Mercedes-Benz 2012 ML 350 BlueTec led paneelin herätevirta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

Mercedes-Benz 2012 ML 350 BlueTec led paneelin herätevirta

Viesti Kirjoittaja keijon »

Valotehon lisäystä kyseiseen autoon, eli led panelia keulalle. Xenonit ja onkos nytten niin, että can väylä ohjatut joten relesarja sen mukainen ja onkos josssain tommoisen releen kytkentäohje kyseiseen autoon....
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Mercedes-Benz 2012 ML 350 BlueTec led paneelin herätevirta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Onkos näissä X-neoneissa toiminta jossa lähi ja kaukovalo toimii sellaisella lipalla joka ajetaan linssin eteen kun puolivalo on päällä? Noin se ainakin joissain on. Jos on niin sit otat herätteen siitä lipan moottorin ohjauksesta. Olen joistain autoista mitannu siitä johtonipusta mikä valoille menee et mihin 12V tulee kun kaukovalot kytkee. Kun se löytyy ni ne mihihin johtoihin jäi mittaustouhuista "reikä" ni sen sulkee lakalla tai liimalla ja mistä heräteen otaa ni ottaa sen silleen et huomioi veden kapillaarin. Siitä syystä niiden mittauksessa tuleiten johtimien vaippaan tulleet reiä täytyy tukkia ettei vesi pääse johtimen kupareihin.

Nm. mitattu on.... 1m pätkä 0.75 neliön johtimen läpi kapillaarivesi menee koko johtimen läpi alle 16h niin että vesitippa näkyy johtimen toisesa pääassä kun toinen pää on ollu vesiastiassa :roll:

On sanomattakin selvää että jos johdin (kuten se usein näissä on) piirikorttiin juotettu niin piirikortti kastuu tuosta vedestä ja alkaa hapettua. Alle 2kk ja hapettuma tuhoaa piirikortin kuparivedon ja piirikortti lakkaa toimimasta. Rekkuloitakin tästä aiheesta on tullu tutkitua tosin ei automotive mutta venemailmasta on :wink:
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

Re: Mercedes-Benz 2012 ML 350 BlueTec led paneelin herätevirta

Viesti Kirjoittaja keijon »

Kiitti vinkistä ja pitääpä ottaa huomenna mittaria käteen ja katsella josko tämmöinen johto sieltä löytyisi :)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mercedes-Benz 2012 ML 350 BlueTec led paneelin herätevirta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ellei ole halogeeni kaukovaloa otetaan heräte canm8 purkin avulla sisätilan väylästä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Mercedes-Benz 2012 ML 350 BlueTec led paneelin herätevirta

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

keijon kirjoitti: La 21.11.2020 19:28 Valotehon lisäystä kyseiseen autoon, eli led panelia keulalle. Xenonit ja onkos nytten niin, että can väylä ohjatut joten relesarja sen mukainen ja onkos josssain tommoisen releen kytkentäohje kyseiseen autoon....
Jos on ILS xenonit, ei koko autossa välttämättä ole olemassakaan +12V signaalia, jolla voisit ohjata lisävalorelettä. Näin on asia ainakin vuoden 2012 W212 E-sarjassa, jonka bi-xenonien ILS toiminto säätää valokuviota pienin portain ja viimeistä säätöporrasta vain kutsutaan kaukovaloksi, jolloin kaukovalojen merkkivalo syttyy kojetaulussa. Nämä ohjauskomennot tulevat valaisimelle saakka väyläkomentoina ja ainakin W212 mittaripanelin merkkivalokin on LED, jonka ohjausjännitteellä ei mitään lisävalorelettä ohjata. Tällaisessa autossa mikään "CAN-rele" ei tätä asennusta ratkaise, koska autosta ei löydy paikkaa, johon sen releen ohjauksen kytkisi.

Tarkista nyt ensin, onko Möllin xenonit samanlaiset kuin saman vuoden Eemelissä?

Jos ovat, sitten tarina jatkuu lisäämällä väylälle vielä yksi kontrolleri lisää seuraamaan sinisen kaukovalojen merkkivalon sytyttävää väyläkomentoa ohjaamon CAN-väylällä. Väylälle asennetuilla tarvikepurkeilla on vähän huono maine, mutta tämä CANM8 High Beam on turvallinen, koska auto ei näe sitä lainkaan. CANM8 ei signaloi väylän suuntaan vaan ainoastaan tunnistaa kaukovalon merkkivalon sytyttämiskomennon ja löydettyään sen väyläliikenteestä tämä lisäkontrolleri antaa erillisestä tulosta väylän ulkopuolisen +12V signaalin, jolla voi ohjata lisävalorelettä.

Kirjoitin aikanaan W212 asennusohjeen naapurifoorumille kun asia oli itselle ajankohtainen:

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... sc&start=0

Olehan varovainen ostaessasi LED valoja, joihin liittyy ansa. Kuka tahansa saa suurtehoLEDistä suuremman valovirran kuin on edes tarpeen. Valaisimen rakentaminen on silti edelleen taitolaji, joten vain osaajat saavat sen suuren valotehon sinne mistä siitä on hyötyä eikä sinne, mistä siitä on eniten haittaa niin itselle kuin muille. Oman autoni nokalla on käynyt neljät eri lisävalot, ja suurimmat luksimäärät 200 metrin mittauspisteellä on mitattu noiden yllä olevan esityksen NBB Alpha Xenon perinteisillä lisävaloilla, jotka ovat myös erittäin laajakaistaiset. Näiden valokuvio on kuitenkin niin pitkä, että edes täällä Oulujoen yläpuolella se ei tunnu mahtuvan mökkimatkalleni kovin hyvin, joten vaihdoin tietoisesti erilaiseen. Lazerin Triple R tekee vielä pidemmän valokuvion, rehellinen 400 metriä paljain silmin näkyvää (trippimittarilla tarkistettu matka), mikä jopa huonosi tilannetta. Seuraava vaihtoehto W-Light Comber oli aivan urpotehokas, mutta hävitti lähivalot olemattomiin ja teki lähelle niin kirkkaan läiskän, ettei sen taakse nähnyt silti kunnolla. Hajavaloa pitkin puiden latvoja ihan haitaksi asti, joten pakko vaihtaa aikaisin lähivaloille.

X-Vision Genesis oli se paneli, joka jäi paikalleen. Genesiksen matala leveä valokuvio oikein suunnattuna ei ratin takaa katsottuna näytä lisävalolta ollenkaan, tulee vain vaikutelma poikkeuksellisen suuresta ja tasaisesta valokuviosta ilman korostumia tai varjoja. Genesis jatkaa tyylikkäästi siitä mihin auton omat valot lopettavat. Koska se ei lisää valotehoa lähialueelle kovinkaan paljon ei lähivaloille vaihtaessa tule häiritsevää eroa kirkkaudessa. Siitä huolimatta luksimäärä 200 metrissä on yli 2-kertainen auton omiin bi-xenoneihin verrattuna. Valaisimen kaareva rakenne tekee valokuviosta myös leveän. Alle 10 luksia 200 metrissä ei ole minun sanastossani kaukovalo.

LED-autoon en silti asentaisi tuota samaa panelia, vaikka pidänkin sitä aivan mainiona. Nimittäin Genesiksen 4500 K värilämpötila sopii mainiosti xenonien värilämpötilan kanssa, eli edes väriero ei häiritse taiteellista vaikutelmaa. LED-autoon laittaisin saman valaisimen Optibeam Commander version, joka on toteutettu kylmäsävyisemmillä LEDeillä.

Halogeenivalojen kaveriksi ehdotan X-Vision Dominatoria X:lla tai ilman. Nämä panelit antavat samanlaisen tasaisen ja käyttökelpoisen valokuvion, mutta ne tuovan enemmän lisää valoa lähialueelle heikkojen halogeenivalojen tueksi. Hyviä valoja on muitakin, mutta näitä voin arvioida kokemuspohjaisesti ja myöskin luksimittarilla ne samalla mittasuoralla auton edestä mitattuani.

Jos teet homman omaan autoosi, lisää toki oma työselostuksesi tuonne omani jatkoksi, että jää näkyviin seuraavien ML ja GLE valoasentajien avuksi.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Mercedes-Benz 2012 ML 350 BlueTec led paneelin herätevirta

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Jari Ke kirjoitti: La 21.11.2020 21:46 Onkos näissä X-neoneissa toiminta jossa lähi ja kaukovalo toimii sellaisella lipalla joka ajetaan linssin eteen kun puolivalo on päällä? Noin se ainakin joissain on. Jos on niin sit otat herätteen siitä lipan moottorin ohjauksesta.
Perinteiset bi-xenonit tehtiin juuri noin, mutta jos Mersussa on ILS xenonit, sitten +12V varjostimen ohjauksen löytymisestä jää haaveeksi.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

Re: Mercedes-Benz 2012 ML 350 BlueTec led paneelin herätevirta

Viesti Kirjoittaja keijon »

Tulipas hienoja ohjeita :)...kiitos osanottajille ja uskon monen muunkin saavan hyviä vinkkejä :). Oon ajatellut, että tossa on xenonit ja siksi kyselin etukäteen ohjeita. No, siellähän perinteistä H poltinta ja linssiä edessä :). Täten olikin helppo perinteisesti rosvota herätevirtä pitkiltä...ei ihmekkään, että valotehoo tarvin ja nytten pimeellä testailemaan/suuntaamaan.
Vastaa Viestiin