OM606.96* viimeisen numeron merkitys?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ana
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Ma 07.06.2004 00:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

OM606.96* viimeisen numeron merkitys?

Viesti Kirjoittaja Ana »

En ole mistään löytänyt että mikä sen tarkoitus on.
Eri autoissa sitä on käytetty mutta onko konkreettisesti moottorissa jotain eroa?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes- ... 606_engine
MB C 180 kompressor -07
EX-MB CLK 200 kompressor sport coupe -98
EX-MB 190 1.8i AUT -90
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM606.96* viimeisen numeron merkitys?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Noita numeroita moni kysynyt mutta tarkkaa tietoa ei noista saa koska jonkin lohkossa olevan kiinnitys reiän erokin voi olla toi jollekin laitteelle .Monesti lohkoissa on valu kohta ...missä on kierteet ja toisissa pelkkä valunystä...ero voi olla jokin aivan mitätön.
Toki jos vertailet googlen kautta tai ebay.de näet millaisissa niitä on ja lisä varusteetki vaikuttaa mutta kuitenkin eri maitten ja vuosimallienkin vaikka moottorin etu numero on sama on saastelaitteissa jo erilaisia muunnel,ia ja niiden kiinnityksiäkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
nes2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: Ma 20.09.2010 16:53

Re: OM606.96* viimeisen numeron merkitys?

Viesti Kirjoittaja nes2 »

Sanoisin että viimeisen numeron tarkoitus on yksilöidä yksinkertaisesti esim. varaosakuvissa yms. dokumentaatiossa mihin automalliin ko. moottori kuuluu.

Mersun varaosakuvissahan kaikki lisälaitteet ja muut mitä moottorissa on kiinni löytyy moottorin numerolla löytyvistä varaosakuvista, joten joka automallille pitää pääsääntöisesti olla kuvat erikseen vaikka itse moottori olisi sama.

Esim. moottorin johtosarjahan noissa on luonnollisesti hieman erilainen kun on eri autoista kyse. 606.961 kanssa ilmeisesti ollut vain yhden tehoista laturia kun taas 606.962 kanssa on isompaa ja pienempää mallia ja muita vastaavanlaisia pieniä eroja noissa on.
S124 300 TDT 4Matic -87
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: OM606.96* viimeisen numeron merkitys?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

atlas kirjoitti:Noita numeroita moni kysynyt mutta tarkkaa tietoa ei noista saa koska jonkin lohkossa olevan kiinnitys reiän erokin voi olla toi jollekin laitteelle .Monesti lohkoissa on valu kohta ...missä on kierteet ja toisissa pelkkä valunystä...ero voi olla jokin aivan mitätön.
Toki jos vertailet googlen kautta tai ebay.de näet millaisissa niitä on ja lisä varusteetki vaikuttaa mutta kuitenkin eri maitten ja vuosimallienkin vaikka moottorin etu numero on sama on saastelaitteissa jo erilaisia muunnel,ia ja niiden kiinnityksiäkin.
Ääni tuolle vastaukselle toisesta moottorin tyyppeihin liittyvästä kokemuksesta. Niille eri numeroille voi olla syy joka voi olla vaikeaa muuttaa toiseksi.

Jokin aika sitten tein kansiremppaa Vag-bensakoneeseen josta oli jakopää hajonnut niin pahasti että piti ostaa toinen kansi. Löysin sellaisen saksalaiselta autopurkaamolta ja tein kaupat.
Kannen saavuttua vilkaisin ettei ollut kuljetusvaurioita ja purin, pesin, hioin venttiilit ja kasasin sen ja kun uusi kannentiiviste oli jo lohkon päällä, huomasin jakopäänhihnan välipyörän paikasta ettei sitä oltu koneistettu ollenkaan ja tarkemmin tutkittaessa kansi oli eri alatyypillä (AXX/BWA/BPY-, piti olla BVY) vaikka kaikki venttiilit, nokat, ketjut, venttiilikoppa, yms olivat samat.

Turhaa työtä toista päivää, kannen palautus Saksaan, hirveä vääntö myyjän virheen vuoksi, ei suostunut palauttamaan suosiolla kauppasummaa mutta laittoi heti kannen uudestaan myyntiin, yms.
Lopulta piti vielä ostaa kokonainen käytetty moottori vaikka alunperin piti vaan heittää toinen kansi ja sillä selvä.

Voihan Mercedes olla niin viisas, että olisi tehnyt kaikki koneet perusrakenteeltaan samaksi mutta en usko sellaiseen viisauteen.
nes2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: Ma 20.09.2010 16:53

Re: OM606.96* viimeisen numeron merkitys?

Viesti Kirjoittaja nes2 »

E200kompressor kirjoitti:
atlas kirjoitti:Noita numeroita moni kysynyt mutta tarkkaa tietoa ei noista saa koska jonkin lohkossa olevan kiinnitys reiän erokin voi olla toi jollekin laitteelle .Monesti lohkoissa on valu kohta ...missä on kierteet ja toisissa pelkkä valunystä...ero voi olla jokin aivan mitätön.
Toki jos vertailet googlen kautta tai ebay.de näet millaisissa niitä on ja lisä varusteetki vaikuttaa mutta kuitenkin eri maitten ja vuosimallienkin vaikka moottorin etu numero on sama on saastelaitteissa jo erilaisia muunnel,ia ja niiden kiinnityksiäkin.
Ääni tuolle vastaukselle toisesta moottorin tyyppeihin liittyvästä kokemuksesta. Niille eri numeroille voi olla syy joka voi olla vaikeaa muuttaa toiseksi.

Jokin aika sitten tein kansiremppaa Vag-bensakoneeseen josta oli jakopää hajonnut niin pahasti että piti ostaa toinen kansi. Löysin sellaisen saksalaiselta autopurkaamolta ja tein kaupat.
Kannen saavuttua vilkaisin ettei ollut kuljetusvaurioita ja purin, pesin, hioin venttiilit ja kasasin sen ja kun uusi kannentiiviste oli jo lohkon päällä, huomasin jakopäänhihnan välipyörän paikasta ettei sitä oltu koneistettu ollenkaan ja tarkemmin tutkittaessa kansi oli eri alatyypillä (AXX/BWA/BPY-, piti olla BVY) vaikka kaikki venttiilit, nokat, ketjut, venttiilikoppa, yms olivat samat.

Turhaa työtä toista päivää, kannen palautus Saksaan, hirveä vääntö myyjän virheen vuoksi, ei suostunut palauttamaan suosiolla kauppasummaa mutta laittoi heti kannen uudestaan myyntiin, yms.
Lopulta piti vielä ostaa kokonainen käytetty moottori vaikka alunperin piti vaan heittää toinen kansi ja sillä selvä.

Voihan Mercedes olla niin viisas, että olisi tehnyt kaikki koneet perusrakenteeltaan samaksi mutta en usko sellaiseen viisauteen.
Kyllä mersulla osanumerot on paljon paljon viisaammin tehty kuin muilla merkeillä. Vanhempienkin autojen kuviin on päivitetty uudet osanumerot mikäli osanumero on vaihtunut. Esim. 606.962 ja 606.961 kuvista on helppo katsoa että lohko on täsmälleen samalla numerolla joten silloin se on täsmälleen sama. Mersulla myös tekevät usein osat taaksepäin yhteensopivaksi vaikka joku pieni tuotekehitys parannus osaan tulisikin esim. uuden automallin myötä.


Vag yhtymän osanumeroista ja osien tilaamisesta ko. yhtymän autoihin on aika paljon kokemusta ja sen perusteella voin sanoa että Vag yhtymällä osanumerointi todella sekava. Sopivuudesta voi olla varma ainoastaan jos osanumero on täsmälleen sama tai fyysisesti vertaamalla osaa.

Kuitenkin usein eri mallien tai vuosimallien osanumeroissa on erona voi olla vain viimeinen kirjain, mutta osa voi olla täsmälleen sama tai se voi ihan yhtä hyvin täysin erilainen ja täten yhteensopimaton. Vag merkkien tehtailla osanumeroita lyödään ilmeisesti joihinkin osiin täysin sattumanvaraisesti ja aina ei edes maahantuojan järjestelmä tunne lainkaan osassa olevaa numeroa vaan joutuvat varaosakuvista katsomaan toisen numeron ko. osalle. Esim. täsmälleen samalla osanumerolla olevia turvatyynyjä kuin alkuperäinen en ole juuri ikinä löytänyt mistään, vaan lähes aina on joutunut katsomaan kuvista samannäköisen osan jossa osanumero useinkin täysin eri.
S124 300 TDT 4Matic -87
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: OM606.96* viimeisen numeron merkitys?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

nes2 kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:
atlas kirjoitti:Noita numeroita moni kysynyt mutta tarkkaa tietoa ei noista saa koska jonkin lohkossa olevan kiinnitys reiän erokin voi olla toi jollekin laitteelle .Monesti lohkoissa on valu kohta ...missä on kierteet ja toisissa pelkkä valunystä...ero voi olla jokin aivan mitätön.
Toki jos vertailet googlen kautta tai ebay.de näet millaisissa niitä on ja lisä varusteetki vaikuttaa mutta kuitenkin eri maitten ja vuosimallienkin vaikka moottorin etu numero on sama on saastelaitteissa jo erilaisia muunnel,ia ja niiden kiinnityksiäkin.
Ääni tuolle vastaukselle toisesta moottorin tyyppeihin liittyvästä kokemuksesta. Niille eri numeroille voi olla syy joka voi olla vaikeaa muuttaa toiseksi.

Jokin aika sitten tein kansiremppaa Vag-bensakoneeseen josta oli jakopää hajonnut niin pahasti että piti ostaa toinen kansi. Löysin sellaisen saksalaiselta autopurkaamolta ja tein kaupat.
Kannen saavuttua vilkaisin ettei ollut kuljetusvaurioita ja purin, pesin, hioin venttiilit ja kasasin sen ja kun uusi kannentiiviste oli jo lohkon päällä, huomasin jakopäänhihnan välipyörän paikasta ettei sitä oltu koneistettu ollenkaan ja tarkemmin tutkittaessa kansi oli eri alatyypillä (AXX/BWA/BPY-, piti olla BVY) vaikka kaikki venttiilit, nokat, ketjut, venttiilikoppa, yms olivat samat.

Turhaa työtä toista päivää, kannen palautus Saksaan, hirveä vääntö myyjän virheen vuoksi, ei suostunut palauttamaan suosiolla kauppasummaa mutta laittoi heti kannen uudestaan myyntiin, yms.
Lopulta piti vielä ostaa kokonainen käytetty moottori vaikka alunperin piti vaan heittää toinen kansi ja sillä selvä.

Voihan Mercedes olla niin viisas, että olisi tehnyt kaikki koneet perusrakenteeltaan samaksi mutta en usko sellaiseen viisauteen.
Kyllä mersulla osanumerot on paljon paljon viisaammin tehty kuin muilla merkeillä. Vanhempienkin autojen kuviin on päivitetty uudet osanumerot mikäli osanumero on vaihtunut. Esim. 606.962 ja 606.961 kuvista on helppo katsoa että lohko on täsmälleen samalla numerolla joten silloin se on täsmälleen sama. Mersulla myös tekevät usein osat taaksepäin yhteensopivaksi vaikka joku pieni tuotekehitys parannus osaan tulisikin esim. uuden automallin myötä.


Vag yhtymän osanumeroista ja osien tilaamisesta ko. yhtymän autoihin on aika paljon kokemusta ja sen perusteella voin sanoa että Vag yhtymällä osanumerointi todella sekava. Sopivuudesta voi olla varma ainoastaan jos osanumero on täsmälleen sama tai fyysisesti vertaamalla osaa.

Kuitenkin usein eri mallien tai vuosimallien osanumeroissa on erona voi olla vain viimeinen kirjain, mutta osa voi olla täsmälleen sama tai se voi ihan yhtä hyvin täysin erilainen ja täten yhteensopimaton. Vag merkkien tehtailla osanumeroita lyödään ilmeisesti joihinkin osiin täysin sattumanvaraisesti ja aina ei edes maahantuojan järjestelmä tunne lainkaan osassa olevaa numeroa vaan joutuvat varaosakuvista katsomaan toisen numeron ko. osalle. Esim. täsmälleen samalla osanumerolla olevia turvatyynyjä kuin alkuperäinen en ole juuri ikinä löytänyt mistään, vaan lähes aina on joutunut katsomaan kuvista samannäköisen osan jossa osanumero useinkin täysin eri.
Tuo Mercedeksen systeemi kuulostaa paljon paremmalta jos kerran numeroinnista selviää aikaisemmatkin versiot ja komponentit.

Yksi vag-mittaristo on vieläkin jäljellä kun ei sopinut vaikka oli samanlaisesta samalla vaihteistolla olevasta kaksi kuukautta uudemmasta autosta. Ero ei koskaan selvinnyt.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM606.96* viimeisen numeron merkitys?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mersun varaosanumerointi systeemi on 100% varma ja itse korjailen enimmäkseen mersuja( vapaa ajalla) ja tossa piti lopettaa vag konserni autojen laittelu tai otan vastaan hampaita purren kun ei runkonimeronkaan perusteella tule oikeita osia vaan se on sellaista arvontaa ja auto seisoo tallissa purettuna kun olisi muitakin laittoja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: OM606.96* viimeisen numeron merkitys?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

atlas kirjoitti:Mersun varaosanumerointi systeemi on 100% varma ja itse korjailen enimmäkseen mersuja( vapaa ajalla) ja tossa piti lopettaa vag konserni autojen laittelu tai otan vastaan hampaita purren kun ei runkonimeronkaan perusteella tule oikeita osia vaan se on sellaista arvontaa ja auto seisoo tallissa purettuna kun olisi muitakin laittoja.
Jotenkin kuulostaa tutulta kun hyllyllä on lisäksi uudet takajarrulevyt kun niitäkin oli muutaman millin välein ja eri paksuuksilla ettei vaan käynyt kaksi milliä paksummat levyt...
Vastaa Viestiin