Moottorin lämpiäminen
Moottorin lämpiäminen
Hei, minulla on 2012 mb cdi 220, w204 loppuvuoden malli, Saksasta tuotu noin puolitoista vuotta sitten. Nyt olen huomannut että moottorin lämpötila ei nouse normaalisesti. Aamulla kun lähden liikenteeseen niin moottorin lämpö lähtee nousemaan normaalisesti mutta pysähtyy noin 60-70 asteeseen, pikkuhiljaa nousee 80. Kun nostan jalan kaasulta niin moottorin lämpö tippuu noin 10 astetta ja alkaa sitten taas pikkuhiljaa nousemaan, tätä tapahtuu muutaman kerran. normaaliin lämpöön on noin 90 astetta. Kun on sen saavuttanut niin pysyy siinä koko ajan. Vaikka päivällä on parkissa, niin lämpö nousee normaalisesti nopeasti 90 asteeseen mutta aamulla taas sama lämmön leikkiminen.
Olisiko jollain tähän oikeata vastausta tai selitystä. Kiitos.
Olisiko jollain tähän oikeata vastausta tai selitystä. Kiitos.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 333
- Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
- Paikkakunta: Savo
Re: Moottorin lämpiäminen
Tästä aiheesta on muutamiakin ketjuja foorumeilla ja edellenkin minuakin askarruttaa. En tiedä onko tuo enemmänkin ominaisuus vai missä vika. Itsellä tehnyt tuota aina ja meitä on paljon joilla sama homma. Ja tätähän ei tapahdu jos ulkona on alle n.15 astetta lämmintä, vain lämpimimmillä ilmoilla!? Ja sellainenkin ilmiö lämpimimmillä ilmoilla on että jos kone on jo mittarin mukaan n.90 asteessa ja muutamia kovempia kiihdytyksiä tekee niin lämmöt tippuvatkin 80asteen tienoille ja kohta nousevat takaisin. Missähän tuo mittarin anturi muuten sijaitsee? Pitäs joskus oikeen tarkkailla tuon mercedes me adapteri sovelluksen kautta mitä se kertoo nesteiden ja öljyjen lämmöiksi verrattuna auton mittarin näyttämään.
Re: Moottorin lämpiäminen
Kiitoksia vastauksista jotka on tullut. kävin korjaamolla, ei merkkiliike ja siellä eivät löytäneet mitään vikaa. Onko kukaan antanut Vehon tutkia mistä tämä johtuu.
Re: Moottorin lämpiäminen
Meidän taloudessa w212 sekä w204, molemmat 250cdi 4maticeja.
C-sarjalainen lämpenee "huojumalla", E-sarjalainen tasaisesti suoraan 90 asteeseen. Näin käyttäytyneet aina, ja mitään vikaa ei kummastakaan ole löytynyt. Kovaa ajoa vaan!
C-sarjalainen lämpenee "huojumalla", E-sarjalainen tasaisesti suoraan 90 asteeseen. Näin käyttäytyneet aina, ja mitään vikaa ei kummastakaan ole löytynyt. Kovaa ajoa vaan!
C 250 cdi 4matic
E 250 cdi 4 matic
ML 250 Bluetec 4 matic
E 250 cdi 4 matic
ML 250 Bluetec 4 matic
Re: Moottorin lämpiäminen
jos ei saavuta 90 astetta niin termarivika, mersun termarit on jotenkin uskomattoman paskoja. Molempiin 211/210 olen saanut vaihdella niitä 2-3 vuoden välein. Huojuvasta lämpeämisestä en tiedä, mikä sen aiheuttaa, mutta ei sitä varmasti sellaiseksi suunniteltu ole.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Moottorin lämpiäminen
Olen tästä kirjoittanut jo aiemminkin, mutta tuo minun 180cdi on tehnyt samaa lämpöjen aaltoilua uudesta asti. Kahdessa eri mersuhuollossa tutkittu testerillä eikä mitään vikaa ole sitä kautta löytynyt. Termostaattikin on vaihdettu eikä siitä kummemmaksi muuttunut. Kuten muillakin, vika ilmenee vain lämpöisinä päivinä ja ainoastaan päivän ensimmäisellä ajoon lähdöllä. 90-asteen saavuttaminen saattaa silloin kestää yli 20km, talvella pienellä pakkasella lämpenee suoraan 90-asteeseen reilusti alle 10km ajolla. Pitääkö tähän asennuttaa webasto, että nostaa kesälläkin lämmöt heti normaaliin..
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350 CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D -84
S212 E350 CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D -84
Re: Moottorin lämpiäminen
Kiitoksia vastauksista. Olen vaihtanut yhden lämpöanturan mutta ei mitään vaikutusta. Korjaamossa sanottiin, ettei termostaatin vaihdolla ehkä mitään vaikutusta. Jos olisi rikki niin jäisi auki kokonaan. Joten annan sain olla ja katson sitten tulevana kesänä miten käyttäytyy kun ilmat lämpenee. Kiitoksia asiallisista vastauksista.
Re: Moottorin lämpiäminen
Kävin itse marmoritiskillä kanssa asiaa selvittämässä. Ei vikakoodeja ja kuulemma ihan normaalia.
Alle 15 astetta, niin nousee normaalilämpöön suoraan. Sitä lämpimämmällä kelillä kestää 32 kilometriä nousta normaaliin.
Mutta jos sammuttaa auton vaikka viiden kilometrin ajon jälkeen ja lähtee uudestaan liikkeelle, niin nousee suoraan oikeaan lämpötilaan.
Alle 15 astetta, niin nousee normaalilämpöön suoraan. Sitä lämpimämmällä kelillä kestää 32 kilometriä nousta normaaliin.
Mutta jos sammuttaa auton vaikka viiden kilometrin ajon jälkeen ja lähtee uudestaan liikkeelle, niin nousee suoraan oikeaan lämpötilaan.
Re: Moottorin lämpiäminen
Mulla on ihan sama juttu, keväällä huomasin että moottorin lämpötila putoaa joskus 80->70 kesken ajon noustakseen sitten myöhemmin 90 asteeseen mittarin mukaan. Koskaan lämpötila ei tule alas tuolta 90 asteesta kun se on sinne kerran päässyt. Moottori lämpenee kesät talvet kohtalaisen nopeasti 60 asteeseen, mutta siitä eteenpäin nousu on verkkaista, talvella suorastaan hidasta, mutta talvella ei tuota notkahdusta koskaan ilmene.
Onko tuo sitten mittausvirhe vai se että termostaatti ylireagoi lämpötilan nopeampaan nousuun kesällä, en ole asiaa sen enempää murehtinut kun lämmöt aina kuitenkin lopulta nousevat normaaliin eikä se moottori rikki mene hieman vajaalämpöisenäkään.
Onko tuo sitten mittausvirhe vai se että termostaatti ylireagoi lämpötilan nopeampaan nousuun kesällä, en ole asiaa sen enempää murehtinut kun lämmöt aina kuitenkin lopulta nousevat normaaliin eikä se moottori rikki mene hieman vajaalämpöisenäkään.
EQB 300 4Matic -23
Re: Moottorin lämpiäminen
Näissä täytyy olla sellainen termari johon meneesähköpiuhat ja jota ECU pystyy ohjaamaan?
Muuten kuulostausi todella oudolta, muttakun niin moni huojuvasta lämpenemisestä raportoi.
Se miksi noissa termareissa on sähköinenkin ohjaus ei ole itselle selvinnyt (ja asialle voi olla joku parempikin termi olemassa) mutta sieltä suunnalta voisi valaisua asiaan löytyä, eli miksi ECU ilmeisesti aukaisee termarin liian ajoissa liian auki, tai jotain tälläistä voisi tapahtua. Onko sitten ihan softassa tuovika, en tiedä, pelkkää pohdintaa vain asiaan.
Muuten kuulostausi todella oudolta, muttakun niin moni huojuvasta lämpenemisestä raportoi.
Se miksi noissa termareissa on sähköinenkin ohjaus ei ole itselle selvinnyt (ja asialle voi olla joku parempikin termi olemassa) mutta sieltä suunnalta voisi valaisua asiaan löytyä, eli miksi ECU ilmeisesti aukaisee termarin liian ajoissa liian auki, tai jotain tälläistä voisi tapahtua. Onko sitten ihan softassa tuovika, en tiedä, pelkkää pohdintaa vain asiaan.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Re: Moottorin lämpiäminen
Myös vesipumppu on kuulemma jollaintavalla sähköisesti ohjattu.
Re: Moottorin lämpiäminen
Näyttää olevan niin mystinen vika ettei siihen saada selkeätä vastausta. Vesipumppu on vaihdettu keväällä. Täytyy ajaa ja katsoa pakkasilla miten käyttäytyy Jos silloin lämmön kanssa ongelmia niin vaihdan sitten termarin.
Kiitoksia hyvinstä vastauksista.
Kiitoksia hyvinstä vastauksista.
Re: Moottorin lämpiäminen
Olin yhteydessä Vehoon ja siltä selitettiin lämmönvaihtelun ajon alussa olevan ihan normaalia. Sitten kun moottorin jäädytysnesteen lämpötila on tasaantunut ja saavuttanut normaalinlämmön mittari lopettaa huojumisen. Uskon tähän selitykseen ja lopetan liian tarkan lämmön seurannan.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: La 21.11.2020 19:37
Re: Moottorin lämpiäminen
Tervehdys! Täällä uusi CLA200 vm.2013 mersun omistaja. Tänään pitkää matkaa ajaessa huomasin, että moottorin lämpötila laski aina välillä 90 asteesta n. 70-80 asteeseen jos esim. teki ohituksen tms. Eli lämpötila sahasi 70-90 välillä 500km matkalla. Pääsääntöisesti pysyi 90:ssä asteessa, mutta aina välillä tipautti alemmas. Ja toisin kuin tässä ketjussa aiemmin mainittu, että tämä vika ilmenee kun on lämmin päivä, niin nyt ollut siis ekat pakkaskelit, eli joku -3 alhasimmillaan ja lämpötila vaihteli näin.
Onko ajatuksia mistä tämä voisi johtua?
Onko ajatuksia mistä tämä voisi johtua?
Re: Moottorin lämpiäminen
Sähköisesti ohjatusta termostaatista. Kuuluukin toimia noin. Sähkövastus lämmittää termaripatruunaa ja avaa kiertoa kun ohjaus tunnistaa tehonkäytön.Hermanni10 kirjoitti: ↑La 21.11.2020 19:46 Tervehdys! Täällä uusi CLA200 vm.2013 mersun omistaja. Tänään pitkää matkaa ajaessa huomasin, että moottorin lämpötila laski aina välillä 90 asteesta n. 70-80 asteeseen jos esim. teki ohituksen tms. Eli lämpötila sahasi 70-90 välillä 500km matkalla. Pääsääntöisesti pysyi 90:ssä asteessa, mutta aina välillä tipautti alemmas. Ja toisin kuin tässä ketjussa aiemmin mainittu, että tämä vika ilmenee kun on lämmin päivä, niin nyt ollut siis ekat pakkaskelit, eli joku -3 alhasimmillaan ja lämpötila vaihteli näin.
Onko ajatuksia mistä tämä voisi johtua?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: La 21.11.2020 19:37
Re: Moottorin lämpiäminen
Kiitos tästä ja nopeasta vastauksesta!! Eipä siis tarvitse olla huolissaan.MiHe kirjoitti: ↑La 21.11.2020 20:11Sähköisesti ohjatusta termostaatista. Kuuluukin toimia noin. Sähkövastus lämmittää termaripatruunaa ja avaa kiertoa kun ohjaus tunnistaa tehonkäytön.Hermanni10 kirjoitti: ↑La 21.11.2020 19:46 Tervehdys! Täällä uusi CLA200 vm.2013 mersun omistaja. Tänään pitkää matkaa ajaessa huomasin, että moottorin lämpötila laski aina välillä 90 asteesta n. 70-80 asteeseen jos esim. teki ohituksen tms. Eli lämpötila sahasi 70-90 välillä 500km matkalla. Pääsääntöisesti pysyi 90:ssä asteessa, mutta aina välillä tipautti alemmas. Ja toisin kuin tässä ketjussa aiemmin mainittu, että tämä vika ilmenee kun on lämmin päivä, niin nyt ollut siis ekat pakkaskelit, eli joku -3 alhasimmillaan ja lämpötila vaihteli näin.
Onko ajatuksia mistä tämä voisi johtua?
Aiheutti tosiaan hieman kummastusta matkalla kun aiemmissa autoissa ei ole koskaan ollut vastaavaa.
Osaatko sanoa vaikuttavatko vielä kovemmat pakkaset tähän mitenkään vai toimiiko silloin samalla tavalla / samoissa lämpötiloissa?
Re: Moottorin lämpiäminen
Minä en tiedä, minun kulkineissa kun mokomaa härveliä ei ole. Enkä ole erikseen katsonut kuinka tarkasti WISsissä on toiminnallisuus kerrottu.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Moottorin lämpiäminen
Termostaatissa on pieni sähkövastus, jolla ecu saa avattua sen "väkisin".
Se avataan kovassa hieman pidemmässä kiihdytyksessä ja tökkivässä /urheilullisessa ajossa.
Kuten joku totesikin jo aiemmin, jos lämmöt ylipäätään nousee 90C, termari on melko varmasti ehjä.
Se avataan kovassa hieman pidemmässä kiihdytyksessä ja tökkivässä /urheilullisessa ajossa.
Kuten joku totesikin jo aiemmin, jos lämmöt ylipäätään nousee 90C, termari on melko varmasti ehjä.