Moi kaikille!
Olen painiskellut emännän auton todella oudon ajokäyttäytymisen kanssa jo jonkin aikaa, pari vuotta . Ei ole ollut kiire kun laite sinänsä pelaa ja kulkee MUTTA kun minäkin ajan sitä joskus harvoin niin vika häiritsee.
Vika / ongelma on se että auto lähtee yhtäkkiä vaeltelemaan ajolinjastaan vasemmalle taikka oikealle, ei mene siis suoraan. Vika esiintyy selvemmin kesärenkailla (205 leveät) kuin talvirenkailla (195). Ja tietysti suomalaiseen tiestandardiin kuuluvat urat ja paikkaukset vaikuttavat erityisen paljon.
Asia on nyt vain niin että auton ei kuulu vaeltaa kuten se tekee nyt. Tasaisellakin (uudella) asfaltilla auto etsii linjaa mutta varsin vähän.
Vikaa on haettu ja seuraavat asiat tehty:
1. Kaikki etupään nivelet, koiranluut ja alatukivarret on vaihdettu
2. edessä uudet iskarit ja jouset
3. ohjauskulmat tarkastettu ja säädetty
4. jarrut tarkastettu, kuluneet osat vaihdettu
Auto on läpäissyt katsastukset ilman ongelmia, ei ole löydetty mitään löysää tms. vaikka olen asiasta maininnut.
Ainoa asia mikä nyt mietityttää on taka-akselin kannakoinnin (siis se keskellä oleva "kuminivel") kunto, antaako se periksi..... Ohessa kuva jossa näkyy tarkoittamani nivel.
Se voisi selittää kummallisen vaeltelun jos se päästää taka-akselin kääntyilemään.
Nyt pari kysymystä foorumilaisille:
1. Onko kukaan teistä kuullut samanlaisesta ongelmasta ja jos on niin löytyikö vika? Mikä se oli?
2. Onko tuon taka-akselin kannakoinnin (se "kuminivel") vaihtaminen iso työ?
3. Onko teillä muita ehdotuksia mahdollisen vian aiheuttajaksi?
Odotan mielenkiinnolla vastauksianne!
B-Mersu W245, vm 2010, Ajokäyttäytyminen
B-Mersu W245, vm 2010, Ajokäyttäytyminen
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: B-Mersu W245, vm 2010, Ajokäyttäytyminen
Minulla oli w245 b-mersu aikanaan. Siitä meni etupyöränlaakerit 150tkm paikkeilla. Ajelin ilmeisesti aika pitkään niillä laakereilla vaikka ne oli huonot kun korjaajan mukaan välystä oli reilusti. Aiempien autojeni laakerivioista poiketen tuossa ei selkeästi ääntänyt laakeri, tai sitten nastarenkaiden melu peitti sen sopivasti. No kuitenkin, tuo laakerien välys huononsi auton suuntavakavuutta, ja ymmärsin vasta laakerien uusinnan jälkeen kuinka iso vaikutus oli.
Sinulla on toki alustaa käyty jo aika ahkerasti läpi, joten arvelen että laakerit olisi kyllä huomattu... mutta tällainen syy itselläni oli w245 huonoon suuntavakauteen. Muuten ainuttakaan puslaa tai tukivartta en autoon vaihtanut välillä 100-175tkm.
Sinulla on toki alustaa käyty jo aika ahkerasti läpi, joten arvelen että laakerit olisi kyllä huomattu... mutta tällainen syy itselläni oli w245 huonoon suuntavakauteen. Muuten ainuttakaan puslaa tai tukivartta en autoon vaihtanut välillä 100-175tkm.
Re: B-Mersu W245, vm 2010, Ajokäyttäytyminen
Tere! Ja kiitos vastauksesta. Tuo pyöränlaakerijuttu pitää tutkia, voi olla että niissä on "sanomista" vaikka vaikuttavat olevan ihan OK. Mittarissa on jo 192tkm.
Välillä olen kuulostellut että oikean puolen vetarikin pitää ääntä kun pihassa vetää tiukkaa kurvia joten sekin menisi sitten samalla vaihtoon.
Kerron tuloksista "sitten joskus".
Välillä olen kuulostellut että oikean puolen vetarikin pitää ääntä kun pihassa vetää tiukkaa kurvia joten sekin menisi sitten samalla vaihtoon.
Kerron tuloksista "sitten joskus".
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: B-Mersu W245, vm 2010, Ajokäyttäytyminen
Aika usein monet kummalisuudet johtuu juurikin taka akselin pehneistä puslista(lisä hausukuutena) eivät tunnu heti edes väljiltä mutta kun vääntellee sopivalla varella niin huomaa eronB180W245 kirjoitti:Moi kaikille!
Olen painiskellut emännän auton todella oudon ajokäyttäytymisen kanssa jo jonkin aikaa, pari vuotta . Ei ole ollut kiire kun laite sinänsä pelaa ja kulkee MUTTA kun minäkin ajan sitä joskus harvoin niin vika häiritsee.
Vika / ongelma on se että auto lähtee yhtäkkiä vaeltelemaan ajolinjastaan vasemmalle taikka oikealle, ei mene siis suoraan. Vika esiintyy selvemmin kesärenkailla (205 leveät) kuin talvirenkailla (195). Ja tietysti suomalaiseen tiestandardiin kuuluvat urat ja paikkaukset vaikuttavat erityisen paljon.
Asia on nyt vain niin että auton ei kuulu vaeltaa kuten se tekee nyt. Tasaisellakin (uudella) asfaltilla auto etsii linjaa mutta varsin vähän.
Vikaa on haettu ja seuraavat asiat tehty:
1. Kaikki etupään nivelet, koiranluut ja alatukivarret on vaihdettu
2. edessä uudet iskarit ja jouset
3. ohjauskulmat tarkastettu ja säädetty
4. jarrut tarkastettu, kuluneet osat vaihdettu
Auto on läpäissyt katsastukset ilman ongelmia, ei ole löydetty mitään löysää tms. vaikka olen asiasta maininnut.
Ainoa asia mikä nyt mietityttää on taka-akselin kannakoinnin (siis se keskellä oleva "kuminivel") kunto, antaako se periksi..... Ohessa kuva jossa näkyy tarkoittamani nivel.
Se voisi selittää kummallisen vaeltelun jos se päästää taka-akselin kääntyilemään.
Nyt pari kysymystä foorumilaisille:
1. Onko kukaan teistä kuullut samanlaisesta ongelmasta ja jos on niin löytyikö vika? Mikä se oli?
2. Onko tuon taka-akselin kannakoinnin (se "kuminivel") vaihtaminen iso työ?
3. Onko teillä muita ehdotuksia mahdollisen vian aiheuttajaksi?
Odotan mielenkiinnolla vastauksianne!
. .
Mökkillä
'
'