Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Noissa kuparijohdoissa on käsittääkseni kuitenkin vastus hatussa, eli ei pitäisi lyödä läpi, vaikka kipinä on voimakkaampi.
Tuo 1,5 ohm ylittyy vanhemman kaluston puolissa lähes aina, mutta hyvä tarkistaa.
Vähän vielä noista tulpanjohdoista huolestuin, kun kaveri jolla on Triangle Motorsista hankittu Petronix, kertoi että sen kanssa ei "vanhanmalliset" tulpanjohdot (joissa kierrettävät hatut) käy? Eli pitäisikö sittenkin olla myös nykyaikaisemmat johdot (ns. yhtä puuta)?

Vähän vaikea ymmärtää mikä tuohon E.sparkin kanssa ajaisi, kun oikeastaan ainoastaan se kipinää katkova osa tässä E.sparkissa vaihtuu?
Periaatteessa yhtä "hyvän" kipinän voisi (parhaimmillaan) saada aikaan myös normikärjillä? En huomannut kysyä onko Petronixin kyljessä myös tehokkaampi puola.

Eiköhän tuo ainoa lisäjohto (kts. kuva "ballast") vain käytännössä anna käyttösähkön sille moduulille (kärkien tilalla)...?
http://e-spark.eu/en/content/6-Installation" onclick="window.open(this.href);return false;
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

No kun noihin kuparijohtoihin voi kiertää myös vastuksettomat hatut, joka puolestaan sitten muuttaa puolan käytöstä. Mutta mun sähköopin järjellä ihan sama onko vastus hatussa vai johdossa kunhan se siellä on ja luokkaa kilo-ohmeja.

Plussa on pakollinen, maajohto on sitten tapauskohtainen minne vetää. Boschin jakajassa on yleensä hyvä maadoitus lisäpiuhalla kärkilevystä jakajan rungon kautta maihin, eli sen maan voi laittaa yksikön kiinnitysruuvinkin alle.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Noiden "oldtimer/bakeliitti" -hattujen vastuksen olen mitannut ja se on 1 kohm.
Pelkät hatut on tietty helppo (ja halpa) tarvittaessa vaihtaakin. Valmiiksi W111:een mitoitettujen johtosarjojen valikoima ei ole kovin laaja, ja useimmat niistä ovat tätä "oldtimer"-osastoa (=DIY metritavarasta käy vakisysteemiin myös pl. puolan johto jossa DIN-liittimet kummaskin päässä). Noissa Janmoreissa sentään paksu silikonipohjainen eriste (läpilyöntejä ajatellen).

Jep, plussajohtohan siinä ainoastaan tulee lisää. Katselin jo että Biltemasta saisi vähän pitempää (esim. 3,2mm) kutistesukkaa, johon sen plussan (pun. johto!) voisi alkuunsa piilottaa...
Miinusjohto tuossakin on sentään musta, ja korvaa suoraan jo nyt puolalta menevän mustan johdon. Tuossa ei tule sikäli ulkoistakaan eroa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Posti toi paketin Hollannista tiistaina, sieltä löytyi E.Sparkin sarja.

Eihän se sisältö paketissa tosiaan kummoinen ollut:
Kuva

Oltiin reissussa, mutta nyt viikonloppuna pitäisi päästä asentamaan ja testaamaan.
Ennen asennusta sukitan tuon punaisen johdon.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Kammaris
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 17.07.2020 21:02

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Kammaris »

Moi Täällä naishenkilö MB W 124 neloseen termostaattikoteloa KL- Varaosissa ei ollut hyllyssä ka kylille ois aikomus vkl auttasko foorumilaiset.

103 200 01 17 on päällä numerosarja.

En löytänyt paikkaa mihin viestin kirjottasin.
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Kammaris kirjoitti:Moi Täällä naishenkilö MB W 124 neloseen termostaattikoteloa KL- Varaosissa ei ollut hyllyssä ka kylille ois aikomus vkl auttasko foorumilaiset.

103 200 01 17 on päällä numerosarja.

En löytänyt paikkaa mihin viestin kirjottasin.
Hei, sijaintitieto autaa osan löytymiseen, samoin jos kyselet tuolta osta/myy osiosta ja ehkä vielä oma viestiketju aihetta kuvaavalla nimellä :thumbup:
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Zac »

No niin, tuossa tuli jotain "sivusta huutelua" mutta josko palattaisiin aiheeseen eli kärjettömään sytkään :wink:

Eli E.Sparkin toimitus tuli muutamassa päivässä (Hollannista, kirjeen kokoisena pakettina), mutta en ole ennättänyt sitä asentaan ennen kuin vasta torstaina pari päivää sitten. Tässä kokemukset toimituksesta ja sopivuudesta:

- Tosiaan aiemmin laitoin siihen punaiseen johtoon jo kutistesukkaa, jolla se näyttääkin nyt ihan normi mustalta johdolta :thumbup:
- Alkuun purin virranjakajasta pois sinne menevän johdon, ja katkojan kärjet kaikkinensa. Konkan jätin paikoilleen (johto irti).
- Mukana tullut muovirinkula pitää sisällään nähtävästi 6 magneettia, ja teoriassa siinä kait oli oikean kokoinen kuusiokolon muotoin reikä...
- Käytäntö ei vaan aivan kohdannut, eli sen jakajan akselin "tahkot" ovatkin kuperat eikä suorat... --> jouduin näyttämään tuolle muovirinkulalle hiukan viilaa (reiän kuutta sivua varoen pyöristäen) ennen kuin se suostui akselille menemään. Toivottavasti en viilannut liikaa - en haluaisi alkaa tuota kiinteästi paikoilleen liimaamaan (sehän ei varsinaisesti tule millään kiinni!)
- Sitten itse moduulin asennus, näkyy tässä kuvassa oleva mötikka tuossa katkojan paikalla:
Kuva
- Siinä asennetaan ensin tuo pohjalevy jakajan tappiin, ja 1 ruuvilla kiinni -> tämä oli täysin sopiva
- Sen päälle ruuvataan sitten tuo itse moduuli noilla 2 hyvin pienellä kuusikololla (onneksi oli tallessa noin pieni avain...)
- Johdot mahtuvat ulos jakajasta itse asiassa vasta kun niistä ottaa liittimet veks :roll:
- Kuminen tiivisteholkki on ainakin tämän (VJUR49T tjsp.) jakajan reikään liian iso -> kuvassa siitä on jo pätkäisty paksuin kohta veks. Vaatii hieman erkkaa vielä tuo, eikä tule olemaan 100% pölytiivis. Voisi tarvita hakea sopivampi läpivientikumi tuohon...
- Johtovedot tuossa näkyykin, mutta koska liittimet olivat jo irti, vaihdoin sopivammat lenkkimallin liittimet samalla, pienempi tuohon etuvastuksen tulonapaan menevään johtoon ja hiukan isomman tuohon puolan miinusnapaan menevään.
- Eikä sitten muuta kuin pyörijä paikoilleen. virranjakajan kansi kiinni ja kokeilemaan:
- Parasta kait oli että TOIMIKIN laakista :thumbup:

Tuollaiset 60km ajettu nyt tällä sarjalla, en välttämättä huomaa juuri mitään eroa normaaleihin kärkiin, mutta ei ainakaan huonompaankaan suuntaan mennyt. Ja olihan nuo kärjetkin kuitenkin uudet ja juuri säädetyt - huonommissa eroa olisi voinut havaita enemmän.
En ole myöskään mitään läpilyöntejä (kipinöintiä) havainnut, mutta en ole vielä pimeällä tuota tarkastellut (vesisumun kanssa...)
Mikään muu ei oikeastaan jäänyt mietityttämään kuin tuo aika heppoinen muovirinkulan asennus, lähteeköhän se sieltä ajan kanssa valumaan alaspäin (jolloin voisi "sorvata" itsensä jakajan ruuveihin)... aika näyttää.

Vaihtoon kulunut työaika n. 1h.
E.Spark - 6-sylinteriseen joissa Bosch-jakaja: http://e-spark.eu/en/16-bosch" onclick="window.open(this.href);return false;
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5257
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Zac kirjoitti:No niin, tuossa tuli jotain "sivusta huutelua" mutta josko palattaisiin aiheeseen eli kärjettömään sytkään :wink:

Eli E.Sparkin toimitus tuli muutamassa päivässä (Hollannista, kirjeen kokoisena pakettina), mutta en ole ennättänyt sitä asentaan ennen kuin vasta torstaina pari päivää sitten. Tässä kokemukset toimituksesta ja sopivuudesta:

- Tosiaan aiemmin laitoin siihen punaiseen johtoon jo kutistesukkaa, jolla se näyttääkin nyt ihan normi mustalta johdolta :thumbup:
- Alkuun purin virranjakajasta pois sinne menevän johdon, ja katkojan kärjet kaikkinensa. Konkan jätin paikoilleen (johto irti).
- Mukana tullut muovirinkula pitää sisällään nähtävästi 6 magneettia, ja teoriassa siinä kait oli oikean kokoinen kuusiokolon muotoin reikä...
- Käytäntö ei vaan aivan kohdannut, eli sen jakajan akselin "tahkot" ovatkin kuperat eikä suorat... --> jouduin näyttämään tuolle muovirinkulalle hiukan viilaa (reiän kuutta sivua varoen pyöristäen) ennen kuin se suostui akselille menemään. Toivottavasti en viilannut liikaa - en haluaisi alkaa tuota kiinteästi paikoilleen liimaamaan (sehän ei varsinaisesti tule millään kiinni!)
- Sitten itse moduulin asennus, näkyy tässä kuvassa oleva mötikka tuossa katkojan paikalla:
[ [url=https://img.aijaa.com/t/00972/14867934.t.jpg] ][/url]
- Siinä asennetaan ensin tuo pohjalevy jakajan tappiin, ja 1 ruuvilla kiinni -> tämä oli täysin sopiva
- Sen päälle ruuvataan sitten tuo itse moduuli noilla 2 hyvin pienellä kuusikololla (onneksi oli tallessa noin pieni avain...)
- Johdot mahtuvat ulos jakajasta itse asiassa vasta kun niistä ottaa liittimet veks :roll:
- Kuminen tiivisteholkki on ainakin tämän (VJUR49T tjsp.) jakajan reikään liian iso -> kuvassa siitä on jo pätkäisty paksuin kohta veks. Vaatii hieman erkkaa vielä tuo, eikä tule olemaan 100% pölytiivis. Voisi tarvita hakea sopivampi läpivientikumi tuohon...
- Johtovedot tuossa näkyykin, mutta koska liittimet olivat jo irti, vaihdoin sopivammat lenkkimallin liittimet samalla, pienempi tuohon etuvastuksen tulonapaan menevään johtoon ja hiukan isomman tuohon puolan miinusnapaan menevään.
- Eikä sitten muuta kuin pyörijä paikoilleen. virranjakajan kansi kiinni ja kokeilemaan:
- Parasta kait oli että TOIMIKIN laakista :thumbup:

Tuollaiset 60km ajettu nyt tällä sarjalla, en välttämättä huomaa juuri mitään eroa normaaleihin kärkiin, mutta ei ainakaan huonompaankaan suuntaan mennyt. Ja olihan nuo kärjetkin kuitenkin uudet ja juuri säädetyt - huonommissa eroa olisi voinut havaita enemmän.
En ole myöskään mitään läpilyöntejä (kipinöintiä) havainnut, mutta en ole vielä pimeällä tuota tarkastellut (vesisumun kanssa...)
Mikään muu ei oikeastaan jäänyt mietityttämään kuin tuo aika heppoinen muovirinkulan asennus, lähteeköhän se sieltä ajan kanssa valumaan alaspäin (jolloin voisi "sorvata" itsensä jakajan ruuveihin)... aika näyttää.

Vaihtoon kulunut työaika n. 1h.
E.Spark - 6-sylinteriseen joissa Bosch-jakaja: http://e-spark.eu/en/16-bosch" onclick="window.open(this.href);return false;
Siihen muovirinkullanhan ei onneksi mikään hinkka tms että kun on tiukka niin tuskin lähtee mihinkään suuntaan, muutan vastavan systeemin osan varmistanut pikaliimalla,

johtojen läpi viennistä tulee mieleen että olihan sarja varmasti iihen juuri siihen jakajaa
ainakin nuo acuaspark sarjat mitä laittanut muutaman muun merkissen on sopinut siitäkin kohdin

läpi vientiin saman väristä tiiviste massa
Mökkillä
'
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Pikaliimaa voisi tosiaan harkita tuohon rinkulan position varmistukseen... Ärsyttävästi asennusohje ei ota kantaa siihen mikä on tarkalleen ottaen oikea korkeus vrt. kiinteä moduuli.

Tämä oli se sarja minkä E.Sparkin avulias tyyppi pointtasi tähän - tai ylipäätään R6 Boschiin - sopivaksi.
Eihän tuo nyt iso homma ole tiivistää, mutta vaatii vähän lisää vaivaa, ja ehkä sopivamman läpivientikumin...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tarvii tännekin sen verran päivittää että:

Hankittu E.Sparkin kärjetön sytytys oli paikoillaan ja käytössä koko loppukesän: ei mitään ongelmaa havaittu ja kipinä vaikuttaa hyvältä.
Muutostyö oli niin pieni ja sarjakin halpa, että voin suositella. Kantsii ehkä ostaa toinen sarja varaosiksi samoin tein, eihän näistä niin varma voi pitemmän päälle olla:)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Vastaa Viestiin