W211 akun jännite

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja Maastis »

joni84 kirjoitti: Ma 11.01.2021 22:25 Aika pepusta tässä 211 ku latailla pitää entinen VW eipä tarvinnut latailla.

Näin se on. Ja kun vaan tyytyis tojotaan niin ei tarviisi edes ruuvata mitään ;)
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
joni84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 454
Liittynyt: La 13.04.2013 17:43

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja joni84 »

Pitää kipasta huomenna ja ostaa laturi.
joni84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 454
Liittynyt: La 13.04.2013 17:43

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja joni84 »

Laitoin akun lataukseen näytti laturin mittarissa numero kuutosta.Menin parin tunnin päästä katsomaan oli pudonnut numero kolmeen. Sitten piti lähteä kauppaan ja asioille , no uudelleen laitoin laituriin niin näytti taas sitä numero 6. En tiedä onko akku rikki vai eikö tarpeeksi kauaa ollut laturissa.
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Hyvä kun yön yli edes riittää 100Ah akulle.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
joni84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 454
Liittynyt: La 13.04.2013 17:43

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja joni84 »

Pitää yöksi vielä jättää lataamaan kun toi laturi lopettaa lataamasta kun täynnä.
joni84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 454
Liittynyt: La 13.04.2013 17:43

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja joni84 »

joni84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 454
Liittynyt: La 13.04.2013 17:43

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja joni84 »

Yhteensä 4h nyt ollut latauksessa tosin välissä ajettu.
Viimeksi muokannut joni84, Ti 12.01.2021 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja Maastis »

No jos se akku olis nyt ollu vaikka 60% varauksella, eli vajausta 40Ah ja nyt se ottais vastaan vaikka sen sen 2,5 ampeeria (alkuun vetää hetken enemmän ja mitä täydemmäksi tulee niin sitä vähemmän ottaa) niin siinä menee kuitenkin 15+ tuntia että on täynnä...
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
joni84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 454
Liittynyt: La 13.04.2013 17:43

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja joni84 »

Nyt näyttäisi olevan mittarin mukaan 0
oem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 20.07.2020 07:58

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja oem »

A250e 2020 W177
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Luuleeko porukka, että Motonettiin pitää mennä vänkäämään, valittamaan tai taistelemaan, jos epäilee heidän myymien romuakkujen olevan rikki?

Vie akun Motonettiin ja käskee laittamaan akun testeriin välittömästi, sekä näyttää tulosteen testauksesta.
Mikäli eivät halua testata, niin rahat takaisin välittömästi. Jos kuitti hukassa, niin Motonet etsii sen.

Hyvin yksinkertaista.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja amatoori »

joni84 kirjoitti: Ti 12.01.2021 21:38 Nyt näyttäisi olevan mittarin mukaan 0
Anna olla vaa yön yli, kyllä siellä pikkasen virtaa menee vaikka viisari nollassa onkin. Tollanen pelkästään jänniterajotteinen "peruslaturi" ei oikee osaa ladata nopeasti täyteen asti.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
joni84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 454
Liittynyt: La 13.04.2013 17:43

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja joni84 »

Pitää laittaa lataukseen kuitti joo on hukassa enkä saanut sitä sinne kantiskortintaakse ku hukassa.
joni84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 454
Liittynyt: La 13.04.2013 17:43

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja joni84 »

Varmaa kannattaa antaa olla vielä jonkin aikaa laturissa ja sitten sen jälkeen Vaan ajella. jos akku kyykähtää niin viedä motonettiin. Jos vaan onnistuu.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja Maastis »

joni84 kirjoitti: Ti 12.01.2021 23:49 Pitää laittaa lataukseen kuitti joo on hukassa enkä saanut sitä sinne kantiskortintaakse ku hukassa.
Oliko ajokorttikin hukassa... sillähän osto liitetään asiakkaaseen. Sitä erillistä läpyskää mukana tartte...

Yleensä kun akku on heikos hapes se menee juuri noin että kun iskee laturiin niin hetken ottaa virtaa ja kohtapian virtalaskee... joskus hyvällä älylaturilla voi vielä vähän elpyä... 100e/100ah akusta on tullu 20ah akku :( . Pitää vielä levossa jännitettä, mutta virtaa sieltä saa vaan murto-osan kapasiteetista...
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
joni84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 454
Liittynyt: La 13.04.2013 17:43

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja joni84 »

Mistäpä sen tietää, että se muka rikki olis kerta autokin käynnistyy sillä. Jos olis rikki niin tuskin lähtisi edes käymään. Ja se oli aamusta 2 h laturissa ja ajoin sillä ja iskin 2h30min takasin ni täynnä.
joni84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 454
Liittynyt: La 13.04.2013 17:43

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja joni84 »

Vaikka olisikin akku rikki niin etpä saa vietyä sitä motonettiin.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Niin no rikki voi olla monella tavalla. Täysin rikki, ei starttaa ollenkaan. Tai sitten rikki niin että ei toimi täydellä kapasiteetilla, kuten mahdollisesti tässä sinun tapauksessa on... Mutta jos auto lähtee käyntiin ja olet tyytyväinen niin mitäpä sitä sitten suotta moponettiäkään vaivata. Ja kun kerran kuittikin on hukassa ja kanta-asiakkuus tunnistamatta niin mitäpä hyötyä siitä muutenkaan olis. Latailet sitä nyt sitten silloin tällöin ja kun sanoo lopullisesti sopimuksen irti niin hommaat seuraavan batterin.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
joni84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 454
Liittynyt: La 13.04.2013 17:43

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja joni84 »

No löytääköhä ne sitä kuittia mistään ,jos meen uutta akkua vaatimaan.
Viimeksi muokannut joni84, Ke 13.01.2021 14:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

itse vaihdan akun silloin kun tulee eka oire huonoudesta. sillä säästää yhden harmin kun ei jätä lähtemättä joku aamu.

kuitenkin yleensä akku on jo aika huono kun alat huomaamaan että se on huono.

mutta on nuo liikkeet ihmeellisiä. valitin yhdelle liikkeelle kerran että akku on huono(leasari), kun se on vain 12volttia. No huolto sanoi että he piti sitä laturissa jo hetken päästä se jo näytti täyttä että on kunnossa. Sanoin siihen, että sehän se osoittaa että se on huono, koska hyväkin akku talvella on aina sen verran vajaa, että lataantuu tuntikaupalla.
W212 E350cdi
joni84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 454
Liittynyt: La 13.04.2013 17:43

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja joni84 »

Kyllä se akku ainakin virtaa ottaa vastaan kävin kaupassa ja laitoin lataukseen Mittari näytti 6 mutta 5 min meni 2-3 väliin . pidän vielä 5-6 tuntia laturissa niin varmaan luulisi olevan täynnä.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja tehodia »

amatoori kirjoitti: Ma 11.01.2021 21:09 Muista että se jännite nousee tuonne vasta kun akussa on riittävä varaus. Eli nyt kun tyhjän akun kanssa kattelet niitä lukemia ni toki jännite on alempi. Sieltä valikosta pitäis näkyy se latausvirtakin. Voit alkaa kattelee sitä jännitettä kun se virta alkaa olemaan pieni.
Millä numeroilla noi jännite ja virta näkyvät?
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja tehodia »

dealer kirjoitti: Ma 11.01.2021 19:45 Autossa pitäisi olla AGM akku jollainen sinne kuuluu, niin jäisi nuo herjat mittaristossa vähemmälle. Nyt siinä on vääräntyyppinen akku. Oikeanlainen maksaa noin kaksinkertaisesti sen mitä tuo maksoi.
Eihän sinun tarvitse välttämättä tehdä yhtään mitään kun auto kuitenkin käynnistyy, lakkaat vaan mittailemasta jännitettä ja latailet joskus erillisellä laturilla akkua. Lataaminen auttaa jossain määrin ja noin lyhyessä ajossa joutuisit lataamaan AGM akkuakin jonkin kerran talvessa. Ei lämmityslaite kuitenkaan kauaa ole pois pelistä kun lähtee ajamaan.
Mikä idea siinä on, että pitää olla AGM? Oma kokemus on (edellisessä autossa, ei 211) Sznajder AGM:stä, ja oletukseni on, että kaikilta osin se oli käytännössä huonompi kuin ns. normaali muun merkkinen akku? Tosin tuota Sznajder AGM:ää ei ole enää ollenkaan edes myynnissä. Pelkkä akkutyyppi ei siis suoraan takaa, että se olisi parempi.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja tehodia »

joni84 kirjoitti: Ma 11.01.2021 22:25 Aika pepusta tässä 211 ku latailla pitää entinen VW eipä tarvinnut latailla.
Ei se ole auton vika, että sinulla on vääräntyyppinen akku siinä. Alkuun kannattaa laittaa vaatimustenmukainen akku. Sitten eri akkumerkeissäkin on eroja, ja vaikkei ne suoraan näykään hinnoissa, niin niitä kaikkein halvimpia kannattaa välttää, ellei muilla ole niistä erityisen hyviä kokemuksia.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja Maastis »

tehodia kirjoitti: Ke 13.01.2021 14:49
dealer kirjoitti: Ma 11.01.2021 19:45 Autossa pitäisi olla AGM akku jollainen sinne kuuluu, niin jäisi nuo herjat mittaristossa vähemmälle. Nyt siinä on vääräntyyppinen akku. Oikeanlainen maksaa noin kaksinkertaisesti sen mitä tuo maksoi.
Eihän sinun tarvitse välttämättä tehdä yhtään mitään kun auto kuitenkin käynnistyy, lakkaat vaan mittailemasta jännitettä ja latailet joskus erillisellä laturilla akkua. Lataaminen auttaa jossain määrin ja noin lyhyessä ajossa joutuisit lataamaan AGM akkuakin jonkin kerran talvessa. Ei lämmityslaite kuitenkaan kauaa ole pois pelistä kun lähtee ajamaan.
Mikä idea siinä on, että pitää olla AGM? Oma kokemus on (edellisessä autossa, ei 211) Sznajder AGM:stä, ja oletukseni on, että kaikilta osin se oli käytännössä huonompi kuin ns. normaali muun merkkinen akku? Tosin tuota Sznajder AGM:ää ei ole enää ollenkaan edes myynnissä. Pelkkä akkutyyppi ei siis suoraan takaa, että se olisi parempi.
Onhan AGM akku sinänsä parempi ja kehitetty nimen omaan tukemaan näiden uudempien autojen isompaa virrantarvetta ja webastokäyttöä yms. MUTTA auton latausjärjrstelmä pitäis myös kulkea linjassa käytetyn akkutyypin kanssa. Ja nyt mun mielestä etenkään näissä 2000 alkupää autoissa ei tämä toteudu... Eli jos auton latausjännite olis AGM akkua suosiva olis jännitteet liian korkeat tavan lyijyakulle ja se ottaisi siitä itteensä... mutta nyt kun näis Mersuis näyttää jännitteet olevan jopa hieman alhaisia tavallisellekin akulle niin ei AGM akulla ole kunnollisia toimintaedellytyksiä ja tavan lyijyakku voi toimia jopa paremmin. Mutta toki vain jos on kunnossa/kunnollinen. 100ah akkuna myyty halpiainen joka vuoden päästä muistuttaa kapasiteetiltaan lähinnä puutarhakoneen pikkuakkua niin eihän se sitten enää ole toimiva kokonaisuus... toimii välttävästi kesällä mutta sitten eräänä kylmänä päivänä ei enää lähdekään käyntiin...
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
joni84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 454
Liittynyt: La 13.04.2013 17:43

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja joni84 »

tehodia kirjoitti: Ke 13.01.2021 14:37
amatoori kirjoitti: Ma 11.01.2021 21:09 Muista että se jännite nousee tuonne vasta kun akussa on riittävä varaus. Eli nyt kun tyhjän akun kanssa kattelet niitä lukemia ni toki jännite on alempi. Sieltä valikosta pitäis näkyy se latausvirtakin. Voit alkaa kattelee sitä jännitettä kun se virta alkaa olemaan pieni.
Millä numeroilla noi jännite ja virta näkyvät?
Suoraan akkulaturilla.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja dealer »

tehodia kirjoitti:Mikä idea siinä on, että pitää olla AGM?
:arrow:
dealer kirjoitti:Autossa pitäisi olla AGM akku jollainen sinne kuuluu, niin jäisi nuo herjat mittaristossa vähemmälle.
---------------------------
Maastis kirjoitti:...näis Mersuis näyttää jännitteet olevan jopa hieman alhaisia tavallisellekin akulle niin ei AGM akulla ole kunnollisia toimintaedellytyksiä ja tavan lyijyakku voi toimia jopa paremmin...
Edelleen, 211-mallissa on alunperin AGM-akku ja sellaista akunvalmistajat sinne suosittelevat, lisäksi AGM-akku toimii niissä paremmin.
Ehkä jotkin muutkin asiat vaikuttavat kuin latausjännite, googleen vaikkapa "AGM varauksen vastaanottokyky", "AGM varausnopeus" jne...

Akkumyyjän kanssa otettiin joskus aiheesta yhteen, kun asiakas oli ostanut uuden akun heiltä ja kuluttimien poiskytkennästä edelleen melkein joka käynnistyksellä ilmoitus, ja vaihdettiin tilalle AGM ja ongelmat poistui. Akkuliikkeestä sitten soittivat pahoilla mielin kun asiakas oli vaatinut rahoja takaisin ja ilmoittivat ettei akussa ole ollut mitään vikaa ja varmasti akku on sopiva ja plaaplaaplaa. No, molemmilla kerroilla oli normi Exide myyty sieltä.
Kysyin sitten että miksi näin, kun asiakkaan mukaan ongelma poistui kun vaihdoimme AGM akun, ja tarkistitteko Exiden soveltuvuustaulukosta mitä akkua kyseiseen ajoneuvoon suositellaan ?

https://exide.fi/rekisterinumero/#

https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/battery-finder
http://akkumyynti.autopalvelukeskustamp ... ulukko.pdf

https://www.akkupojat.fi/palvelut/akkuhaku-yuasa

Siis ei siinä mitään, laittaa vaan itsekukin akun minkä sopivaksi näkee ja kokee ja hyvä että toimii.
Tiedän että joillain on normiakku toiminut ongelmitta 211:ssa. Riippuu kai ajomatkojen pituudesta, siitä onko auto lämpimässä tallissa vai pihalla talvella, varmaan monesta muustakin asiasta.
Ihmetyttää vaan että onko se hintaero normiakun ja AGM välillä niin suuri, että kannattaa laittaa akku jota ei edes kyseiseen autoon sopivaksi tarjota.
Sznajder AGM-akkua myi vuosia sitten mm. KL-Varaosat yhden isomman erän verran, ja silloinen työnantaja osti niitä 10 kpl, myytiin asiakkaille ja valtaosa jouduttiin takuuseen vaihtamaan kovempien pakkasten tultua. Sillä akulla ei tehnyt yhtään mitään.
oulaistenliikenne.fi
joni84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 454
Liittynyt: La 13.04.2013 17:43

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja joni84 »

Tänään ajelin 60km lenkin ja tulin kotiin laitoin akun lataukseen 1h30min ja näyttää 0 annan olla vielä illan laiturissa ja sitten se on siinä.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja tehodia »

joni84 kirjoitti: Ke 13.01.2021 16:50
tehodia kirjoitti: Ke 13.01.2021 14:37
amatoori kirjoitti: Ma 11.01.2021 21:09 Muista että se jännite nousee tuonne vasta kun akussa on riittävä varaus. Eli nyt kun tyhjän akun kanssa kattelet niitä lukemia ni toki jännite on alempi. Sieltä valikosta pitäis näkyy se latausvirtakin. Voit alkaa kattelee sitä jännitettä kun se virta alkaa olemaan pieni.
Millä numeroilla noi jännite ja virta näkyvät?
Suoraan akkulaturilla.
Tarkoitin auton valikon numeroita.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W211 akun jännite

Viesti Kirjoittaja Maastis »

dealer kirjoitti: Ke 13.01.2021 18:34
tehodia kirjoitti:Mikä idea siinä on, että pitää olla AGM?
:arrow:
dealer kirjoitti:Autossa pitäisi olla AGM akku jollainen sinne kuuluu, niin jäisi nuo herjat mittaristossa vähemmälle.
---------------------------
Maastis kirjoitti:...näis Mersuis näyttää jännitteet olevan jopa hieman alhaisia tavallisellekin akulle niin ei AGM akulla ole kunnollisia toimintaedellytyksiä ja tavan lyijyakku voi toimia jopa paremmin...
Edelleen, 211-mallissa on alunperin AGM-akku ja sellaista akunvalmistajat sinne suosittelevat, lisäksi AGM-akku toimii niissä paremmin.
Ehkä jotkin muutkin asiat vaikuttavat kuin latausjännite, googleen vaikkapa "AGM varauksen vastaanottokyky", "AGM varausnopeus" jne...

Akkumyyjän kanssa otettiin joskus aiheesta yhteen, kun asiakas oli ostanut uuden akun heiltä ja kuluttimien poiskytkennästä edelleen melkein joka käynnistyksellä ilmoitus, ja vaihdettiin tilalle AGM ja ongelmat poistui. Akkuliikkeestä sitten soittivat pahoilla mielin kun asiakas oli vaatinut rahoja takaisin ja ilmoittivat ettei akussa ole ollut mitään vikaa ja varmasti akku on sopiva ja plaaplaaplaa. No, molemmilla kerroilla oli normi Exide myyty sieltä.
Kysyin sitten että miksi näin, kun asiakkaan mukaan ongelma poistui kun vaihdoimme AGM akun, ja tarkistitteko Exiden soveltuvuustaulukosta mitä akkua kyseiseen ajoneuvoon suositellaan ?

https://exide.fi/rekisterinumero/#

https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/battery-finder
http://akkumyynti.autopalvelukeskustamp ... ulukko.pdf

https://www.akkupojat.fi/palvelut/akkuhaku-yuasa

Siis ei siinä mitään, laittaa vaan itsekukin akun minkä sopivaksi näkee ja kokee ja hyvä että toimii.
Tiedän että joillain on normiakku toiminut ongelmitta 211:ssa. Riippuu kai ajomatkojen pituudesta, siitä onko auto lämpimässä tallissa vai pihalla talvella, varmaan monesta muustakin asiasta.
Ihmetyttää vaan että onko se hintaero normiakun ja AGM välillä niin suuri, että kannattaa laittaa akku jota ei edes kyseiseen autoon sopivaksi tarjota.
Sznajder AGM-akkua myi vuosia sitten mm. KL-Varaosat yhden isomman erän verran, ja silloinen työnantaja osti niitä 10 kpl, myytiin asiakkaille ja valtaosa jouduttiin takuuseen vaihtamaan kovempien pakkasten tultua. Sillä akulla ei tehnyt yhtään mitään.
Nää mun kommentit tuohon latausjännitteeseen ja sitäkautta akun valintaan liittyy omakohtaisiin kokemuksiin R ja GL kanssa sekä puhelinkeskusteluihin Vartan edustuksen kanssa ja muutamaan sähköpostiin toisen edustajan kanssa. Vartan suunnalta "moitittiin" latausjännitettä turhan matalaksi...

Näitä kommentteja aiemmin kaikki alkoi siitä kun toin R:n loppukesästä -16 suomeen. Ilmojen viilettyä alkas starttaaminen olla laiskempaa. Sen kummemmin ajattelematta mittailin silloin vaan että lataa inan yli 14V joten laturi varmaan kunnossa joten kai se on akku pehmenny... Tallis sattui olla lähes uusi Vartan normi lyijyakku joten heitin sen sitten tilalle kun ei latausjännitekään liian suurelta vaikuttanut (olin lueskellu aiemmin että AGM akullisen auton lataus kiehuttaisi tavallisen akun piloille ennrn aikojaan...). No R osalta homma oli buebo ja sillä tuli tuupattua liki 100tkm kunnes meni nyt vaihtoon ilman mitään akkuongelmia. Myös se autosta pois otettu akku palveli vielä vuoden käyttötauon jälkeen parivuotta traktorissa joka lataa 14,4V... nyt syksyllä vaihdoin pois kun slkoi olla oikeasti loppu tuo 2009 tehty USA valmisteinen MB oem AGM... en mä tuossa R kanssa sen kummemmin koskaan miettiny enempää tuota jännite asiaa... Mutta ehkä senkään latausjännite ei vaan riittänyt varaamaan oem AGM akkua täyteen asti? Nyt sitten -19 syksyllä kun tuli haettua toi GL. Se starttasi laiskanpuoloosesti jo hakies. Akku ei selvästikään ollut täydessä varauksessa eikä ehkä enää muutenkaan kunnossa. Akku oli 2015 leimalla MB oem (germany). Vaihdatin tilalle ennen talvea uuden Vartan AGM akun ja starttasi iloisesti. Autolla ajettiin vähän ja sitä säilytettiin lämpimässä tallissa, talvi meni, kesä tuli. Loppukesästä aloin sitten huomioida että eipä se niin iloisesti enää starttaa. Sitten alkasin vähän mittailla tarkemmin. Tästä kirjoittelinkin aiemmin omaan topiciin aiemmin. GL lataa noi 13,9V. Akun lepojännitteitä mittailemalla ja vertaamalla Vartan taulukkoon akku ei varaudu pitkänkään ajon myötä kuin 70% varaukseen. Akkulaturilla joka lataa 14,7V jännitteellä sen saa nousemaan jonnekin 90% paikkeelle jännite arvoista mitattuna. Vartan edustajan mukaan jos akkua käyttäö jatkuvasti tuolla "alilatauksella/varauksella" se tykkää siitä kyttyrää ja huononee ennen aikojaan... Eli jollain konstia pitäis saada jännitettä nostettua? Mitä olen joitain uudempien mersujen omistajia haastatellut niin mittariston jännitevalikon mukaan reilusti uudemmissa on latausjännitteet lähempänä 15V, joskin otanta on nyt hyvi pieni... ei nyt viitti ihan cittarin parkkiksella kiertää kyselemäs... Laturin / säätimen vaihto tuskin auttaa mitään, koska säädin ei ole ns. perinteinen jossa jännite tulisi säätimen mukaan vaan jännite tulee ecun ohjaamana, tai ainakin tälläisen sepostuksen sain kun kyselin yhdeltä säädinvalmistajalta jotta mille jännitteelle heifän säätimet on tuunattu... En ole ehtinyt starilla tutkia olisko joku parametri/valinta, jolla pystyis vaikuttaa eikä siihen aiempaan threadiin myöskään kukaan suoraan sellaista tietoa tuupannut.

Eli noihin omiin kokemuksiin R ja GL mallissa liittyen sanoisin että ei tämän E mallinkaan lataus ainakaan tässä yksilössä ole optimaalinen AGM akkua ajatelle. Kyllä se akun vaihto varmasti threadin aloittajan ongelman poistaa, mutta kestääkö se AGM sitten vuoden, kaksi vai pidempään? Mikäli se ei autossa lataudu kunnolla... kun taas kunnollisen tavallisen lyijyakun kanssa tuo latausjännite voisi riittääkin ja akku kestää pidempään... Snajderista turha odottaa ihmeitä, joskin yksilöllisesti voi yllättääkin, mutta vaikka nyt sitten se 100ah Varta.

By the way, Halpa-Hallin 100ah Make akku on ollut positiivinen yllätys. Maksoi alta 80e ja on jurautellut 4 litraisen traktorin koneen nyt hyvin varmasti tulille. Valmistettu euroopassa ja lisäksi halpahallin "laatuosastolta" vastattiin että takuukäsittelyjä ei ole juuri ollut vaikka akkua myytykin ihan hyvin... olin kyllä alkuun hyvin skeptinen, mutta toivotaan että kestää pidempäänkin.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Vastaa Viestiin