Vitollinen kirjoitti:Pikku Mersu kirjoitti:Mitä akullista pulttipyssyä suosittelette hintaluokassa max 200€ ? 5 autoa mihin suku vaihtaa renkaita niin... Loppu kiristys tarkoitus tehdä momenttiavaimella.
Meillä on käytössä Makitan DTW285, siinä on kolme eri tehoasetusta ja "automaattiavaus" jossa kone pysähtyy kun pultti on löystynyt. Tuosta joko tykkää (kuten minä), tai sitten ei. Loppukiristys momenttiavaimella, rasvaan kierteet ja kartion Mobilin paksulla vaseliinilla.
Koska vaihdan kolmen auton renkaat samalla "istumalla" teen homman isolla hallitunkilla nostamalla koko sivun kerralla. Vitokin nousee kun nostaa, apurungon taaemmasta kiinnityskohdasta.
Runkoversion hinta vaihtelee kahdensadan molemmin puolin, ostospaikasta riippuen.
Samalla tavalla täälläkin kolmen tonnin hallitunkilla sivu tai keula/perä yhtäaikaa. Tuollaista Makitaa ole joskus vilkuillut mutta tuolla tallissa pärjää vielä ihan ok paineilmakoneilla kun ne siellä ovat.
Minulla on käynyt vaan hyvä tuuri kun on mennyt 40 vuotta eikä ole koskaan omilta jäljiltä mennyt mitään rikki renkaanvaihtoon liittyen, poislukien taloon tullut tarvikelukkopulteilla ollut auto jonka viallinen lukkopulttiavain hajosi jonka jälkeen tilalle vaihtui tavallinen pultti.
Jatkovartta on tullut käytettyä useita kertoja muitten jäljiltä kun auto on taloon tullut, ei sen jälkeen. Aikoja sitten englantilaisesta autosta mutterit hieman pyöristyivät 7 vuoden aikana kun käytin millimetrimitoituksella olevaa ristikkoavainta tuumamuttereihin. Mutta siitäkin on aikaa jo neljannesvuosisata.
Talven jäljiltä ongelmia on joskus ollut aluvanteiden keskiöissä mutta kun aloitin joskus vuosia sitten akkukoneella + kuppiteräsharjalla hapettumien puhdistamisen/suojaamisen kontaktipinnoissa syksyllä niin nekin ovat vähentyneet olemattomiin.
Niinkin yksinkertainen asia kuin renkaanvaihto on monille fimoilla hankala asia kunnolla tehtäväksi mutta työnlaatu on tietenkin verrannollinen maksettuun hintaan joka puolestaan ajaa asiakkaat halvimpiin paikkoihin. Useimmille tuo riittää eikä tule hankaluuksia kun auto vaihtuu ennen kiinnityskohtien merkittävää ruostumista/syöpymistä. Uudehkoissa, muutaman vuoden vanhoissa autoissa tuollaista ongelmaa ei siis tule vaikkei puhdista tai tee mitään muuta kuin irti/kiinni sesongin mukaan ja vaikka vielä pulttikoneella ilman vääntösauvaa.
Kuivana ei ole tullut laitettua enää varmaan 30 vuoteen koska rahan puutteesta johtuen puhtaita kierteitä/pultteja ei koskaan ole käytettävissä. Käytännössä nykyään kaikki autonvalmistajat edellyttävät kuivia ja puhtaita kierteitä/komponentteja koska siten ne tehtaallakin tehdään ja tuosta ei ole poikkeuksia ohjekirjoissa.
Täällä meillä kotona, kuten monissa muissakin paikoissa köyhässä Suomessa, emme elä täydellisessä maailmassa joten asioita joutuu käytännön pakosta tekemään tavalla joka ei kelpaa kaikille nähtäväksi.
Tuota tapahtuu myös korjaamo-olosuhteissa.
Luotan siihen, että jokaiselle löytyy riittävän tiukka menetelmä jolla pyörät pysyvät kiinni. Meillä se on avaukseen paineilmapulttipyssy, joku niistä neljästä ja sillä ajetaan ne pultit myös lähelle kiinnitettäessä ja momentilla loput. Aikaa hieman enemmän mutta laatua tilalle.
Lyhyesti, tehkööt jokainen miten haluaa jos vaan kiinni pysyy, Tyylipisteet ja suuntaukset eivät kuulu tähän lajiin eikä ne ainakaan korjaamoita kiinnosta. Nythän se vääntö kesäpyöriin monissa paikoissa on jo lähellä ja täälläkin uudet Michelinit odottavat yöpakkasten loppumista.