Mietityttää saako Ruotsissa korjata ns. hallitun muodonmuutoksen rakenteita auton keulassa omilla viritelmillä? Nythän tuo on paksua peltijöötiä, joka ei varmaan puserru samalla lailla suunnaten ja absorboiden törmäyksen energiaa kuin alkuperäinen rakenne. Voi myös katkoa polttoaineletkuja siirtyessään teräväkulmaisena.
Itse olisin todennäköisesti lähtenyt korjaamaan tuota aluetta etsimällä romikselta hyvin säilynyt sedanin koppa, josta leikkaisin/hitsaisin korvauspaloja tuonne alkuperäistä rakennetta noudattaen (ja jättäisin lopun sedanin kopan sinne romikselle, enkä alkaisi korjaamaan myös sedanista autoa).
Eihän tuo nyt alkuperäiseltä näytä, mutta onhan tuo nyt ihan asiallinen siihen nähden että jotkut alentuu tekemään oikeasti turvallisuudenkannalta olleellisiin paikkoihin kaikenlaisia viritelmiä jossa uutta peltiä vaan hitsaillaan vanhan päälle. Siihen kuulemma kehitelty oikein tekniikoitakin
Mikä ei näytä alkuperäiseltä?
Joo paljon löytyy sellaisia jotka hitsaa ruosteiset pellit vaan piiloon, tässä pajassa ei niin tehdä töitä
Sharedoc kirjoitti: ↑Su 15.11.2020 03:39
Voisiko olla että tämä auto on joskus pökätty keulasta ja korjauksessa on kuskin puolen etukulmaa lämmitetty alta kun on vedetty suoraksi ja siksi ruostunut noin kummasti? Maalikerroksien raaputtaminen ja vertailu taaemmaksi ja toiselle puolelle saattaisi antaa tästä lisätietoa. Samaten ristiin mittaus.
Katsoin myös tuota apparin puolen alatukivarren kiinnitystä onko sekään vakio, täytyy verrata omaani.
Vaikka olen nyt kriittinen mielestäni teknisesti työn jälki on aina ollut esimerkillistä.
No mun ajatus tästä ruostevauriosta on yksinkertainen... pissapojansäiliö on just tuossa kohalla. Voisiko olla että sen pitkäaikanen vuoto on syövyttänyt kitin ja maalin pois ja sitten ruoste pääsee kunnolla vauhtiin? Puskurin takana oleva poikittaispelti on originaalin näköinen, jos auto olisi kolaroitu joskus niin se ois luultavasti ja melko varmasti mennyt myös vaihtoon.
Joo vertaa omaasi, kiva kuitenkin katsoa Tästä autosta ei mitään museoautoa tehä, vaan korjaan sen käyttökelpoiseen kuntoon, toki vähän paremmaksi kesäautoksi, itelle.
Koska joudun paljon korjaamaan tuolta edestä ruosteita niin en halua että vinkkelit kovin paljon muuttuu että ois jotenkin sitten kohalla nuo nokkapellit
Poistettu huonot pellit tässä
Oli pahasti ruostunut.. huomena alan hitsaamaan uutta peltiä sinne. Ja nuo mun laittamat jenkatangot tekivät hyvän työn, ei yhtään antanut periksi mistään kun sahasin huonot pellit irti
Suosittelen että kävisit kysymässä svedujen katsastuskonttorilta etukäteen saako sielläpäin korjata tuolla tapaa runkoaisojen ruostevaurioita. Nythän tuo on helppoa kysyä kun sinulla on kuvat mitä näyttää.
Sharedoc kirjoitti: ↑Su 22.11.2020 05:41
Suosittelen että kävisit kysymässä svedujen katsastuskonttorilta etukäteen saako sielläpäin korjata tuolla tapaa runkoaisojen ruostevaurioita. Nythän tuo on helppoa kysyä kun sinulla on kuvat mitä näyttää.
Luulet että en tiedä mitä teen? Lopeta jo nyt nuo typerät kommentit. En ole ensimmäistä kertaa tällaista korjausta tekemässä jos niin luulet. Ei tarvii katsastuskonttorista kysellä yhtään mitään.
Sharedoc kirjoitti: ↑Su 22.11.2020 05:41
Suosittelen että kävisit kysymässä svedujen katsastuskonttorilta etukäteen saako sielläpäin korjata tuolla tapaa runkoaisojen ruostevaurioita. Nythän tuo on helppoa kysyä kun sinulla on kuvat mitä näyttää.
Luulet että en tiedä mitä teen? Lopeta jo nyt nuo typerät kommentit. En ole ensimmäistä kertaa tällaista korjausta tekemässä jos niin luulet. Ei tarvii katsastuskonttorista kysellä yhtään mitään.
Mersun etuosa ja runkoaisat erityisesti on suunniteltu törmäyksessä hallitusti ruttaantuvaksi. Sen takia noissa leikkaamissasi palasissakin on prässättyjä laskostumiskohtia. Jos nyt hitsaat siihen suoraa plootua tilalle ei runkoaisa törmäystilanteessa ruttaannu samalla tavalla. Käsitykseni on että runkoaisan etuosa pitäisi korvata samanlaisella rakenneosalla esim. purkuautosta ja liittää paikalleen valmistajan ohjeen mukaisella tavalla.
”RAKENNEOSAN / OSAKOKONAISUUDEN VAIHTO
Ajoneuvoa korjatessa on vaihdettava erikseen määritelty rakenneosa (joka on mainittu viretiedossa, esim. runkoaisan etuosa). Osan vaihto on tehtävä valmistajan ohjeen mukaan. Osan vaihto on dokumentoitava valokuvin, sekä annettava selvitys työmenetelmästä ja käytetyistä laitteista. Valokuvat ja selvitys, sekä valmistajan ohje kyseisen osan vaihtamiseksi, voidaan vaatia esitettäväksi rekisteröintikatsastuksen ja/tai korjausvalvonnan yhteydessä.”
Viimeksi muokannut Sharedoc, Su 22.11.2020 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sharedoc kirjoitti: ↑Su 22.11.2020 16:18
Mersun etuosa ja runkoaisat erityisesti on suunniteltu törmäyksessä hallitusti ruttaantuvaksi. Sen takia noissa leikkaamissasi palasissakin on prässättyjä laskostumiskohtia. Jos nyt hitsaat siihen suoraa plootua tilalle ei runkoaisa törmäystilanteessa ruttaannu samalla tavalla.
”RAKENNEOSAN / OSAKOKONAISUUDEN VAIHTO
Ajoneuvoa korjatessa on vaihdettava erikseen määritelty rakenneosa (joka on mainittu viretiedossa, esim. runkoaisan etuosa). Osan vaihto on tehtävä valmistajan ohjeen mukaan. Osan vaihto on dokumentoitava valokuvin, sekä annettava selvitys työmenetelmästä ja käytetyistä laitteista. Valokuvat ja selvitys, sekä valmistajan ohje kyseisen osan vaihtamiseksi, voidaan vaatia esitettäväksi rekisteröintikatsastuksen ja/tai korjausvalvonnan yhteydessä.”
Kakkoseksi tämän kanssa jää kolaroidessa vaikka mitä tekee. Kakkoseksi oisin jäänyt jos oisin jättänyt sen vaan ruosteiseksi ja ois mennyt kuitenkin läpi katsastuksesta. Auton teen itelle eikä myyntiin tässä vaiheessa. Parempi se nyt on varmasti kuin että ois ollu ihan mätä palkki. Jos ei ruttaanut just ihan niinkuin originaali niin ei haittaa, kuka niitä peltejä sitten halua katella.
Tämän projektin palsta loppuu tähän koska ollaan niin nuukia siellä että mitä teen omalle autolle. Kirjotellen muualle missä saa tehä niinku haluaa oman auton kanssa. Niinkun kirjotin jo, kolariturvallisuus on ihan mitätön tässä autossa kuitenkin verrattuna nykyautoihin tai vaikkapa vähän uusimpiinkin. Raamipalkki mitä olen korjanut on 20cm pitkä kohta ja auton ihan nokassa, palkkia on vielä 1,5metriä ennekuin ollaan sisätiloissa. Jos tuo 20cm pätkä tekee auton nyt ihan hirveeks kuoloautoksi niin sitten siinä on kyllä jo muitakin ongelmia sitten. Korona näköjään pilaa ihmisten aivoja kun on aikaa likaa miettiä että miten vois jonkun muun hommia alkaa kritisoimaan.
Tilanne on monimutkaisempi. Saat autosi vakuutuksen sillä oletuksella että autosi rakenne on alkuperäinen. Jos menet muuttamaan rakennetta turvallisuuskriittisellä alueella vahingon sattuessa vakuutusyhtiö voi nikotella korvauksen kanssa.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Su 22.11.2020 17:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sharedoc kirjoitti: ↑Su 22.11.2020 17:04
Tilanne on monimutkaisempi. Saat autosi vakuutuksen sillä oletuksella että autosi rakenne on alkuperäinen. Jos menet muuttamaan rakennetta turvallisuuskriittisellä alueella vahingon sattuessa vakuutusyhtiö voi nikotella korvauksen kanssa. Tavallaan petät vakuutusyhtiötäsi kun et korjaa autoasi niinkuin pitäisi.
Olet oikeesti naurettava.Eli sun mielestä ois ollut parempi olla se läpiruosteinen palkki.
Mielestäni järkevin tapa korjata on korvata samanlaisella purkuosalla ruostevaurioitunut osa rakennetta. Mutta suositan edelleen käyntiä Ruotsin katsastuskonttorilla kysymässä mitkä on paikalliset säännökset.
Sharedoc kirjoitti: ↑Su 22.11.2020 17:13
Mielestäni järkevin tapa korjata on korvata samanlaisella purkuosalla ruostevaurioitunut osa rakennetta. Mutta suositan edelleen käyntiä Ruotsin katsastuskonttorilla kysymässä mitkä on paikalliset säännökset.
Ei se ole sama kestävyys siinäkään kuin originaali sitten. Aina kun hitsaa niin sauman kohalta tulee voimakkaammaksi, silloin ei ole väliä onko originaaliosa vai ei. En käy mistään kysymässä koska olen ennekin tehnyt tällaista hommaa, auton alla olevat palkit korjanut nykyisestä avoautosta eikä ollut mitään ongelmia.
Sharedoc kirjoitti: ↑Su 22.11.2020 17:13
Mielestäni järkevin tapa korjata on korvata samanlaisella purkuosalla ruostevaurioitunut osa rakennetta. Mutta suositan edelleen käyntiä Ruotsin katsastuskonttorilla kysymässä mitkä on paikalliset säännökset.
Ei se ole sama kestävyys siinäkään kuin originaali sitten. Aina kun hitsaa niin sauman kohalta tulee voimakkaammaksi, silloin ei ole väliä onko originaaliosa vai ei. En käy mistään kysymässä koska olen ennekin tehnyt tällaista hommaa, auton alla olevat palkit korjanut nykyisestä avoautosta eikä ollut mitään ongelmia.Koputtelivat sitä vasaralla ja totesivat että hyvin korjattu
pasi84 kirjoitti: ↑Su 22.11.2020 16:54
Tämän projektin palsta loppuu tähän koska ollaan niin nuukia siellä että mitä teen omalle autolle.
....
Mä kyllä luulen, että suurin osa tällä foorumilla ihan mielellään seuraisi tätäkin hommaa, siis niistä, jotka ylipäätään ovat kiinnostuneita seuraamaan vanhojen autojen korjaamisprojekteja. Itse kuulun siihen joukkoon, joka seuraa näitä mielellään, enkä tunne kovin suurta tarvetta puuttua toisten tekemiseen, ovat ne sitten omien ajatusten mukaisia tai eivät. Tietyistä yksittäisistä mielipiteistä ei kannata ihan mahdottomasti välittää.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Joo ei tuosta nyt kannata suuttua. Näin vanhoissa autoissa ei varmaan ole tehtaan puolesta juuri mitään korjausohjeita. En tiedä mikä on ruotsin tilanne mutta suomessa näitä raatoja on joka nurkalla joten itsekin kävisin leikkaamassa ehjän palan. En kolariturvallisuuden takia vaan että saa helposti alkuperäisen näköisen. Mähän vaihdoin omaan palat runkoaisojen päihin ja sen poikkipalkin kun oli rumasti korjattu.
S202 kirjoitti: ↑Su 22.11.2020 20:37
Joo ei tuosta nyt kannata suuttua. Näin vanhoissa autoissa ei varmaan ole tehtaan puolesta juuri mitään korjausohjeita. En tiedä mikä on ruotsin tilanne mutta suomessa näitä raatoja on joka nurkalla joten itsekin kävisin leikkaamassa ehjän palan. En kolariturvallisuuden takia vaan että saa helposti alkuperäisen näköisen. Mähän vaihdoin omaan palat runkoaisojen päihin ja sen poikkipalkin kun oli rumasti korjattu.
Joo, kovinkaan hienoa jälkeä on vaikea saada kun hitsaa, vaikka osaiskin hitsata. Sauma sinne jää jokatapauksessa.. Laitoin omaa palaa sinne koska se ei sieltä näy jos ei sitten etsi ja täällä ei ollu purkuautoa kuitenkaan. Ja toiseksi halun saada tän joskus valmiiks ja siks en pidä liian korkeita vaatimuksia päällä. Tulee jäähdytin/öljynjäähdytin just tuohon kohtaan kuitenkin..
Noihin kommentteihin että ei vastaa alkuperäistä kolariturvallisuudessa jos on vaihdettu runkoaisaan "vääränmallista" peltiä niin silloinhan se koko runkoaisa pitäisi vaihtaa ainakin sinne rintapeltiin asti uudella runkoaisalla poraamalla pistehitsit auki ja sitten tulppahitsata uusi, mutta onko sekään sitten tehtaan ohjeen mukainen. Kyllähän se on tärkeämpää että on korjattu lahonneet osat uudella materiaalilla ja jos ainevahvuus on alkuperäistä vastaavaa ja hitsattu kunnolla eikä ainakaan laitettu uutta peltiä vanhan ruostuneen päälle. Kyllähän se kolariturvallisuus lähtee siitä että mm. jarrut, alustan osat ja mihin ne alustan osat kiinnittyy korissa/rungossa on kunnossa
Jos tällaisella sattuu kolarin ajamaan, niin kyllä se kolariturvallisuus riippuu paljon muustakin kuin pelkästään runkoaisojen etupäässä olevista "rypytyksistä". Joissain vastaavissa saattaa sieltä pakkelikerrosten ja massan alta löytyä paljon heikkoja kohtia jotka sitten kolaritilanteissa häviää pölynä ilmaan.
Kyllä minä mielelläni seuraan tällaisia projektikertomuksia joissa itse osataan, uskalletaan ja myös tehdään.
masa11 kirjoitti: ↑Su 22.11.2020 23:20
Noihin kommentteihin että ei vastaa alkuperäistä kolariturvallisuudessa jos on vaihdettu runkoaisaan "vääränmallista" peltiä niin silloinhan se koko runkoaisa pitäisi vaihtaa ainakin sinne rintapeltiin asti uudella runkoaisalla poraamalla pistehitsit auki ja sitten tulppahitsata uusi, mutta onko sekään sitten tehtaan ohjeen mukainen. Kyllähän se on tärkeämpää että on korjattu lahonneet osat uudella materiaalilla ja jos ainevahvuus on alkuperäistä vastaavaa ja hitsattu kunnolla eikä ainakaan laitettu uutta peltiä vanhan ruostuneen päälle. Kyllähän se kolariturvallisuus lähtee siitä että mm. jarrut, alustan osat ja mihin ne alustan osat kiinnittyy korissa/rungossa on kunnossa
Jos tällaisella sattuu kolarin ajamaan, niin kyllä se kolariturvallisuus riippuu paljon muustakin kuin pelkästään runkoaisojen etupäässä olevista "rypytyksistä". Joissain vastaavissa saattaa sieltä pakkelikerrosten ja massan alta löytyä paljon heikkoja kohtia jotka sitten kolaritilanteissa häviää pölynä ilmaan.
Kyllä minä mielelläni seuraan tällaisia projektikertomuksia joissa itse osataan, uskalletaan ja myös tehdään.
Vähän tähän suuntaan ajattelen itekkin, missä se raja vedetään.. Tässä en niinkun en missään muussakaan autossa ole koskaan hitsanut vaan ruosteiden päälle uutta ja sitä en tule koskaan tekemään. Mun ajatus on tässä se että kaikki on parempaa uudella pellillä kuin että sitä peltiä ei olis ollenkaan tai sitten on niin olematonta että jo pierasusta irtoaa.Tietenkin täytyy huomioon ottaa se että peltien paksuudet pidetään samana kuin alkuperäiset, tässä ne onkin 1,2mm paksuudella nuo uudetkin niinkuin on runkopalkki alkuperin myös.
Kattokaa youtubesta joskus kun venäläiset/itäeurooppalaiset korjailee uudehkoja autoja. https://www.youtube.com/user/tussik01 tämä kaveri on kyllä erittäin taitava vaikka noi korjailut ei kyllä täytä ainakaan suomen lainsäädännön vaatimuksia. Linkkuun menneen runkopalkin kiskoo suunnilleen suoraksi, sen jälkeen leikkaa ruttuisen osan irti, naputtelee pöydällä suoraksi ja hitsaa takaisin. Tosin tuleeko siitä yhtään sen parempi jos sen koko palkin repii sieltä pois ja sitten räkii tulppahitseillä uuden paikalleen, siinä menee sinkitykset ja ruostesuojat isolta alalta eikä ne hitsaukset ole varmastikkaan tehtaan robottien pistehitsien veroisia. Mutta taitavasti oikoo, kannattaa katsoa.
S202 kirjoitti: ↑Ma 23.11.2020 10:23
Kattokaa youtubesta joskus kun venäläiset/itäeurooppalaiset korjailee uudehkoja autoja. https://www.youtube.com/user/tussik01 tämä kaveri on kyllä erittäin taitava vaikka noi korjailut ei kyllä täytä ainakaan suomen lainsäädännön vaatimuksia. Linkkuun menneen runkopalkin kiskoo suunnilleen suoraksi, sen jälkeen leikkaa ruttuisen osan irti, naputtelee pöydällä suoraksi ja hitsaa takaisin. Tosin tuleeko siitä yhtään sen parempi jos sen koko palkin repii sieltä pois ja sitten räkii tulppahitseillä uuden paikalleen, siinä menee sinkitykset ja ruostesuojat isolta alalta eikä ne hitsaukset ole varmastikkaan tehtaan robottien pistehitsien veroisia. Mutta taitavasti oikoo, kannattaa katsoa.
Joo tuouta olen katellut, aivan mahtavan taitava korjaaja. Mutta se pahin tuossa on että tuollaisia autoja on varmasti myös liikenteessä. Tuolla tavalla korjattuna ovat hengen vaarallisia. Toki on niin hyvin korjattu että on vaikeaa nähä korjauksen jälkiä.. Mulla näkyy korjausjälet ja vaikka se työn jälki ei ole läheskään samaa tasoa niin tuntuu omasta mielestä ainakin rehemmälle touhulle
jatketaan nyt sit kuitenkin tätä kirjoittelua tästä projektista
Menee eteenpäin, näkee korjaukset mutta omasta mielestä parempi niin kuin että palkki ois mätä.
Tuo sivupaneeli menee uusiks kokonaan on niin mätä..
Tein oman patentin jenkatangoista että sais uuden paneelin aikalailla samaan kohtaan takasin
Sisälokari poissa
Saa sinne omia paloja vähän tehä myös, ehkä painuu tuota vasten kunhan kunnolla alan laittaan paikalleen..
Passailen uutta peltiä paikalleen
Näyttää passaavan aika hyvin
Mietin miten noitten osien hitsauksen tekis parhaiten, kantti kanttia vasten tai sitten lomittain niinkuin tuossa kuvassa?
Tämän pellin irroitan että saa tuon ison palan sen taakse niinkuin se on tehtaaltakin laitettu..
Ja lisää ruostereikiä.. ei näytä koskaan loppuvan
Korikitti on aivan kivikovaa. Riittää kun puukkoa pikkusen näyttää sille niin halkeilee irti kokonaan. Siinä on osa syystä miksi nää ruostuu niin pahasti nyt..Kannattaa siis uusia korikitit ettei tule tällaisia ongelmia..
Samalla tänään katoin auton lattioita ja menee vaihtoon joka lattiat huonojen aikasempien korjaustöiden takia..
Edit: Ja eikös sulla ollu joku väykky jota kans teit aika perusteellisella otteella vai muistanko väärin? Jos muistan oikein niin vieläkö se on tallella?