Auton akuista
Auton akuista
Tuli tuo Eberi laitettua tuohon pirssiini ja luultavammin 5 vuotta vanha akku menee talven aikana vaihtoon, ainakin edellisessä autossa näin kävi samaisessa tilanteessa. Vielä tuossa näyttää yön yli levänneenä olevan 12.6 volttia eli varsin hyvät arvot. C-tekin laturin ohjeessa oli että vain lyijyakkuja saa härpäkkeellä ladata ja ajattelin kokeilla sitä ns. akun elvytys/ korjaus toimintoa kun näyttäisi ihan perinteinen lyijyakku tuolla pötköttelevän, onko turhaa touhua vai onko siitä elvyttämisestä / korjauksesta ollut jollekulle hyviä kokemuksia? Akku on siis kunnossa, mutta noin ennakolta talven varalta vois jo varautua asioihin. 80 Ah on muutenkin sähkösyöpölle w212:lle melko vähän, muistelen edelliseen vaihtaneeni 95 Ah (ehkä).
Varmaan taas AGM akun osto edessä. Mitä kokemuksia foorumilaisilla on akuista, tarviiko muuta ottaa huomioon kuin fyysinen koko ja AH:t. Itse olen ihan huoletta akun johdot irrotellut, plussaa vähän suojellut ja laittanut uuden paikalleen, ilman mitään apuvirtoja ja ei ole tullut mitään ongelmia.
Varmaan taas AGM akun osto edessä. Mitä kokemuksia foorumilaisilla on akuista, tarviiko muuta ottaa huomioon kuin fyysinen koko ja AH:t. Itse olen ihan huoletta akun johdot irrotellut, plussaa vähän suojellut ja laittanut uuden paikalleen, ilman mitään apuvirtoja ja ei ole tullut mitään ongelmia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W245 -2011
Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Re: Auton akuista
Kuvassa on AGM, mitä sitten tarkoititkin.näyttäisi ihan perinteinen lyijyakku tuolla pötköttelevän
oulaistenliikenne.fi
Re: Auton akuista
Joo, en ehtinyt tuota avaustekstiä muokkaamaan ennen kommenttiasi. Tosiaan on AGM pienellä präntättynä. Onko toi yksi merkintä että sisältää lyijyä vaiko ei, kun on roskiksen kuva ruksittu yli? Urakaltakohan näitä ruveta "elvyttelemään"? C-tekillä pelastin aikoinaan jäätyneen traktorin akun, toimi vuosia ennen kuin myin tarktorin pois. C-tekin manuskassa on tosiaan merkintä että vain lyijyakuille sitä elvytystä.dealer kirjoitti:Kuvassa on AGM, mitä sitten tarkoititkin.näyttäisi ihan perinteinen lyijyakku tuolla pötköttelevän
W245 -2011
Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
-
- Mersumies
- Viestit: 2741
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Auton akuista
Jos ei kovin pitkää ajoa tule, niin kyllä tuo eberi vaatii kaverikseen akkulaturin. Omaan S212:een asensin sellaisen Defan kiinteän akkulaturin ja aina välillä (pari yötä viikossa) kun pitää johdonpäässä, niin riittää virta hyvin lämmitellä Eberillä. Jos tulee ajoa pitempään, niin sitten ei varmaan tarvi.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Auton akuista
Ei elvytely(ainakkan enne kuin on tarve)Basso-73 kirjoitti:Joo, en ehtinyt tuota avaustekstiä muokkaamaan ennen kommenttiasi. Tosiaan on AGM pienellä präntättynä. Onko toi yksi merkintä että sisältää lyijyä vaiko ei, kun on roskiksen kuva ruksittu yli? Urakaltakohan näitä ruveta "elvyttelemään"? C-tekillä pelastin aikoinaan jäätyneen traktorin akun, toimi vuosia ennen kuin myin tarktorin pois. C-tekin manuskassa on tosiaan merkintä että vain lyijyakuille sitä elvytystä.dealer kirjoitti:Kuvassa on AGM, mitä sitten tarkoititkin.näyttäisi ihan perinteinen lyijyakku tuolla pötköttelevän
ei akun vaihdossa muut kuin akku näkyvoille avaimet pois ja jos avaimeton niin kauas autosta
sitten hetki odotelua ja - johto ensin irti kasaus päin vastoin
agm tilalle agm
lämitimen käytään pätee ikivanha ohje sen ajat mitä lämmität eli vähintään sama aikaa ajoa kuin lämmintin on päällä
niin ei lopu sähköakusta ja lämitin pysy kunnossa kun on päällä vähintään 15min(ei nokeenu kun kuumeneen kunnolla ja kuivuu)
Mökkillä
'
'
Re: Auton akuista
Laitoin just viikonloppuna Defan liittimellä olevan latausjohdon ja lisäpistokkeen konehuoneen puolelle sitä varten, että saa talvella C-tekillä ruokkia akkua. Paukkupakkasella kokemuksesta tiedän ettei Akku jaksa kunnolla potkia, varsinkin jos tulee pätkäajoa enemmän. Aika sähkösyöppö auto, kuulemma vastukset jossain antamassa lisäboostia lämpimälle ilmalle kun puhaltaa tötteröistä alkulämpöä alussa.tahtoomersun kirjoitti:Jos ei kovin pitkää ajoa tule, niin kyllä tuo eberi vaatii kaverikseen akkulaturin. Omaan S212:een asensin sellaisen Defan kiinteän akkulaturin ja aina välillä (pari yötä viikossa) kun pitää johdonpäässä, niin riittää virta hyvin lämmitellä Eberillä. Jos tulee ajoa pitempään, niin sitten ei varmaan tarvi.
W245 -2011
Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Re: Auton akuista
Roskis ja rasti päällä on erilliskeräys merkintä Ei siis saa laittaa roskiin. Sisältää lyijyä, kun AGM akku on lyijyakku.Basso-73 kirjoitti:Joo, en ehtinyt tuota avaustekstiä muokkaamaan ennen kommenttiasi. Tosiaan on AGM pienellä präntättynä. Onko toi yksi merkintä että sisältää lyijyä vaiko ei, kun on roskiksen kuva ruksittu yli? Urakaltakohan näitä ruveta "elvyttelemään"? C-tekillä pelastin aikoinaan jäätyneen traktorin akun, toimi vuosia ennen kuin myin tarktorin pois. C-tekin manuskassa on tosiaan merkintä että vain lyijyakuille sitä elvytystä.
Minulla onCtek MXS3.8 ja ainakin sen väitetään soveltuvan myös AGM akulle.
2019 Audi e-tron 55 quattro
1953 Jaguar XK120SE FHC (MR)
1958 Hermes 2000 (owned since 1978)
1953 Jaguar XK120SE FHC (MR)
1958 Hermes 2000 (owned since 1978)
Re: Auton akuista
Hei
Yhdyn kans aiempiin kommentteihin jotta ei elvyttelyä latureiden elvytystoiminnoilla ennenkuin on pakko... itse olen sillä toiminnolla lataillut vanhoja harrastusvehkeiden akkuja ja mielestäni saanut niille lisää käyttöaikaa. Olen myös elvytellyt ja lataillut AGM akkuja Class Ohlssonin Ctekillä (kyljessä lukee powered by Ctek...) ja nyt kin sellainen 90Ah MB AMG on traktorissa kiinni joka ei ole edes AGM akulla ollut... Hyvin toimii. Akkukin on jo vuodelta 2009 ja jäi yli kun varuiksi korvasin sen 2016 vuonna uudemmalla Vartan akulla. Vartan akku ei ollut AGM, mutta sielä se nyt on ollut 4 vuotta ongelmitta... Tuo 2009 akku on R mallin alkuperäinen made in USA AGM. Hyvin kestänyt! Välissä se makasi pihalla puunjuurella yhden talven kunnes päätyi traktoriin... GL ostaes oli kiinni 2015 vuoden saksalainen AGM ja se oli jo viimevuonna ehtoopuolella. Joskin kaivuris se on nyt kesän mennyt elvyttelyjen jälkeen. Sellasia kokemuksia.
TJ
Yhdyn kans aiempiin kommentteihin jotta ei elvyttelyä latureiden elvytystoiminnoilla ennenkuin on pakko... itse olen sillä toiminnolla lataillut vanhoja harrastusvehkeiden akkuja ja mielestäni saanut niille lisää käyttöaikaa. Olen myös elvytellyt ja lataillut AGM akkuja Class Ohlssonin Ctekillä (kyljessä lukee powered by Ctek...) ja nyt kin sellainen 90Ah MB AMG on traktorissa kiinni joka ei ole edes AGM akulla ollut... Hyvin toimii. Akkukin on jo vuodelta 2009 ja jäi yli kun varuiksi korvasin sen 2016 vuonna uudemmalla Vartan akulla. Vartan akku ei ollut AGM, mutta sielä se nyt on ollut 4 vuotta ongelmitta... Tuo 2009 akku on R mallin alkuperäinen made in USA AGM. Hyvin kestänyt! Välissä se makasi pihalla puunjuurella yhden talven kunnes päätyi traktoriin... GL ostaes oli kiinni 2015 vuoden saksalainen AGM ja se oli jo viimevuonna ehtoopuolella. Joskin kaivuris se on nyt kesän mennyt elvyttelyjen jälkeen. Sellasia kokemuksia.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex