähdä mahdolliset vaarat. Saman ilmiön olette varmaankin huomannet istuessanne kirkkaan nuotion ääressä iltapimeällä. Näkemä on melko lyhyt. Nuotion hiipuessa myös näkemä kasvaa ja näkee pitemmälle ympäristöön.
Nyt tietysti tulee mieleen lisätä lähivalojen tehoa tai ottaa sumuvalot lisävaloiksi. Se taas vaikeuttaa vastaantulevan autolilijan näkökykyä, koska hänen silmiinsä kohdistuu voimakkaampi valoteho ja hänen häikäistymisvaara kasvaa.
Sumuvalojen rakenne eli valokuvio ei ole suunniteltu ajovalojen tapaiseksi vaan on tehty erityiskäyttöön, joka lähinnä tulee kysymykseen rankassa vesisateessa tai sellaisessa sumussa, jossa omat lähivalot aiheuttavat sumuseinämän ilmestymisen ajoneuvon eteen. Sumuvalojen tarkoitushan on valaista pieni matka ajoneuvon edestä ja tien sivuja, joten niiden avulla ei kylläkään hirviä kerkiä väistellä ajettaessa normaaleila tienopeuksilla (niin nopeareaktioista ihmistä ei ole vielä syntynyt eikä varmaankaan synny). Lisäksi sumuvalojen kuvio on reunoilta nouseva ja aiheutttaa varsinkin kuorma-autoissa käytettynä vastaantulevan häikäisyvaaran kasvun sitä suuremmaksi mitä lähemmäksi vastaantuleva tulee. Raskaan kaluston valothan sijaitsevat huomattavasti korkeammalla kuin henkilöautoissa. Itse olen tästä syystä joutunut todelliseen pahaan vaaratilanteeseen kaiken näkyvyyden hävitessä yhtä äkkiä.
Toinen harha sumuvaloilla ajettaessa on että näkee paremmin pidemmälle. Tämäkään ei pitäne paikkaansa jos valot ovat oikein asennettu. Sumuvalothan valaisevat kirkkaasti auton keulan edustan. Tullaan taas silmän rakenteeseen. Se mukautuu kirkkaimman valaistuksen mukaan eli suojamekanismi pyrkii estämään silmän vahingoittumisen kirkkaasta valosta ( näinpäin reagointi on huomattavan nopea ja tapahtuu myös vastaantulevalle kuljettajalle) . Kun silmä mukautuu kirkkaimman valaistuksen mukaan heikkenee näkyväisyys pitkälle (hämärään) eli juuri sinne minne näkemällä saataisiin itselle lisää reagointiaikaa vaaran välttämiseksi.
Tämä on jokaisen myös itse mahdollista testata. (Kaveri testasi ja totesi ilman sumuvaloja näkyvyyden olevan n. 20 metriä pidempi.). Testin voi myös tehdä ylikirkkaiden kaukovalojen ja normaalien lähivalojen osalta jos epäilee.
Joudumme siten tyytymään komproisseihin kuten yleensäkin elämässä.
Emmehän ole itsekkäitä vaan huomioikaamme myös muut tienkäyttäjät ja kunnioittakaamme heitä
Pyrkimys tieliikenteessä on mahdollisimman tasainen valaistus. Jos kaukovalojen valotehoa nostetaan niin vastaantulavan johdosta lähivalolle vaihdettaessa käy samalla tavalla kuin mentäessä valoisasta elokuvateatteriin tai muuten kirkkaasta valosta hämärään huoneeseen. Ei vähän aikaan näy mitään ennenkuin silmä tottunee hämärään, mikä tapahtuu noin 20 min kuluessa. Kuitenkin vastaantulevan lähestyessä ja ohitustilanteessa tulisi myös nähdä mahdolliset vaarat. Saman ilmiön olette varmaankin huomannet istuessanne kirkkaan nuotion ääressä iltapimeällä. Näkemä on melko lyhyt. Nuotion hiipuessa myös näkemä kasvaa ja näkee pitemmälle ympäristöön.
Nyt tietysti tulee mieleen lisätä lähivalojen tehoa tai ottaa sumuvalot lisävaloiksi. Se taas vaikeuttaa vastaantulevan autolilijan näkökykyä, koska hänen silmiinsä kohdistuu voimakkaampi valoteho ja hänen häikäistymisvaara kasvaa.
Sumuvalojen rakenne eli valokuvio ei ole suunniteltu ajovalojen tapaiseksi vaan on tehty erityiskäyttöön, joka lähinnä tulee kysymykseen rankassa vesisateessa tai sellaisessa sumussa, jossa omat lähivalot aiheuttavat sumuseinämän ilmestymisen ajoneuvon eteen. Sumuvalojen tarkoitushan on valaista pieni matka ajoneuvon edestä ja tien sivuja, joten niiden avulla ei kylläkään hirviä kerkiä väistellä ajettaessa normaaleila tienopeuksilla (niin nopeareaktioista ihmistä ei ole vielä syntynyt eikä varmaankaan synny). Lisäksi sumuvalojen kuvio on reunoilta nouseva ja aiheutttaa varsinkin kuorma-autoissa käytettynä vastaantulevan häikäisyvaaran kasvun sitä suuremmaksi mitä lähemmäksi vastaantuleva tulee. Raskaan kaluston valothan sijaitsevat huomattavasti korkeammalla kuin henkilöautoissa. Itse olen tästä syystä joutunut todelliseen pahaan vaaratilanteeseen kaiken näkyvyyden hävitessä yhtä äkkiä.
Toinen harha sumuvaloilla ajettaessa on että näkee paremmin pidemmälle. Tämäkään ei pitäne paikkaansa jos valot ovat oikein asennettu. Sumuvalothan valaisevat kirkkaasti auton keulan edustan. Tullaan taas silmän rakenteeseen. Se mukautuu kirkkaimman valaistuksen mukaan eli suojamekanismi pyrkii estämään silmän vahingoittumisen kirkkaasta valosta ( näinpäin reagointi on huomattavan nopea ja tapahtuu myös vastaantulevalle kuljettajalle) . Kun silmä mukautuu kirkkaimman valaistuksen mukaan heikkenee näkyväisyys pitkälle (hämärään) eli juuri sinne minne näkemällä saataisiin itselle lisää reagointiaikaa vaaran välttämiseksi.
Tämä on jokaisen myös itse mahdollista testata. (Kaveri testasi ja totesi ilman sumuvaloja näkyvyyden olevan n. 20 metriä pidempi.). Testin voi myös tehdä ylikirkkaiden kaukovalojen ja normaalien lähivalojen osalta jos epäilee.
Joudumme siten tyytymään komproisseihin kuten yleensäkin elämässä.
Emmehän ole itsekkäitä vaan huomioikaamme myös muut tienkäyttäjät ja kunnioittakaamme heitä
Yli 25 vuotta mersuilua
Re: Riittääkö valoteho?
Ora kirjoitti: syys-, talvipimeillä on Mesen lamput hitusen tehottomat. Mieleen on juolahtanut valotehon lisääminen jollain tavalla.

varsinaisen heijastuspinnan edessä olevat mattaharmaat pinnat oli myös peilikirkkaat...paljonkoham tuo lisää valotehoa ?
Kaveri ( monenkin tuntema )kertoi hintatasoksi n. 100 e / kpl vai pariko se oli?Saa kuulemma Oulusta jos oikein muistan.
Onko muilla kokemuksia tällaisista .
Valotehoa ja jarrusatuloita.
Noniin.... kävin sitten eilen vaihdattamassa jarrupalat ja katsomassa sitä ongelmallista oikeaa lamppua.
Lampusta mitattiin pistoke irti lähes 12 V ja pistoke kiinni vain rapiat 6 V. Eli lisämaadotus-piuha kiinni ja avot, lamppukin kirkastui.
Voin muuten sanoa, että valotehokin lisääntyi jonkin verran. Koen sen nyt olevan jokseenkin tyydyttävällä tasolla...
Ja mitä näistä tehon lisäys asioista, annoitte muutamia mielenkiintoisia vaihtoehtoja ja meinaan tutkia niitä ajan kanssa. Tuo helpoin vaihtoehto lienee umpioitten vaihto uusiin, mutta niitten hinnat on hitusen kalliita juuri tähän rahatilanteeseen. Alkaa näet hinnoista 175 € /kpl ja lisäpitkillä 215 € / kpl
... mutta sitten... vaihdoimme mersuun myös jarrupalat ja takapaloissa teimme aikas mielenkiintoisen havainnon!
Joku aiemmista omistajista on vaihtanut siihen turhan pienet jarrusatulat. Siis oikeat palat menee satulan sisään, mutta itse jarrulevystä on noin sentti sisäkaarteesta kokonaan kuluttamatta.. Eli siis jarrusatula ei ulota jarrupaloja jarrulevyn loppuun saakka. Näin jää muuten osa jarrupaloistakin kulumatta...
Tämä ei liene tarkoituksen mukaista ja osaako joku selittää miksi näin on mahdettu tehdä? Halvemman hinnan toivossa vai miksi?
Vaihtoonhan nuo mennee jossain vaiheessa, mutta olipa erikoista tämmönenkin asia...

Lampusta mitattiin pistoke irti lähes 12 V ja pistoke kiinni vain rapiat 6 V. Eli lisämaadotus-piuha kiinni ja avot, lamppukin kirkastui.
Voin muuten sanoa, että valotehokin lisääntyi jonkin verran. Koen sen nyt olevan jokseenkin tyydyttävällä tasolla...

Ja mitä näistä tehon lisäys asioista, annoitte muutamia mielenkiintoisia vaihtoehtoja ja meinaan tutkia niitä ajan kanssa. Tuo helpoin vaihtoehto lienee umpioitten vaihto uusiin, mutta niitten hinnat on hitusen kalliita juuri tähän rahatilanteeseen. Alkaa näet hinnoista 175 € /kpl ja lisäpitkillä 215 € / kpl
... mutta sitten... vaihdoimme mersuun myös jarrupalat ja takapaloissa teimme aikas mielenkiintoisen havainnon!
Joku aiemmista omistajista on vaihtanut siihen turhan pienet jarrusatulat. Siis oikeat palat menee satulan sisään, mutta itse jarrulevystä on noin sentti sisäkaarteesta kokonaan kuluttamatta.. Eli siis jarrusatula ei ulota jarrupaloja jarrulevyn loppuun saakka. Näin jää muuten osa jarrupaloistakin kulumatta...
Tämä ei liene tarkoituksen mukaista ja osaako joku selittää miksi näin on mahdettu tehdä? Halvemman hinnan toivossa vai miksi?
Vaihtoonhan nuo mennee jossain vaiheessa, mutta olipa erikoista tämmönenkin asia...

Toisina päivinä harmittaa, kun ei ole mitään tarvetta lähteä tien päälle:)
Minä taas olen sitä mieltä, että kun joka tapauksessa suurella osalla autoilijoista on joko "liian kirkkaat valot" tai mikä minua ottaa vielä enemmän päähän, ajetaan auto kuormattuna uudehkolla autolla, ja ei ole käytetty ajovalojen korkeudensäätöä, jolloin valot ei näytä enää tiehen vaan ilmaan.RSU kirjoitti: Nyt tietysti tulee mieleen lisätä lähivalojen tehoa tai ottaa sumuvalot lisävaloiksi. Se taas vaikeuttaa vastaantulevan autolilijan näkökykyä, koska hänen silmiinsä kohdistuu voimakkaampi valoteho ja hänen häikäistymisvaara kasvaa.
Raskaan kaluston valothan sijaitsevat huomattavasti korkeammalla kuin henkilöautoissa. Itse olen tästä syystä joutunut todelliseen pahaan vaaratilanteeseen kaiken näkyvyyden hävitessä yhtä äkkiä.
Kun silmä mukautuu kirkkaimman valaistuksen mukaan heikkenee näkyväisyys pitkälle (hämärään) eli juuri sinne minne näkemällä saataisiin itselle lisää reagointiaikaa vaaran välttämiseksi.
Emmehän ole itsekkäitä vaan huomioikaamme myös muut tienkäyttäjät ja kunnioittakaamme heitä

Ja, kun uudemmissa autoissa alkaa olla vakiona sumuvalot, ja ne on aina päällä, niin se johtaa juuri siihen mitä RSU kirjoitti, mutta se vaan on niinpäin etten minä nää mitään, koska minulla on ne himmeämmät valot, jolloin kun vastaan tulija menee ohi, en näe vähään aikaan mitään koska, silmäni ovat tottuneet vastaantulijan kirkkaisiin valoihin. Jolloin parannan tilannetta laittamalla itselleni paremmat valot.
Se vaan on niin, kun toisten käyttäytymiseen emme voi vaikuttaa, ainoastaan omaamme, ja kun HYVIN usealla autolijalla on valokäyttäytyminen päin v****a, niin ainoa tapa lisätä omaa turvallisuutta, on pitää huoli siitä, että omat valot on kunnossa.
Ja jos liian kirkkaat valot on aiheuttaneet vaara tilanteen, niin kuinkahan on ollut tuon nopeuden, suhteessa keliin ja muihin ajoolosuhteisiin?
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Itellä pimmeessä aamua iltaa yhteen suuntaan 70km työmatka, jonka syystä asensin autoon boschin 225:set. Enkä ole kyllä usko, että varsinaista ongelmaa olisi noista valoista yhteiskunnalle. On mukava matkustaa, kun näkee -ja tietysti turvallista.
Ennen noita valoja ajelin sitte mesen omilla valoilla ja ei kyllä mitenkään häirinnyt se, että kanssa autoilijat lojotteli vastaan hyvinkin kirkkaiden valojen ja suurien lisäpitkien kanssa. Ei niitä ole pakko katsella. Se vain häiritsi, ettei itse nähnyt "mitään"(verrattuna nykytilanteeseen boschien kera) vaikka on autossa uudet umpiot ja kirkkaat heijastimet. Jonninjoutavaa hurskastelua kirjoitella siiheen tyyliin, että enempi vaaraa kuin hyötyä noista valoista.
Kyllä niistä hyötyä on.. mukavia lisämetrejä tuovat liukkaille keleille, täällä on noita poroja ja hirviä.
Ennen noita valoja ajelin sitte mesen omilla valoilla ja ei kyllä mitenkään häirinnyt se, että kanssa autoilijat lojotteli vastaan hyvinkin kirkkaiden valojen ja suurien lisäpitkien kanssa. Ei niitä ole pakko katsella. Se vain häiritsi, ettei itse nähnyt "mitään"(verrattuna nykytilanteeseen boschien kera) vaikka on autossa uudet umpiot ja kirkkaat heijastimet. Jonninjoutavaa hurskastelua kirjoitella siiheen tyyliin, että enempi vaaraa kuin hyötyä noista valoista.
Kyllä niistä hyötyä on.. mukavia lisämetrejä tuovat liukkaille keleille, täällä on noita poroja ja hirviä.
124.023
Terveisiä vaan, Hemingway, sinne korpitaipaleelle.
Olen samaa mieltä (
) kanssasi noista valoista, tosin omassani on vain 190 Touringit, ja työmatkaa 52 km yhteen suuntaan.
Poroja ei ole mutta hirviä riittää.
Juha kirjoitti:
"suosittelen philipsin vision + tai general electricin vastaavia, +XX% enemmän valotehoa antavia polttimoita. Valotehon lisäys sama kuin 100w pitkissä"
Sama suositus täältä, yhtä hyvät kuin 100w mutta virrankulutus pienempi.
Sellaiset polttimot ja jännitehäviöt minimiin, niin auton alkuperäiset valot ovat niin hyvät kuin ne voivat olla.
Sitten vaan lisävaloja tarpeen mukaan.

Olen samaa mieltä (

Poroja ei ole mutta hirviä riittää.
Juha kirjoitti:
"suosittelen philipsin vision + tai general electricin vastaavia, +XX% enemmän valotehoa antavia polttimoita. Valotehon lisäys sama kuin 100w pitkissä"
Sama suositus täältä, yhtä hyvät kuin 100w mutta virrankulutus pienempi.
Sellaiset polttimot ja jännitehäviöt minimiin, niin auton alkuperäiset valot ovat niin hyvät kuin ne voivat olla.
Sitten vaan lisävaloja tarpeen mukaan.
wiimax.fi
Kyllä minunkin mielestä enemmän valoa on parempi... Jos häikäistyy vastaantulleen auton valoista, niin ei muuta kun huitaisee omat hackmannin kattilat tuleen niin taas näkee.
Asensin juuri ~23 senttiset lautaset keulalle.
Sivuvaikutuksena lumet sulaa ylämäistä
Asensin juuri ~23 senttiset lautaset keulalle.
Sivuvaikutuksena lumet sulaa ylämäistä

[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
sen verran on rekalla tullu ajettua että esim. isolla hellan sumuvalolla omien
puolivalojen kanssa näkee pitemmälle kuin esim 124 pitkillä valoilla ja ihan
normaali polttimoilla ja jos rekan valot herättää paheksuntaa niin voin sanoa
että jos niissä olis mersun valo teho niin kyllä tulisi paljon raatoja ja onnettomuuksia(60 tonnia ei nastoja ja mikä talvella järjetöntä 10t painavampi
kärry kuin veturi)
mitatkaa akulta jännite ja verratkaa sitä polttimon kantaan tulevaan jännitteeseen sanoisin että 1 voltti puuttuu 100w polttimoilla puuttuu 2 volttia
rele ja kunnon piuhat auttavat
auton alkuperäiset oikein suunnatut sumuvalot ei häikäise eri juttu on sitten
nämä amis räpellykset
kun on kirkaat lisäpitkät vasataan tulija vaihtaa puoli valoille melko varhain niin itsekin joutuu ajamaan pitemmästi puoli valoilla
puolivalojen kanssa näkee pitemmälle kuin esim 124 pitkillä valoilla ja ihan
normaali polttimoilla ja jos rekan valot herättää paheksuntaa niin voin sanoa
että jos niissä olis mersun valo teho niin kyllä tulisi paljon raatoja ja onnettomuuksia(60 tonnia ei nastoja ja mikä talvella järjetöntä 10t painavampi
kärry kuin veturi)
mitatkaa akulta jännite ja verratkaa sitä polttimon kantaan tulevaan jännitteeseen sanoisin että 1 voltti puuttuu 100w polttimoilla puuttuu 2 volttia
rele ja kunnon piuhat auttavat
auton alkuperäiset oikein suunnatut sumuvalot ei häikäise eri juttu on sitten
nämä amis räpellykset
kun on kirkaat lisäpitkät vasataan tulija vaihtaa puoli valoille melko varhain niin itsekin joutuu ajamaan pitemmästi puoli valoilla
Onko kukaan kokeillut / päässyt vertaamaan Britaxin 225-kokoisia apukaukovaloja esim Boschin 225:iin ?
Rumathan ne ovat kyllä.
Tosin niissä on parkit, sikäli kun joku sellaiset haluaa, ja sinisenä saman hintainen.
Esim. tuolla
http://www.nettiosa.com/products.php?g1=d830a2
löytyy kuvia.
Rumathan ne ovat kyllä.
Tosin niissä on parkit, sikäli kun joku sellaiset haluaa, ja sinisenä saman hintainen.
Esim. tuolla
http://www.nettiosa.com/products.php?g1=d830a2
löytyy kuvia.
wiimax.fi
Minulla on keulalla sellaiset bosch 225:set, joissa on parkit. Ruotsista ovat valot peräisin, ja jostain syystä kirkkaammat kuin suomesta ostetut bosch 225:set. Heijastimet ilmeusesti jonkinverran erilaiset, muistaakseni olivat olleet aika arvokkaat ruotsissaki. Anyway, todella hyvin niillä näkee. Rekan rinnalle pyhkäsee ja heläyttää pitkät, niin tuntuu ettei rekan valoille häviä, joskus jopa päinvastoin. Britaxeista ei kokemusta, rumat mielestäni. (Eikä mulla pala parkit lisäpitkissä)dealer kirjoitti:Onko kukaan kokeillut / päässyt vertaamaan Britaxin 225-kokoisia apukaukovaloja esim Boschin 225:iin ?
Rumathan ne ovat kyllä.
Tosin niissä on parkit, sikäli kun joku sellaiset haluaa, ja sinisenä saman hintainen.
.
124.023