Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5
Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5
Onko automaattilaatikon itse kunnostaminen ilman aikaisempaa kokemusta mahdoton juttu? Laatikostahan löytyy räjäytyskuvat osineen ja videoitakin Youtybesta. Entä mistä järkevin osia tilailla? Kyseessä siis 722.5 laatikko. Hyvää korjaajaakin saa ehdottaa.
Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5
Hain itse raadilta uskonvahvistusta jokunen viikko sitten 722.3:n purkuun ja kunnostamiseen master overhaul kitillä. Olikin kitkapinnat pakin kytkimestä loppu, eli ihan viimeisillään aski oli öljynvaihdoista huolimatta 340000km lykittynä.
Homma vaatii siisteyttä ja järjestelmällisyyttä ja jonkun verran työtilaa. Ei mitään kovin kummoisia erikoistyökaluja.
Tuubi on hyvä apu, sitten lisäksi omat valokuvat ja säntillinen, järjestelmällinen purku. Osat järjestykseen isolle pöydälle tai tasolle.
Kasaaminen sittten pystyasennossa. Tarkkana pitää olla akselin ja perän kaulan teflon-renkaiden kanssa, etteivät lyttäänny kasatessa. Vaseliinia voi käyttää tai ammattilaisten Gear assembly lubea, jota voi olla vaikeampi löytää äkkisillään.
Homma vaatii siisteyttä ja järjestelmällisyyttä ja jonkun verran työtilaa. Ei mitään kovin kummoisia erikoistyökaluja.
Tuubi on hyvä apu, sitten lisäksi omat valokuvat ja säntillinen, järjestelmällinen purku. Osat järjestykseen isolle pöydälle tai tasolle.
Kasaaminen sittten pystyasennossa. Tarkkana pitää olla akselin ja perän kaulan teflon-renkaiden kanssa, etteivät lyttäänny kasatessa. Vaseliinia voi käyttää tai ammattilaisten Gear assembly lubea, jota voi olla vaikeampi löytää äkkisillään.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5
ittekin joskus miettiny aihetta.maukku kirjoitti: ↑La 21.11.2020 20:33 Hain itse raadilta uskonvahvistusta jokunen viikko sitten 722.3:n purkuun ja kunnostamiseen master overhaul kitillä. Olikin kitkapinnat pakin kytkimestä loppu, eli ihan viimeisillään aski oli öljynvaihdoista huolimatta 340000km lykittynä.
Homma vaatii siisteyttä ja järjestelmällisyyttä ja jonkun verran työtilaa. Ei mitään kovin kummoisia erikoistyökaluja.
Tuubi on hyvä apu, sitten lisäksi omat valokuvat ja säntillinen, järjestelmällinen purku. Osat järjestykseen isolle pöydälle tai tasolle.
Kasaaminen sittten pystyasennossa. Tarkkana pitää olla akselin ja perän kaulan teflon-renkaiden kanssa, etteivät lyttäänny kasatessa. Vaseliinia voi käyttää tai ammattilaisten Gear assembly lubea, jota voi olla vaikeampi löytää äkkisillään.
Pelaako laatikko itsekorjauksen jälkeen kuten pitääkin pakkasilla sekä helteillä?
Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5
jos ei toimi kuin uusi, niin jotain mennyt pieleen.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5
Remppasin ja vahvistin kans taannoin 722.3 laatikon. ATSG manuaali ihan hyvä apu. Akseleiden päittäisvälykset kattoo sitte myös ohjearvoihin. Levypakkojen päittäisvälykselle en löytäny mitään oikein hyvää ohjetta. Muista nyt mitä niihin laitoon, mutta kevyesti puristettuna mittailin... kitkoja niihin sai aika mukavasti lisää kun vähä seppäs. Isot erot myös V8 laatikon ja 617 dieselin laatikon pakkojen männissä...
TJ
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5
Ainakin mulla loota pelasi rempan jälkeen hyvin. Tai no yksi asia on mihin en ole tyytyväinen, mutta uskoisin senkin juurisyyn olevan tiedossa. Normi ajossa loota lappaa aika tihkuun sisään suurempaa pykälää. No jaksaahan tuo maamoottori vetää joten ei se nyt niin haitannu ja vähä reippaammin kiihdyttää niin parempi, mutta sitte suttaa jo niin äkkiä takagumi . Uskoisin tän johtuvan siitä, että heitin lootaan governöörin V8 laatikosta jonka perässä oli 2,27 perävälitys. Coupessa taas oli kiinni 3,46... eli 3,46 välityksellä kardaani pyörii nopeuteen nähden aika paljo lujempaa kun 2,27 perällä. Joten governööri pyörii lujaa ja siitä kaiketi loota haistaa millä pykälällä kuuluis mennä... en tehny asialle sitten mitään kun tarkoitus laittaa 2,47 LSD. Pitää sitten katsoa pelaako yhteen tuon kanssa.Saitko pelaamaan omasi lootan ensiyrittämällä kuten sen täytyy pelata?
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5
Nyt täytyy myöntää etten tiedä mikä on "govenööri" Kerros tarkemminMaastis kirjoitti: ↑Su 22.11.2020 00:06Ainakin mulla loota pelasi rempan jälkeen hyvin. Tai no yksi asia on mihin en ole tyytyväinen, mutta uskoisin senkin juurisyyn olevan tiedossa. Normi ajossa loota lappaa aika tihkuun sisään suurempaa pykälää. No jaksaahan tuo maamoottori vetää joten ei se nyt niin haitannu ja vähä reippaammin kiihdyttää niin parempi, mutta sitte suttaa jo niin äkkiä takagumi . Uskoisin tän johtuvan siitä, että heitin lootaan governöörin V8 laatikosta jonka perässä oli 2,27 perävälitys. Coupessa taas oli kiinni 3,46... eli 3,46 välityksellä kardaani pyörii nopeuteen nähden aika paljo lujempaa kun 2,27 perällä. Joten governööri pyörii lujaa ja siitä kaiketi loota haistaa millä pykälällä kuuluis mennä... en tehny asialle sitten mitään kun tarkoitus laittaa 2,47 LSD. Pitää sitten katsoa pelaako yhteen tuon kanssa.Saitko pelaamaan omasi lootan ensiyrittämällä kuten sen täytyy pelata?
TJ
Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5
Joskus menneisyydessä punnitsin kuvernöörin painoja herkällä digitaali (gramma) vaakalla. Lisäilin ja poistelin painoja kunnes vaihtoajankohta oli mieleinen täyskaasulla. Kyseessä oli tällöin jenkkiaski.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5
Keskipakosäädin, toimii mekaanisesti mutta vaikuttanee hydrauliikkaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5
kuvernöörin sisällä luisti, joka sulkee/avaa öljykanavia kierrosluvun mukaan keskipakovoiman avulla.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5
Eli uskaltaa tuohon sitten ryhtyä. Sen olen kuullut, että pakki yleensä kulunut ja siihen kaikki kannatta vaihtaa, kuten kaikki tiivisteetkin. Mutta mistä osien hankinta?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 46
- Liittynyt: La 11.01.2014 00:04
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5
Viittisitkö yhtää valaista miten seppäsit lisää kitkoja? Ois tommosen 722.3:sen aukasu edessä ja samallahan siihen lisäisis muutamat kitkat jos onnistuu ilman suuria muutoksia...
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5
Helpoin tapa on vaan purkaa paketit pöydälle ja korvata kitkojen välissä olevat teräslevyt ohuimmilla mahdollisilla. Niitä saa varaosana. Vakiona on käytetty monen paksuista välilevyä täyttämään rummun sisus. Huolehtii vaan että päittäisvälys levypakan ja paketin kasassapitävän lukkorenkaan välissä on sopiva/riittävä. Sitten vielä lisää tilaa saa modaamalla paketin kansilevyä, siirtämällä lukkorenkaan uraa, ohentamalla lukkorengasta, joita on eripaksuisia. Sitte voi vielä kajota siihen pohjalla olevaan sylinteri/mäntä kokoonpanoonkin.... itse tein about noi kaikki.Viittisitkö yhtää valaista miten seppäsit lisää kitkoja? Ois tommosen 722.3:sen aukasu edessä ja samallahan siihen lisäisis muutamat kitkat jos onnistuu ilman suuria muutoksia...
EDIT:
viewtopic.php?f=2&t=167218
Tuosta säikeestä löytyy vähän muutoksista joita itse tein. Eli kotkoja tuli hoiseen 6 ja toiseen 7. Alkujaan oli 4+4.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex