Tässä ei Toimi. Tasonsäätöventtiili taka akselistossa vuotaa ja nestesäiliö rikki. Mulla on kummatkin purkuautosta otettu mutta en ole vielä vaihtanut niitä. Tullut muu projektiauto väliin joten tämä lepäilee just nyt..Sharedoc kirjoitti:Toimiiko S123 perän tasonsäätö? Oletko perehtynyt siihen?
W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Re: w123 300tdt
Re: w123 300tdt
Noniin, nyt jatkuu tämä projekti taas Olen saanut käsille perän jossa on oikea välitys turbolle eli 3,07 välitys. Tässä on nyt 3,69 joka on ei turbosta.
Re: w123 300tdt
Tuli irrotettua perä eilen ja ehkä huomena käväsen hakemassa oikean perän tähän
Re: w123 300tdt
Noniin huonosti meni tuon oikean perän haku.. purkuautossa josta se piti irroittaa niin olikin vaihdettu perä ja oli väärällä välityksellä.. 3,46 siinä oli.. mitä mä nyt teen tän kanssa? Kohta alan sovitteleen w210 perää tähän kun ei mistään löydy Näitä oikeaan hintaan..
Re: w123 300tdt
3.46 perä on ihan hyvä yleiskäytössä ja sillä pärjää kyllä.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: w123 300tdt
Joo varmaan mutta ei noihin turhaan laitettu 3,07 periä turbodieseleihin.. en halua huudattaa moottoria turhaan koska eniten mulla on maantie ja moottorietieajoa sillä sitten… 3,07 perän haluan tai 2,88(amerikan mallista)...Sharedoc kirjoitti:3.46 perä on ihan hyvä yleiskäytössä ja sillä pärjää kyllä.
Re: w123 300tdt
Sitäkö ei mistään löydy w202 200cdi perää mistä sais sisuskalut?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: w123 300tdt
Hei
Ootko kattellu S mersujen w126 1 sarjalaisten "isojen" perien saatavuutta? Niis on kans harvempia välityksiä. Ja varmaan myös pykälää vanhemmassakin. Sekin kai sopii 123 takakelkkaan. Omaan autooni tulee 2,47 kun taas kerkeis sitä joskus tehdä... löytyy myös 2,24 mutta se jo turhan harva...
TJ
Ootko kattellu S mersujen w126 1 sarjalaisten "isojen" perien saatavuutta? Niis on kans harvempia välityksiä. Ja varmaan myös pykälää vanhemmassakin. Sekin kai sopii 123 takakelkkaan. Omaan autooni tulee 2,47 kun taas kerkeis sitä joskus tehdä... löytyy myös 2,24 mutta se jo turhan harva...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: w123 300tdt
Täällä on kaikki perät loppu 3,07 välityksellä ja siitä alaspäin.. ei missään romulassa ole.. mistä olet 2,24 perän löytänyt?Maastis kirjoitti:Hei
Ootko kattellu S mersujen w126 1 sarjalaisten "isojen" perien saatavuutta? Niis on kans harvempia välityksiä. Ja varmaan myös pykälää vanhemmassakin. Sekin kai sopii 123 takakelkkaan. Omaan autooni tulee 2,47 kun taas kerkeis sitä joskus tehdä... löytyy myös 2,24 mutta se jo turhan harva...
TJ
Re: w123 300tdt
Just joo, sultako sain sitä vinkkiä tässä joskus ? Onko kaikissa w202 200cdi sellaiset perät mitkä käy? entä 220cdi?jari_w123 kirjoitti:Sitäkö ei mistään löydy w202 200cdi perää mistä sais sisuskalut?
Re: w123 300tdt
Ostin taannoin 500SE mersun siinä toivossa että olis lukollinen isoperä... eipä ollut. Oli avoin 2.24 välityksellä. Sitte ruuvasin purkaamolla toisen perän vastaavasta ässästä ja se oli 2,47 LSD. On jäänyt harmittamaan kun sielä olis ollu silloon 2 sarjan 126 jossa myös 2.47 LSD... siitä kai olis sopinu sisäkalut tuon 2.24 kuoreen niin olis saanu "varaperän".Täällä on kaikki perät loppu 3,07 välityksellä ja siitä alaspäin.. ei missään romulassa ole.. mistä olet 2,24 perän löytänyt?
Tuo 3.07 kaiketi vaikea löytää. Onkohan niin että ollut vaan kolmesatkujen turbojen peränä?
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: w123 300tdt
Jep, näin näyttää olevan. 3.07 välityksen tekevät hammaspyörät (A1233501439) löytyvät vain malleista w116.120, w123.193 ja w126.120 eli 300 turbodiesel.Maastis kirjoitti:Tuo 3.07 kaiketi vaikea löytää. Onkohan niin että ollut vaan kolmesatkujen turbojen peränä?
TJ
Hammaspyöräpari lienee vielä tilattavissa varaosana, jolloin rikkinäisen perän korjaaminen olisi mahdollinen.
Tiuhalla perällä 300TD on veikeä, kiihtyvyys erinomainen mutta maantiellä moottori huutaa ja nopeusmittarin viisari kaakossa. Alkuperäinen välitys tekee tuosta auton.
Re: w123 300tdt
Joo näin on Mietin tässä että jos ottaisin mun s210 e420 perän ja kokeilen jos sais sen muokattua tuonne soppeliksi.. Siinä on kyllä 2,80 jotakin välitys…Mutta amerikan malleissa oli 2,88perä..Efraim kirjoitti:Jep, näin näyttää olevan. 3.07 välityksen tekevät hammaspyörät (A1233501439) löytyvät vain malleista w116.120, w123.193 ja w126.120 eli 300 turbodiesel.Maastis kirjoitti:Tuo 3.07 kaiketi vaikea löytää. Onkohan niin että ollut vaan kolmesatkujen turbojen peränä?
TJ
Hammaspyöräpari lienee vielä tilattavissa varaosana, jolloin rikkinäisen perän korjaaminen olisi mahdollinen.
Tiuhalla perällä 300TD on veikeä, kiihtyvyys erinomainen mutta maantiellä moottori huutaa ja nopeusmittarin viisari kaakossa. Alkuperäinen välitys tekee tuosta auton.
Re: w123 300tdt
Joo just niin on, 300turbodieselit niin niissä oli 3,07 peräMaastis kirjoitti:Ostin taannoin 500SE mersun siinä toivossa että olis lukollinen isoperä... eipä ollut. Oli avoin 2.24 välityksellä. Sitte ruuvasin purkaamolla toisen perän vastaavasta ässästä ja se oli 2,47 LSD. On jäänyt harmittamaan kun sielä olis ollu silloon 2 sarjan 126 jossa myös 2.47 LSD... siitä kai olis sopinu sisäkalut tuon 2.24 kuoreen niin olis saanu "varaperän".Täällä on kaikki perät loppu 3,07 välityksellä ja siitä alaspäin.. ei missään romulassa ole.. mistä olet 2,24 perän löytänyt?
Tuo 3.07 kaiketi vaikea löytää. Onkohan niin että ollut vaan kolmesatkujen turbojen peränä?
TJ
Re: w123 300tdt
Kyllä, minä niin sanoin joskus. Sitä en tiedä onko myös 220cdi sama perä. Isäni w202 200cdi mersusta vuosimallia 99 löytyy 3,07 välitteinen perä. Sisuskaluissa on 123 alkuiset varaosanumerot.pasi84 kirjoitti:Just joo, sultako sain sitä vinkkiä tässä joskus ? Onko kaikissa w202 200cdi sellaiset perät mitkä käy? entä 220cdi?jari_w123 kirjoitti:Sitäkö ei mistään löydy w202 200cdi perää mistä sais sisuskalut?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: w123 300tdt
Kiitos. Jos katson varaosaluetteloista niin ei ole missään w202 sarjassa 123 numerolla noita periä..jari_w123 kirjoitti:Kyllä, minä niin sanoin joskus. Sitä en tiedä onko myös 220cdi sama perä. Isäni w202 200cdi mersusta vuosimallia 99 löytyy 3,07 välitteinen perä. Sisuskaluissa on 123 alkuiset varaosanumerot.pasi84 kirjoitti:Just joo, sultako sain sitä vinkkiä tässä joskus ? Onko kaikissa w202 200cdi sellaiset perät mitkä käy? entä 220cdi?jari_w123 kirjoitti:Sitäkö ei mistään löydy w202 200cdi perää mistä sais sisuskalut?
Re: w123 300tdt
Ei olekkaan koska perä ei suoraan sovi. Mutta jos katsot perän osien, lautaspyörän ja pinionin numeroita pitäisi 123 tulla esille
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: w123 300tdt
niin olen katsonutkin mutta ei tule 123 numerolla mitään esille..jari_w123 kirjoitti:Ei olekkaan koska perä ei suoraan sovi. Mutta jos katsot perän osien, lautaspyörän ja pinionin numeroita pitäisi 123 tulla esille
Re: w123 300tdt
Hmm, olisko tullut numeromuutoksia. Ootko kahtonu millä numeroilla tdt alkuperäiseen perään tarjotaan osia?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: w123 300tdt
En ole, täytyy kattoa Olen löytänyt perän nyt joka on tulossa mulle, se on r107 mallista 3,06 välitykselläjari_w123 kirjoitti:Hmm, olisko tullut numeromuutoksia. Ootko kahtonu millä numeroilla tdt alkuperäiseen perään tarjotaan osia?
Re: w123 300tdt
Mitä eroa noissa perissä on joissa poskilaakereiden päällä noi laipat? Näkyy munkin varaosaraadossa olevat tuon näköinen perä, 280E mallista 3,69 välityksellä. Takakannessa myös jäähdytysrivat.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w123 300tdt
Sitä en kyllä tiedäS202 kirjoitti:Mitä eroa noissa perissä on joissa poskilaakereiden päällä noi laipat? Näkyy munkin varaosaraadossa olevat tuon näköinen perä, 280E mallista 3,69 välityksellä. Takakannessa myös jäähdytysrivat.
Re: w123 300tdt
Noniin tiiviste vaihdettu kardaaniin päin ja siihen jouduin tekemään 2hylsyä.. Laitoin sitten uudemman tyypin mutterin siihen jonka pysty taltalla lukitsemaan
Siinä on sitten perä paikallaan Aika mötikkö se on ja painava
Kokeilin eilen autoa ja hyvin toimii, tosin saan vaihteistoa säätää vähäsen mutta nyt on seuraava homma moottorin ja laatikon irroittaminen autosta ja alan sitten konehuonetta laittamaan kuntoon
Siinä on sitten perä paikallaan Aika mötikkö se on ja painava
Kokeilin eilen autoa ja hyvin toimii, tosin saan vaihteistoa säätää vähäsen mutta nyt on seuraava homma moottorin ja laatikon irroittaminen autosta ja alan sitten konehuonetta laittamaan kuntoon
Re: w123 300tdt
Moi
Niin tämä perä on sillä isolla lautaspyörällä oliko se nyt 210mm ja pieni perä 185? Kuinkas se onkaan näiden 722.3 laatikoiden kanssa. Kun vaihtaa perän välitystä niin pitäiskö governoorin olla trimmattu käytetyn perävälityksen kanssa? Ei ole tullut aiheeseen tarkemmin perehdyttyä, mutta näillä tietysti on yhteys, kun governoori vaikuttaa paineiden kautta vaihtoon ja pyörii kardaanin nopeuden mukaan... tän kun joku osais yksiselitteisesti kertoa auki.
TJ
Niin tämä perä on sillä isolla lautaspyörällä oliko se nyt 210mm ja pieni perä 185? Kuinkas se onkaan näiden 722.3 laatikoiden kanssa. Kun vaihtaa perän välitystä niin pitäiskö governoorin olla trimmattu käytetyn perävälityksen kanssa? Ei ole tullut aiheeseen tarkemmin perehdyttyä, mutta näillä tietysti on yhteys, kun governoori vaikuttaa paineiden kautta vaihtoon ja pyörii kardaanin nopeuden mukaan... tän kun joku osais yksiselitteisesti kertoa auki.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: w123 300tdt
Eikös kuvernööri ole keskipakosäädin pelkästään ja se sekä vacuum box vaikuttavat yhdessä vaihtohetkeen. Siksi perävälityksiä muttetaan että moottori toimisi eri kierroslukualueella kuten alunperin. Paineiden muutos eli se W/S kytkin toki vaikuttaa mutta en osaa sanoa miten, ihan kun se säätäisi TV cablen perusasetusta koska se muuttaa vaihtohetkeä.Maastis kirjoitti:Moi
Niin tämä perä on sillä isolla lautaspyörällä oliko se nyt 210mm ja pieni perä 185? Kuinkas se onkaan näiden 722.3 laatikoiden kanssa. Kun vaihtaa perän välitystä niin pitäiskö governoorin olla trimmattu käytetyn perävälityksen kanssa? Ei ole tullut aiheeseen tarkemmin perehdyttyä, mutta näillä tietysti on yhteys, kun governoori vaikuttaa paineiden kautta vaihtoon ja pyörii kardaanin nopeuden mukaan... tän kun joku osais yksiselitteisesti kertoa auki.
TJ
Toki olet oikeassa että itse vaihtohetki muuttuu ja esim manuaalivehkeissä jos tuohon löytyy tiheämmin porrastettu niin sittenhän muutos on toivottu.
Valitettavasti usein tehtaalla on nuo välitykset optimoitu aika hyvin
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: w123 300tdt
Mulla ei ole mitään w/s kytkintä koska on 722.3 vaihteisto kyseessä. Kytkin tuli vasta 722.4 vaihteistoihin ja silloin se oli E/S kytkin, eli economy ja standard. S/W kytkin tuli 722.6 laatikoihin (summer/Winter).karra kirjoitti:Eikös kuvernööri ole keskipakosäädin pelkästään ja se sekä vacuum box vaikuttavat yhdessä vaihtohetkeen. Siksi perävälityksiä muttetaan että moottori toimisi eri kierroslukualueella kuten alunperin. Paineiden muutos eli se W/S kytkin toki vaikuttaa mutta en osaa sanoa miten, ihan kun se säätäisi TV cablen perusasetusta koska se muuttaa vaihtohetkeä.Maastis kirjoitti:Moi
Niin tämä perä on sillä isolla lautaspyörällä oliko se nyt 210mm ja pieni perä 185? Kuinkas se onkaan näiden 722.3 laatikoiden kanssa. Kun vaihtaa perän välitystä niin pitäiskö governoorin olla trimmattu käytetyn perävälityksen kanssa? Ei ole tullut aiheeseen tarkemmin perehdyttyä, mutta näillä tietysti on yhteys, kun governoori vaikuttaa paineiden kautta vaihtoon ja pyörii kardaanin nopeuden mukaan... tän kun joku osais yksiselitteisesti kertoa auki.
TJ
Toki olet oikeassa että itse vaihtohetki muuttuu ja esim manuaalivehkeissä jos tuohon löytyy tiheämmin porrastettu niin sittenhän muutos on toivottu.
Valitettavasti usein tehtaalla on nuo välitykset optimoitu aika hyvin
TV kaapelia olen säädellyt ja alkaa olla nyt aika kohillaan, autossahan kuuluu ollakin 3,07 välitys alun perin ja nyt mulla on siis 3,06. Aikasemmin remontoin venttiilipaketin laatikosta koska luisti vaihtojen välissä. Se luistaminen hävisi sillä remontilla.
Re: w123 300tdt
Joo tuosta en tiedä kyllä Tässähän alunperin pitääkin olla 3,07 perä koska on alkuperäinen tdt kyseessä. Nyt mulla on 3,06 perä( 450slc r107 mallista). Täytyy vähän vielä hienosäätää laatikkoa TV kaapelilla ja vaacumi kellollaMaastis kirjoitti:Moi
Niin tämä perä on sillä isolla lautaspyörällä oliko se nyt 210mm ja pieni perä 185? Kuinkas se onkaan näiden 722.3 laatikoiden kanssa. Kun vaihtaa perän välitystä niin pitäiskö governoorin olla trimmattu käytetyn perävälityksen kanssa? Ei ole tullut aiheeseen tarkemmin perehdyttyä, mutta näillä tietysti on yhteys, kun governoori vaikuttaa paineiden kautta vaihtoon ja pyörii kardaanin nopeuden mukaan... tän kun joku osais yksiselitteisesti kertoa auki.
TJ
Re: w123 300tdt
Miten, kun vaihdoit tuo isonperän pikkuprän tilalle niin kävikö pikkuperän vetarit tähän, ettei olleet vetoakselit liian pitkät? Entä kartaanin takaosa? Eikös tuo isoperä oo kuitenkin sentitolkulla isompi.pasi84 kirjoitti:Noniin tiiviste vaihdettu kardaaniin päin ja siihen jouduin tekemään 2hylsyä.. Laitoin sitten uudemman tyypin mutterin siihen jonka pysty taltalla lukitsemaan
[ [url=https://www.bildtagg.se/file/thumb/qjtrg7zfagsr3i8npb9a741] ][/url]
Siinä on sitten perä paikallaan Aika mötikkö se on ja painava
[ [url=https://www.bildtagg.se/file/thumb/jt426r2kgyta729bm39gc7x] ][/url]
Kokeilin eilen autoa ja hyvin toimii, tosin saan vaihteistoa säätää vähäsen mutta nyt on seuraava homma moottorin ja laatikon irroittaminen autosta ja alan sitten konehuonetta laittamaan kuntoon