Mercedes benz w211 farmari talvella.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
https://youtu.be/wcJLgxRgp-E" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Tarkoitin sitä palkki ongelmaa. Et näkis kuin iso homma olisi kyseessä. Ku tiiä mil nimellä sitä ettis.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Hienosti toimii ESP.
Olen muutaman kerran koittanut tosi liukkaalla ja hienosti toimii. Sitäkin toki kannattaa harjoitella.
Meillä kotiin ajettaessa on risteys mistä käännytään vasemmalle ja tie viettää oikealle eli ojaan.
Olen testannut esp:tä tässä ajamalla ylilujaa keliin nähden risteykseen.
Parhaiten esp:n saa toimimaan silloin kun auto alkaa puskemaan ojan suuntaan niin painaa kaasua (ei missään nimessä jarrua!) ja samalla kääntää rattia lisää kulkusuuntaan eli rattia pitää kääntää hiukan liioitellusti niin esp hoitaa kyllä homman mallikkaasti kunhan auto tietää minne kuski haluaa sen menevän.
Olen muutaman kerran koittanut tosi liukkaalla ja hienosti toimii. Sitäkin toki kannattaa harjoitella.
Meillä kotiin ajettaessa on risteys mistä käännytään vasemmalle ja tie viettää oikealle eli ojaan.
Olen testannut esp:tä tässä ajamalla ylilujaa keliin nähden risteykseen.
Parhaiten esp:n saa toimimaan silloin kun auto alkaa puskemaan ojan suuntaan niin painaa kaasua (ei missään nimessä jarrua!) ja samalla kääntää rattia lisää kulkusuuntaan eli rattia pitää kääntää hiukan liioitellusti niin esp hoitaa kyllä homman mallikkaasti kunhan auto tietää minne kuski haluaa sen menevän.
S211 E320 cdi -09
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Onko ne jo puhkiruostuneet? Hiekalla ja fosforihapolla ruosteet pois, epoksia ja kunnon ruostesuojaus. Hankala paikka, ne kolot on aina täynnä hiekkaa. Ne pitäis puhdistaa melkein joka pesukerralla ja kerran vuoteen kunnolla ja uudet ruostesuojaukset.joni84 kirjoitti:Tarkoitin sitä palkki ongelmaa. Et näkis kuin iso homma olisi kyseessä. Ku tiiä mil nimellä sitä ettis.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Puhallettu paineilmalla p*skat pois ja jotain öljyä / tervaa / kotelosuoja-ainetta suihkuteltu niin että riittää. Koskaan ei ole ollut enemmän korjaamisen tarvetta.joni84 kirjoitti:Sitten kysysin kun huomasin autoani tutkiessa että tässä on ne surullisen kuuluisat palkit edestä ruostunut. Millä olette niitä korjailleet ja miten??
Vai mikä on tämä "surullisen kuuluisa palkki" ?
wiimax.fi
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
No ne palkit jotka on w211 korisessa mersussa siellä juosien takana.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Onko niitä silti koskaan puhkiastiruostunut? EN minä omassa niitä putsaillut muut akuin renkaanvaihdon yhteydessä kunnolla, autoa pestessä siine vähän yritin vettä suihkutella mutta eihän se sillä tyhjäksi lähde.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
No on mulla ainakin sieltä ruostunut ne palkit ja se seinämä sieltä kyllähän ne sieltä puhkiruostuu jos asialle ei mitään tee.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Ei siis vieläkään pintaruostetta suurempaa ongelmaa ? Kuten edellä kerroin, putsaus ja jotain tököttiä suojaksi sen verran kuin itsestä tuntuu hyvältä.
wiimax.fi
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Tarviihan ne varmaa ne ruosteet pois sieltä jollakin saada. Varmaa hiakkapuhaltaa tai jotain.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Talvi alkaa tulla ja jännitys nousta että miten tällä talvella pärjää.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Samaa odottelen itsekin takatuuppari-S205:lla ja kitkarenkailla. Viimeksi olen ajanut takavetoisella vuonna 1993 ja autona oli kaverin 70-luvun Carina, josta puuttui toinen takaiskari ja renkaat mallia "kovettuneet ja puolet nastoista puuttuu". Ei meinannut pysyä tiellä edes kävelyvauhdilla. Eiköhän noita takavetoja ole ollut maailman sivu ja nykyään on kaikki mahdolliset avustimet. Netistä kyllä löytyy pelottelijoita, ettei pääse tasaisellakaan liikkeelle ja juuttuu jokaiseen paikkaan, missä on vähänkin lunta. Mahdan epäillä. En ole nähnyt yhtäkään Mersua tai Bemaria sutimassa paikoillaan tasaisella tai edes ylämäessä, eivätkä kaikki todellakaan ole nelivetoja. Umpihangessa en ole ajatellut ajella. Ojastakin löytyy kovalla prosentilla nimenomaan etuvetoinen auto. Taitaa vain se ojaan päätyminen olla kiinni ihan jostain muusta kuin vetotavasta.
Muistan, kun 80-luvun alussa oli televisiossa ja lehdissä tietoiskuja etuvetoisten autojen käyttäytymisestä niiden alkaessa yleistyä. Silloin löytyi pelottelijoita, että etuvetoinen puskee liukkaalla mutkissa suoraan, eikä käänny. Ojat piti olla täynnä etuvetoisia.
Muistan, kun 80-luvun alussa oli televisiossa ja lehdissä tietoiskuja etuvetoisten autojen käyttäytymisestä niiden alkaessa yleistyä. Silloin löytyi pelottelijoita, että etuvetoinen puskee liukkaalla mutkissa suoraan, eikä käänny. Ojat piti olla täynnä etuvetoisia.
C200 (S205) 2017
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Mitä tarkoitat pärjäämisellä? Sitäkö, että takavetoisesta ei ole juuri vetäjäksi silloin kun naapurin katumaasturi (Mazda CX-jotain) ei pysty seuraamaan jo poistuneen Ceen pyöränjäljissä? Tuon episodin lisäksi kerran pääsi käymään myös sillä tavalla nolosti, että ihan tietämättäni ihmettelin mitä auramies mahtaa hommata meidän pihalla iltamyöhällä. Ei tosiaan ollut tarkoitus kettuilla naapurille, jota harmitti jo aivan riittävästi kun oli joutunut tilaamaan hiekoittajan paikalle. Naapurin lapset eivät päässeet sille päivälle mäkeen, kun isin etuvetoinen luisupulkka ei noussut jäiseltä pihalta mökkirannasta minnekään. Olisihan meilläkin ollut talkooväki kantamaan se muovikippo mäen päälle, mutta kun ei itse laskettelemaan lähtiessä tiedetty, että siellä on liukasta, niin ei tullut tuollainen mieleenkään.joni84 kirjoitti:Talvi alkaa tulla ja jännitys nousta että miten tällä talvella pärjää.
Jos ei varsinainen huolen aihe, niin ainakin jonkinlainen vastuu toki seuraa siitä, että tasapainoisen takavetoisen tieltä ulos ajanut joutuu katsomaan peiliin, koska auton käytöksestä on turha etsiä selitystä haverille.
Ei nämä ole enää mitään Irtoperä-Carinoita eikä Taunuksia. Nykyään ei ole enää jäljellä kuin ajettavaksi tehtyjä takavetoisia. Ne mahdollisimman halvalla tehdyt joissain tilanteissa hankalat ajettavat rakennetaan nykyään etuvetoisina (tai kytkeytyvällä valinelivedolla).
Viimeksi muokannut 740 GLE, To 08.10.2020 18:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Ja mallista riippuen kovin eri tavoin. Viime talvena Klubin talviajokoulutuksessa tuli tilaisuus ajaa kolmen eri generaation ajonhallinnalla varustettua Mersua.JoneN kirjoitti:Hienosti toimii ESP.
2006 S203 ESP on vielä niin karkeatoiminen, että sen voittaa ajamalla sekä nopeudessa että tarkkuudessa varsin helposti, koska ESP antaa auton luistaa leveämmin ja puuttuu tilanteeseen vasta nopean etenemisen kannalta liiankin leveässä luistossa. Ei se kauas karkaa "ESP:tä vasten ajettuna", mutta menee kovin kulmikkaasti ja tarpeettoman paljon tahmaten. Tietoisessa harjoitustilanteessa ehtii omin käsin ehtii ottaa luistot kiinni ennen EPS:n havahtumista ja ajaa luiston rajalla tai vähän yli jatkuvasti nopeammin kuin ESP:n leveillä heilureilla.
2012 W212 on selvästi tarkempi ja sen voittamista ei pysty oikein kokeilemaan enää ESP holhoavammassa moodissa, vaan ESP ja omin käsin pitää ajaa erikseen. Ainakin minun taidoillani tuntuu kuin menisi veitsen terällä kaiken aikaa yrittäessään itse ajaa ESP sallivassa moodissa nopeammin kuin pääsee samassa paikassa holhoavan ESP:n kaitsemana. Tämän ESP toimii jo niin hyvin, että aivot narikkaan ja kaasu lattiassa vain käsillä ohjaten automatiikan hoitaessa loput on jo yllättävän ripeä tapa edetä.
2020 X253 GLC:n ESP:n toiminnassa en enää huomannut niin suurta eroa edelliseen, koska jatkuva neliveto rauhoittaa menoa kaikin puolin ja kaasulla on vaikeampi töpeltää tyhmiä menoa hidastavia luisuja.
ESP sallivammassa moodissa saan tehdä kaikki osaamani etenemistä nopeuttavat temput, koska tällöin ESP puuttuu menoon vasta sitten kuin luistokulmat ovat jo aivan liian leveitä ollakseen nopeita (pl. syvälle kaarteeseen kylki edellä työnnetty late apex, jota en kehtaa käyttää liikenteessä. Enkä ole edes varma senkään nopeudesta klassiseen ajolinjaan verrattuna?).
Ehdottomasti suositeltavaa. ESP ei tarkoita vapaapäivää ajoharjoittelusta, vaan se on kuljettajan suoritusvarmuutta parantava Suojelusenkeli, joka pelastaa minut omien hölmöilyjeni seurauksilta. Ja koska en eri automallien ja eri generaatioiden ESP:t toimivat merkittävästi eri tavoilla, harjoittelu kannattaa tehdä juuri omalla tai ainakin samankaltaisella autolla. Pääperiaatteena lienee, että mitä uudempi ESP, sitä sujuvammin sitä voi myös hyödyntää ripeään ja varmaotteiseen etenemiseen (tai pysähtymiseen, milloin tarpeen).JoneN kirjoitti:Olen muutaman kerran koittanut tosi liukkaalla ja hienosti toimii. Sitäkin toki kannattaa harjoitella.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Onko se niin että jos talvella perä lähtee irti höllää kaasua ja kääntää luiston suuntaan
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Onko se niin että jos talvella perä lähtee irti höllää kaasua ja kääntää luiston suuntaan. Vai osaako joku neuvoa miten talvella takavedolla ajetaan?.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Ajetaan niin että se perä ei irtoa.
Ei oikein tiedä onko nää trolleja vai mitä... onneksi nyt ei oltu ostettu irtoavaa tarvikeperää ja pähkitään että pitäiskö ostaa sitten alkuperäinen perän sivuluisu...
Jos kysymys on todellinen niin asia kerrottaneen siellä autokoulun oppaassa, ja sitten kun lumet tulee niin jonnekin isolle tyhjälle laanille opettelemaan miten auto käyttäytyy.
Ei oikein tiedä onko nää trolleja vai mitä... onneksi nyt ei oltu ostettu irtoavaa tarvikeperää ja pähkitään että pitäiskö ostaa sitten alkuperäinen perän sivuluisu...
Jos kysymys on todellinen niin asia kerrottaneen siellä autokoulun oppaassa, ja sitten kun lumet tulee niin jonnekin isolle tyhjälle laanille opettelemaan miten auto käyttäytyy.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Ei ole trollia vaan mietin että miten se perä.oikaistaan jos lähtee irti.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Kuten tuolla joku jo kirjoitti, niin turha murhe pois. Siinä autossa on ESP eli ajonvakautus. Annat mennä vaan. Ihan sitä ajetaan kuin mitä tahansa muutakin nykyautoa. Sitä voimakkaammin se ESP itse asiassa reagoi, mitä enemmän koitat vaan sitkeästi kääntää haluamaasi suuntaan.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Jos ei ole koskaan ajanut takavedolla liukkaalla, kannattaa käydä vähän harjoittelemassa. Se että tietää teoriassa mitä pitää tehdä ei auta yhtään jos ei ne liikkeet tule selkäytimestä. Jos niitä pitää miettiä sitten kun tilanne tulee vastaan, on auttamatta myöhässä.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
No ei ole oikeen hirveää kokemusta takavetoisista kai sitä kaasulla pelataan niin että jos meinaa lähteä perää heittämään nostaa kaasun pois ja jos lähtee sladiin niin kääntää luistonsuuntaan ja kaasua.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Nyt kannattaa pohtia ennen talven tuloa eri lähteistä (sähköisessä- ja kirjallisessamuodossa) ajamista ja auton hallintaa eri tilanteissa.
Muista, että fiksu kuljettaja ei joudu tilanteisiin, joista taitava kuljettaja saattaa selvitä.
Mitä eroa mielestäsi on perän heittämisellä ja sladilla?
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Tarkoitin jos meinaa lähteä luisuun.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Jos lähtee luisuun niin tilannenopeus on väärä. Mutta ei se taito löydy oppikirjoista tai esitteistä. Auto alle ja kokeilemaan miten käyttäytyy.
Jos perä lähtee liukuun niin on kaksi asiaa millä sen saa pahenemaan toinen niistä on kaasun nostaminen kokonaan. Toinen on kaasun painaminen lattiaan.
Rauhallisesti korjaat luiston suuntaan ja pidät vedon tasaisena.
Kun ratti pysähtyy niin peli on menetetty.
Ei se tosiaan ole mikään vanha taunus tai noppacorolla. Itse ajelin nuoruuteni mk1 escortilla ja talvirenkaat tarkoitti sitä että niistä lähtee enemmän rapinaa asfaltilla muuten pito oli about sama talvella oliko kesä vai talvikumia alla.
Kokemus tuo varmuutta, ajamaan vaan niin sillä oppii.
Jos perä lähtee liukuun niin on kaksi asiaa millä sen saa pahenemaan toinen niistä on kaasun nostaminen kokonaan. Toinen on kaasun painaminen lattiaan.
Rauhallisesti korjaat luiston suuntaan ja pidät vedon tasaisena.
Kun ratti pysähtyy niin peli on menetetty.
Ei se tosiaan ole mikään vanha taunus tai noppacorolla. Itse ajelin nuoruuteni mk1 escortilla ja talvirenkaat tarkoitti sitä että niistä lähtee enemmän rapinaa asfaltilla muuten pito oli about sama talvella oliko kesä vai talvikumia alla.
Kokemus tuo varmuutta, ajamaan vaan niin sillä oppii.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Mainitulla 211:lla ainakin ajetaan niin että laitetaan kepistä D päälle ja painetaan kaasua niin auto lähtee liikkeelle. Lisäksi ottaen huomioon nämä kaikki kysymykset lienee tarpeen mainita erikseen, että ei paineta "ESP" napista, ettei mene ajovakaudenhallinta pois päältä.
Trolleja on, mutten malttanut olla vastaamatta.MiHe kirjoitti:Ei oikein tiedä onko nää trolleja vai mitä...
wiimax.fi
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Mulla on manuaali
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Ptitää johku mennä kokeilemaan ja ottaa ESP pois sitä perän heittoa joo. Eli jos lähtee heittämään kaasu tasaisena ja luiston suuntaan.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Juuri näin, paljon kokeilua vaan jossain missä on tilaa ja huomaat että ei se niin vaikeaa tahi vaarallista ole. Sopii se muidenkin välillä kokeilla niitä rajoja jossain missä on tilaa että ei liikenteessä yllätä sitten paniikki jos johkin luistaa.
Parempi se takaveto on ajella talvella, ja monin verroin hauskempi kuin etuveto.
Parempi se takaveto on ajella talvella, ja monin verroin hauskempi kuin etuveto.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Niin se varmaan on aina vaan pelännyt takavetosia pari mersua ennen tätä ollutkin. Tosin kokemusta talvellla vaan väyrysestä jossa oli vaan luistonesto ja se oli talvella kunnon luisupulkka.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Antohan se aikalailla peröä heittää kesä renkailla meni sivuluisuu HAH.