W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Keinohartsilla (Kunstharz) nuo aikoinaan pintamaalattu. Joten sille sopiva ihan tinneriohenteinen hinkkari pintavärin alle. Ja jos jotain primeriä kaikkein alimmaksi, niin samoin keinohartsi kestää kyllä tinneriohenne primerin. Ainakin itsellä on kestänyt. Primeriähän ei hiota; vasta hiontamaali. Standoxia ajattelet pintaan... eiköhän siihen PPG:t mene alle jos ei kerran Standoxilta sopivaa löydy. Kaksikomponenttista pohjaa ei kannata kiehumisen pelossa koittaa. Koita silti varuilta ennen ostamisia, kestääkö tinnerirätillä pyyhkimisen tuo nykyinen pintamaali kun ei koskaan tiedä, vaikka olisi jollain kilikalilla paikkamaalailtu ym... Pintamaali ei normaalisti ole ollut täyskiiltävää tuolla, joku 70% kiilto ihan hyvä.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

En mä varmaan tuota konehuonetta ala primeroimaan laajemmin, enintään käsitettelen jotain ruostekohtia ensin ruosteenpysäyttäjällä kuten Noveroxilla... Toki se on sellaista möhnää että sen päälle ei sitten enää sileää pintaa teekkään:-/

Ilmeisesti PPG:llä olisi myös jotain ruostetta ehkäiseviä primereita, kuten:
https://www.ppgpaints.com/products/indu ... kyd-primer" onclick="window.open(this.href);return false;

Standoxia sitten pintaan, alle tosiaan mieluiten vain sellainen 1K hiomamaali, jolla voi myös tartunnan varmistaa.
Pyyhin tuota maalia konehuoneessa Polaric-tinnerillä, eikä se näytä siihen pystyvän. 99% varmasti tuota ei ole aiemmin maalattu, muuten kuin että tuossa kuvan alareunassa näkyy hieman harmaata pohjamaalia(* joka on peruja yläreunan (johon lokari kiinnittyy) ruostekorjauksista.

(* Spies & Heckerin "Primatur" 1K Wash Primer
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Jos viitseliäisyyttä riittää, niin niitä ruostekohtia voisi läträillä sitruunahapolla kunhan on ensin irtoruosteet poistanut vaikka palmikkolaikalla tms. mekaanisesti. Sitruunahapolla vaan varmistuisi puhdas tartuntapinta. Paljaat kohdat voi sitten ihan pensselillä ohuella 1k primerinlitkulla pensselöidä; kun on riittävän ohutta, niin ei jää sutijälkiä. Sen jälkeen sitten ruisku- ja hiontahommiin oman vaatimustason mukaan.... hyvä sitä on hinkkaa tuollakin vähän ennen pintaa hivaista; tahtoo aina jotain pölyä ym. siihen eksyä.

Toki moottoritila on melko lievän kulutuksen alainen, joten hiukan lievempikin pohjustaminen riittää, mutta onhan se hyvä koittaa sieltäkin se 'ruskea' saada mahdollisimman hyvin pois. Jos se kesti tinnerin, niin ei luulisi tulevan vaikeuksia jatkossakaan.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kiitti vinkeistä @satakasi.
Joo, "keittelin" kuumaa sitruunhappoa ja kaadoin sitä noihin kohtiin etenkin missä sai tehtyä "kupin" vesireikiä tulppaamalla.
Kyllä se niistä ruostetta ainakin vähensi vaikka ihan kaikki eivät tällä lähteneetkään... Happo jäähtyy turhan nopeasti(?)

Mulla on tuota em. 1K Washprimeriä sen verran että voin nuo pahimmat (paljaat) kohdat sillä alkuunsa töpötellä.
Ihan kaikista vaikeampaan ruostekohtaa saatan tökätä Noveroxia, vaikka sen päälle maalaaminen onkin hiukan ikävää.

Väripalvelusta hain torstaina tälläisen puuha-packin:
Kuva

Tuo Standofleet ei ole tosiaan "täyskiiltävää" vaan ns. raskaskalusto -gradea.
Välttänee kuitenkin tuonne konehuoneeseen ihan fine... Hiomapohjaksi tuo kuvassa vasemmalla oleva.

Viikonloppuna oli muita hommia ihan liikaa, enkä ehtinyt kuin pari kertaa talliin käymään.
Tällä viikolla aikaa toivottavasti paremmin, josko saisi vappuna uutta valkoista puhtautta konehuoneeseen :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Wappu män, mutta konehuone ei vaan ole vieläkään maalissa...
No, pohjatyöt kannattaa tehdä enemmin hyvin kuin voivotella sitten jäljestä päin:)

Olen nyt kuitenkin saaanut kutakuinkin kaikki valkoiseksi (DB050) maalattattavat pinnat hioskeltua ja käytännössä kohdat joissa oli ruosteenalkuja (esim. läpiviennit) on käsitelty ensin Novorexillä ja sitten vielä melko lirulla 1K Wash Primerillä 1-2 krt. Nurkkasaumoihin tuli Sikaflexin korikittiä tuubista.

En tiedä miten sileät ja suorat nuo konehuoneen "sisäposkien" etuosat ovat tehtaalta tullessa, mutta ainakin tuossa omassa ne ovat ajan mittaan sen verran muhkuroituneet (vaikkei kait kolaroitu olekaan), että pakko niitä on vähän siloitella ihan normaalilla Wurthin polyesterikitillä, ennen kuin alan hiomamaalin levitykseen. (Eipä niitä tässä vaihteessa millään muullakaan tavalla enää oio, kun lokarit paikallaan ja nämä ovat siten liki umpikoteloa...)

Kuva
Vaihe juuri nyt... painamalla "<" näkee (suurennuslasilla) muutoksen edelliseen kuvaan :lol:

Parit kerrokset olen nyt siis paklannut ja tänään alan hakemaan hiomalla lopullista muotoa. Toivottavasti pääsen alkuun myös teippauksessa, mitä sitäkin on kiitettävästi koska osa johdoista/letkuistakin tulee olemaan paikoillaan maalauksen ajan, samoin esim. jarrutehostaja... Oikeastaan tehostajan alle maalin saanti hyvin onkin tuon maalivaiheen kinkkisin paikka. Jollei onnistu tarpeeksi hyvin niin täytyy sitten myöhemmin korjata asia irrottamalla tehostaja ja jarrupääsylinteri pois.

Toki tuo paikka on sellainen ettei sinne paljon "päivä paista" mutta katsotaan...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Ei ne kovin sileät tehtaalta lähtöisin ole. On hitsausroiskeita, pistehitsikuoppia ja muitakin muotovirheitä. Ei kannata turhan sileäksi yrittää; ei ole 'aito'. Noiden epätarkkuuksien vuoksi pintavärikään ei ole täyskiiltävä, korostuisi nuo virheet turhan paljon. Jos ei ole kolaroitu, niin tuskin on mitenkään muutenkaan muotoaan muuttaneet nuo sisäloksut. Ellei ruoste ole turvottanut pistehitsisaumoja...
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

No joo, huomasin eilen kun pakkeloin lisää tuota ilmanputsarin taustaa, että sieltä alkoi tulla sellaisia hyvinkin syviä pistehitsin merkkejä vastaan... En sitten levittänyt pakkelia tuonne asti. "Törkein" vaihtoehtohan olisi se että nuo pisteet olisi osin näkyvissä, osin pakkeloitu umpeen... :roll:

Jonkun verran nuo posket ovat saattaneet "vedellä" tietysti kun niiden yläreunoihin hitsattiin uutta peltiä projektin alkupuolella... Varsinkin tuo kuskin puolen yläreuna oli melko haprakas. Samalla pääsee nyt häivyttelemään sitten näitä jälkiä, ovat olleet vain tuo Wash Primer niskassaan sisäpuoella (renkaan puolella musta 2K uretaanimaali pensselöitynä tuon päälle...)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Huhhuijaa, kyllä on sitkoista hommaa... Pakkelointi alkaa olla tehty, samoin konehuoneen teippaukset ja suojaukset..
Varmaan kymmenen eri kertaa olen töpötellyt Novorexiä eri paikkoihin, kun sitä putkahtelee esiin milloin mistäkin läpivientikumin takaa, tms. Nyt viimeksi illalla konepellin sisäpuolen kantteja töpötin, maskin takaa ja tuulihaan ympäristöstä.

Josko huomenna pääsisi ruiskuttaan pohjamaalia...
Tai ainakin seuraavana;-)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja epk »

Noveroxia ilmeisesti olet käyttänyt ? ja sen päälle tuo 1k primer ? noveroxin purkissa sanotaan että päälle maalaus 1k värillä, oletko tämän tiedostanut ettei tule ongelmia ? vai pysyykö 2k värit noveroxin päällä, onko joku kokeillut.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Joo, hyvä pointti, pääosin olen primeroinut nuo Noveroxilla töpötellyt kohdat vielä 1K Wash Primerillä,
mutta täytyypä tarkistaa vielä ennen 2K hiomavärin ruiskutusta että ei ole jäänyt minnekään Noveroxia paljaalteen...
(Jos jää, niin sitten tuokin testattu).
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Oletkos vaihtanut hinkkarin jossain välissä tinneriversiosta 2K tuotteeseen? Itse en ehkä vaihtaisi. 1K kestää kyllä akryylipintavärinkin kun pintaan päin tullaan. Saattaisi olla turvallisempi alkuperäisen keinohartsinkin takia (keinohartsi kun on yksikomponenttista)... ja tuon Noveroxin. Sitä en kyllä ole itse koskaan käyttänyt.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tuollaiseksi (kts. kuva 27.4.) se maalikaupan reissulla vaihtui... Osin myös siksi että aiemmin puhuttua 1K hiomapohjamaalia ei ollutkaa enää saatavilla...

Tuon ominaisuudet:
https://www.nettimaalikauppa.fi/WebRoot ... vaerit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Eipä siinä tässä kohtaa kait auta kun tehdä ensin koealue, ja katsoa miten se kunstharz siellä alla tykkää?
Jos ei hyvää, niin täytyy kääntyä uudelleen maalin myyneen liikkeen pakeille....

Ai niin, ne Novorexillä käsitellyt läpiviennit ym. käsittelin nyt sillä 1K Wash primerillä, eli suoraan Novorexille ei pitäisi tulla tätä 2K hinkkaria sitten siten ~missään.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Vedä aluksi ohuita puolikuivia vetoja sitä hinkkaa. Pikkuhiljaa sitten märempänä kun alkaa peittymään. Ne kuivat hyvin haihduttaen. Jospa tuo lähtisi eristämään ilman reaktioita. Jos reagoi, niin sitten koittaa 'narraamalla' saada ne keitot välihionnoilla kevyillä uusruiskutuksilla talttumaan.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kiitos, näillä ohjeilla alan tänä iltana spreijaan 2K hinkkaria... Annan kuivahtaa sen 10min ohuiden kerrosten välissä.
Katsotaan miten käy, jos hyvin, niin huomenna sitten pintavärit niskaan :|
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Joo, vasta 21 jälkeen pääsin maalaamaan, vieläkin meni suojauksessa ym. valimisteluissa oma aikansa...

Pari satsia maalia sekoittelin, ja annoin vetojen välillä hyvän aikaa (>10 min) kuivahtaa:
Näyttäisi ettei mitään isompaa draamaa :thumbup:

Kävin vielä aamulla vilaiseen, pientä nyppyä oli olisiko pölyä jostain löytynyt kuitenkin (ei ole maalaamotila, enkä edes lattioita alkanut tän takia kastelemaan...) Eli tänään hiasen nuo n. 400-500 paperilla ja vedän vielä pohjaa ainakin niihin kohtii missä näyttää "ohuelta" tai maali ei ole mennyt ns. nurkan taa...

Josko jo myöhään illalla uskaltaisi vetää ekan pintavärin? (Ohjeen mukaan n. 3h olisi riittävä kuivumisaika pohjalle?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Eilen sitten pääsin vähän hiomaan, ja tietty sieltä jotain pientä koloa vielä löytyi mihin kaipasi inasen pakkeliakin.
Toisen kierroksen maalausta hidasti se että ekalla kierroksella jäi ruisku (amatöörimäisesti!) kunnolla putsaamatta, joten sehän alkoi sitten mennä tukkoon... No, homma alkoi pelittää kun purin ja pesin osat tinnerillä.

Tässä siten toisen kerroksen jälkeistä "harmautta":
Kuva
Kuvasta näkyy liki koko maalausala, paitsi nokkapellin alapinta. Putket ym. on kaikki teipattu....

Josko tänään sitten illemmalla "tulisi valkeus" tähän konehuoneeseen (eli oma värinsä, DB050 Standofleet).
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Hyvin näyttää onnistuvan :thumbup: Varovainen pyyhkäisy 400-500:lla ennen pintamaalausta, jos tuntuu karhealta. Varoen, ettei mene puhki mistään. Ei kannata 'pölynyppyjä' maalata... näkyy ikävästi. Pölyliinalla lopuksi viimeiset pölyhippuset pois ennen maalia. Ne kaikki kolot ja saumat ovat inhottavia; sinne piiloutuu mukavasti tavaraa, mikä sitten pöllähtää maalatessa tuoreeseen pintaan :evil: Sinne pistoolipuhallusta tarkoin ennen viimeistä pölyliinapyyhintää.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Joo, kyllä se käteen on hyvin matta / hieman jopa karhea, eli tuon läpeensä kevyen hiomapaperilla pyyhkäisyn vaatii.

Toivottavasti isoin osa irtohiukkasista olisi saatu nyt tuolla hiomamaalilla sidottua - ja siten ongelmaa esiintyisi pintamaalilla vähemmän. Useampaan kertaan tuli tosiaan ilmapistoolilla "pöllytettyä" noita koloja, koska ei mikään imuri niitä puhtaaksi saa...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Sain eilen pintamaalin vedettyä, kahteen kerrokseen meni n. 5 dl Standofleet maalia + kovetinta (3:1) ja liuottimet päälle.
Vähemmän siis mitä pohjamaalia kului aiemmin.

Hioin edellisen pohjamaalin vesihionnalla, jotta pölyä ei pääsisi joka paikkaan. Ehkä se vähän hyödyttikin(?)
Lisäksi kastelin tallin lattioita joka välissä vedellä (spray-pullolla), ettei liikkuminen aiheuttaisi pölyä ilmaan.
Äkkiseltään näyttäisi, ettei siellä kovin pahasti noita "piikkejä" tullut:

Kuva
Nämä lukkopelti, ym. ylimmät osat lienee niitä "kriittisimpiä" koska heti silmissä kun pellin avaa...:geek:

Kuva
Noita sinisiä naruja ei pidä ihmetellä :lol: Ne vaan pitää tiettyjä osia irrallaan maalattavista pinnoista...

Kuva
Teipit/suojat täytyy poistaa kiireesti tänään...

Saas nähdä kauan sitten menee siihen että kaikki tuosta konehuoneesta puretut osat takaisin paikoillaan...
Henkinen tavoite on laitettu ens viikon lopulle :angel:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Ethän lätrännyt kovasti sen veden kanssa, vaan paremmin kosteana hioit. Nyt kun vettä käytit. Vesi kun ei noissa huokoisissa maaleissa kuten hiontakin on ole kovin 'terveellistä'. Imeytyy sisään; menee pakkeliin asti huonossa lykyssä. Jos se kosteus sitten suljetaan läpäisemättömällä pintamaalilla sinne alakerroksiin, ei pääse kuivumaan; saattaa tulla ajan päästä ongelmia. Alkaa pinnat nousemaan ylös kun se ihana ruoste taas tekee siellä alla työtään :evil: Siksi sitä vettä vasta pintamaalin vesihiontaan, jos puleeraamaan alkaa...

Tosin, onhan noita 'ennen vanhaan' vesiliipattu ylimaalauksissakin; tiedä sitten kuinka paljon se vesi on tuolloin vaikuttanut uudelleen ruostumiseen. ....useinhan ne näyttivät muutaman vuoden päästä ihan samoilta kuin ennen maalaustakin... :lol: Maalit kyllä ennen olivat ilmassa kuivuvia kovettimettomia kuten keinohartsikin, joten sitä sulkua ei päässyt ihan niin helposti tulemaan.

Ei maalailla piruja seinille, hyvältä näyttää konehuone :thumbup:
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Hyvä pointti tuon veden suhteen, ja vähän samasta syystä "arkailin" sitä pintaa enemmälti kastella, kunhan oli vesihiemopaperi ämpärissä kastettu (alkuunsa), ja lopuksi vain pyyhin kostealla rievulla, en lähtenyt mitään vesipesua siis tekemään... :)
Toivotaan siis ettei noita mainitsemiasi jälkioireista siis ilmenisi tämän kohdalla, tuo hiomamaalikaan ei vaikuttanut erityisen "imevältä".

Eilen meni oikeastaan aamu siinä kun hinkutti tinnerirätillä ja välillä puukon hamanapuolellakin "hyvästä suojauksesta" läpi päässeitä maalitahroja... Myös alustan mustat osat olivat saaneet ikävästi valkoista harsoa päällensä, ne hoitui näppärämmin näyttämällä niille vähän (kuivaa) hiomapaperia, sitten tinnerillä putsaus ja mustaa spray-maalia päälle. Ne nyt eivät ole siellä alla muutenkaan niin "justiinsa" :lol:

Pääsin myös liimailemaan tuota rintapellin ääneristettä (jonka tuolla aiemmin päädyin tilaamaan mbclassics.de:ltä).
Periaatteessa sopivuus oli ihan hyvä, seuraavin varauksin:
- osa valmiiksi tehdyistä rei'istä on täysin turhia (mutta niissä onneksi "haitat" hyvin paikoillaan)
- lisää reikiä joutui tekemään (esim. nuo ao. kuvan kaksi vasenta, toiseen tulee latausrele)
- jonkun verran joutui vielä muotoa muokkaamaan (vaikka keskittäminen pissapojan suuttimen putkelle, silti meni vähän vas. yli)

Mutta silti olen ihan tyytyväinen lopputulokseen, tässä eilisillan tilanne:
Kuva

Täytyy myös antaa erityismaininta Bison Tix kontaktiliimalle! Tähän riitti juuri ja juuri 250ml purkki.
Levitettävyys on tällä geelimäisellä liimalla loistava! Sanotaanko että #eienääkoskaanbostikinpaskaa

Kohta olisi tarkoitus lähteä jatkamaan... Mittasin ja merkkasi hyvin noiden releiden (kuvassa oikealla) paikat,
mutta seuraavaksi täytyy jäljittää missä on erinäisten putki-/johtokannattamien kiinnistysreiät - nimittäin tuon eristeen takana nyt! :wtf:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

No vau, nyt näyttää hyvältä! :thumbup:
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kiitosta @350ÄSÄL! :P
Kyllä se omaakin silmää ihan miellyttää, vaikkei mitään 100% priimaa tulekaan. Lähtötilanne oli kuitenkin "karu"...

Nyt onkin onneksi lyhyt 3 pv. työviikko tulossa joten viikonloppua kohti voisi alkaa olla aika moni osa konehuoneessa paikoillaan, täytyy sitten taas laittaa tilannekuva. Joskos sais vielä savut (toivottavasti ei kovin pahat!) tällä viikolla(?)

Tuo rintapellin seutu alkais oleen nipussa, seuraavaksi ehkä sitten tuuletin, laturi, imusarja, jne...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Todella hyvän näköistä jälkeä! Kyllä tuota varmasti on ilo näyttää ja käyttää kun valmiiksi saat.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kiitoksia paljon @MJPfin :thumbup:

Viime torstai-illan tilannetta:
Kuva
Syyläri, tuuletin, laturi ja ilmanputsari takaisin paikoillaan.

Kyllä, juuri nyt halu nähdä tuo konehuone valmiina, ja toisaalta myös halu saada ajaa auto ulos... ajavat jatkamaan... :)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Kyllä nyt tulee siistiä jälkeä!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Thanks, @karra :thumbup:
Muu osa autosta voi vaatia "tason korotusta" ennen pitkää, että pääsee konehuoneen rinnalle... :D
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Näemmä taas viikko vierähtänyt tuosta edellisestä kuvallisesta (to) päivityksestä... Mutta eipä sitä tahdo arki-iltoina ehtiä kun sen 1-2 h näprätä, ja hitaastihan tuo silloin etenee. Mutta toiveet ylhäällä taas vkl suhteen :angel:

Eilisillan tilannetta kuvana:
Kuva

Tosiaan tuo (massiivinen) imusarjakin paikoillaan, ja eilen sain nuo suuttimien putket ja jakopalat asennettua. Nehän myös aikoinaan hapotin, mutta en uskaltanut ottaa riskiä keltapassivoida ko. putkia, koska ei olisi mahdotonta saada sinne joku kökkö putken sisäänkin, ja noissa balanssi on niin äärettömän tarkka (syöttää 3:a suutinputkea kerralla... :eh: ) Vedin noihin sitten vain maalin niskaan... Pitkät syöttöputket ruiskupumpulta ovat jotain rosteria, kromattua, tms. koska niitä ei ruoste vaivannut.

Ekat keltapassivoidut osatkin ovat löytäneet paikoilleen, samoin kaikki jäähdytyskierron putket. Valitettavasti en saanutkaan tilattua (aiotusta paikasta) noita syylärin isoja meno-/tuloputkia - joita niitäkin useita eri malleja - joten hätätilassa "kunnostin" vanhat... :angel:
Ts. putsasin ne ensin lakkabensiinillä hyvin, ja uitin sitten parafiiniöljyssä (joka tuntuu "tekohengittävän" kumia...)

PS. Kyllä se vanha toteamus pitää paikkansa että joka ikinen pultti ja osa olisi syytä merkata purkuvaiheessa, että mistä ne ovat... lisäksi koskaan(!) ei ole liikaa kuvia siitä miten ne alunperin oli kasattu... :lol:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Oma tavoitehan oli saada tämä "konehuoneen ehostus" valmiiksi 1.5. mennessä mutta niin vaan tuli eilen jo 1.6. ja yhä vaan on "pikkuista vaille" valmiina... No, eihän näitä nyt niin kello kaulassa tehdä... :wink:

Eilisen tilannekuva alla:
Kuva

Kuten kuvastakin ehkä huomaa, "oikeisiin" reikiinsä kiinnitettynä ilmanputsari ja imusarja eivät oikein kohtaa... :eh:
Eli tuohan juontaa siitä että nähtävästi ilmanputsari on auton alkuperäinen ('65) ja taasen tämä M127.982 kone on alkupään ('59-'62) tuotantoa. Homma oli aiemmin ratkaistu pienellä lattaraudasta tehdyllä "korotuspalalla" joka tuonne nytkin täytyy sitten lisätä...

Eilen teki myös noita kaasuvivustoja kasatessa hiukan kiusaa yksi noista nivelistä: keltapassivointikeikalla tai jossain välillä sieltä oli ropissut kupin sisältä sellainen 5 mm halkaisijaltaan oleva sokka, joka pitää tuon kupin kiinni... Täytyi sitten hakea kaverilta toinen välitanko, josta kaivelin vastaavan sokan, ja sain sen tuonne uraan ujutettua, tuntuisi pysyvän.

Sellainenkin hiukan hidasti kokoamista, että tähänhän oli jo 70-luvun alkupuolella päivitetty (varmaankin pystärin) AC-laturi, sen alkup. DC-jöötin tilalle. No nyt kun kaikki johdot tulivat "virallisia" reittejä eli erinäisten pidikkeitten kautta, niin lyhyiksihän ne kävivät... Lisäksi on puuttunut pyöreillä Bosch-liittimillä varustettu laturin T-liitin, sain tämänkin ratkaisemiseen tarpeita kaverilta, tässä rakentumassa ns. "jatkot":
Kuva

Jollei nyt kovasti ylläreitä tule niin tänään illalla pitäisi päästä starttaamaan - taitaa olla eka startti tänä vuonna... :lol:
Pohjapanssarin kiinnitän myöhemmin, se vaatii vielä maalauksen.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Lähti jopa helposti käyntiin... joku siellä vähän ääntää, pitää katsoa onko laturin laakeri tms. "kuivumassa"... :eh:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Vastaa Viestiin