W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

juhaoh kirjoitti:
pasi84 kirjoitti:Noniin tiiviste vaihdettu kardaaniin päin ja siihen jouduin tekemään 2hylsyä.. Laitoin sitten uudemman tyypin mutterin siihen jonka pysty taltalla lukitsemaan :)
[ [url=https://www.bildtagg.se/file/thumb/qjtrg7zfagsr3i8npb9a741] ][/url]

Siinä on sitten perä paikallaan :) Aika mötikkö se on ja painava :mrgreen:
[ [url=https://www.bildtagg.se/file/thumb/jt426r2kgyta729bm39gc7x] ][/url]

Kokeilin eilen autoa ja hyvin toimii, tosin saan vaihteistoa säätää vähäsen mutta nyt on seuraava homma moottorin ja laatikon irroittaminen autosta ja alan sitten konehuonetta laittamaan kuntoon :)
Miten, kun vaihdoit tuo isonperän pikkuprän tilalle niin kävikö pikkuperän vetarit tähän, ettei olleet vetoakselit liian pitkät? Entä kartaanin takaosa? Eikös tuo isoperä oo kuitenkin sentitolkulla isompi.
Vetoakselien päihin pitää laitta prikat, muuten menevät liian syvälle perään.. Kardaanin kanssa ei mitään ongelmia, sopii niinkuin ennenkin.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Noniin olen aloittanut valmistelut moottorin ja vaihteiston irroittamista varten :)
Kuva
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja karra »

pasi84 kirjoitti:
karra kirjoitti:
Maastis kirjoitti:Moi

Niin tämä perä on sillä isolla lautaspyörällä oliko se nyt 210mm ja pieni perä 185? Kuinkas se onkaan näiden 722.3 laatikoiden kanssa. Kun vaihtaa perän välitystä niin pitäiskö governoorin olla trimmattu käytetyn perävälityksen kanssa? Ei ole tullut aiheeseen tarkemmin perehdyttyä, mutta näillä tietysti on yhteys, kun governoori vaikuttaa paineiden kautta vaihtoon ja pyörii kardaanin nopeuden mukaan... tän kun joku osais yksiselitteisesti kertoa auki.

TJ
Eikös kuvernööri ole keskipakosäädin pelkästään ja se sekä vacuum box vaikuttavat yhdessä vaihtohetkeen. Siksi perävälityksiä muttetaan että moottori toimisi eri kierroslukualueella kuten alunperin. Paineiden muutos eli se W/S kytkin toki vaikuttaa mutta en osaa sanoa miten, ihan kun se säätäisi TV cablen perusasetusta koska se muuttaa vaihtohetkeä.

Toki olet oikeassa että itse vaihtohetki muuttuu ja esim manuaalivehkeissä jos tuohon löytyy tiheämmin porrastettu niin sittenhän muutos on toivottu.

Valitettavasti usein tehtaalla on nuo välitykset optimoitu aika hyvin :D
Mulla ei ole mitään w/s kytkintä koska on 722.3 vaihteisto kyseessä. Kytkin tuli vasta 722.4 vaihteistoihin ja silloin se oli E/S kytkin, eli economy ja standard. S/W kytkin tuli 722.6 laatikoihin (summer/Winter).
TV kaapelia olen säädellyt ja alkaa olla nyt aika kohillaan, autossahan kuuluu ollakin 3,07 välitys alun perin ja nyt mulla on siis 3,06. Aikasemmin remontoin venttiilipaketin laatikosta koska luisti vaihtojen välissä. Se luistaminen hävisi sillä remontilla.
Joo en tarkoittanutkaan sitä että sinulla tuo kytkin olisi, mutta sitä tarkoitin että sen kytkimen käyttäminen vaikuttaa vaihtohetkeen, eli se siirtää sitä jotenkin, mutta miten? Painettahan se ei muuta koska vaihdon napakkuus ei siitä muutu vaikka kytkintä kääntelee.

Sithän homma on ok jos on liki sama perävälitys kuin alunperin :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

pasi84 kirjoitti:
juhaoh kirjoitti:
pasi84 kirjoitti:Noniin tiiviste vaihdettu kardaaniin päin ja siihen jouduin tekemään 2hylsyä.. Laitoin sitten uudemman tyypin mutterin siihen jonka pysty taltalla lukitsemaan :)
[ [url=https://www.bildtagg.se/file/thumb/qjtrg7zfagsr3i8npb9a741] ][/url]

Siinä on sitten perä paikallaan :) Aika mötikkö se on ja painava :mrgreen:
[ [url=https://www.bildtagg.se/file/thumb/jt426r2kgyta729bm39gc7x] ][/url]

Kokeilin eilen autoa ja hyvin toimii, tosin saan vaihteistoa säätää vähäsen mutta nyt on seuraava homma moottorin ja laatikon irroittaminen autosta ja alan sitten konehuonetta laittamaan kuntoon :)
Miten, kun vaihdoit tuo isonperän pikkuprän tilalle niin kävikö pikkuperän vetarit tähän, ettei olleet vetoakselit liian pitkät? Entä kartaanin takaosa? Eikös tuo isoperä oo kuitenkin sentitolkulla isompi.
Vetoakselien päihin pitää laitta prikat, muuten menevät liian syvälle perään.. Kardaanin kanssa ei mitään ongelmia, sopii niinkuin ennenkin.

Myös pikkuperässä on prikat perän puolella.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

karra kirjoitti:
pasi84 kirjoitti:
karra kirjoitti:
Maastis kirjoitti:Moi

Niin tämä perä on sillä isolla lautaspyörällä oliko se nyt 210mm ja pieni perä 185? Kuinkas se onkaan näiden 722.3 laatikoiden kanssa. Kun vaihtaa perän välitystä niin pitäiskö governoorin olla trimmattu käytetyn perävälityksen kanssa? Ei ole tullut aiheeseen tarkemmin perehdyttyä, mutta näillä tietysti on yhteys, kun governoori vaikuttaa paineiden kautta vaihtoon ja pyörii kardaanin nopeuden mukaan... tän kun joku osais yksiselitteisesti kertoa auki.

TJ
Eikös kuvernööri ole keskipakosäädin pelkästään ja se sekä vacuum box vaikuttavat yhdessä vaihtohetkeen. Siksi perävälityksiä muttetaan että moottori toimisi eri kierroslukualueella kuten alunperin. Paineiden muutos eli se W/S kytkin toki vaikuttaa mutta en osaa sanoa miten, ihan kun se säätäisi TV cablen perusasetusta koska se muuttaa vaihtohetkeä.

Toki olet oikeassa että itse vaihtohetki muuttuu ja esim manuaalivehkeissä jos tuohon löytyy tiheämmin porrastettu niin sittenhän muutos on toivottu.

Valitettavasti usein tehtaalla on nuo välitykset optimoitu aika hyvin :D
Mulla ei ole mitään w/s kytkintä koska on 722.3 vaihteisto kyseessä. Kytkin tuli vasta 722.4 vaihteistoihin ja silloin se oli E/S kytkin, eli economy ja standard. S/W kytkin tuli 722.6 laatikoihin (summer/Winter).
TV kaapelia olen säädellyt ja alkaa olla nyt aika kohillaan, autossahan kuuluu ollakin 3,07 välitys alun perin ja nyt mulla on siis 3,06. Aikasemmin remontoin venttiilipaketin laatikosta koska luisti vaihtojen välissä. Se luistaminen hävisi sillä remontilla.
Joo en tarkoittanutkaan sitä että sinulla tuo kytkin olisi, mutta sitä tarkoitin että sen kytkimen käyttäminen vaikuttaa vaihtohetkeen, eli se siirtää sitä jotenkin, mutta miten? Painettahan se ei muuta koska vaihdon napakkuus ei siitä muutu vaikka kytkintä kääntelee.

Sithän homma on ok jos on liki sama perävälitys kuin alunperin :P
Aijjaa.. joo en kyllä tiedä miten ne oikein toimii :D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

slsl77 kirjoitti:
pasi84 kirjoitti:
juhaoh kirjoitti:
pasi84 kirjoitti:Noniin tiiviste vaihdettu kardaaniin päin ja siihen jouduin tekemään 2hylsyä.. Laitoin sitten uudemman tyypin mutterin siihen jonka pysty taltalla lukitsemaan :)
[ [url=https://www.bildtagg.se/file/thumb/qjtrg7zfagsr3i8npb9a741] ][/url]

Siinä on sitten perä paikallaan :) Aika mötikkö se on ja painava :mrgreen:
[ [url=https://www.bildtagg.se/file/thumb/jt426r2kgyta729bm39gc7x] ][/url]

Kokeilin eilen autoa ja hyvin toimii, tosin saan vaihteistoa säätää vähäsen mutta nyt on seuraava homma moottorin ja laatikon irroittaminen autosta ja alan sitten konehuonetta laittamaan kuntoon :)
Miten, kun vaihdoit tuo isonperän pikkuprän tilalle niin kävikö pikkuperän vetarit tähän, ettei olleet vetoakselit liian pitkät? Entä kartaanin takaosa? Eikös tuo isoperä oo kuitenkin sentitolkulla isompi.
Vetoakselien päihin pitää laitta prikat, muuten menevät liian syvälle perään.. Kardaanin kanssa ei mitään ongelmia, sopii niinkuin ennenkin.

Myös pikkuperässä on prikat perän puolella.
Mulla oli vain toisessa vetoakselissa prikka, luultavasti puuttu sitten toinen. Perä on vaihdettu autoon entisen omistajan aikana, epäilen että hänellä oli tuo 3,69 perä ylimääräisenä ja tiesi mitkä rahat noissa 3,07 perissä on joten irrotti orkkisperän ja pisti sen myyntiin..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Eilen huomasin että pikkusen tuuppaa sinistä putkestä tyhjäkäynnillä.. Vaikka lämpeneekin niin tulee silti pikkusen.. Aikasemmin huomasin sellaisen homman että kun ottaa huohotusputken venttiilikopasta irti joka menee turbolle niin sitten lakkaa savuttamasta, nyt ei tullut eilen kokeiltua sitä. Kone käy tasasesti ja vastaa hyvin kaasuun ja käynnistyy erittäin hyvin.. ei tekis miel alkaa purkamaan konetta jos ei ole ihan pakko.. Ehkä annan sen olla koska se ei mua häiritse ja ajan sillä ja seuraan jos pahenee?
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Niin joo, tässä tapauksessahan tosiaan uusi perä vastaa lähes täysin välitykseltään alkuperäistä joten jos laatikon sisukalutkin alkuperäiset niin ne on match in heaven sitten :)

Eikös kuvernööri ole keskipakosäädin pelkästään ja se sekä vacuum box vaikuttavat yhdessä vaihtohetkeen. Siksi perävälityksiä muttetaan että moottori toimisi eri kierroslukualueella kuten alunperin. Paineiden muutos eli se W/S kytkin toki vaikuttaa mutta en osaa sanoa miten, ihan kun se säätäisi TV cablen perusasetusta koska se muuttaa vaihtohetkeä.
Sanoisin jotta kyllä governöörin "säädöllä" ja perävälityksellä on jokin looginen yhteys siihen mitä vaihdetta loota haluaa kykeä. Vaihtohetkeen, lähinnä liittyen moottorin kierrosnopeuteen, on sitten se vaijeri kaasuvivustolta. Ja onhan siinä venapöydän kyljessä myös ruuvi josta säädetään vaihtohetkeä. Ja vaihdon napakkuuteen vaikuttaa alipaine säätimeltä pumpun kyljestä. Ja on noita S/W tai muita kirjain lyhenteitä myös 722.3 laatikoiden kanssa. Silloin on "vaihtovaijerin" juuressa alipaineella toimiva mekanismi joka muuttaa vaijerin pituutta.

Tuosta governööristä vielä. Mulla oli autossa 3,46 perä ja laatikon rempan yhteydessä pistin sinne governölrin 2,24 välityksen kanssa olleesta laatikosta. Se oli lähin käytettävissä oleva tulevaa 2,47 perää ajatellen. No käytännössä loota teki niin että rauhallisesti kiihdyttäes se lykki läpi vaihtee pienimmästä suurimpaan alta aikayksikön. Ajattelin sen johtuvan nimen omaan siitä kun governööri saa käyttövoiman laatikossa ns. kardaanin puolelta ja kun on tihku perä niin loota luulee auton menevän jo hirmuista nopeutta kardaanin pyöriessä lujaa ja tästä syystä lykkää nopeasti isompaa pykälää sisään.

EDIT: niin ne prikat vetareiden juuressa. Niitähän on eri paksuisia ja paksuus sen mukaan että päittäysvälys sokan kanssa on sopiva. Ohjearvoja en tiedä...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Maastis kirjoitti:Niin joo, tässä tapauksessahan tosiaan uusi perä vastaa lähes täysin välitykseltään alkuperäistä joten jos laatikon sisukalutkin alkuperäiset niin ne on match in heaven sitten :)

Eikös kuvernööri ole keskipakosäädin pelkästään ja se sekä vacuum box vaikuttavat yhdessä vaihtohetkeen. Siksi perävälityksiä muttetaan että moottori toimisi eri kierroslukualueella kuten alunperin. Paineiden muutos eli se W/S kytkin toki vaikuttaa mutta en osaa sanoa miten, ihan kun se säätäisi TV cablen perusasetusta koska se muuttaa vaihtohetkeä.
Sanoisin jotta kyllä governöörin "säädöllä" ja perävälityksellä on jokin looginen yhteys siihen mitä vaihdetta loota haluaa kykeä. Vaihtohetkeen, lähinnä liittyen moottorin kierrosnopeuteen, on sitten se vaijeri kaasuvivustolta. Ja onhan siinä venapöydän kyljessä myös ruuvi josta säädetään vaihtohetkeä. Ja vaihdon napakkuuteen vaikuttaa alipaine säätimeltä pumpun kyljestä. Ja on noita S/W tai muita kirjain lyhenteitä myös 722.3 laatikoiden kanssa. Silloin on "vaihtovaijerin" juuressa alipaineella toimiva mekanismi joka muuttaa vaijerin pituutta.

Tuosta governööristä vielä. Mulla oli autossa 3,46 perä ja laatikon rempan yhteydessä pistin sinne governölrin 2,24 välityksen kanssa olleesta laatikosta. Se oli lähin käytettävissä oleva tulevaa 2,47 perää ajatellen. No käytännössä loota teki niin että rauhallisesti kiihdyttäes se lykki läpi vaihtee pienimmästä suurimpaan alta aikayksikön. Ajattelin sen johtuvan nimen omaan siitä kun governööri saa käyttövoiman laatikossa ns. kardaanin puolelta ja kun on tihku perä niin loota luulee auton menevän jo hirmuista nopeutta kardaanin pyöriessä lujaa ja tästä syystä lykkää nopeasti isompaa pykälää sisään.

EDIT: niin ne prikat vetareiden juuressa. Niitähän on eri paksuisia ja paksuus sen mukaan että päittäysvälys sokan kanssa on sopiva. Ohjearvoja en tiedä...

TJ
Joo, moottori ja vaihteisto on kyllä jossain vaiheessa vaihdettu mutta on OM617.952 kone ja siihen kuuluva laatikko. Moottorinumero ei ole sama kuin tehdaskortissa joten joskus räsähtänyt kone. Tässä yksilössä kuuluis olla 722.1 laatikko muuten mutta ei tämä haitta koska 722.3 vissiin on parempi.. No nyt pelittää niinkun haluan 8)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tuosta sininen savuttamisesta, otin ilmafiltterin irti ja öljyähän siellä putkessa oli jonkun verran.. eli luultavasti huohotusputkesta imasee öljyä turboon..
Miten muut ovat tehneet tuon huohotuksen kanssa? Mulla on iso putki 19mm sisämitaltaan, onkohan että tulee liikaa imua siihen, originaalina ei ole niin isoja putkia..
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

pasi84 kirjoitti:Tuosta sininen savuttamisesta, otin ilmafiltterin irti ja öljyähän siellä putkessa oli jonkun verran.. eli luultavasti huohotusputkesta imasee öljyä turboon..
Miten muut ovat tehneet tuon huohotuksen kanssa? Mulla on iso putki 19mm sisämitaltaan, onkohan että tulee liikaa imua siihen, originaalina ei ole niin isoja putkia..
Alkuperäisessähän se huohotusputki kenee koneen/turbon päällä olevan ilmanpuhdistinkotelon päältä keskelle. Kaasut imee sitä kautta kiertoon ja öljyt tipuu puhdistinkopan pohjakuoppaan ja sielä putkea pitkin öljypohjaan
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

juhaoh kirjoitti:
pasi84 kirjoitti:Tuosta sininen savuttamisesta, otin ilmafiltterin irti ja öljyähän siellä putkessa oli jonkun verran.. eli luultavasti huohotusputkesta imasee öljyä turboon..
Miten muut ovat tehneet tuon huohotuksen kanssa? Mulla on iso putki 19mm sisämitaltaan, onkohan että tulee liikaa imua siihen, originaalina ei ole niin isoja putkia..
Alkuperäisessähän se huohotusputki kenee koneen/turbon päällä olevan ilmanpuhdistinkotelon päältä keskelle. Kaasut imee sitä kautta kiertoon ja öljyt tipuu puhdistinkopan pohjakuoppaan ja sielä putkea pitkin öljypohjaan
Löysin kuvan netiltä,Tähän ku ei ollut originaali ilmaputsaria..
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja karra »

Maastis kirjoitti:Sanoisin jotta kyllä governöörin "säädöllä" ja perävälityksellä on jokin looginen yhteys siihen mitä vaihdetta loota haluaa kykeä.

Vaihtohetkeen, lähinnä liittyen moottorin kierrosnopeuteen, on sitten se vaijeri kaasuvivustolta. Ja onhan siinä venapöydän kyljessä myös ruuvi josta säädetään vaihtohetkeä.

Ja vaihdon napakkuuteen vaikuttaa alipaine säätimeltä pumpun kyljestä. Ja on noita S/W tai muita kirjain lyhenteitä myös 722.3 laatikoiden kanssa. Silloin on "vaihtovaijerin" juuressa alipaineella toimiva mekanismi joka muuttaa vaijerin pituutta.
Kyllä, hyvä kun palautit mieleen. Muistelin että tuo kytkin E/S tms toimii alipaineella myös, se muuttaa vaan vaijerin perusasetusta eli sen pituutta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Aloitin moottorin noston tänään.
Kuva
Painava paketti..tuntu vähän oudolle kun se roikku tuossa ja samalla pitää nykiä sitä että saa sen lähtemään liikkeelle sieltä..
Kuva
Kuva
Siinä se sitten on irti..
Kuva
Kunnon pesua odotellessa..
Kuva
Oikea puoli..
Kuva
Hieno korjaus siinä :D
Kuva
Vasen puoli
Kuva
Kuva

Seuraavaksi kunnon pesu painepesurilla :D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tänään oli konehuoneen vuoro saada kunnon pesu..Tässä ennen pesua:
Kuva
Pesun jälkeen:
Kuva
Vasen rengaskotelo
Kuva
Oikea rengaskotelo
Kuva
Ja fuskupaikkaus :)
Kuva

Jatkoa seuraa :D
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: w123 300t

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Reumaluukut auki molemmin puolin :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300t

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Sharedoc kirjoitti:Reumaluukut auki molemmin puolin :)
Reumaluukut? :crazy: :D
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Reumaluukku on nimitys auton jalkatilassa olevalle avattavalle luukulle joka ottaa suoraan raakaa ulkoilmaa jalkatilaan. Käytettiin ennen kuin autojen muotoilu muuttui 70-80-luvulla sellaiseksi että autoon joudutaan pukkaamaan ilmaa puhaltimella.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Sharedoc kirjoitti:Reumaluukku on nimitys auton jalkatilassa olevalle avattavalle luukulle joka ottaa suoraan raakaa ulkoilmaa jalkatilaan. Käytettiin ennen kuin autojen muotoilu muuttui 70-80-luvulla sellaiseksi että autoon joudutaan pukkaamaan ilmaa puhaltimella.
Jahaa, no vähän arvelin että jotain sellaista tarkoittaa mutta en ollut varma :D Joo täytyy peltiä ja hitsiä sinnekin näyttää sitten :mrgreen:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tänään oli moottorin ja vaihteiston pesun vuoro :)
Kuva
Kuva

Pesun jälkeen:
Kuva
Kuva

Jäähytinpalkki ja sen kiinnikkeet menevät vaihtoon ja raamipalkki aukastaan tuosta koska on huono..
Kuva
Kuva
Kuva

Seuraava homma on tilata palkki ja kiinnikeet ja alkaa ottamaan ruosteisia peltiä pois :D Jatkoa tulee :lol:
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Näyttäisi ettei turbo ole alkuperäinen. Pystytkö ottaan kuvia alaviistosta jossa öljypohja näkyy, siitä näkee onko kone alkuperäinen turbokone OM617A.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Sharedoc kirjoitti:Näyttäisi ettei turbo ole alkuperäinen. Pystytkö ottaan kuvia alaviistosta jossa öljypohja näkyy, siitä näkee onko kone alkuperäinen turbokone OM617A.
Kone on alkuperäinen 617A (617.952) turbon olen itse vaihtanut parempaan kuin alkuperäinen :)
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Erittäin tutun näköistä ongelmaa korissa :D . Ei muuta kun rälläkkä laulamaan ja miggipilli tulille.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

meseucco kirjoitti:Erittäin tutun näköistä ongelmaa korissa :D . Ei muuta kun rälläkkä laulamaan ja miggipilli tulille.
Joo totta :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt olen vihdoinkin käynnissä taas tämän projektin kanssa, monen viikon tauon jälkeen. Jatkoin viikonloppuna konehuoneen purkuhommilla ruosteenkorjausta varten :)
Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Noniin, pitkästä aikaa olen takasin nyt täällä ja projektin kimpussa :D Tässä olen laittanut jenkatankoa ettei palkki liiku kun otan nuo päädyt auki..

Kuva
Näyttää tosi pahalle, onneksi palkki on hyvä sisältä paitsi just tuosta missä on reikää. Luulen että pissapojan säiliö vuotanut ja syövyttänyt maalin..
Kuva
Tein omat päädyt jäähytinpalkkiin..
Kuva
Paikallaan :)
Kuva
Kuva
Maalattu pohjamaalilla.
Kuva
Kuva

Huomena hommat jatkuu :)
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Mietityttää saako Ruotsissa korjata ns. hallitun muodonmuutoksen rakenteita auton keulassa omilla viritelmillä? Nythän tuo on paksua peltijöötiä, joka ei varmaan puserru samalla lailla suunnaten ja absorboiden törmäyksen energiaa kuin alkuperäinen rakenne. Voi myös katkoa polttoaineletkuja siirtyessään teräväkulmaisena.

Itse olisin todennäköisesti lähtenyt korjaamaan tuota aluetta etsimällä romikselta hyvin säilynyt sedanin koppa, josta leikkaisin/hitsaisin korvauspaloja tuonne alkuperäistä rakennetta noudattaen (ja jättäisin lopun sedanin kopan sinne romikselle, enkä alkaisi korjaamaan myös sedanista autoa).
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Mietityttää saako Ruotsissa korjata ns. hallitun muodonmuutoksen rakenteita auton keulassa omilla viritelmillä? Nythän tuo on paksua peltijöötiä, joka ei varmaan puserru samalla lailla suunnaten ja absorboiden törmäyksen energiaa kuin alkuperäinen rakenne. Voi myös katkoa polttoaineletkuja siirtyessään teräväkulmaisena.

Itse olisin todennäköisesti lähtenyt korjaamaan tuota aluetta etsimällä romikselta hyvin säilynyt sedanin koppa, josta leikkaisin/hitsaisin korvauspaloja tuonne alkuperäistä rakennetta noudattaen (ja jättäisin lopun sedanin kopan sinne romikselle, enkä alkaisi korjaamaan myös sedanista autoa).
Eihän tuo nyt alkuperäiseltä näytä, mutta onhan tuo nyt ihan asiallinen siihen nähden että jotkut alentuu tekemään oikeasti turvallisuudenkannalta olleellisiin paikkoihin kaikenlaisia viritelmiä jossa uutta peltiä vaan hitsaillaan vanhan päälle. Siihen kuulemma kehitelty oikein tekniikoitakin :wink:
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Voisiko olla että tämä auto on joskus pökätty keulasta ja korjauksessa on kuskin puolen etukulmaa lämmitetty alta kun on vedetty suoraksi ja siksi ruostunut noin kummasti? Maalikerroksien raaputtaminen ja vertailu taaemmaksi ja toiselle puolelle saattaisi antaa tästä lisätietoa. Samaten ristiin mittaus.

Katsoin myös tuota apparin puolen alatukivarren kiinnitystä onko sekään vakio, täytyy verrata omaani.

Vaikka olen nyt kriittinen mielestäni teknisesti työn jälki on aina ollut esimerkillistä.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Sharedoc kirjoitti: La 14.11.2020 05:56 Mietityttää saako Ruotsissa korjata ns. hallitun muodonmuutoksen rakenteita auton keulassa omilla viritelmillä? Nythän tuo on paksua peltijöötiä, joka ei varmaan puserru samalla lailla suunnaten ja absorboiden törmäyksen energiaa kuin alkuperäinen rakenne. Voi myös katkoa polttoaineletkuja siirtyessään teräväkulmaisena.

Itse olisin todennäköisesti lähtenyt korjaamaan tuota aluetta etsimällä romikselta hyvin säilynyt sedanin koppa, josta leikkaisin/hitsaisin korvauspaloja tuonne alkuperäistä rakennetta noudattaen (ja jättäisin lopun sedanin kopan sinne romikselle, enkä alkaisi korjaamaan myös sedanista autoa).
Omilla viritelmillä? Saat miellelään selittää. Kaikki muu kuin minkälainen tuo nyt on niin on parempi kuin puhkiruostunut raamipalkki joka antaa periksi kuin näkkäri kolaroidessa :mrgreen:

Joo on ollut mielessä kanssa etsiä toisesta autosta tuo pala, jos löytyy ehjää.
Vastaa Viestiin