C 220 BlueTEC Manuaalilaatikko "rusahtaa"
C 220 BlueTEC Manuaalilaatikko "rusahtaa"
Terve!
Osaako joku sanoa mistä lähtisi etsimään vikaa kun laatikko tosiaan rusahtaa 1. vaihdetta laittaessa? Jos auto on ollut pysähtyneenä niin silloin vaihde menee paremmin, mutta esimerkiksi liikennevaloihin yms. pysähtyy niin joutuu sorvaamaan.
Voiko vika olla siirtäjässä vai laatikossa? Öljyt on vaihdettu, mutta voiko öljyn määrä esimerkiksi vaikuttaa tähän?
Speksit:
M - engine: 651921 32 629371 651.921 M651 D22 DIESEL ENGINE R4 OM651 D 22 GM - manual : 716750 00 028181 716.750 SG-S441 / 7,2 Transmission МЕХАНИЧЕСКАЯ 6-AT (NSG2-440)
Osaako joku sanoa mistä lähtisi etsimään vikaa kun laatikko tosiaan rusahtaa 1. vaihdetta laittaessa? Jos auto on ollut pysähtyneenä niin silloin vaihde menee paremmin, mutta esimerkiksi liikennevaloihin yms. pysähtyy niin joutuu sorvaamaan.
Voiko vika olla siirtäjässä vai laatikossa? Öljyt on vaihdettu, mutta voiko öljyn määrä esimerkiksi vaikuttaa tähän?
Speksit:
M - engine: 651921 32 629371 651.921 M651 D22 DIESEL ENGINE R4 OM651 D 22 GM - manual : 716750 00 028181 716.750 SG-S441 / 7,2 Transmission МЕХАНИЧЕСКАЯ 6-AT (NSG2-440)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: C 220 BlueTEC Manuaalilaatikko "rusahtaa"
Liika öljy vie pikkuvaihteiden synkrot, eli laitettu täyttöreijän tasalle.
Tämä ainakin vanhempien manuaalien kanssa, mutta tuo varmaan aika uusi.
Hakutoiminnolla löytyy lisää tietoa.
Tämä ainakin vanhempien manuaalien kanssa, mutta tuo varmaan aika uusi.
Hakutoiminnolla löytyy lisää tietoa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: C 220 BlueTEC Manuaalilaatikko "rusahtaa"
Vaihda öljyt ja täytä oikea määrä tai laske liikaa öljy ulos,Yourma kirjoitti: ↑To 12.11.2020 10:14 Terve!
Osaako joku sanoa mistä lähtisi etsimään vikaa kun laatikko tosiaan rusahtaa 1. vaihdetta laittaessa? Jos auto on ollut pysähtyneenä niin silloin vaihde menee paremmin, mutta esimerkiksi liikennevaloihin yms. pysähtyy niin joutuu sorvaamaan.
Voiko vika olla siirtäjässä vai laatikossa? Öljyt on vaihdettu, mutta voiko öljyn määrä esimerkiksi vaikuttaa tähän?
Speksit:
M - engine: 651921 32 629371 651.921 M651 D22 DIESEL ENGINE R4 OM651 D 22 GM - manual : 716750 00 028181 716.750 SG-S441 / 7,2 Transmission МЕХАНИЧЕСКАЯ 6-AT (NSG2-440)
jos tuhoja ylitäytöstä ei ole vielä ehtinyt tulla niin homma ratkeaa sillä,
jos ei ratkennut niin tarkista että kepiltä eikä kepissä ole väljää
muuten se on avatava tuo МЕХАНИЧЕСКАЯ
Mökkillä
'
'
Re: C 220 BlueTEC Manuaalilaatikko "rusahtaa"
Päivitystä tähän. Tosiaan öljyt tuli vaihdettua. Ei vaikutusta. Täyttömäärä vaikutti oikealta, mutta öljyt olivat melko mustat näillä öljyillä oli ajettu n. 10tkm. Öljyn seassa tai laatikon pohjalta ei löytynyt mitään "ylimääräistä".
Tarkennuksena vielä tuohon vian kuvaukseen, että pysähtyneenä vaihde menee normaalisti päälle mutta aina jos auto vähänkin liikkuu ja vaihtaa kakkoselta ykköselle niin joutuu sorvaamaan. Laittaisin videon tänne jos osaisin
Olisiko kellään suositella jotakin vaihdelaatikko asiantuntijaa?
Tarkennuksena vielä tuohon vian kuvaukseen, että pysähtyneenä vaihde menee normaalisti päälle mutta aina jos auto vähänkin liikkuu ja vaihtaa kakkoselta ykköselle niin joutuu sorvaamaan. Laittaisin videon tänne jos osaisin
Olisiko kellään suositella jotakin vaihdelaatikko asiantuntijaa?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: C 220 BlueTEC Manuaalilaatikko "rusahtaa"
Eli öljy oli 10-15mm alle Tarkistus ropun reunan ja oikeaa laatua?
jos kepin ja laatikon välin säädöt on kohdallaan kytkin toimii kuteen pitääkin
niin sitten ei jää paljon mahdolisia vikoja
jos kepin ja laatikon välin säädöt on kohdallaan kytkin toimii kuteen pitääkin
niin sitten ei jää paljon mahdolisia vikoja
Mökkillä
'
'
Re: C 220 BlueTEC Manuaalilaatikko "rusahtaa"
Kyllä vain, öljyn pinta hieman alle ropun reunan ja öljyn laatukin oikeaa.
Silmämääräisesti ja liikuttelemalla kepin ja laatikon välillä ei ollut väljää eikä muutakaan erikoista.
Silmämääräisesti ja liikuttelemalla kepin ja laatikon välillä ei ollut väljää eikä muutakaan erikoista.
FinlandMerceds kirjoitti: ↑Su 15.11.2020 10:52 Eli öljy oli 10-15mm alle Tarkistus ropun reunan ja oikeaa laatua?
jos kepin ja laatikon välin säädöt on kohdallaan kytkin toimii kuteen pitääkin
niin sitten ei jää paljon mahdolisia vikoja
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: C 220 BlueTEC Manuaalilaatikko "rusahtaa"
FinlandMerceds kirjoitti: ↑Su 15.11.2020 10:52 Eli öljy oli 10-15mm alle Tarkistus ropun reunan ja oikeaa laatua?
jos kepin ja laatikon välin säädöt on kohdallaan kytkin toimii kuteen pitääkin
niin sitten ei jää paljon mahdolisia vikoja
Jos ssi kaiki edellä oleva kepin säädöt. kytkin, öljyt sen määrä ok,
eikä se pieni liike missä koitta 1 laitta ole mitään monia 10kmh
niin laatiko valitettavasti on rikki
eli irti ja mutteriksi ehjät osat ja takisin kasaan tai sitten odotta että auto pysähtyy ja vasta sitten 1
(eihän sille ole oikeen mitään tarvetta likkesä vaihttaa 2 menee hyvin tyhjä käynnillä ja vielä hiljempaa kun tyhjä käynnillä käyttä nopeasti kytkimen pohjasa niin vauhti hidastuu kunhan ei ihan pysähdyksiin päästä niin jaksaa siitä)
. .
Mökkillä
'
'
Re: C 220 BlueTEC Manuaalilaatikko "rusahtaa"
Kepinkäyttö on monesti "selkärankaan asti opittu tapa" ja tavan muuttaminen vaatii alkuun tosiaan huomiota. Joskus itte ihmetelly hanttarinpenkiltä käsin sitä että miksi ihmeessä punaisiin valoihin tultaessa vaihteet neloselta ykköselle täytyy kaikki käydä läpi auton liikkuessa ja kytkin pohjassa Eihän siinä ole mitään järkeä? Jokaista synkroa kiusataan ja vielä aivan suotta kun sen voisi tehdä niinkin et ku kytkimellä kerta vedon välttämättä haluaa vapauttaa eikä moottorilla jarruttaa apuna ni yhtähyvin voi odottaa valoihin vaihde vapaallakin tai sit kytkin pohjassa se vaihde päällä pysähdyksiin asti ja sit vaihtaa vaihteen ykköselle. Ainahan sitä ei kerkeäkän moottorilla jarruttaa mutta monesti kyllä ehtisikin.
No tuo rusahtaminen ehkä helpottaa juurikin sillä ettei vaihda ykköselle jos auto liikkuu vaan odottaa että kun auto on pysähdyksissä niin vasta sit kakkoselta tai siltä mikä päällä sattui olemaan suoraan ykköselle. Jos kytkin ylhäällä ja vaihde vapaalla odottaa valojen vaihtumista niin sit esim. kolmosenkautta ykköselle ni välttää sen rusahduksen. Näin sitä joskus jossain autossa tehtiin kun ykkösen synkro oli lopussa.
Askinkorjaus helpolla asettelee kynnystä hommelin työlayden ja hinnankin takia mutta jos on kulkine jota on aie pitää ni kannattaa se korjata. Ja sit myös muuttaa sitä kepinkäyttötapaa laatikkoystävällisemmäksi
Ei ole pitkäkään aika taaksepäin kun itte opiskelin uuden sulavamman tavan kepinkäyttöön ja siihen menee kyllä aikaa useampi kk et jokakerta muistaa sen tehdä ns selkärangasta mutta kyllä sen vaan lopulta oppi niin ettei aiheeseen tartte enää huomiota kiinnittää.
No tuo rusahtaminen ehkä helpottaa juurikin sillä ettei vaihda ykköselle jos auto liikkuu vaan odottaa että kun auto on pysähdyksissä niin vasta sit kakkoselta tai siltä mikä päällä sattui olemaan suoraan ykköselle. Jos kytkin ylhäällä ja vaihde vapaalla odottaa valojen vaihtumista niin sit esim. kolmosenkautta ykköselle ni välttää sen rusahduksen. Näin sitä joskus jossain autossa tehtiin kun ykkösen synkro oli lopussa.
Askinkorjaus helpolla asettelee kynnystä hommelin työlayden ja hinnankin takia mutta jos on kulkine jota on aie pitää ni kannattaa se korjata. Ja sit myös muuttaa sitä kepinkäyttötapaa laatikkoystävällisemmäksi
Ei ole pitkäkään aika taaksepäin kun itte opiskelin uuden sulavamman tavan kepinkäyttöön ja siihen menee kyllä aikaa useampi kk et jokakerta muistaa sen tehdä ns selkärangasta mutta kyllä sen vaan lopulta oppi niin ettei aiheeseen tartte enää huomiota kiinnittää.
Re: C 220 BlueTEC Manuaalilaatikko "rusahtaa"
Hyvä yhteenveto Jari Ke. Sitten voi vielä opetella pienemmälle vaihtaes välikaasun käytön jos oikeen haluaa lootaa säästää. Synkronoimattomalla pakollinen, mutta säästää syncro laatikossakin renkaita kulumiselta. Traktorilla tulee itsekin harrastettua... Eli pienemmälle vaihdon välissä käyttä kytkimen ylhäällä, polkasee sopivasti kaasua, kytkin alas ja pienempi pesään. Tehdään manuaalisesti sama homma mitä syncro tekee, eli tasaa kytkeytyvän parin nopeuden about samaksi kytkennän mahdollistamiseksi...
TJ
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: C 220 BlueTEC Manuaalilaatikko "rusahtaa"
Onko vaihdettu nesteet kytkimeen ja jäänyt ilmaa?
Rikki tuo on jos tulee mustaa noilla kilometreillä.
Rikki tuo on jos tulee mustaa noilla kilometreillä.
Re: C 220 BlueTEC Manuaalilaatikko "rusahtaa"
Kakkosvaihteelle vaihdon narahdus hitaan synkronoinnin vuoksi etenkin kylmänä on tuttu ilmiö 6-vaihteisessa mutta tuo ykkösen takkuaminen on uutta. Toivotaan, että selviää halvalla...
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: C 220 BlueTEC Manuaalilaatikko "rusahtaa"
Onko suositella pätevää vaihdelaatikko korjaajaa?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä