MB A250e plugin hybrid 2020
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Hyvää huomenta arvon Mersufoorumilaiset!
Käyttänjän RH vinkistä siirrrän tämän toisessa langassa olleen kysymykseni tänne:
Nyt olisi elämäni ensimmäinen mersu kiikarissa, ja ennen hankintaa askarruttaa yksi kysymys, johon toivoisin saavani apuja tämän foorumin pohjattomasta tietolähteestä.
Olen mahdollisesti hankkimassa mersun plugin-hybridi autoa, tarkemmalta mallinimeltään: MERCEDES-BENZ A 250 e A Business Style EQ Power. Autolla ajetaan pääsääntöisesti kaupungissa, ja siten lähes kaikki ajo tapahtuu sähköakun varassa. Yksi asia kuitenkin huolettaa: kuulin myyjältä, että aina kun autolla lähdetään liikkeelle, mikä ilma on kylmä, auto automaattisesti käynnistää myös polttomoottorin. Näin siis tapahtuu, vaikka liikkeelle lähdetään sähköllä, sähköajomoodissa. Moottori kuulemma käynnistetään siksi, että suodatinjärjestelmä saadaan esilämmitettyä, mahdollista varsinaista polttomoottoriajoa varten.
Tämä turha polttomoottorin käynnistyminen harmittaa, ja on kaatamassa koko hankinnan. Haluaisinkin nyt ymmärtää, että missä tilanteessa tarkalleen se polttomoottori käynnistyy, ja kuinka pitkään se on käynnissä talvella, täällä Oulun seudulla. Käynnistyminen riippuu lämpötilasta, eli kun lämpötila laskee riittävästi, se käynnistyy, ja voisi arvata, että mitä enemmän on pakkasta, sitä pidempään se on käynnissä ennen kuin sammuu. Tehtaalta eivät suostu kertomaan näitä lämpötilarajoja ja käymisaikoja.
Tämä voi ehkä tuntua pikkujutulta, että kannattaako tällaisesta tehdä kynnyskysymys. Nykyisellä autolla olen päässyt sähköajamisen makuun, ja olen huomannut että puhtaasti sähköllä ajaminen tuottaa suurta iloa. Niinpä ajatus joka kerta liikkeelle lähdettäessä turhaan käynnistyvästä röpöttimestä vaivaa kovasti.
Osaisitteko kertoa kuinka herkästi ja kuinka pitkään polttomoottori käy liikkeelle lähtiessä talvella?
Käyttänjän RH vinkistä siirrrän tämän toisessa langassa olleen kysymykseni tänne:
Nyt olisi elämäni ensimmäinen mersu kiikarissa, ja ennen hankintaa askarruttaa yksi kysymys, johon toivoisin saavani apuja tämän foorumin pohjattomasta tietolähteestä.
Olen mahdollisesti hankkimassa mersun plugin-hybridi autoa, tarkemmalta mallinimeltään: MERCEDES-BENZ A 250 e A Business Style EQ Power. Autolla ajetaan pääsääntöisesti kaupungissa, ja siten lähes kaikki ajo tapahtuu sähköakun varassa. Yksi asia kuitenkin huolettaa: kuulin myyjältä, että aina kun autolla lähdetään liikkeelle, mikä ilma on kylmä, auto automaattisesti käynnistää myös polttomoottorin. Näin siis tapahtuu, vaikka liikkeelle lähdetään sähköllä, sähköajomoodissa. Moottori kuulemma käynnistetään siksi, että suodatinjärjestelmä saadaan esilämmitettyä, mahdollista varsinaista polttomoottoriajoa varten.
Tämä turha polttomoottorin käynnistyminen harmittaa, ja on kaatamassa koko hankinnan. Haluaisinkin nyt ymmärtää, että missä tilanteessa tarkalleen se polttomoottori käynnistyy, ja kuinka pitkään se on käynnissä talvella, täällä Oulun seudulla. Käynnistyminen riippuu lämpötilasta, eli kun lämpötila laskee riittävästi, se käynnistyy, ja voisi arvata, että mitä enemmän on pakkasta, sitä pidempään se on käynnissä ennen kuin sammuu. Tehtaalta eivät suostu kertomaan näitä lämpötilarajoja ja käymisaikoja.
Tämä voi ehkä tuntua pikkujutulta, että kannattaako tällaisesta tehdä kynnyskysymys. Nykyisellä autolla olen päässyt sähköajamisen makuun, ja olen huomannut että puhtaasti sähköllä ajaminen tuottaa suurta iloa. Niinpä ajatus joka kerta liikkeelle lähdettäessä turhaan käynnistyvästä röpöttimestä vaivaa kovasti.
Osaisitteko kertoa kuinka herkästi ja kuinka pitkään polttomoottori käy liikkeelle lähtiessä talvella?
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
En osaa suoraan sanoa vastausta, mutta vähän koitan perustella..
Se moottori pitää lämmittää ainakin 2 syystä (mikään "suodatinjärjestelmän lämmitys" ei ole muuta kuin puutaheinää myyntimieheltä...!)
- Jos kiihdytät reippaasti, plugarin bensakone rykäistään heti ekasta pyörähdyksestä kovalle kuormalle. Siis välittömästi. Jos öljyt on pakkasen puolella tuossa tilanteessa, elinikä koneella hyvin lyhyt.
- Lämpöä saa sähkövastuksillakin, mutta ajomatka plugarilla pakkasella putoaa olemattomiin tällöin. Eli myös tuottaa lämpöä kabiiniin.
Parilla jutulla voi vähentää "turhaa" käyntiä.
- Esilämmitä auto, sehän käy ajoakulla ja jos töpselissä niin ei edes kuluta akusta paljoa. En tunne A:n systeemiä, mutta useimmissa plugareissa myös moottori lämpiää, jonkin verran ainakin.
- Pienennä lämpötilan pyyntiä kabiinissa, tai oikein lyhyellä matkalla jopa sammuta lämmitys. Riipuen kelistä toki, ja onko esilämmitetty.
Itsellä on Mitsun Outlander, ja tässä kone käynnistyy aina, jos lämpötilan pyynti on yli 10C enemmän kuin ulkona. Eli joka syysaamu käynnistyy, ja käy alle kilometrin.
Talvella käy pidempään.
Kannattaa huomata, että pakkasella se käynnistyy moneen kertaan "turhaan", ei vain liikkeellelähdössä = kone pidetään toimintavalmiina aina.
Helpointa on hyväksyä se, ja unohtaa koko asia; Reilun puolet vuodesta se ei kuitenkaan käy jos vaan akkua on.
(Toki 3kk välein tällöinkin, ettei bensa härskiinny suuttimiin...)
Bensaa sästyy kyllä, tuo satunnainen lämmityskäyttö ei paljoa kuluta.
Koko talven voit ajaa 1-2 tankillisella, jos akku ei lopu missään vaiheessa.
Jos bensanpoltto todella ahdistaa, on täyssähkö sinua varten.
Se moottori pitää lämmittää ainakin 2 syystä (mikään "suodatinjärjestelmän lämmitys" ei ole muuta kuin puutaheinää myyntimieheltä...!)
- Jos kiihdytät reippaasti, plugarin bensakone rykäistään heti ekasta pyörähdyksestä kovalle kuormalle. Siis välittömästi. Jos öljyt on pakkasen puolella tuossa tilanteessa, elinikä koneella hyvin lyhyt.
- Lämpöä saa sähkövastuksillakin, mutta ajomatka plugarilla pakkasella putoaa olemattomiin tällöin. Eli myös tuottaa lämpöä kabiiniin.
Parilla jutulla voi vähentää "turhaa" käyntiä.
- Esilämmitä auto, sehän käy ajoakulla ja jos töpselissä niin ei edes kuluta akusta paljoa. En tunne A:n systeemiä, mutta useimmissa plugareissa myös moottori lämpiää, jonkin verran ainakin.
- Pienennä lämpötilan pyyntiä kabiinissa, tai oikein lyhyellä matkalla jopa sammuta lämmitys. Riipuen kelistä toki, ja onko esilämmitetty.
Itsellä on Mitsun Outlander, ja tässä kone käynnistyy aina, jos lämpötilan pyynti on yli 10C enemmän kuin ulkona. Eli joka syysaamu käynnistyy, ja käy alle kilometrin.
Talvella käy pidempään.
Kannattaa huomata, että pakkasella se käynnistyy moneen kertaan "turhaan", ei vain liikkeellelähdössä = kone pidetään toimintavalmiina aina.
Helpointa on hyväksyä se, ja unohtaa koko asia; Reilun puolet vuodesta se ei kuitenkaan käy jos vaan akkua on.
(Toki 3kk välein tällöinkin, ettei bensa härskiinny suuttimiin...)
Bensaa sästyy kyllä, tuo satunnainen lämmityskäyttö ei paljoa kuluta.
Koko talven voit ajaa 1-2 tankillisella, jos akku ei lopu missään vaiheessa.
Jos bensanpoltto todella ahdistaa, on täyssähkö sinua varten.
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Kyllähän nämä perustelut esilämmitykseen ovat varsin päteviä.Risto113 kirjoitti:En osaa suoraan sanoa vastausta, mutta vähän koitan perustella..
Se moottori pitää lämmittää ainakin 2 syystä (mikään "suodatinjärjestelmän lämmitys" ei ole muuta kuin puutaheinää myyntimieheltä...!)
- Jos kiihdytät reippaasti, plugarin bensakone rykäistään heti ekasta pyörähdyksestä kovalle kuormalle. Siis välittömästi. Jos öljyt on pakkasen puolella tuossa tilanteessa, elinikä koneella hyvin lyhyt.
- Lämpöä saa sähkövastuksillakin, mutta ajomatka plugarilla pakkasella putoaa olemattomiin tällöin. Eli myös tuottaa lämpöä kabiiniin.
Parilla jutulla voi vähentää "turhaa" käyntiä.
- Esilämmitä auto, sehän käy ajoakulla ja jos töpselissä niin ei edes kuluta akusta paljoa. En tunne A:n systeemiä, mutta useimmissa plugareissa myös moottori lämpiää, jonkin verran ainakin.
- Pienennä lämpötilan pyyntiä kabiinissa, tai oikein lyhyellä matkalla jopa sammuta lämmitys. Riipuen kelistä toki, ja onko esilämmitetty.
Itsellä on Mitsun Outlander, ja tässä kone käynnistyy aina, jos lämpötilan pyynti on yli 10C enemmän kuin ulkona. Eli joka syysaamu käynnistyy, ja käy alle kilometrin.
Talvella käy pidempään.
Kannattaa huomata, että pakkasella se käynnistyy moneen kertaan "turhaan", ei vain liikkeellelähdössä = kone pidetään toimintavalmiina aina.
Helpointa on hyväksyä se, ja unohtaa koko asia; Reilun puolet vuodesta se ei kuitenkaan käy jos vaan akkua on.
(Toki 3kk välein tällöinkin, ettei bensa härskiinny suuttimiin...)
Bensaa sästyy kyllä, tuo satunnainen lämmityskäyttö ei paljoa kuluta.
Koko talven voit ajaa 1-2 tankillisella, jos akku ei lopu missään vaiheessa.
Jos bensanpoltto todella ahdistaa, on täyssähkö sinua varten.
Probleemana tässä on, että nykyinen auto VW Golf GTE ei tee tätä esilämmitystä lainkaan. Tästä johtuen lähes kaikki ajo on pelkällä sähköllä - ympäri vuoden. Ajomatkat ovat niin lyhyitä että kabiinikin lämpiää sähköllä. Toki kotoa lähdettäessä kabiini esilämmitetään pistokesähköllä, mikä säästää akkua.
Onhan tuolla autolla jokusen kerran käynyt niin että pakkasella vedetään jääkylmä moottori suoraan tehoalueelle, täytyy myöntää että se hirvittää. Mutta toisaalta on myös niinkin, että minun käytössä se esilämmitys kuluttaa moottoria (ja bensaa) turhaan.
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Latauskysymys
Ostin wallbox tyyppisen latausaseman. Tähän asti lataillut mukana tulleella 8A latausjohdolla.
Latausjohdolla täysi akku antaa rangeksi 72-78km.
Wallboxilla täysi noin 54-58km. Lisäksi lataus ei valmistu oikeaan aikaan sillä ja esim. auton "valmis klo 13.15 " tarkottaa latauksen loppumista noin klo 13.45 johon se venyy lopussa noin 10min askelin.
Latauksen maksimivirta säädetty autossa 1.8kW. Latausasemasta säädetty maksimivirta 10A.
Onko wallboxini viallinen tai tarkoitettu jollekin muulle akkukemialle jättäen jännitteen alemmaksi vai mikä tuon tekee?
Voiko sitä edes käyttää?
Ostin wallbox tyyppisen latausaseman. Tähän asti lataillut mukana tulleella 8A latausjohdolla.
Latausjohdolla täysi akku antaa rangeksi 72-78km.
Wallboxilla täysi noin 54-58km. Lisäksi lataus ei valmistu oikeaan aikaan sillä ja esim. auton "valmis klo 13.15 " tarkottaa latauksen loppumista noin klo 13.45 johon se venyy lopussa noin 10min askelin.
Latauksen maksimivirta säädetty autossa 1.8kW. Latausasemasta säädetty maksimivirta 10A.
Onko wallboxini viallinen tai tarkoitettu jollekin muulle akkukemialle jättäen jännitteen alemmaksi vai mikä tuon tekee?
Voiko sitä edes käyttää?
A250e 2020 W177
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Type2 Wallbox kuten schuko kaapelikin syättää auton laturille 230VAC virtaa ja auton oma laturi lataa akkuja. Ei siis ole akkukemialla merkitystä. Type2 on standardi, jonka kautta syötetään 230VAC jännitettä ja voidaan syöttää 1-3 vaihetta. Et kertonut minkälaisen sulakkeen takana wallbox on etkä minkälainen box kyseessä (1x10A, 3x16A), mutta tuo 1,8kW on vain 1x8A. Latausta voidaan rajoittaa auton säädöllä tai johdon/wallboxin säädöllä. Näistä pienin arvo määrää tahdin, jos sulake on sille riittävä. Itse lataan C350etä schukokaapelilla. Auton asetus on 16A ja kaapelilla 10A. Näin kauppakeskusten tolpista saa otettua toisella kaapelilla 16A säätämättä mitään autosta.
Onko wallboxin säädöillä mahdollista rajoittaa akun täyttöastetta ja se olisi esim arvossa 75% Tokihan on mahdollista että wallbox on viallinenkin. Vaikea sanoa noilla ennakkotiedoilla. Sen ei kuitenkaan pitäisi alentaa jännitettä, vain virtaa sille asetettuun maximiin.
Onko wallboxin säädöillä mahdollista rajoittaa akun täyttöastetta ja se olisi esim arvossa 75% Tokihan on mahdollista että wallbox on viallinenkin. Vaikea sanoa noilla ennakkotiedoilla. Sen ei kuitenkaan pitäisi alentaa jännitettä, vain virtaa sille asetettuun maximiin.
2019 Audi e-tron 55 quattro
1953 Jaguar XK120SE FHC (MR)
1958 Hermes 2000 (owned since 1978)
1953 Jaguar XK120SE FHC (MR)
1958 Hermes 2000 (owned since 1978)
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Wallboxista voi rajottaa vain virran, pienin asetus 10A. 1-vaiheinen type 2, max32A.
Sulake on 16A tulojohdossa ja sillä on muutakin kuormaa.
Tuo mukana tulleen latausjohdon 8A riittää täyttämään akun yön yli vaikka olisi tyhjä mutta latausasema on kätevämpi käyttää ja siistimpi kuin lattialla tai seinällä luikerteleva johto.
Sulake on 16A tulojohdossa ja sillä on muutakin kuormaa.
Tuo mukana tulleen latausjohdon 8A riittää täyttämään akun yön yli vaikka olisi tyhjä mutta latausasema on kätevämpi käyttää ja siistimpi kuin lattialla tai seinällä luikerteleva johto.
A250e 2020 W177
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Ilmoittaudunpa myös. 2011 Chevy Volt ollut kolmisen vuotta vaimon käytössä (itse niin halvaantunut että omat ajot ajeltu). A 250 e vaikutti ekalta Voltin tasoiselta tulokkaalta. Tutkittuani sitä koko päivän ja luettuani tämänkin ketjun läpi, konffasin oman versioni ja pistin Voltin myyntiin. Alkuviikosta lähtee Mersu tilaukseen.
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Onko tuo range "todellinen" vaiko vain jotain mitä auto sattuu mittaristossa näyttämään? Oletko vertaillut todellista ajomatkaa samanlaisessa ajossa? Kuulostaa joltain bugilta kun auto odottaa (vähintään) 2-vaiheista wallboxia ja sähköä tuleekin vain yhdestä vaiheesta.oem kirjoitti:Latauskysymys
Ostin wallbox tyyppisen latausaseman. Tähän asti lataillut mukana tulleella 8A latausjohdolla.
Latausjohdolla täysi akku antaa rangeksi 72-78km.
Wallboxilla täysi noin 54-58km. Lisäksi lataus ei valmistu oikeaan aikaan sillä ja esim. auton "valmis klo 13.15 " tarkottaa latauksen loppumista noin klo 13.45 johon se venyy lopussa noin 10min askelin.
Latauksen maksimivirta säädetty autossa 1.8kW. Latausasemasta säädetty maksimivirta 10A.
Onko wallboxini viallinen tai tarkoitettu jollekin muulle akkukemialle jättäen jännitteen alemmaksi vai mikä tuon tekee?
Voiko sitä edes käyttää?
Näkikö näissä uudemmissa suoraan auton mittaristosta kuinka monta kWh autoon on ladattu vai pitääkö lukea testerillä? Tuokin olisi mukava nähdä kummallakin laturilla.
AC-Wallboxissa ei ole oikein mitään älykkyyttä. Auto hoitaa latausvirran säädön ja akkujen latausasteen. Wallboxissa lähinnä iso kontaktori jolla kytkee verkkovirran autoon auton käskystä. Tämän lisäksi pari yksinkertaista signaalijohtoa joilla auto näkee onko latausjohto kiinni (autossa ja latausasemassa) ja vastusarvolla toimiva wallboxin maksimivirran ilmoittava signaali. Auton latauspiiri siis huomioi myös wallboxin virtarajoituksen, walbox ei itse pysty mitenkään säätämään läpi kulkevaa virtaa.
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Sen verran tosiaan vielä tuosta rangesta (tietämättä A250 sielunelämästä mitään), eli että jos auto laskee sen edellisen ajosuoritteen mukaan, niin ennuste voi olla mitä vaan. Ainakin oma täyssähkäri tekee noin ja latausten jälkeiset ennusteet on asettuneet lähes sadan kilometrin haarukkaan noin 190km-280km välille. Tärkeämpää on tunnistaa oma ajotyyli, ajoympäristö ja sen kautta toteutuva mahdollinen todellinen kulutus. Pikkuisen päässälaskua ja aika hyvin osaa "ennustaa" jo miten pitkälle mennään. Plugarissahan sillä tosin ei niin ole merkitystä, kun matka jatkuu sillä toisella moottorilla.DBFI kirjoitti:Onko tuo range "todellinen" vaiko vain jotain mitä auto sattuu mittaristossa näyttämään? Oletko vertaillut todellista ajomatkaa samanlaisessa ajossa? Kuulostaa joltain bugilta kun auto odottaa (vähintään) 2-vaiheista wallboxia ja sähköä tuleekin vain yhdestä vaiheesta.oem kirjoitti:Latauskysymys
Ostin wallbox tyyppisen latausaseman. Tähän asti lataillut mukana tulleella 8A latausjohdolla.
Latausjohdolla täysi akku antaa rangeksi 72-78km.
Wallboxilla täysi noin 54-58km. Lisäksi lataus ei valmistu oikeaan aikaan sillä ja esim. auton "valmis klo 13.15 " tarkottaa latauksen loppumista noin klo 13.45 johon se venyy lopussa noin 10min askelin.
Latauksen maksimivirta säädetty autossa 1.8kW. Latausasemasta säädetty maksimivirta 10A.
Onko wallboxini viallinen tai tarkoitettu jollekin muulle akkukemialle jättäen jännitteen alemmaksi vai mikä tuon tekee?
Voiko sitä edes käyttää?
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Range on latausjohdolla ladattuna matka-ajossa noin 60km sisältäen 2 liikkeelle lähtöä jäähtyneenä, nopeus säädetty (mittari)108kmh.
Paikallisessa (pätkä)ajossa ei akku ole vielä loppunut enkä ole paljon mittaillutkaan mutta esim ajettu 48, jäljellä 16 eli 64.
Uskon että pääsisi pitemmälle matka-ajossa laskemalla nopeutta ja paikallisessa jos "käynnistyksiä" olisi vähemmän.
Wallboxista ladannyt vain 2 kertaa enkä kuluttanyt akkua loppuun. Jäljellä olevaksi matkaksi auto ilmoittaa akun puolivälissä sen suunnilleen 25km sillä.
Sähkö on molemmilla ladattaessa samaa 1-vaiheista.
Auton latausnäytöstä kattonut vaan sen että täynnä ja matkan.
Kokemus asiasta on lyhyt ja suppea.
Wallboxin palauttaminen toivottavasti vielä mahdollista.
edit.
en kuitenkaan lataa enää tuolla wallboxilla kun latauksen jälkeisellä 4km kauppareissulla putosi noin
https://pic.useful.fi/CdI2tp0KQ.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
ja 9km
https://pic.useful.fi/IJ3dxTrRr.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Seuraavaksi lataan latausjohdolla.
Paikallisessa (pätkä)ajossa ei akku ole vielä loppunut enkä ole paljon mittaillutkaan mutta esim ajettu 48, jäljellä 16 eli 64.
Uskon että pääsisi pitemmälle matka-ajossa laskemalla nopeutta ja paikallisessa jos "käynnistyksiä" olisi vähemmän.
Wallboxista ladannyt vain 2 kertaa enkä kuluttanyt akkua loppuun. Jäljellä olevaksi matkaksi auto ilmoittaa akun puolivälissä sen suunnilleen 25km sillä.
Sähkö on molemmilla ladattaessa samaa 1-vaiheista.
Auton latausnäytöstä kattonut vaan sen että täynnä ja matkan.
Kokemus asiasta on lyhyt ja suppea.
Wallboxin palauttaminen toivottavasti vielä mahdollista.
edit.
en kuitenkaan lataa enää tuolla wallboxilla kun latauksen jälkeisellä 4km kauppareissulla putosi noin
https://pic.useful.fi/CdI2tp0KQ.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
ja 9km
https://pic.useful.fi/IJ3dxTrRr.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Seuraavaksi lataan latausjohdolla.
A250e 2020 W177
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
No niin, tilaussopimus tehty. Maaliskuulle arvaavat toimitusta.
Se jäi kauppiaan kanssa vastausta vaille, että mitäköhän Mersu sanoo jos sen tökkää adapterilla nykyiseen Type 1 seinälaturiini. Periaatteessa protokollan pitäisi olla standardisoitu, mutta osaakohan Mersu esim. pudottaa latausvirran 10 tai 14 ampeeriin, jos seinäasema näin pyytää...?
Se jäi kauppiaan kanssa vastausta vaille, että mitäköhän Mersu sanoo jos sen tökkää adapterilla nykyiseen Type 1 seinälaturiini. Periaatteessa protokollan pitäisi olla standardisoitu, mutta osaakohan Mersu esim. pudottaa latausvirran 10 tai 14 ampeeriin, jos seinäasema näin pyytää...?
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Onko sinulla latauslaite jossa Type 1 autopistoke vai joku latauslaite jossa Type1 liitin erilliselle latauskaapelille? Se Type 1 pistokehan ei sovi Mersuun.rmattila kirjoitti:No niin, tilaussopimus tehty. Maaliskuulle arvaavat toimitusta.
Se jäi kauppiaan kanssa vastausta vaille, että mitäköhän Mersu sanoo jos sen tökkää adapterilla nykyiseen Type 1 seinälaturiini. Periaatteessa protokollan pitäisi olla standardisoitu, mutta osaakohan Mersu esim. pudottaa latausvirran 10 tai 14 ampeeriin, jos seinäasema näin pyytää...?
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Latausasema jossa kiinteä Type 1 pistokkeellinen kaapeli. Siihen saa Type 2 autoon sopivia adaptereita, joilla periaatteessa homman pitäisi sujua, mikäli auto noudattaa standardin mukaista protokollaa (ts. lataa 10 ampeerilla mikäli. latausasema niin pyytää). Kyselin asiaa latausaseman aikanaan myyneeltä EV Arcticilta josta vastattiin että pitäisi toimia adapterillakin, mutta lupasivat vaihtaa aseman kiinteän Type 1 kaapelin kiinteäksi Type 2 kaapeliksi, niin vältytään pelaamasta adapterien kanssa.DBFI kirjoitti:Onko sinulla latauslaite jossa Type 1 autopistoke vai joku latauslaite jossa Type1 liitin erilliselle latauskaapelille? Se Type 1 pistokehan ei sovi Mersuun.rmattila kirjoitti:No niin, tilaussopimus tehty. Maaliskuulle arvaavat toimitusta.
Se jäi kauppiaan kanssa vastausta vaille, että mitäköhän Mersu sanoo jos sen tökkää adapterilla nykyiseen Type 1 seinälaturiini. Periaatteessa protokollan pitäisi olla standardisoitu, mutta osaakohan Mersu esim. pudottaa latausvirran 10 tai 14 ampeeriin, jos seinäasema näin pyytää...?
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Vielähän sen ehdit kysyä ja kannattaakin.rmattila kirjoitti:No niin, tilaussopimus tehty. Maaliskuulle arvaavat toimitusta.
Se jäi kauppiaan kanssa vastausta vaille, että mitäköhän Mersu sanoo jos sen tökkää adapterilla nykyiseen Type 1 seinälaturiini. Periaatteessa protokollan pitäisi olla standardisoitu, mutta osaakohan Mersu esim. pudottaa latausvirran 10 tai 14 ampeeriin, jos seinäasema näin pyytää...?
A250e 2020 W177
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Kysyin kyllä mutta siis eivät tienneet. Mutta latausaseman aikanaan myynyt liike sanoi että pitäisi toimia.oem kirjoitti:Vielähän sen ehdit kysyä ja kannattaakin.rmattila kirjoitti:No niin, tilaussopimus tehty. Maaliskuulle arvaavat toimitusta.
Se jäi kauppiaan kanssa vastausta vaille, että mitäköhän Mersu sanoo jos sen tökkää adapterilla nykyiseen Type 1 seinälaturiini. Periaatteessa protokollan pitäisi olla standardisoitu, mutta osaakohan Mersu esim. pudottaa latausvirran 10 tai 14 ampeeriin, jos seinäasema näin pyytää...?
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Minulle auto saapuu kahden viikon päästä. Tilaus tapahtui heinäkuun alkupuolella, jolloin arvioitu toimitusaika oli joulukuulle. Muutaman kuukauden siis nopeutui toimitus! Pian pääsee ajelemaan
A250e -21
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Minullakin tilaussopimuksen toimitusaika-arvio on maaliskuun puolivälissä, mutta tehtaan tuotantoaikataulussa auto on jo tammikuun viimeisellä kolmanneksella.
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Saako takapenkin turvavöiden muistutuslätkää näytössä mitenkään pois toiminnasta?
Penkki yleensä tyhjä ja silti tuo mainostettu tai ainakin varusteissa mainittu muistutin näkyy aina vähän aikaa lähdössä.
Penkki yleensä tyhjä ja silti tuo mainostettu tai ainakin varusteissa mainittu muistutin näkyy aina vähän aikaa lähdössä.
A250e 2020 W177
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Mitkäs nastarenkaat teillä on autoissanne ja mitä mieltä olette melutasosta?
A250e -21
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Ihan off-topic huomiona, on sääli ettei Mesu tarjoa tätä tekniikkaa nelivetoisena. Olisi erittäin mielenkiintoinen vaihehto esim. CLA Shooting Break tai GLA-malleissa.
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Menen 20.11-2020 asennuttamaan ccs latausliitimen, hinta 990e. Mercedes Benz A250E sedan.Tonde-1 kirjoitti: ↑Ke 15.04.2020 20:35Wallboxilla tulisi enemmän ja saksan hinnastossa on myös listattu vaihtoehtona myös sininen 16A ns. Caravan pistoke. Suomen saatavuudesta sen osalta en osaa sanoa. CCS latausliitin tulee loppuvuonna tähän, sanoi myyjä. Se on myös saksan hinnastossa jo hinnoiteltu.DBFI kirjoitti:Eikös nämä uudemmat osaa ladata kahdesta vaiheesta jos käyttää sopivaa wallboxia?
Tuollaista latausjohdon irrotusnappia (?) ei taida vanhemmissa olla. Ei kai se sentään toimi jos auto on lukittu ettei johtoa saa kuka tahansa irti?
Kun auton keskuslukitsee, lukkiutuu myös latausjohdon kahva kiinni, sitä ei saa ilman voimakeinoja irti autosta, kokeiltiin.
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Kyllä voi asentaa pikalatauksen, hinta 990euroa.
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Nyt on noin 500km ajeltu uudella A250e hatchbackillä. Alla melko rouheat nastarenkaat. Niistä autoon kantautuva rengasmelu on hieman ärsyttävä. Miten teillä muilla nastarenkaiden melutaso?
Sähkönkulutuksesta:
Ajoin juuri töihin 15km 80km/h + 25km 100km/h + 3km kaupunkiajoa. Keskimääräinen sähkönkulutus 21kwh/100km. Kuulostaa mielestäni korkealta lukemalta? Ulkolämpötila +5 ja kabiinia kerkesin hetken lämmittää ennen liikkeellelähtöä.
Voisiko johtua nastarenkaista vai onko normaali lukema?
Esim. Käyttäjä Tonde teki juuri testin 120km/h ajossa ja kulutus 20kwh/100km.
Sähkönkulutuksesta:
Ajoin juuri töihin 15km 80km/h + 25km 100km/h + 3km kaupunkiajoa. Keskimääräinen sähkönkulutus 21kwh/100km. Kuulostaa mielestäni korkealta lukemalta? Ulkolämpötila +5 ja kabiinia kerkesin hetken lämmittää ennen liikkeellelähtöä.
Voisiko johtua nastarenkaista vai onko normaali lukema?
Esim. Käyttäjä Tonde teki juuri testin 120km/h ajossa ja kulutus 20kwh/100km.
A250e -21
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Michelin x-icet kyllä kuuluu hyttiin mutta ääneen on pakko tottua. Muutenhan auto on hiljainen.
En ole kirjannut kulutuksia. Tuntuma on että nastarenkailla kuluu noin 3kW enemmän energiaa.
Lämmityslaite vie lähdöissä paljon sähköä /kerta.
En ole kirjannut kulutuksia. Tuntuma on että nastarenkailla kuluu noin 3kW enemmän energiaa.
Lämmityslaite vie lähdöissä paljon sähköä /kerta.
A250e 2020 W177
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Uusi testi tänään:
Auto esilämmitetty, akun varaus lähdössä 99%.
15km 84km/h + 25km 112km/h ja hieman kaupunkiajoa. (Mittarinopeuksia)
Ulkolämpötila +5-6
Sähkö loppui 43km jälkeen ja kulutus 23kwh/100km.
Kuulostaa melko korkealta kulutukselta mielestäni.
Miten teillä muilla talvirenkailla?
Auto esilämmitetty, akun varaus lähdössä 99%.
15km 84km/h + 25km 112km/h ja hieman kaupunkiajoa. (Mittarinopeuksia)
Ulkolämpötila +5-6
Sähkö loppui 43km jälkeen ja kulutus 23kwh/100km.
Kuulostaa melko korkealta kulutukselta mielestäni.
Miten teillä muilla talvirenkailla?
A250e -21
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 81
- Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Ei ole A plugaria itsellä, mutta ei tuo minusta pahalta kuulosta. Veikkaan, etteivät renkaat ole se oleellisin juttu, vaan lämpötila
Moottoritiellä nyt vaan kulutus on paljon isompi kuin normikulutuksia mitatessa. Tuolla matkalla ja nopeudella esilämmitetty auto jo jäähtyy tehokkaasti eli vaatii paljon energiaa akuista jo lämmitykseenkin. Tietty siitä riippuen, paljonko sitä lämpöä pyytää.
Oman kokemuksen perusteella nopeus tekee erityisen pahaa just sähkön kulutukselle, siis verrattuna polttoaineen kulutukseen. Kuvittelen tämän johtuvan siitä, että kuormituksen kasvaessa polttomoottorin kehno hyötysuhde ymmärtääkseni paranee. Sähkömoottorin sähkönkulutus seuraa kaiketi suoremmin nopeuden kasvattamia ajovastuksia.
Just sunnuntaina ohitin tosi hitaasti körötelleen Teslan, sen oli varmaan pakko säästää sähköä. Nopea ajo koleassa kelissä oli tainnut yllättää.
Moottoritiellä nyt vaan kulutus on paljon isompi kuin normikulutuksia mitatessa. Tuolla matkalla ja nopeudella esilämmitetty auto jo jäähtyy tehokkaasti eli vaatii paljon energiaa akuista jo lämmitykseenkin. Tietty siitä riippuen, paljonko sitä lämpöä pyytää.
Oman kokemuksen perusteella nopeus tekee erityisen pahaa just sähkön kulutukselle, siis verrattuna polttoaineen kulutukseen. Kuvittelen tämän johtuvan siitä, että kuormituksen kasvaessa polttomoottorin kehno hyötysuhde ymmärtääkseni paranee. Sähkömoottorin sähkönkulutus seuraa kaiketi suoremmin nopeuden kasvattamia ajovastuksia.
Just sunnuntaina ohitin tosi hitaasti körötelleen Teslan, sen oli varmaan pakko säästää sähköä. Nopea ajo koleassa kelissä oli tainnut yllättää.
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Jep. Lämpötilan lasku ja nopeuden nostaminen on molemmat myrkkyä sähköisille voimalinjoille. Huomannut tässä tuon täyssähkärin kanssa syksyn mittaan, vaikka leutoja kelejä edelleen onkin pidellyt, että keskikulutus on pikkuhiljaa hiipinyt sen kolmisen kilowattituntia ylöspäin kesäkeleistä. Aika paljon, jos tarkastelee prosentteja, kun edustaa jo yli 20% nousua. Jos sitä oikeaa talvikeliä alkaa vielä pukkaamaan, niin paljonkohan silloin vielä nousee .Tahtooglcn kirjoitti: ↑Ti 17.11.2020 22:33 Ei ole A plugaria itsellä, mutta ei tuo minusta pahalta kuulosta. Veikkaan, etteivät renkaat ole se oleellisin juttu, vaan lämpötila
Moottoritiellä nyt vaan kulutus on paljon isompi kuin normikulutuksia mitatessa. Tuolla matkalla ja nopeudella esilämmitetty auto jo jäähtyy tehokkaasti eli vaatii paljon energiaa akuista jo lämmitykseenkin. Tietty siitä riippuen, paljonko sitä lämpöä pyytää.
Oman kokemuksen perusteella nopeus tekee erityisen pahaa just sähkön kulutukselle, siis verrattuna polttoaineen kulutukseen. Kuvittelen tämän johtuvan siitä, että kuormituksen kasvaessa polttomoottorin kehno hyötysuhde ymmärtääkseni paranee. Sähkömoottorin sähkönkulutus seuraa kaiketi suoremmin nopeuden kasvattamia ajovastuksia.
Just sunnuntaina ohitin tosi hitaasti körötelleen Teslan, sen oli varmaan pakko säästää sähköä. Nopea ajo koleassa kelissä oli tainnut yllättää.
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Joo Teslat tuntuu poikkeuksetta ajavan kesälläkin 100 tuntumassa motarilla. Kaipa se täytyy vaan hyväksyä, että tuo kulutus on mitä on
A250e -21