W124 200d ei käynnisty

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Seppozu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 26.08.2016 02:03

W124 200d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Seppozu »

Elikkäs aihe vaatii pientä mahdollista taustatietoa. Minulle tuotiin katsottavaksi ja korjattavaksi otsikon vehje joka oli kesken ajon hyytynyt tienpäälle ja hetken tutkinnan jälkeen kävi ilmi että pumpun ajoitus oli noin 30eykk ja siinä kun aloin pumppua purkamaan irti ja alipainepumpun irroitin niin kävi ilmi että se oli "räjähtänyt" samalla tehden tuhoja. Nytkun kaikki alipainepumpun osat on saatu ainakin jakopäästä ja öljypohjasta pois, syöttöpumppu asetettu 15jykk ja muutoin kasattu siihen pisteeseen että pystyy käynnistelemään niin tämä hörähtää välillä ja saattaa jopa sekunnin tai kaksi pyöriä mutta sen jälkeen sammuu. On tarkistettu että moottorin ajoitus on kohdallaan, syöttöpumppu ei ole 180 astetta väärin, kokeiltu hienosäätöruuvilla säätää ajoitusta aikaisemmalle ja myöhemmälle niissä rajoissa mitä se sallii, läpinäkyvissä linjoissa ei näy ilmaa, suuttimille asti tulee ainetta ja pakoputkesta ulos tulevasta savun määrästä voi päätellä että saa kyllä pyttyihinkin ainetta. Muuta selitystähän tälle en keksi kuin että ajoitus ei ole kohdallaan mutta mistähän minä nyt sen tiedän satavarmaksi. Vaihtoehtoisesti jos on jotain hyviä ehdotuksia mitä kokeilla niin otan lämpimästi vastaan. Autoahan en pääsee ihmettelemään muutakuin viikonloppuisin kun asun eri paikkakunnalla joten edistys ei ole nopeaa enkä tietenkään pääse samantien katsomaan tai kokeilemaan jotain
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 200d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Menee ihan arvailuksi, mutta eikös se ollut niin, että jos pumppu on käynyt jossain viritettävänä, niin voi olla, että siinä ennakkolukemat on jotakin ihan muuta kuin alun perin on ollut? Ei se todellinen polttoaineruiskutuksen ennakko tietenkään juuri muutu, mutta säätöarvo kai voi muuttua, kun pumpussa on muutettu jotakin. Tosin jos tämä nyt on ihan vaan vapaastihengittävä 200D, niin taitaa olla aika kaukaa haettua, että siihen olisi mitään sen tason virityksiä tehty, että tuosta olisi kyse. Pelkkä syötönsäätö nyt ei tietysti tee tuommoisia muutoksia ennakonsäätöarvoissa.

Toinen mitä tulee mieleen, niin jos syöttöennakko oli sen 45 astetta pielessä, niin oliko kampi- ja nokka-akselien välinen jako kuitenkin säilynyt kohdallaan? Tai vaihtoehtoisesti, onko tarkistettu, että venttiilit eivät ole osuneet mäntiin ja vääntyneet, vaan sen sijaan nousevat kaikki ylös asti? Puristusmittaus tietysti kertoisi vastauksen tuohon(kin).
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Seppozu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 26.08.2016 02:03

Re: W124 200d ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Seppozu »

Aivan täysin vakio vehkeestä nyt kyse josta ei ole edes syöttöjä rukattu. Ja moottorin jako on tosiaan tarkastettu ja todettu olevan kohdallaan. Ainakin sen mitä imusarja irti näkee imuventtiileja niin näyttäisivät sulkeutuvan eikä näy niissä mitään epämääräistä ja startatessa ei kuulu mitään epämääräistä ja kuulostaa muutenkin normaalilta. Käsinkin moottoria pyöritellessä tuntuu aivan normaalilta. Enkä omista puristuspaine mittaus vehkeitä
Vastaa Viestiin