S/W 124 Takatuhkakuppien kunnostus ja pari huomiota Kuvia

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

S/W 124 Takatuhkakuppien kunnostus ja pari huomiota Kuvia

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Päätin sitte koittaa kunnostaa nuita kuppeja. En niitä mitä paikallaan oli ovat aivan romuja meinaan ruostettakin oli niikun niihin helpola tulee kun tuhkat jää kuppiin pidemmäksi aikaa. Mulla oli tallissa kaksi kappaletta senkuntoisia joista sitte aloin. Hetken kun tuhtailin niin niistähän tuli ihan siedettäviä jopa ihan kohtuuhyviäkin.

Sit sellainen huomioita eli takakupeissa mersu on säästänyt :o On vaan teetättäny yhdenpuolen eli kuskinpuolen tuhkiksia??? Joo'o kyllä se niin on piti oikein tarkistaa toisestakin kulkineesta. Sen tietää siitä että se peltiosa niin siinä se tupakin "pidin" jos sitä sellaiseksi kutsua voi ni on kuskinpuolella paikassa jossa sen pitääkin olla eli takakulmassa mutta apparinpuolella onkin etukulmassa :shock: Kupit ovat siis samanpuolen kuppeja.

Sellainenkin huomio että kun ja jos entisöi ni on aivan sama minkävärisestä sisustasta ne peräisin on meinaan sen muoviosan pystyy helposti vaihtamaankin ja siis kumalta puolen tahansa kun on vaan yhdenkätisiä kuppeja.

Pistänkin tuonne ostoilmoituksiin vielä uuden ostoilmoituksen nuilla "helpotuksilla".

Mutta joo kunnostin yhdet ja kuvissa on lähtötilanne, välivaihe ja sit lopputulos. No kelpaa nuo mutta jos hyvät löytyy ni sit ne :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: S/W 124 Takatuhkakuppien kunnostus ja pari huomiota Kuvi

Viesti Kirjoittaja jackie »

Aika hyvinhän sait hapettumat pois! On vain nykypäivänä niin harvinaista "herkkua" tuo autossa kessuttelu, että harva osaa enää antaa arvoa sille et tuhkakupit on puunattu :lol:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: S/W 124 Takatuhkakuppien kunnostus ja pari huomiota Kuvi

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Vau. :thumbup: Hieno työn jälki. Saako udella millaiset työvaiheet?
Mun lankun kahden istuttavalla takapenkillä (sportline) olisi kolme tuhkakuppia! :crazy: Yllä olevien kuvien jälkeen tekisi mieli saattaa ne samanlaiseen kuntoon.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S/W 124 Takatuhkakuppien kunnostus ja pari huomiota Kuvi

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Efraim kirjoitti:Vau. :thumbup: Hieno työn jälki. Saako udella millaiset työvaiheet?
Mun lankun kahden istuttavalla takapenkillä (sportline) olisi kolme tuhkakuppia! :crazy: Yllä olevien kuvien jälkeen tekisi mieli saattaa ne samanlaiseen kuntoon.
No... Loppupeleissä on sillai aika askeettisesti tehty nuo ainakin mun mielestä. Kummankin valmiit kun pistin vierekkäin ni onhan ne lähtötilanteeseen verrattuina hyvät ja jopa liki samanlaisetkin ei siinä mitään mutta silti haluaisin muokkaamattomat siitä syystä ettei nuo sit kestä tupakkitohuja eikä varmaksi tiedä kestääkö muutenkaan. Ittelle nuo pelaisi mainiosti kun mun kulkineissa EI kessutella. Myyntikampe kun on tulossa ni siinä sais sit olla sellaiset et jos joku tahtoo ni sitten siitä vaan.

Mutta joo palataan työvaiheisiin.

Kattelin kuppeja jo aiemmin ja tein huomion et kuppien pinta on päälystetty sinkillä tms. Kerros on aivan liian ohkainen kun ne kerta kohtuu helpollakin ruostuu. No ajattelin että otetaan pinta pois ja kiilloitetaan pinta ruostekohdista ajovalolinssin kiilloituksen viimeistelyaineella. Toi pelti tosiaan naarmuuntuu herkästi joten siksi käytin itte viimeistelyainetta. Niisäkin on eroja joten voi olla et jonkin toisen aineen leikkuri toimisi paremmin. Mulla tuon setin leikkuri on liian karkeaa.

Sit kun pinta on hyvä ni sit vaan rosterimaalia pintaan ohuina kerroksina kolme tai neljä ja tosiaan ohuina ja sit viieminen kerros hieman paksumpana. Välissä odottelua ehkä vajaa minsa paitsi hieman pidempään ennen viimeistä vetokertaa. Tai ainakin itte tein silleen. Hetki kuivumista ja lakka päälle pari korkeintaan kolme kerrosta ja sitä ei sit passa paksusti laittaa.

Jos ruostetta ei ole niin sitä sinkkipintaa ei kannata kokonaan liuottaa pois vaan ottaa vaan senverta että hapettumat lähtee ja sit heti huuhtoo väljässä vedessä. Pinta varmaankin jää tuossa kohtaa hyvin lähelle alkuperäisen uutta ja välttämättä ei tosiaan tarte mitään muuta tehdä vaan kuivaa ja laittaa paikalleen. Sit jos haluaa ni maalaa ja lakkaa mut sit tukista ei voi enää käyttää.

Varsinkin jos käyttää tuota vannepesuainetta hapettumien poistoon ni täytyy olla tarkkana ettei peilipinta paljastu vaikka laimentaisikin koska sinkitys tosiaan on todella ohut. Sitruunahapollakin täytyy olla tarkkana.

Toi kupissa oleva sinkkipinta lähtee pois väkevällä sitruunahappoliuoksella ja mä kun halusin nopeammin pois ni käytin vannepesuainetta raakana eli Power Mag Wheel Cleaner joka on väkevä happo. Lähtee ihan muutamassa minuutissa pois kun jollain maalauspensselillä sutii ja aina uutta ainetta tarjoilee. Alta paljastuu aivan peilikirkas pelti ja kun se on valmis ni pinnan puhdistus rasvoista jne ja se ruostuu herkästi joten sit maalia ja lopuksi lakka.

Mähän olen aivan amatööri nuissa touhuissa joten taatusti löytyy paljon paremia menetelmiä. Ihan sähkösinkityskin kävi mielessä mutta en jaksa alkaa pulaamaan sen kanssa kun sekin olis aivan opettelua. Tai no .. olen joskus jotain koitellukin ja senverta saattaisi laitteita nytkin löytyä et kokeilemaan pääsis. Eihän tuota tiedä :wink:
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: S/W 124 Takatuhkakuppien kunnostus ja pari huomiota Kuvi

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Kiitos ohjeista.
Avatar
Lapio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 28.11.2011 20:24
Paikkakunta: Kokkola

Re: S/W 124 Takatuhkakuppien kunnostus ja pari huomiota Kuvi

Viesti Kirjoittaja Lapio »

Komiathan noista tuli!

Olen joistain pikkuosista poistanut ruosteita upottamalla ne pyykkietikkaan vuorokaudeksi.
Lopuksi rätillä pyyhkimällä puhtaaksi, Saattaisi toimia tässäkin.
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
Vastaa Viestiin