E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Haten_MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 18.02.2020 12:38
Paikkakunta: Espoo

E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Haten_MB »

Haaveena ostaa ensimmäinen MB (usean VW:n jälkeen). Toiveena hakea Saksasta kesällä / syksyllä 2020 E-sarjalainen W212 vm. 2015-2016 nelisylinterisellä diesel:llä (ensisijaisesti 220). Mieluiten toki 2016 käyttöönotettu, koska vero olisi hieman pienempi silloin. Hieman yllättäen farkkuja on vähän edullisemmin tarjolla. Toisena vaihtoehtona olisi myös C-sarjan farmari vm. 2016-2017. Olen ajatellut ostaa Junge Sterne auton merkkiliikkeestä. En ole autotekniikan tietäjä, joten tuo Junge Sterne vaikuttaisi varmimmalta valinnalta (toki takuu näkyy myös pyyntihinnoista) Hankintahinta Saksassa pitäisi olla alle 25 k€ ja vero lienee ~ 5 k€. Toki myös W213 voisi tulla kyseeseen, mutta budjettini voi olla riittämätön. Dekra:n tilastojen perusteella W212 pitäisi olla suhteellisen luotettava ja vähävikainen (juu… jakoketjussa ja suuttimissa ollut ongelmia. Onkohan nämä tuoreemmat OM 651 tuon suhteen parempia?)
Uudemmasta W213 ei liene niin paljoa luotettavuustilastoja… Vanhanaikaisempi W212 kelpaa minulle. Varusteiden suhteen en ole ronkeli. Eniten kiinnostaa hankkia mukava, kestävä ja turvallinen auto perhekäyttöön. Koeajot autoista vielä tekemättä, joten mieltymykset ja haaveet voivat vielä tarkentua. Samoin tuo covid-19 tilanne näyttää olevan täysin auki… Vaikea ennustaa milloin vapaa-ajan matkustus Schengen alueella onnistuu…

Muutamia kysymyksiä Junge Sterne autoista + muita kysymyksiä :
• Takuun säilymisen takia huollot ilmeisesti teetettävä merkkiliikkeessä tuon 24kk takuu-ajan aikana Suomessa ? ( Veho ja Alppilan autohuolto ? Onko PKS seudulla muita? )
• Navi näyttää olevan lähes kaikissa, onko pohjoismaiden kartat valmiina ? Päivitykset ilmeisesti sikahintaisia? Toisaalta älypuhelimen navilla pärjää myös mukavasti.
• Ilmeisesti MB merkkiliike järjestää "siirtokilvet" mukisematta ?
Kotimaisesta vakuutusyhtiöstä saa varmaan myös nopeasti vakuutuksen voimaan kun tietää auton tiedot.
• Kestääkö myyntikuntoon laittaminen päiviä / viikon ? Harva näyttää olevan heti luovutettavissa ( verfügbarkeit ? ) … Olisi tietysti todella kiva kuitenkin nähdä auto ennen ostopäätöstä, vaikken tosiaan asiantuntija tekniikan suhteen olekaan.
• Tinkiminen ? 3-5 satasta varmaan saa tingittyä pyyntihinnasta pois. Ilmeisesti joskus tonnikin on lähtenyt pyynnistä pois ? Onkohan tämä oikea käsitys ?
• Maksu siirtynee pankkisiirtona päivässä, joten sen suhteen kaupat voisi tehdä vasta paikan päällä.

Toivottavasti joku jaksaa kommentoida ! :thumbup:
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Haten_MB kirjoitti:Haaveena ostaa ensimmäinen MB (usean VW:n jälkeen). Toiveena hakea Saksasta kesällä / syksyllä 2020 E-sarjalainen W212 vm. 2015-2016 nelisylinterisellä diesel:llä (ensisijaisesti 220). Mieluiten toki 2016 käyttöönotettu, koska vero olisi hieman pienempi silloin. Hieman yllättäen farkkuja on vähän edullisemmin tarjolla. Toisena vaihtoehtona olisi myös C-sarjan farmari vm. 2016-2017. Olen ajatellut ostaa Junge Sterne auton merkkiliikkeestä. En ole autotekniikan tietäjä, joten tuo Junge Sterne vaikuttaisi varmimmalta valinnalta (toki takuu näkyy myös pyyntihinnoista) Hankintahinta Saksassa pitäisi olla alle 25 k€ ja vero lienee ~ 5 k€. Toki myös W213 voisi tulla kyseeseen, mutta budjettini voi olla riittämätön. Dekra:n tilastojen perusteella W212 pitäisi olla suhteellisen luotettava ja vähävikainen (juu… jakoketjussa ja suuttimissa ollut ongelmia. Onkohan nämä tuoreemmat OM 651 tuon suhteen parempia?)
Uudemmasta W213 ei liene niin paljoa luotettavuustilastoja… Vanhanaikaisempi W212 kelpaa minulle. Varusteiden suhteen en ole ronkeli. Eniten kiinnostaa hankkia mukava, kestävä ja turvallinen auto perhekäyttöön. Koeajot autoista vielä tekemättä, joten mieltymykset ja haaveet voivat vielä tarkentua. Samoin tuo covid-19 tilanne näyttää olevan täysin auki… Vaikea ennustaa milloin vapaa-ajan matkustus Schengen alueella onnistuu…

Muutamia kysymyksiä Junge Sterne autoista + muita kysymyksiä :
• Takuun säilymisen takia huollot ilmeisesti teetettävä merkkiliikkeessä tuon 24kk takuu-ajan aikana Suomessa ? ( Veho ja Alppilan autohuolto ? Onko PKS seudulla muita? )
• Navi näyttää olevan lähes kaikissa, onko pohjoismaiden kartat valmiina ? Päivitykset ilmeisesti sikahintaisia? Toisaalta älypuhelimen navilla pärjää myös mukavasti.
• Ilmeisesti MB merkkiliike järjestää "siirtokilvet" mukisematta ?
Kotimaisesta vakuutusyhtiöstä saa varmaan myös nopeasti vakuutuksen voimaan kun tietää auton tiedot.
• Kestääkö myyntikuntoon laittaminen päiviä / viikon ? Harva näyttää olevan heti luovutettavissa ( verfügbarkeit ? ) … Olisi tietysti todella kiva kuitenkin nähdä auto ennen ostopäätöstä, vaikken tosiaan asiantuntija tekniikan suhteen olekaan.
• Tinkiminen ? 3-5 satasta varmaan saa tingittyä pyyntihinnasta pois. Ilmeisesti joskus tonnikin on lähtenyt pyynnistä pois ? Onkohan tämä oikea käsitys ?
• Maksu siirtynee pankkisiirtona päivässä, joten sen suhteen kaupat voisi tehdä vasta paikan päällä.

Toivottavasti joku jaksaa kommentoida ! :thumbup:
Itse hain juuri allekirjoituksessani olevan w212:n (tosin pre-fl ja V6) maaliskuun alussa. Autossa ei ollut takuuta ja ostin yksityiseltä, joten sinänsä vähän eri tilanne. Meillä meni niin, että perjantaina lennettiin Stuttgarttiin, ja vuokra-autolla ajettiin lyhyt matka auton luo, josta lähdettiin koeajolle ja haluamaani TUV-katsastukseen/tarkastukseen. Tämän jälkeen sovittiin kaupat, hinnasta olin tingannut etukäteen 700 euroa. Seuraavana aamuna (lauantai) mentiin konttorille tekemään paperit ja kilvet kuntoon. Tuolla kyseisessä kylässä (Sindelfingen) rekisteröinti ja väliaikaisten kilpien saanti onnistui ainoastaan lauantaina 9-12 välillä nimenomaan käsittääkseni koska ainoastaan silloin toimiston eteisessä oli vakuutuksia/kilpilupia myyvä kaveri hommissa. Kuvittelisin, että liikkeiden kanssa vähän joustavampaa, jos ne myyvät itse noita vakuutuksia/kilpilupia. Myyjäliike aivan varmasti auttaa rekisteröinnin kanssa, mutta virastojen aukioloajat kannattaa selvittää myyjän kanssa etukäteen, niin osaa suunnitella reissun. Suoraan sanottuna hankalaksi olisi mennyt kyllä, jos yksin olisi pitänyt selvitä. Mitä pankkisiirtoon tulee, niin voi mennä kaksikin päivää, yleensä nykyään kyllä seuraavana arkipäivänä näkyy. Itsellä oli käteistä mukana, mutta se oli kyllä omalla tavallaan melko epämiellyttävää myös, meillä vaan ei ollut aikaa jäädä odottelemaan pankkisiirtoa.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Haten_MB kirjoitti: Muutamia kysymyksiä Junge Sterne autoista + muita kysymyksiä :
• Takuun säilymisen takia huollot ilmeisesti teetettävä merkkiliikkeessä tuon 24kk takuu-ajan aikana Suomessa ? ( Veho ja Alppilan autohuolto ? Onko PKS seudulla muita? )
Joo, pitää. Ei taida olla, jos ei laske Lohja PK-seutuun
Haten_MB kirjoitti: • Navi näyttää olevan lähes kaikissa, onko pohjoismaiden kartat valmiina ? Päivitykset ilmeisesti sikahintaisia? Toisaalta älypuhelimen navilla pärjää myös mukavasti.
En tiedä eri naveista (jos näissä vielä on vaihtoehtoja), mutta kyllä ainakin Comandissa pitäisi olla Euroopan kartat. Päivitykset eivät ole ihan ilmaisia, ebay.de saattaa saada halvemmalla kuin Veho. Ainahan voi kysyä josko myyjäliike laittaisi ainakin tuoreimmat kartat.
Haten_MB kirjoitti: • Ilmeisesti MB merkkiliike järjestää "siirtokilvet" mukisematta ?
Ei pitäisi olla ongelma. Kannattaa varautua yllätyksiin, Rostockissa olisi pitänyt olla kotipaikkatodistus, naapurikunnassa sai kilpiin ilman sitä. Autoliikkeen kaveri kyllä ajoi kiltisti useampaan paikkaan kunnes onnistui.
Haten_MB kirjoitti: Kotimaisesta vakuutusyhtiöstä saa varmaan myös nopeasti vakuutuksen voimaan kun tietää auton tiedot.
Joistain saa, muttei kaikista (näin oli ainakin ennen)
Haten_MB kirjoitti:• Kestääkö myyntikuntoon laittaminen päiviä / viikon ? Harva näyttää olevan heti luovutettavissa ( verfügbarkeit ? ) … Olisi tietysti todella kiva kuitenkin nähdä auto ennen ostopäätöstä, vaikken tosiaan asiantuntija tekniikan suhteen olekaan.
Voi se liikkeessä kestää. Jos Junge Sternestä on kysymys, voi hyvin ostaa kuvienkin perusteella.
Haten_MB kirjoitti:• Tinkiminen ? 3-5 satasta varmaan saa tingittyä pyyntihinnasta pois. Ilmeisesti joskus tonnikin on lähtenyt pyynnistä pois ? Onkohan tämä oikea käsitys ?
Muutaman satasen on yleensä saanut. En tiedä onko tilanne muuttunut
Haten_MB kirjoitti:• Maksu siirtynee pankkisiirtona päivässä, joten sen suhteen kaupat voisi tehdä vasta paikan päällä.

Toivottavasti joku jaksaa kommentoida ! :thumbup:
SEPA-maksu voi siirtyä nopeasti, mutta ei kai ihan päivässä kuitenkaan luvata. Junge Sternen kanssa ei etukäteen maksaminenkaan ole riskialtista
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja markoala »

Mä ostin nykyisen vuoden vanhan auton kuvien ja kirjeenvaihdon perusteella merkkiliikkeestä. Jatkossakin voisin tehdä niin.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
Haten_MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 18.02.2020 12:38
Paikkakunta: Espoo

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Haten_MB »

Kiitos kommenteista. :)
Ilmeisesti kuvien ja kirjeenvaihdon perusteella sitten uskaltaa tehdä kaupat. Muutoin hakureissuun pitäisi varata aika paljon aikaa. Täytyy selvitellä etukäteen tuo kotipaikkatodistus ja saako käyttämästäni vakuutusyhtiöstä suoraan autolle vakuutuksen myös siirtomatkan ajaksi. Kuvio on minulla nyt kohtuullisesti tiedossa. Rajaliikenteen ja covid-19 tilanteen suhteen täytyy nyt rauhassa katsoa tilannetta... Toivottavasti pääsen toteuttamaan ostohaaveen syksyn aikana.
Mikäli on muita kommentteja ja vinkkejä niin laittakaa tulemaan. :thumbup:
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3046
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja jysi »

Jos ei ole kiire niin Tarinointia tuontiautoista sisältää kaiken oleellisen (tietysti myös osittain vanhentuneen) tiedon aiheesta.
Kotipaikkatodistukseksi hommasin "Extract from the population information system"-nimisen lapun maistraatista, sen taitaa saada nykyään myös online-versiona: https://www.suomi.fi/palvelut/verkkoasi ... 4c0e659fd6" onclick="window.open(this.href);return false;
Rahatukon kanssa matkustaminen on riskittömin ja varmin keino välttää odottelut pankin viiveiden takia, tietenkin ylimääräistä stressiä tulee rahojen hankkimisesta ja tottumattomalle :oops: niiden kanssa matkustamisesta... Merkkiliike usein suostuu varaamaan auton muutamaksi päiväksi jolloin voit sen vielä itse noutaessasi ennen maksua tarkistaa. Tinkimisen kanssa voi olla sitten vähän niin ja näin jos auto on täsmälleen kuvausta vastaavassa kunnossa - ainakin ne siirtokilvet ja kuljetus kilpi- ja rekisteritoimistoon saattaa onnistua.
(Toisaalta jännittää se tilisiirronkin tekeminen, viimeksi ostin auton huutokaupasta ja piti ihan hetki pohtia uskaltaako koko summan lojauttaa menemään sähköpostilla saapuneeseen tilinumeroon.)
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja markoala »

Mä skannasin passin myyjälle jonka kanssa liike sai rekisteröityä auton punareunaisille valmiiksi. Kätevää. Auto oli valmiina kun menin aamulla liikkeeseen hotelliaamiaisen jälkeen.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Dieselross
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Dieselross »

Näissä rekisteröitimetkuissa on osavaltiokohtaisia eroja. Olen tuonut kaksi Junge Sterneä joista tein kaupat kuvien ja kirjeenvaihdon perusteella. Rheinland-Pfalzissa ainakin onnistui vientirekisteröinti pelkän skannatun passin kanssa ennakkoon, Ala-Saksissa piti käydä henkilökohtaisesti kilpikonttorilla, tosin paikallinen Mersun liikkeen vientimyyjä tunsi ns. oikeat henkilöt ja palvelu onnistui ns. käden käänteessä.

JS:n ostaminen on kyllä kokolailla vaivattomin ja stressittömin tapa hankkia itselle aidosti hyvä käytetty Mersu Saksasta. Jyrkän myönteisesti voin suositella, mutta toki tietenkin pitää tarkalla seulalla silti valita se ns. oikea yksilö. Jotkut näistäkin on kolaroituja ja ehjäksi pajoitettuja, toiset paikat kertoo näistä avoimemmin kuin toiset. Varusteissa on aika paljon hajontaa ja usein huippuvarustellut ja järkevän hintaiset menee kaupaksi jopa samana päivänä kun ilmoitus tulee MB:n JS-hakuun. Anopin GLK:ta metsästäessä näin kävi monen potentiaalisen auton kanssa, onneksi Hannoverista löytyi lopulta helmi joka tuli sitten tänne just ennen koronahässäköitä.
Rossin Dieselit
C218 CLS 350 CDI 4matic -12
W212 E 220 CDI -11
W204 C 200 CDI -11
Turder
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 09.05.2017 13:32
Paikkakunta: Klaukkala

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Turder »

Nykyään tilisiirto SEPA-pikamaksuna menee n. sekunnissa jos ostajan ja myyjän pankit vaan ovat järjestelmässä mukana (kaikki pankit ei vielä ole, tilanne paranee koko ajan). Itse jos ostaisin vaikka liikkeestä niin voihan sieltä kysyä että mitä pankkia he käyttävät koska haluan tietää kuinka nopeasti tilisiirto tulee perille, ja kysyy omasta pankista sitten että onnistuuko em. RT1-sepamaksu esim. Nordeasta Commerzbankiin. Helpottaa kummasti maksutavan arpomista etukäteen jos tuo vain toimii.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Yksittäisessä SEPA-pikasiirrossa on 15KEUR raja, toki niitä voinee tarvittaessa tehdä useita ilman rajoituksia.

Tuolta näkee ketkä ovat mukana: https://www.ebaclearing.eu/services/ins ... ticipants/" onclick="window.open(this.href);return false;
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Turder
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 09.05.2017 13:32
Paikkakunta: Klaukkala

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Turder »

tj86430 kirjoitti:
Tuolta näkee ketkä ovat mukana: https://www.ebaclearing.eu/services/ins ... ticipants/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllä. Pieni lisäys vielä, että kaikki pankit eivät ole maksuja lähettäviä pankkeja vielä. Aluksi moni liittyi vain vastaanottamaan niitä. Auton ostajaa lähinnä kiinnostaa se lähettääkö oma pankki em. maksuja, ainakin isot Suomessa toimivat pankit lähettää ja vastaanottaa pikamaksuja tällä hetkellä (tai oma tieto pari kk vanhaa), varmaan kohta valmius on kaikilla kotimaassa toimivilla.
Avatar
Haten_MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 18.02.2020 12:38
Paikkakunta: Espoo

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Haten_MB »

Kiitos tiedoista. :wave: Pankkimaksu siis liikkuu parhaimmillaan nopeasti. Junge Sterne autokin olisi tietysti kiva nähdä ennen ostopäätöstä. Luovutuskuntoon laittaminen kestää kuitenkin mahdollisesti useita päiviä, joten hieman hankalaksi menee tuo toive (vaikka pankkimaksun suhteen ei aikatauluongelmia olisi). Eipä ole oikein mahdollisuuksia uhrata hakureissuun kovin paljon aikaa. On kait vain luotettava merkkiliikkeen antamiin tietoihin ja ostettava etukäteen kuvien ja kirjeenvaihdon perusteella. Foorumilaisilla homma toiminut hyvin näin, joten miksei yhden uuden suomalaisen asiakkaan kohdalla.
Jonkinlaisista vaurioita vaikuttaa tosiaan osassa junge sterne autoissakin olevan. Ilmeisesti usein pieniä pelti / muovi korjauksia ja maalauksia. Mobile.de ilmoituksissa mainitaan useasti "unfallfrei". Auton kuntoa täytynee varmistella liikkeeltä sitten kun sopivaa yksilöä on ostattelemassa. Hieman hiljaiselta autojen vaihtuvuus juuri nyt vaikuttaa. Covid-19 tilanne tietysti vielä päällä... Eiköhän tilanne pikkuhiljaa parane. :thumbup:
Avatar
Haten_MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 18.02.2020 12:38
Paikkakunta: Espoo

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Haten_MB »

Junge sterne hankkimatta mutta haaveissa edelleen... Covid-19 tilanne ei vaikuta nyt elokuussa helpottuvan vaan heikkenevän, joten matkustaminen Saksaan hieman arveluttaa (lähipiirissä kuitenkin riskiryhmään kuuluvia henkilöitä) . Mieleen juolahti vaihtoehto "rekkakuljetuksesta". Onnistuisikohan järkevästi ilman isoja riskejä kaupat Saksalaisen merkkiliikkeen kanssa ja rekkarahti suomalaisen kuljetusliikeen avulla Suomeen ? Googlailemalla vaikuttaisi että rahti henkilöautolle voisi maksaa edullisimmillaan noin 1000 €. Hinnassa on varmaan hajontaa riippuen mistä auto tulisi ja millaisella aikataululla yms.
Onko foorumilaisilla kokemuksia tällaisesta järjestelystä ? :crazy:
Onhan tuossa tietysti sellainen riski että kauppaa on aikas työläs sitten enää lähteä perumaan jos jotain jättiyllätystä autosta tulisi ilmi...
Tai löytyykö jotain muita ideoita ? Käytettyjä diilaavat saksassa toimivat suomalaiset ottavat käsittääkseni aika suolaisia hintoja autojen siirroista... (onhan se toki selvää että aikaahan siinä kuluu jos ajaa jostain Frankfurtista satamaan Travemundeen) Junge sterne auton ollessa kyseessä ei oikein muuten tarvitse tuollaisten välittäjien palveluja. Eipä taida tuoda juuri lisäarvoa, kustannuksia vaan...
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2733
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Jos varusteiden kanssa ei ole niin kovin isoja vaatimuksia, niin kannattaa harkita aika tarkkaan noita vehon takuuvaihtoautoja. 2v. täysi takuu, helppoa, nopeaa ilman ylimääräistä säätämistä ja kaikki vaivan ja ajan kun ottaa huomioon, niin ei edes mitenkään oleellisesti kalliimpia.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Junge Sternessä 120000 km ja 6 vuotta rajat. Kyllä 212:sta vielä siis saa Junge Sternenä, mutta alkaa olla kohta katoavaa kansanperinnettä Mercedeksen liikkeissä.

Voi ostaa huoletta näkemättä kuvaakaan.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Haten_MB kirjoitti: Onhan tuossa tietysti sellainen riski että kauppaa on aikas työläs sitten enää lähteä perumaan jos jotain jättiyllätystä autosta tulisi ilmi...
Ei Junge Sternestä pitäisi tulla jättiyllätyksiä. Vai tietääkö joku näin joskus käyneen?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
Haten_MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 18.02.2020 12:38
Paikkakunta: Espoo

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Haten_MB »

tahtoomersun kirjoitti:Jos varusteiden kanssa ei ole niin kovin isoja vaatimuksia, niin kannattaa harkita aika tarkkaan noita vehon takuuvaihtoautoja. 2v. täysi takuu, helppoa, nopeaa ilman ylimääräistä säätämistä ja kaikki vaivan ja ajan kun ottaa huomioon, niin ei edes mitenkään oleellisesti kalliimpia.
Ainakin tällä hetkellä Veholla olevat (farkut) autot olivat kaikki hinnaltaan yli 40 k€ (213 koppaisia). Saksasta löytyy ihan asiallisen oloisia 212 koppaisia junge sternejä n. 23 k€ . Verojen ja tuonti yms. kustannusten kanssa pyöritään karvan alle 30 k€ hinnoissa. Vehon hinnat ovat vaan niin reilusti yli mun budjetin, ettei kyllä tule tällä kertaa mitenkään kyseeseen... :(
Avatar
Haten_MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 18.02.2020 12:38
Paikkakunta: Espoo

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Haten_MB »

Onko foorumilaisilla kokemuksia seuraavasta ? Kaupat sähköpostin avulla JS autosta saksalaisen merkkiliikkeen kanssa ja rekkakuljetus suomalaisen kuljetusliikkeen avulla kotimaahan.
Normitilanteessa hakureissu olisi kiva kokemus, mutta nyt rekkakuljetuksen mahdollisuus myös kiinnostaa (kuten aiemmassa viestissä kerroin).
Onkohan kuljetuksessa / järjestelyssä jotain erityisiä riskejä ? Kuljetusliikkeellä lienee hyvät vakuutukset kuljettamalleen tavaralle.
timunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 02.06.2008 09:56

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja timunen »

Ehdottomasti pitää olla kasko voimassa noutopäivästä. Kuljetusyhtiöiden vakuutus on usein huono.

Välittäjää ei merkkiliikkeiden autoja ostaessa tarvitse. Kaupat vaan ja auto rekkaan.
R107 500 SL
W111 220 SEb coupe
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2733
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Rahdinkuljettajan vastuu on määritelty tiekuljetussopimuslaissa ja on muistaakseni maksimissaan n. 20€/kg. mikäli kuljetettava tavara on arvokkaampaa, on tavaran omistajan vakuutettava kuljetettava tavara.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Haten_MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 18.02.2020 12:38
Paikkakunta: Espoo

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Haten_MB »

E-sarjalainen farkku S.212 edelleen toiveena "ostoslistalla". Vanha auto meni kaupaksi, joten vaihtoehtoja voi nyt tosissaan kyttäillä. Omasta vakuutusyhtiöstäni kyselin ja kyllä valmistenumerolla saa suomaiset vakuutukset kuntoon siirtoa varten. Covid-19 tilanteen takia rekkakuljetus nyt ykkösvaihtoehto. SE Mäkiseltä tiedustelin hintaa ja karvan yli tonnin alvillinen hinta olisi todennäköisesti (riippuu tietty hieman mistä päin Saksaa Eemeli olisi tulossa). Autoon ei kait tarvitse laittaa mitään kilpiä jos se tulee rakan kyydissä ? Rekistöröintikatsastuksessa saa kait ne väliaikaset valko-punaiset kilvet. Kannattaisiko ottaa kuljetus suoraan katsastuskonttorin pihaan ? vai miten järjestäisitte ? :crazy:

Tarjontaa JS autoista olen seuraillut ja kyllä hyvät näyttävät liikkuvan. Eivät välttämättä parissa päivässä mene mutta eivät kyllä viikkoja makaa myymälässä. Vetokoukku on toiveissa varustelistalla ja se rajoittaa. Ehkä n. 1/3 farkuista koukku löytyy suoraan. Täytyy jatkaa tarjonnan seuraamista :thumbup:
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

Kyllä tuo Saksan merkkiliikkeen JS pitäisi olla todella luotettava ja varma ostos, en ole koskaan kuullut, että noiden kanssa olisi ollut hämminkiä. Valmistenumerolla tosiaan saa autoon vakuutukset yhdellä puhelinsoitolla vakuutusyhtiöön. Pitäs onnistua hyvin rekan kyydissä ilman kilpiä, eihän sillä ajeta ollenkaan kun tulee rekan kyydissä.
PKS seudulla ajattaisin rekalla suoraan katsastuskonttorille, ei tarvi puljata oman trailerin tms kuljetuksen kanssa.

Btw, Saksassa kannattaa pyytää myyjää teettämään tuore TUV-katsastus ja sen jälkeen sopia kaupat (myös viat tai muut ongelmat jää tässä kiinni, vaikkakin JS autossa tuo tuskin on ongelma). Noin tein itse ja Suomessa katsastuskonttorilla kelpasi muutaman päivän ikäinen TUV-leima eikä autoa tarvinnut katsastaa, meni pelkillä paperitöillä ja sain ne puna-valkoiset tarrakilvet odottelemaan autoveron maksua.

Vetokoukun saa Suomessakin asennetettua, joten sillä on turha rajoittaa hakua, voi mennä paremmilla varusteluilla, väreillä, sisustuksilla tai vähemmän ajetut sivu suun koukun puutteen vuoksi.
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Tarrakilvet saa Suomessa näyttämättä autoa konttorilla. Tekee vakuutuksen ja täyttää siirtolupahakemuksen ja käyttöönottoilmoituksen. Kyseessähän on väliaikainen siirtolupa. JS autot on TÜV-katsastettuja. 3 kk maksimi ikä leimalle JS-ehtojen mukaan eli 21 kuukauteen ei tarvitse mennä määräaikaiskatsastuksen. Lisäksi ne huoltavat auton ennen luovutusta, jos edellisestä huollosta on yli 6 kk tai jäljellä oleva ajomatka on vähemmän kuin 7500 km.
Avatar
Haten_MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 18.02.2020 12:38
Paikkakunta: Espoo

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Haten_MB »

Kiitos hyvistä vinkeistä. Tuohan olisi näppärää jos TÜV-katsastus kelpaa meilläkin. Kuljetus suoraan katsastuskonttorille varmuuden vuoksi varmin (kuljetusliike myös edellyttää riittävän purkutilan, joten en saa kapealle asuntokadulle autoa kuitenkaan).Täytyy harkita koukun pudottamista vaatimuslistalta, rajoittaahan se sopivien osumien määrää. Kuvio alkaa olla nyt mukavasti tiedossa. Kieltämättä "nettiostoksena" auton hankinta jännittää, mutta vaikuttaa että MB:n JS:n kanssa homma hoituu hienosti eikä ongelmia ole ollut. Jatkan sopivan auton kyttäilyä :thumbup:
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

JS autot ovat ongelmattomia, mutta niidenkin joukossa voi olla kolarikorjattuja. Myyjä kyllä kertoo sen pyydettäessä. Eli itse ostin useasti näkemättä, jos sain tiedon ettei autoa ole kolarikorjattu.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Haten_MB kirjoitti: Pe 15.05.2020 13:04 Olen ajatellut ostaa Junge Sterne auton merkkiliikkeestä. En ole autotekniikan tietäjä, joten tuo Junge Sterne vaikuttaisi varmimmalta valinnalta (toki takuu näkyy myös pyyntihinnoista) Hankintahinta Saksassa pitäisi olla alle 25 k€ ja vero lienee ~ 5 k€. Toki myös W213 voisi tulla kyseeseen, mutta budjettini voi olla riittämätön. Dekra:n tilastojen perusteella W212 pitäisi olla suhteellisen luotettava ja vähävikainen (juu… jakoketjussa ja suuttimissa ollut ongelmia. Onkohan nämä tuoreemmat OM 651 tuon suhteen parempia?)
Muihin asioihin saitkin jo kommentteja, mutta kun omani on pre-facelift vuodelta 2012, niin jotain kokemuksia on kertynyt. Teknisesti huolettomin mottori lienee yhdellä turbolla ahdettu 200 CDI/BlueTec, jossa käytetään myös Boschin suuttimia. 220/250 kaksi ahdinta ja Delphin suuttimet lisäävät kalliisti vaurioituvien osien määrää sitten kun niitä osia alkaa lopulta mennä. Moottorin luonne on myös erilainen, koska kaksoisahdetun pieni ja herkkäliikkeinen ensiöturbo ylipaineistaa imusarjan jo 1000 kierrokselta lähtien ja 220 CDI:n paineenrajoitus alkaa suurella kuormituksella noin 1360 kierroksen kohdalla. Huvilla on hintansa, minulla on kilahtanut 250.000 km matkalle yksi suutin. En tiedä onko se paljon vai vähän. Aiemmista autoistani poiketen tämän alusta menee ällistyttävän pitkälle huoltovapaasti. Omani on yhä tehtaan paketissa ilman ensimmäisenkään nivelen vaihtoa ja yhä noppakivikadulla hiljaisempi kuin moni uusi auto. Minulla on yleensä katsuria pienempi toleranssi alustan kolinoille. Kun nivel ääntää, en jää odottamaan saisiko sillä leiman vielä kerran, vaan vaihda(ta)n sen oman mukavuuteni vuoksi.

Jakopään rakennetta ja etenkin kiristimen mallia on päivitetty matkan varrella useaan otteeseen ja sinun tavoitteena olevassa ikäluokassa on jo tehtaan jäljiltä paikallaan toimiva kiristin ja ketju. Minulla petti hermo 200.000 km kohdalla ja pyysin varmuuden vuoksi huollon yhteydessä ketjun venymän mittauksen. Silloin venymä oli noin 25% hylkyrajasta ja tuon auton kilometreistä suurin osa on ajettu Pohjois-Suomessa, missä on yhä talvella pakkasta.

En tuonut autoni itse, vaan ostin sen jo Suomeen rekisteröitynä. Junge Sterne takuu siirtyi omistajalta toiselle, mikä olikin hyvä juttu, koska juuri takuuajan lopulla tuli ilmeisesti joku paineensäätöventtiilin vika, jonka vuoksi turbiinin lukitus lakkasi toimimasta. Oulun Veho analysoi ongelman, hankki korjausluvan Saksasta ja korjaus tehtiin takuuajan jo päätyttyä, kun ei korjaamolle ehtinyt sitä aiemmin. En edes tiedä, mitä vaihdettiin tai mitä maksoi, koska en edes nähnyt muuta kuin ylimääräisen vaihteiston öljynvaihdon laskun, joka takuuehtojen nojalla kuuluikin minun maksettavakseni. Eli sen ainoan kerran kun takuuta tarvitsin, homma toimi esimerkillisesti.
Haten_MB kirjoitti: Pe 15.05.2020 13:04 Koeajot autoista vielä tekemättä, joten mieltymykset ja haaveet voivat vielä tarkentua.
Näissähän on tosiaan se vaara, että tulee ostetuksi mitä haluaa eikä mitä tarvitsee. Sillä tiellä minäkin täällä olen :D

10 vuotta sitten olin hermostunut V70:n järjettömään talviajettavuuteen, kun vähänkään liukkaalla ratti kääntyy ja rattaat kääntyy, mutta VeeSjutti ei aiokaan kääntyä ennen juhannusta. Luulin tarvitsevani nelivetoisen Volvon, mutta usko loppui koeajettuani samana viikonloppuna pari eri kokoista AWD:ta, quattron, Subarun Legacyn ja Foresterin sekä E-sarjan 4Maticin. Näiden jälkeen ei ajamisesta pitävä kontrollifriikki enää pystynyt ostamaan Volvon kytkeytyvää nelivetoa.

Vaikka Volvo oli silloin kyseenalaistamaton synonyymi autolle meidän perheessä, kävin ihan uteliaisuuttani koeajamassa vasta markkinoille tulleen W212:n, jollaista en paatuneena Volvokuskina kuvitellut ikinä ostavani itselleni. Erilaisten hienojen nelivetoisten koeajoviikonlopuksi oli tarkoituksella valittu quattro-keli, joten eihän siinä kauan mennyt kun alkoi tapahtua. Korkealle kiertävään bensavapariin tottuneen kuskin käsissä E250 CDI tempaisi jo alakierroksilta sellaisella voimalla, että ilmiselvä karuselli oli uhkaamassa. En tarkalleen itsekään tiedä tapahtumien kronologista järjestystä, mutta nopeimmin reagoivat Mersun Suojelusenkeli rajoittaen tehoa ja nimimerkkini auton lisäksi monen muun takaveto-Volvon vuosikymmenien aikana koulimat käteni selkäytimestä lähteneellä vastaohjauksella. Vasta luiston ollessa jo tarkasti lapasissa tajusin tietoisesti polkaisseeni jääpolanteen päältä pudonneet takapyörät luistoon.

Ja sitten Lady Mercedes kuiskasi aivan selvällä Ruåtsin kielellä: "Willkommen zu Hause, herr Volvofahrer".
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
Haten_MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 18.02.2020 12:38
Paikkakunta: Espoo

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Haten_MB »

Kiitos taasen kommenteista ja kokemuksista. Moottoreista tuli hyvää tietoa, joka olin osittain tuttua minulle. Tähtäimessa minulla on ensisijaisesti 220. Perusversio 200:lla varmaan pärjää, mutta lisätehokaan ei toki olisi pahasta. Mikäli sopiva 200:n tulee vastaan, niin en toki poissulje sellaisen hankintaa. 200:ssa tuntuu olevan hieman pelkistetymmät varusteet, no näkyyhän tuo sitten hieman hinnoissakin.

740 GLE kirjoitti oikein "ylistyslaulun" w212 alustasta. Saapas nähdä pääsenkö liittymään kuoroon ... :)
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Alustan kestävyyttä onkin syytä kehua, koska on edellisen S204 ohella tässä suhteessa kestävin auto mitä minulla on ollut koskaan merkistä riippumatta.

Tuo 250.000 - 300.000 km ilman osien vaihtoa ei käsittääkseni ole edes mikään ennätyslukema vaan odotusarvo.

Nyt tuli ensimmäinen oire, kun etupyörän laakeri vaati 1/8 kierroksen kiristämisen. Saa nähdä, ilmaiseeko tuo pyöränlaakerin lopun alkua?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
Haten_MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 18.02.2020 12:38
Paikkakunta: Espoo

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Haten_MB »

Pukinkonttiin on nyt ostettu farkku E 200 2015vm. Junge Sterne auto karvan yli 100 tkm ajettu, ihan mukavilla varusteilla. Aivan nopeasti ei sopivaa löytynyt, joka olisi osunut haarukkaan. Auto tulee rekkakuljetuksena vasta sitten joskus tammikuussa. Jännityksellä siis odottelen millainen ostos tuli "Ralli-Saksalla" hommattua... :roll: Tässä on nyt siis aikaa suunnitella ja kysellä alustan ruostesuojausta, lämppärin hankintaa ja talvirenkaiden ostoa. :thumbup:
Metusalem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: To 04.12.2014 18:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Metusalem »

Onnea uudelle johtotähdelle!
Vain Mersuilla since 2002
MB E200 Avantgarde 5g. aut. 722.699 CDI W211 Facelift -08 OM 646.821 Nyt ajettuna 260 tkm
ex MB E320 5g. aut. S210 -98 Avantgarde moottorina M112.941 Ajettu 378tkm. (hirvikolarista => lunareihin. Muuten olisi palvellut vielä pitkään ja hyvin.)
Vastaa Viestiin