280cdi om642 ei pysy käynnissä
280cdi om642 ei pysy käynnissä
Hei.
Kellään ideoita otsikon ongelmaan? Auto sammui pihasta lähdettäessä.
Käynnistyy todella hyvin uudestaan ja käy tasaisesti n.5-10sec jonka jälkeen alkaa rykimään ja sammuu.
Autossa on 2511 vikakoodi ja 2355. Egr oli puhdistuksessa hieman ennen.
Kellään ideoita otsikon ongelmaan? Auto sammui pihasta lähdettäessä.
Käynnistyy todella hyvin uudestaan ja käy tasaisesti n.5-10sec jonka jälkeen alkaa rykimään ja sammuu.
Autossa on 2511 vikakoodi ja 2355. Egr oli puhdistuksessa hieman ennen.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
IlmeisestiJoel20 kirjoitti:Hei.
Kellään ideoita otsikon ongelmaan? Auto sammui pihasta lähdettäessä.
Käynnistyy todella hyvin uudestaan ja käy tasaisesti n.5-10sec jonka jälkeen alkaa rykimään ja sammuu.
Autossa on 2511 vikakoodi ja 2355. Egr oli puhdistuksessa hieman ennen.
2355 viittaa egrän systeemin mielestäilma menee enemmän kuin pitäis/kierätys paskaa liian vähän
syitä voi olla useita vaikpa viallinen ilma massa mittari, egr ventiili
mitäs selite tekstä testeri koodien lisäksi näytää
. .
Mökkillä
'
'
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
2511 check component y27/9 left egr positioner. Positioner signal fault.
2355 check system egr control, the air mass too large
2355 check system egr control, the air mass too large
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
Mulla oli muistaakseni juuri nuo herjat kun egr venttiili meni rikki. Mutta ei kai sen nyt silti sammua pitäisi... "air mass too large" tulee siitä kun moottoriohjaus on käskyttäny EGR venttiiliä auki jolloin kaasua pitäis virrata sitäkautta ja ilmamassamittarin näkemän virtauksen pienentyä. Limp modeen meni kun ei tunnistanut egr venttiiliä piuhanpäässä toimivaksi. Ajelin hetken 4,7kohm vastus egr johdossa ja silloin ei mennyt limp modeen, mutta sytytti kyllä vikavalon juurikin tuon ilmamassa-aiheen takia. Sittemmin tuli laitettua ehjä venttiili paikalleen.
TJ
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 496
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
no kyllä se sammua voi jos pakokaasua tulee putken täydeltä(jos egr jäänyt auki) ja turbo ei paina vielä yhtään.
W212 E350cdi
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
Aloittajan viestistä ymmärsin että sammui pihasta lähdettäessä, eli olettaisin että ei kovinkaan paljon kuormitettuna joten pakopuolella suht vähän painetta... EGR reikä on myös aika pieni suhteessa moottorin imukanavaan josta raitista tulee. Lisäksi toinen vikakoodeista kertoo että raittiin ilman määrä liian suuri, joten voisi olettaa että EGR ei ole ainakaan auki. Tästä syystä ajattelin että nämä herjat ei ole ehkä syy miksi moottori sammui.no kyllä se sammua voi jos pakokaasua tulee putken täydeltä(jos egr jäänyt auki) ja turbo ei paina vielä yhtään.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
Nuo herjat on siinä olleet jo jonkin aikaa ja auto on kuitenkin toiminut paitsi vikavalo on palanut. Miten tuo dpf:ältä anturille lähtevä putki, jos tukkeentuu voisiko tehdä tälläistä ilman vikakoodia.
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
Jps nyt muistan noi koodit oikein, niin omassa autossani ainakin tuo "2511 check component y27/9 left egr positioner. Positioner signal fault." Aiheutti limp modeen menemisen ja sitten taas "2355 check system egr control, the air mass too large" tämä pelkästään sytytti vikavalon mutta tehot pysyi tallessa. Edellämainitun käytöksen pohjalta sai peliaikaa osien hankintaan kun pisti sen 4,7kohmin vastuksen EGR piuhan nenään. Silloin moottoriohjain luulee että venttiili on täysin kunnossa. Mutta huomaa kuitenkin ilmamassa-anturin kautta että ilmaa kulkee liikaa vaikka egr ohjattu auki... tietysti jos venttiilissä on yhtä aikaa 2 vikaa... eli jos se ei toimi ohjaussignaalista ja lisäksi karan palauttava jousi olis niin kuollu että aukee ittekseen pienestäkin pakopuolen paineesta...
TJ
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
Niin se piti vielä sanoa että onko herjat olleet kokoajan aktiivisia vai alkuun vaan tallenteita vikamuistiin. Eli jos egr alkuun takunnut satunnaisesti, jäänyt herjoja muistiin ja nyt lakannu toimimasta lopullisesti...
Venttiilin voi starilla helposti testata.
Venttiilin voi starilla helposti testata.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
Käytin egr venttiilin vielä irti ja se oli sulkeutuneena irroitettaessa. Painelin muutaman kerran sitä edestakaisin ja laitoin kiinni, auto lähti käyntiin ja toimii Vikatilassa tosin mutta moottorinhäiriövalo ei pala ja jonkin verran vielä rytkyttää välillä.
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
Kyllä se on varmaan se venttiili rikki. Eli ohjain ei tunnista nyt egr venttiiliä.
TJ
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
Päivitystä aiheeseen. Egr venttiili on nyt uusittu ja nyt tuli uusi vikakoodi joka ei poistu.
2527
-Vasen egr:n asennonsäätölaite , signaalilinjan katkos
-Jatkuva
Mielestäni pakokaasu haisee kitkerälle auton ulkopuolella. Aika sitkasta on tämän egr;n kanssa
2527
-Vasen egr:n asennonsäätölaite , signaalilinjan katkos
-Jatkuva
Mielestäni pakokaasu haisee kitkerälle auton ulkopuolella. Aika sitkasta on tämän egr;n kanssa
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
Laitoitko ihan uuden venttiilin?
Kai sielä sitten on vikakoodin mukaisrsti "yhteys poikki" venttiilille. Millä testilaitteella näitä vikoja katsotaan? * voi sitä venttiilia ihan käskyttää auki/kiinni ja samalla kattoa jotta kara liikkuu.
Kai sielä sitten on vikakoodin mukaisrsti "yhteys poikki" venttiilille. Millä testilaitteella näitä vikoja katsotaan? * voi sitä venttiilia ihan käskyttää auki/kiinni ja samalla kattoa jotta kara liikkuu.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
Tuliterä venttiili, vanhalla ei tuota vikakoodia tullut, delphin testilaitteella, star olisi toki parhain mutta niitä ei ole nyt yksityishenkilöillä täälläpäin tiedossa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
Sen jälkeen ohjeiden mukainen prosessi vikakoodien nollaukseksi ja siltikään poistu ?
miksi sen testerin pitäisi olla yksityishenkilöllä
Mökkillä
'
'
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
Joko johtosarja vikaa, tai uusi venttiili viallinen jos vanhalla ei vikaa tule, tai väärä venttiili, tai kiinalainen varaosa tai ja jne...
jos laitat vanhan venttiilin töpseliin kiinni poistuuko koodi?
jos laitat vanhan venttiilin töpseliin kiinni poistuuko koodi?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 34
- Liittynyt: Su 15.03.2020 15:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
En tiedä auttaako asiaa, mutta auton pitäisi pelata suht normaalisti, vaikka egr:n piuha on irti. Vikakoodi siitä kuitenkin tulee ja vikavalo syttyy jokin ajan päästä. Limpmodeen ei kuitenkaan mene. Jousi EGR:stä saatta myös pirahtaa poikki (kuten jo edellä todettin) ja näin EGR jää auki. Jos jousen pää on poikki, niin sen voi ehkä vääntää uudelleen mutkalle.
Tuolla aiemmin puhuttiin myös pakopuolen paineista. Rytkytys (kengurubensaa) taas saattaa viitata pakopaineen anturivikaan. Kun baarit nousee johonkin viiteen, niin silloin nykii (turbon siipiensäätömoottori tekee jotain ihmeliikkeitä, eikä suostu avaamaan siipiä, vaikka kuinka polkee). Veikkaan, että nykiminen johtuu tuosta actuaattorista, jonka liikkeet taas johtuu väärästä pakopainelukemasta. Tosin ei tuokaan sammumista selitä. Auton pitäisi toimia, vaikka pakopainesensorinkin piuha on irti. Paineeksi auto näyttää tällöin vähän alle 5 baria, eikä ehkä ole yhtä virkeä kuin normaalioloissa, mutta toimii kuitenkin kohtuullisesti.
Tuolla aiemmin puhuttiin myös pakopuolen paineista. Rytkytys (kengurubensaa) taas saattaa viitata pakopaineen anturivikaan. Kun baarit nousee johonkin viiteen, niin silloin nykii (turbon siipiensäätömoottori tekee jotain ihmeliikkeitä, eikä suostu avaamaan siipiä, vaikka kuinka polkee). Veikkaan, että nykiminen johtuu tuosta actuaattorista, jonka liikkeet taas johtuu väärästä pakopainelukemasta. Tosin ei tuokaan sammumista selitä. Auton pitäisi toimia, vaikka pakopainesensorinkin piuha on irti. Paineeksi auto näyttää tällöin vähän alle 5 baria, eikä ehkä ole yhtä virkeä kuin normaalioloissa, mutta toimii kuitenkin kohtuullisesti.
Viimeksi muokannut Marjaleena, Ke 04.11.2020 09:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
Joo pakopaineanturi on kyllä siinä mielessä veikeä anturi, ettei anna vikakoodia ennen kuin hajoaa kokonaan. Silti antaa vääriä arvoja ja auto käyttäytyy oudosti. Minulla pudotteli säännöllisen epäsäännöllisesti limp modeen. Alkuun vain asuntovaunun kanssa pitkissä mäissä.
Pakopaineanturi kannattaa yrittää puhdistaa varovasti ensin, jonka jälkeen suosittelen kylmästi irtisanomaan egr järjestelmän ajoneuvon palveluksesta.
Pakopaineanturi kannattaa yrittää puhdistaa varovasti ensin, jonka jälkeen suosittelen kylmästi irtisanomaan egr järjestelmän ajoneuvon palveluksesta.
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 34
- Liittynyt: Su 15.03.2020 15:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
Tekisi mieli vielä ottaa puheeksi tuo turbon actuaattori (mikä lie asentosäätäjä onkaan suomeksi). Näyttää olevan syypää moneen ongelmaan, erityisesti koodit P0244 ja P2510 vilkkuu usein keskusteluissa (ja näin oli myös itselläni). Kävin "asiantuntijaliikkeessä" delaamassa EGR:n, kun auto oireili antaen myös EGR:ään liittyvän koodin EGR jousi korjattu, mutta vika ei poistunut) ja auto myös nyki toisinaan. Tällä korjaamoreissulla tuomioksi tuli myös aktuaattori / koko turbo liian suurista pakopaineista johtuen. Kuinka voidaan sanoa, että ko. komponentti on rikki, kun siitä ei ole mitään takaisinkytkentää auton tietsikalle? Ilmeisesti säätäjän vika päätellään muista ecun saamista anturitiedoista? Asiantuntijat kommentoikaa, kiitos. Minulla oli tilaisuus kokeilla toisella, samalla G-numerolla olevalla actuaattorilla (joka varmasti oli kunnossa), mutta nykiminen jatkui. Aloin seuraamaan livenä noita pakopaineita ja siipien säätöä. Tasaiseti kiihdytettäessä auto todennäköisimmin alkoi nykimään kun pakopaine nousi 5:een baariin. Siipien säätö jäi johonkin puoleenväiin normaalista liikealueesta. Kun autoa polkaisi kunnolla, niin tällöin auto kiihtyi nykimättä ja siivet aukesivat kokonaan ja pakopaine jäi enimmilän n. 4 baariin. Ilmeisesti pakopaineanturi jumittaa paineen noustessa rauhalliseti. Tuppi nurin lähdettäessä anturi saa paineet niin äkkiä, ettei ehdi jumittelemaan. Tiedä häntä mitä tuo tekee.
Asiayhteydessä usein myös epäillään jumittuneita turpon siipiä. Jos pakosarjoista tms. tulee tavaraa, joka jumittaa siivet, niin siloin varmaan on jo turpiinin siivetkin pitkin maantietä? Onko jollain oikeasti ollut siivet jumissa (tai muuten vioittuneet)?
Vielä tuosta korjaamosta. Tekivät mitä oli sovittu ja sovittuun, kohtuulliseen hintaan. Eli en hauku heidän palveluitaan, päinvastoin. Mutta yleisemminkin ottaen, tuomitaanko actuaattori-turboyhdistelmä liian usein vain viallisesta anturista johtuen?
Asiayhteydessä usein myös epäillään jumittuneita turpon siipiä. Jos pakosarjoista tms. tulee tavaraa, joka jumittaa siivet, niin siloin varmaan on jo turpiinin siivetkin pitkin maantietä? Onko jollain oikeasti ollut siivet jumissa (tai muuten vioittuneet)?
Vielä tuosta korjaamosta. Tekivät mitä oli sovittu ja sovittuun, kohtuulliseen hintaan. Eli en hauku heidän palveluitaan, päinvastoin. Mutta yleisemminkin ottaen, tuomitaanko actuaattori-turboyhdistelmä liian usein vain viallisesta anturista johtuen?
-
- Mersumies
- Viestit: 2325
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
Pakopuolella 5bar vastapainetta...? Onkos siellä niin paljon ettei vaan ole joku paikka tukossa..?Marjaleena kirjoitti: ↑Ke 04.11.2020 09:58 Tekisi mieli vielä ottaa puheeksi tuo turbon actuaattori (mikä lie asentosäätäjä onkaan suomeksi). Näyttää olevan syypää moneen ongelmaan, erityisesti koodit P0244 ja P2510 vilkkuu usein keskusteluissa (ja näin oli myös itselläni). Kävin "asiantuntijaliikkeessä" delaamassa EGR:n, kun auto oireili antaen myös EGR:ään liittyvän koodin EGR jousi korjattu, mutta vika ei poistunut) ja auto myös nyki toisinaan. Tällä korjaamoreissulla tuomioksi tuli myös aktuaattori / koko turbo liian suurista pakopaineista johtuen. Kuinka voidaan sanoa, että ko. komponentti on rikki, kun siitä ei ole mitään takaisinkytkentää auton tietsikalle? Ilmeisesti säätäjän vika päätellään muista ecun saamista anturitiedoista? Asiantuntijat kommentoikaa, kiitos. Minulla oli tilaisuus kokeilla toisella, samalla G-numerolla olevalla actuaattorilla (joka varmasti oli kunnossa), mutta nykiminen jatkui. Aloin seuraamaan livenä noita pakopaineita ja siipien säätöä. Tasaiseti kiihdytettäessä auto todennäköisimmin alkoi nykimään kun pakopaine nousi 5:een baariin. Siipien säätö jäi johonkin puoleenväiin normaalista liikealueesta. Kun autoa polkaisi kunnolla, niin tällöin auto kiihtyi nykimättä ja siivet aukesivat kokonaan ja pakopaine jäi enimmilän n. 4 baariin. Ilmeisesti pakopaineanturi jumittaa paineen noustessa rauhalliseti. Tuppi nurin lähdettäessä anturi saa paineet niin äkkiä, ettei ehdi jumittelemaan. Tiedä häntä mitä tuo tekee.
Asiayhteydessä usein myös epäillään jumittuneita turpon siipiä. Jos pakosarjoista tms. tulee tavaraa, joka jumittaa siivet, niin siloin varmaan on jo turpiinin siivetkin pitkin maantietä? Onko jollain oikeasti ollut siivet jumissa (tai muuten vioittuneet)?
Vielä tuosta korjaamosta. Tekivät mitä oli sovittu ja sovittuun, kohtuulliseen hintaan. Eli en hauku heidän palveluitaan, päinvastoin. Mutta yleisemminkin ottaen, tuomitaanko actuaattori-turboyhdistelmä liian usein vain viallisesta anturista johtuen?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 34
- Liittynyt: Su 15.03.2020 15:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
niin muistaisin skannerin näytöltä lukeneeni. millibaareina tuo ilmoitettiin. ja kun nyppää piuhan irti, niin lukema on jossain 4-5 bar välillä.
Ei tukoksia. mm. dpf on huitsin kukkasessa.
Ei tukoksia. mm. dpf on huitsin kukkasessa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: 280cdi om642 ei pysy käynnissä
Paine anturin johto irti tuo lukema ?Marjaleena kirjoitti: ↑Ke 04.11.2020 19:45 niin muistaisin skannerin näytöltä lukeneeni. millibaareina tuo ilmoitettiin. ja kun nyppää piuhan irti, niin lukema on jossain 4-5 bar välillä.
Ei tukoksia. mm. dpf on huitsin kukkasessa.
niin eihän se silloin luonolisestikaan
tiedä mitään todelisesta paineesta
Mökkillä
'
'