Tude kirjoitti:jukka-tre kirjoitti:Ite tein sillä vanhalla ja tällä uudellakin aina niin, että en ikinä jätä virtaa akkuun, jos vaan matka on niin pitkä, että akun saa tyhjäksi. Vaan ajelen kaikki latingit pois loppumatkasta e-modella. Eli pääsee sitte lataan töpselistä taas tyhjään akkuun.
Tarkoitatko että e-modella auto käyttäisi akun jotenkin tyhjemmäksi kuin esim. hybrid-modella? "0 km" näytössähän voi tarkoittaa akussa melkein mitä vaan 0 - 10 % väliltä?
Tässä vastaus myös DBFI yllä olevaan kommenttiin:
E-modella kuluttaa akun tuohon 10% tasoon. Sitten E-mode vaihtuu väkisin Hybrid -modeksi. Ja sitten se laitailee akkuun lisää jonkun verran riippuen tilanteesta. Mutta E-modea ei saa takasin päälle, kun vasta jostain 13-14% tasosta alkaen.
10% tasosta alkaen, jos ajelee kaupunkiajon tyyppistä tai maantie ajoa Hybrid -modella, niin silloin lautaus pysyy tuossa 10% tai pikkasen yli tuntumassa, koska auto kuluttaa sen akun latauksen aina pois, kun on sopivan pieni kuorma. Ja taas vähän laitailee samalla, kun kone käy. Ilmeisesti ideana on, että jos kone käy vajaakuormalla, niin lataa sitte akkua mieluummin, kun käy liian pienellä ja epätaloudellisella kuormalla.
Jos taas ajaa moottoritietä Hybrid-modella 100 - 120 km/h alkaen 10% latauksesta, niin sitten latailee sen jonnekin 20% tai ehkä vähän yli määrään. Siitä enempää ei ominpäin lataa. Mikä logiikka tossa sitten lienee, mutta niin se toimii. Ehkä siinä on haettu sitä, että sitten motarilta poistuessa käyttää akkua loppumatkaan. Aika turha ominaisuus tämä, koska kuskin pitää ite huolehtia, että saa akun tyhjäksi ennenkun reissu loppuu (jos haluaa tyhjäksi). Akkuhan on helppo tyhjentää laittamalla E-mode päälle ajoissa.
2017 ja 2020 malleissa ei tunnu suurta eroa olevan em. asioissa. Mutta mulla on sen verran vähän vielä tätä 2020 -mallin kokemusta, että en ihan tiedä vielä kaikkia ominaisuuksia. 2017 -mallilla tuli ajeltua 95 000 km, että sen ominaisuudet on aika hyvin hallussa
Pikanen vertailu (nämä kesäkelillä ja säästeliäällä ajotyylillä):
- 2017 pääsee uutena pelkällä sähköllä 25-30 km. 95 000 ajettuna pääsee 15-20 km. Pakkasella näistä lukemista voi ottaa pois 20-30%
- 2020 pääsee uutena pelkällä sähköllä 60-65 km. Pakkasesta ei kokemusta vielä.
Tämä 2020 -malli on kyllä ylittänyt odotukset aika reilustikin (myös kulutusmielessä). Kuitenkin neliveto ja kulutuslukemat on todella pienet.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -