W220 / OM628 imusarja + EGR

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
wolwerine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 18.02.2012 21:07

W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja wolwerine »

Olis tarkoitus raapaista CDI veekasista imusarjat irti ja vaihtaa uusi EGR jäähdytin, kun on epäilys että se hukkaa jäähdytinnestettä.
Samalla lienee syytä irrottaa myös se imusarjan laippa missä on läppäventtiilit, kun varmaan voi vuotaa senkin alta?
Onko jotain erikoista tuossa, mitä huomioida tai rassata samalla kun palikat on irti?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Anna läppien olla.
Egr,ää ei saa tulpata sieltä venttiilien läheltä, takaa, vaan se pitää tehdä moottorin etupuolelta, siitä kohden, mistä pakokaasu tulee ahtoputkeen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
wolwerine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 18.02.2012 21:07

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja wolwerine »

Meininki olis pitää kaikki palikat toiminnassa, eli ei poistaa tai tulpata mitään.
Tarkoitin siis sitä, että eikös tuon imulaipan alla ole potentiaalinen nesteen vuotokohta imulaipan ja sylinterin välissä?
Aika tavalla siinä näyttää olevan purettavaa ennen kuin pääsee käsiksi tuohon jäähdyttimeen. Paras lienee aloittaa purkaminen kaasuläpän rungon vierestä ja edetä siitä imusarjalle?

Epäilyttää toki sekin, että mahtaako läppävivustot olla kuinka kuluneet/rikki, mutta senpä näkee sitten kun avaa. Jostain lueskelin, että tuon moottorimallin EGR:ää ei kannattaisi poistaa käytöstä.
wolwerine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 18.02.2012 21:07

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja wolwerine »

Joo, siellähän se glykolirapakko oli egr putkessa ja välijäähyn yläpäässä...
Jonnii verran on tekemistä on ton purkamisessa, mutta diagnoosi oli ainakin oikea, uusi syyläri sinne niin loppuu nesteen hukkaaminen. Saattaapa konekin käydä paremmin...
wolwerine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 18.02.2012 21:07

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja wolwerine »

Tiivisteitä odotellessa hieman väliraporttia...
Otin myös imusarjan laipat irti, joissa on sisällä läppien akseli (fiksumpi systeemi kuin sellaiset ulkopuoliset irtovivut). Aivan paskassahan ne oli kaikki imukoppia myöten, kun sinne on sitä glykoliakin mennyt jonkin aikaa. Samaten läppäakselit jumissa ja toinen alipainerasia rikki.
Noh, palikat osiksi ja ultrapesuriin, tuli puhdasta. Huomenna pitäis olla kaikki tarpeet kasassa, niin pääsee läjäämään.
Yleisesti, käsittämättömän hyvässä kunnossa kaikki paikat, mistään ei vuoda ja kaikki lähtee irti kun vaan ottaa. Letkut ja putket myös hyvässä kunnossa, tuo alipainerasian kalvo lienee porsinut kun läppäakseli on jumittanut.
wolwerine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 18.02.2012 21:07

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja wolwerine »

Puolet sain jo kasattua, semisti kettumainen laittaa toi egr paikalleen...
Rikkonainen jäähdytin on siis tuo pitkulainen kikkare (10)
https://partsouq.com/tesseract//assets/ ... 050920.gif
Originaalina maksaa vähän rapiat tonnin (!), mutta internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy täsmälleen saman valmistajan osa uutena hintaan rontti satanen. :clap:
wolwerine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 18.02.2012 21:07

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja wolwerine »

Jesh, nyt se taas käy ja kukkuu. Mielenkiintoista nähdä, miten se alkaa pelata nyt kunhan pääsee peltihommilta ajelemaan.
Kasipuola
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 14.11.2020 23:25

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja Kasipuola »

Missä kunnossa mahtoi olla imusarja sisäpuolelta?
wolwerine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 18.02.2012 21:07

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja wolwerine »

Kaasuläpältä asti mönjää sentin kerros pinnassa, muuten ei mitään erikoista.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Taitaa tämän koneen melko yleinen vika olla että sylinteriputki vaurio. Esiintyy usein että jäähdytysnestettä alkaa katoamaan reilusti. Ei kannata kenkiä kylmänä..
220.128 Black Mirror
wolwerine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 18.02.2012 21:07

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja wolwerine »

Ei ole putkessa vaurioita, toi egr jäähky vuoto vaan. Nyt ei enää nestettä katoo ja pelaakin aika paljo paremmin.
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja esapk »

Kuinka paljon hävisi nestettä ja vaikuttiko käyntiin ja siihen, mitä tuli putkien päästä?
wolwerine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 18.02.2012 21:07

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja wolwerine »

Nestettä meni about litra tonnille, noin arviolta.
Käynti oli epätasaista noin 1200 kierroksen kohdalla, mutta arvelen sen johtuneen siitä, että imulaipan läpät oli jumissa molemmilta puolilta. Nyt tuo vaiva on tasaantunut kun läpät liikkuu ja molemmat alipainerasiat toimivat.
Putkien päästä ei tullut mitään, sen perusteella aloinkin epäillä tuota välijäähyä, kun kaikki muut vaihtoehdot oli jo käyty läpi. Neste menee kaasuläpän jälkeen imusarjaan ja levittyy sieltä kaikille pytyille, joten määrä on niin pieni, ettei se tuota höyryä putkista, kuten pyttyvuoto tekisi.
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja esapk »

Missä kohti tarkkaan ottaen oli vuoto ja tuliko nestettä yhtään ulospäin näkyville vai täytyikö vaan arvata, että tuokin voisi olla syynä?
On samanlainen rahansyömäri itsellänikin ja voi vielä tuokin tulla eteen.
Ja ilmeisesti paskamainen purkaa ja koota?
wolwerine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 18.02.2012 21:07

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja wolwerine »

Jossain jäähdyttimen sisällä vuoto, eipä sitä pysty oikein toteamaan.
Laitoin yv:tä
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja esapk »

Viestiin lliittyen. Tuosta pitänee purkamistouhut aloittaa..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja esapk »

Tuonne se EGR-jäähdytin on jonnekin imusarjakoteloiden väliin haudattu.. Ei ihan vähällä sieltä kyllä vaihdu..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wolwerine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 18.02.2012 21:07

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja wolwerine »

Juu, sieltähän se välistä pilkottaa :D
Onhan siinä hieman jumppaa, mutta kun muistaa hengittää syvään ja rauhallisesti, niin se auttaa...
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja esapk »

Tuolta näyttää imuputkessa kaasuläppärungon sisällä, kun EGR:n jäähdytin vuotaa.. EGR-putken päässä näkyy selvästi jäähdytysnestettä.
Välistä poistettu putkenpätkä ja työkalu, millä se nitkuteltiin irti.. ajan kanssa. O-rengas laittoi oikein kunnolla vastaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja esapk »

Aika kivassa paikassa laipan vastamutteri.. miksi pitää sellainenkin juuri tässä olla..? Pultin toinen pää jossain näkymättömissä paperitollon seutuvilla. Aika virittelyä vaatii työkaluilta päästä siihenkin imuputken alitse käsiksi.. muualta kun ei mahdu kääntämään.. Toivottavasti joku harhanäky tai -käsitys.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wolwerine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 18.02.2012 21:07

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja wolwerine »

Toi näyttäis kyllä "jälkiasennukselta", vedetty joskus kierre laipasta ja laitettu mutteri. Varsinkin kun näyttää olevan nyloc.
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 / OM628 imusarja + EGR

Viesti Kirjoittaja esapk »

Kiinnostaisi tietää, miksi on joskus irroitettu. Ei kai noita jäähdyttimiäkään nyt joutune sentään vähän väliä vaihtelemaan? Mihin muuhun on pitänyt päästä käsiksi? Ihan samanlaista kökköä on kaikissa imuputkien osissa, joten ei sitten liene edes vaivauduttu putsaamaan tätä sisältä silloin? On sentään löytänyt jostain vastaavanlaisen, mutta vähän pidemmän(?) torx-kantaisen pultin ja siihen mutterin vaiko vain parilla kierteellä siinä kiinni. Tosi kiva avata tuollainen ja saada osatkin talteen. Miten lie saanut paikoilleen? Mutterin näki vasta kun purki polttoaineputken, suojamuovit sun muut pois tieltä. Eihän siellä edes pitänyt sellaista mutteria olla.. toisaalta, ei tuossa rakkineessa pitäisi kai enää minkään yllättää. :D
Että sellainen tapaus.
Vastaa Viestiin