OM651 runko-/kk-laakerit
OM651 runko-/kk-laakerit
Onko kokemuksia ja näkemyksiä? Ei paljoa löytynyt juttua haulla.
S204 200CDI OM651.913 on tallissa moottoripukissa. 390tkm ajettu ja jakoketju yms. pitäis vaihtaa. Samalla menee mm. tiivisteitä uusiksi.
Onko aiheellista laakeroida kone samoilla lämpösillä? Kolbenschmidt:n laakerit kaikki yhteensä noin 200€ kotiin kannettuna. Muuta huomioitavaa?
Mulla on toinenkin irtomoottori, OM651.924, tällä ajettu 690Tkm, muuten avaamaton moottori, mutta jakopää tehty. Ostin tämän vaihtomoottoriksi, koska Mersun huollossa oli tehty väärä diagnoosi vaurioista (väitettiin, että lohko halki ja mahd. kampiakseli poikki...). Tämänkin voisi laakeroida ja vaikka myydä eteenpäin. Mutta tässä on öljypumpun yläpuolella lohkossa öljykanavassa jokin sähköventtiili. Tatä komponenttia ei löydy OM651 voitelukaaviosta, joka minulla on. Onko joku perillä mikä tämä on, koska en hätäsellä haulla löytänyt varaosakaaviosta? Toki näin päin lohkoja vaihtaessa tuolla ei ole mitään merkitystä, mutta toisinpäin vaihtaessa raakamoottorit eivät ole vaihtokelpoisia.
S204 200CDI OM651.913 on tallissa moottoripukissa. 390tkm ajettu ja jakoketju yms. pitäis vaihtaa. Samalla menee mm. tiivisteitä uusiksi.
Onko aiheellista laakeroida kone samoilla lämpösillä? Kolbenschmidt:n laakerit kaikki yhteensä noin 200€ kotiin kannettuna. Muuta huomioitavaa?
Mulla on toinenkin irtomoottori, OM651.924, tällä ajettu 690Tkm, muuten avaamaton moottori, mutta jakopää tehty. Ostin tämän vaihtomoottoriksi, koska Mersun huollossa oli tehty väärä diagnoosi vaurioista (väitettiin, että lohko halki ja mahd. kampiakseli poikki...). Tämänkin voisi laakeroida ja vaikka myydä eteenpäin. Mutta tässä on öljypumpun yläpuolella lohkossa öljykanavassa jokin sähköventtiili. Tatä komponenttia ei löydy OM651 voitelukaaviosta, joka minulla on. Onko joku perillä mikä tämä on, koska en hätäsellä haulla löytänyt varaosakaaviosta? Toki näin päin lohkoja vaihtaessa tuolla ei ole mitään merkitystä, mutta toisinpäin vaihtaessa raakamoottorit eivät ole vaihtokelpoisia.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
-
- Mersumies
- Viestit: 2347
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Kun ajattelee kaikkea sitä työtä ja vaivaa mikä on tehty koneen saamiseksi laakerien asennusta vaille niin en ainakaan itse laita vanhoja laakereita takaisin.janimat kirjoitti: ↑Ma 01.02.2021 13:20 Onko kokemuksia ja näkemyksiä? Ei paljoa löytynyt juttua haulla.
S204 200CDI OM651.913 on tallissa moottoripukissa. 390tkm ajettu ja jakoketju yms. pitäis vaihtaa. Samalla menee mm. tiivisteitä uusiksi.
Onko aiheellista laakeroida kone samoilla lämpösillä? Kolbenschmidt:n laakerit kaikki yhteensä noin 200€ kotiin kannettuna. Muuta huomioitavaa?
Mulla on toinenkin irtomoottori, OM651.924, tällä ajettu 690Tkm, muuten avaamaton moottori, mutta jakopää tehty. Ostin tämän vaihtomoottoriksi, koska Mersun huollossa oli tehty väärä diagnoosi vaurioista (väitettiin, että lohko halki ja mahd. kampiakseli poikki...). Tämänkin voisi laakeroida ja vaikka myydä eteenpäin. Mutta tässä on öljypumpun yläpuolella lohkossa öljykanavassa jokin sähköventtiili. Tatä komponenttia ei löydy OM651 voitelukaaviosta, joka minulla on. Onko joku perillä mikä tämä on, koska en hätäsellä haulla löytänyt varaosakaaviosta? Toki näin päin lohkoja vaihtaessa tuolla ei ole mitään merkitystä, mutta toisinpäin vaihtaessa raakamoottorit eivät ole vaihtokelpoisia.
Sitä paitsi on hauskaa laittaa ehjia osia kasaan kun ei tarvitse miettiä kestävätkö ne...
Viimeksi muokannut E200kompressor, Ti 02.02.2021 12:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Onko tuon tarkoitus katkaista öljyruutat pois pelistä tyhjäkäynnillä, jotta virtaus/paineet riittää laakereille? Vai missä tilanteessa ruiskut pudotetaan pois pelistä? Ja miksi ei sitten ole kaikissa? Onko muissa jokin mekaaninen/jousikuormitteinen venttiili tms.?
Muistan kuulleeni maailmalla yhdestä panssarivaunun koneita tekevästä firmasta ja moottorimallista jotta niillä oli ongelma että kun tankki odotti piilossa vihollisen ilmaantumista. Kone rouskutti tyhjällä ja kun tilanne vaati urut auki, niin laakerit leikkas... ratkaisu siinä oli laittaa öljyruuttiin venttiilit jotka sulkeutuu kun paineet putoo tyhjäkäynnillä. Ja kun ei silloin muutenkaan tarvi mäntiin jäähdytystä...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
No siinä olisi seuraavalla sivulla ollut selitys...
Oil spray nozzles
The oil spray nozzles and the associated oil feed for piston crown cooling are actively shut off by the shutoff valve of the oil spray nozzles.
The oil spray nozzles are shut off by the CDI control unit in the post-start phase under the following conditions:
• Engine oil temperature greater than -10 °C And:
• The max. shutoff duration (depending on intake air and engine oil temperature) has not yet been reached Or:
• The engine speed or the injection quantity has not yet reached a specified limit value
If the oil spray nozzles are ever switched on, they are no longer shut off for as long as the engine is running.
Eli ruiskut on pois pelistä käynnistyksessä. Kun moottorin lämpötila on alle -10°C ja aika riippuu imuilman lämpötilasta ja moottorin lämpötilasta tai kunnes tietty ruiskutusmäärä on saavutettu. Ja kun ne aukeaa niin ne pysyy päällä niin kauan kun motti käy...
Oil spray nozzles
The oil spray nozzles and the associated oil feed for piston crown cooling are actively shut off by the shutoff valve of the oil spray nozzles.
The oil spray nozzles are shut off by the CDI control unit in the post-start phase under the following conditions:
• Engine oil temperature greater than -10 °C And:
• The max. shutoff duration (depending on intake air and engine oil temperature) has not yet been reached Or:
• The engine speed or the injection quantity has not yet reached a specified limit value
If the oil spray nozzles are ever switched on, they are no longer shut off for as long as the engine is running.
Eli ruiskut on pois pelistä käynnistyksessä. Kun moottorin lämpötila on alle -10°C ja aika riippuu imuilman lämpötilasta ja moottorin lämpötilasta tai kunnes tietty ruiskutusmäärä on saavutettu. Ja kun ne aukeaa niin ne pysyy päällä niin kauan kun motti käy...
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Ahaa, ok. En kattonukaan niin syvällisesti jotta sehän oli varsin laaja dokumentti eikä pelkkä kaaviokuva... tuo venttiili lienee sitte normaalisti avoin jotta ei moottori swapissä jää kanava virrattomana umpeenSorsso kirjoitti: ↑Ma 01.02.2021 18:31 No siinä olisi seuraavalla sivulla ollut selitys...
Oil spray nozzles
The oil spray nozzles and the associated oil feed for piston crown cooling are actively shut off by the shutoff valve of the oil spray nozzles.
The oil spray nozzles are shut off by the CDI control unit in the post-start phase under the following conditions:
• Engine oil temperature greater than -10 °C And:
• The max. shutoff duration (depending on intake air and engine oil temperature) has not yet been reached Or:
• The engine speed or the injection quantity has not yet reached a specified limit value
If the oil spray nozzles are ever switched on, they are no longer shut off for as long as the engine is running.
Eli ruiskut on pois pelistä käynnistyksessä. Kun moottorin lämpötila on alle -10°C ja aika riippuu imuilman lämpötilasta ja moottorin lämpötilasta tai kunnes tietty ruiskutusmäärä on saavutettu. Ja kun ne aukeaa niin ne pysyy päällä niin kauan kun motti käy...
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Ei kai se niin ole.
Sellainen öljyruiskujen venttiili kuitenkin on kummassakin moottoriversiossa ja fyysinen sijainti öljynsuodatinjalan vieressä (varaosanumero A651 180 01 15).
Tämän kyseisen venttiilin varaosanumero on A651 180 03 15 ja jossain saksankielisessä viitteessä sitä kutsutaan "Wegeventil Kurbelgehäuse".
Viimeksi muokannut janimat, Ma 01.02.2021 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Jotain vikoja noissa ventileissä on jokusessa ollut mikä sitten aiheuttanut voitelu häiröitä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Tarkoitat kai kuvan venttiiliä #130? #131 on se mäntien jäähdytysruiskuille.janimat kirjoitti: ↑Ma 01.02.2021 19:50
Ei kai se niin ole.
Sellainen öljyruiskujen venttiili kuitenkin on kummassakin moottoriversiossa ja fyysinen sijainti öljynsuodatinjalan vieressä (varaosanumero A651 180 01 15).
Tämän kyseisen venttiilin varaosanumero on A651 180 03 15 ja jossain saksankielisessä viitteessä sitä kutsutaan "Wegeventil Kurbelgehäuse".
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Joo, tuo #130 on minulle mysteeri. Kuvat molemmista moottoreista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Ilmeisesti hyvin salainen tuo solenoidi kun ei siitä löydy oikein mitään... OM651 HYDRAULIC DIRECTIONAL VALVE A6511800315
Mutta yhden kuvatuksen löysin:
Eli jos minä oikein ymmärrän niin tuossa om651 manuaalissa sanotaan että säätyvä öljypumppu pitää n. 5bar öljynpaineen vakiona. Niin tuollaa venttiilillä saa sen pumpun paineen tuoton rajoitettua n. 2 bar... Ja ilmeisesti tuota ei varmaan ihan kaisissa moottoriversioissa ole.
Mutta yhden kuvatuksen löysin:
Eli jos minä oikein ymmärrän niin tuossa om651 manuaalissa sanotaan että säätyvä öljypumppu pitää n. 5bar öljynpaineen vakiona. Niin tuollaa venttiilillä saa sen pumpun paineen tuoton rajoitettua n. 2 bar... Ja ilmeisesti tuota ei varmaan ihan kaisissa moottoriversioissa ole.
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Hyvä kuvaus, yhtä hyvää kuvaa en löytänyt WIS:istä.
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Kiitos tästä! Selvittää paljon asiaa. Eli tuolla nostetaan öljynpaineita jossain kuormitustilanteessa.Sorsso kirjoitti: ↑Ti 02.02.2021 09:35 Ilmeisesti hyvin salainen tuo solenoidi kun ei siitä löydy oikein mitään... OM651 HYDRAULIC DIRECTIONAL VALVE A6511800315
Mutta yhden kuvatuksen löysin:
Eli jos minä oikein ymmärrän niin tuossa om651 manuaalissa sanotaan että säätyvä öljypumppu pitää n. 5bar öljynpaineen vakiona. Niin tuollaa venttiilillä saa sen pumpun paineen tuoton rajoitettua n. 2 bar... Ja ilmeisesti tuota ei varmaan ihan kaisissa moottoriversioissa ole.
Kannattaa huomioida tämä seikka, jos olette vaihtomoottoria hankkimassa.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Näin olis tarkoitus toimia. Huoltoneuvoja oli kuulemma jotain mutissut, että ei niitä niin vaan vaihdella, mutta olen yrittänyt keksiä että mitä ihmettä hän on yrittänyt sanoa. Luultavasti pihalla koko hommasta. OM646:ssa on ilmeisesti usein runkolaakeripukit jotenkin venähtäneet (luin jostain Sprinter-foorumilta), mutta tässähän kaikki pukit ovat samaa yhteistä kehtoa tasapainoakseleiden kanssa. Toki muodonmuutokset saattaavat joskus olla tosiasioita, mikäli liuskat menevät päällekkäin.E200kompressor kirjoitti: ↑Ma 01.02.2021 15:19 Kun ajattelee kaikkea sitä työtä ja vaivaa mikä on tehty koneen saamiseksi laakerien asennusta vaille niin en ainakaan itse laita vanhoja laakereita takaisin.
Sitä paitsi on hauskaa laittaa ehjia osia kasaan kun ei tarvitse miettiä kestävätkö ne...
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Ei nosteta vaan lasketaan!!!janimat kirjoitti: ↑Ti 02.02.2021 16:44Kiitos tästä! Selvittää paljon asiaa. Eli tuolla nostetaan öljynpaineita jossain kuormitustilanteessa.Sorsso kirjoitti: ↑Ti 02.02.2021 09:35 Ilmeisesti hyvin salainen tuo solenoidi kun ei siitä löydy oikein mitään... OM651 HYDRAULIC DIRECTIONAL VALVE A6511800315
Mutta yhden kuvatuksen löysin:
Eli jos minä oikein ymmärrän niin tuossa om651 manuaalissa sanotaan että säätyvä öljypumppu pitää n. 5bar öljynpaineen vakiona. Niin tuollaa venttiilillä saa sen pumpun paineen tuoton rajoitettua n. 2 bar... Ja ilmeisesti tuota ei varmaan ihan kaisissa moottoriversioissa ole.
Kannattaa huomioida tämä seikka, jos olette vaihtomoottoria hankkimassa.
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Kyllä se voi näinkin olla. Olisi jopa loogista. Kuullostaisi muutenkin tämän päivän ideologian mukaiselta. Säästetään muutama watti energiaa, niin kuin pitämällä takavalot pimeinä.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Sit kun laitat sen nippuun niin kunnollista asennusrasvaa mikä on paksumpaa kuin tavan öljy. Voitelee heti ekasta startista kunnolla eikä pääse pyörimään kuivana.janimat kirjoitti: ↑Ti 02.02.2021 16:56Näin olis tarkoitus toimia. Huoltoneuvoja oli kuulemma jotain mutissut, että ei niitä niin vaan vaihdella, mutta olen yrittänyt keksiä että mitä ihmettä hän on yrittänyt sanoa. Luultavasti pihalla koko hommasta. OM646:ssa on ilmeisesti usein runkolaakeripukit jotenkin venähtäneet (luin jostain Sprinter-foorumilta), mutta tässähän kaikki pukit ovat samaa yhteistä kehtoa tasapainoakseleiden kanssa. Toki muodonmuutokset saattaavat joskus olla tosiasioita, mikäli liuskat menevät päällekkäin.E200kompressor kirjoitti: ↑Ma 01.02.2021 15:19 Kun ajattelee kaikkea sitä työtä ja vaivaa mikä on tehty koneen saamiseksi laakerien asennusta vaille niin en ainakaan itse laita vanhoja laakereita takaisin.
Sitä paitsi on hauskaa laittaa ehjia osia kasaan kun ei tarvitse miettiä kestävätkö ne...
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Redline taitaa olla ihan joku asennus "vaseliini" joka on tarkoitettu liukulaakereille koneen kasaukseen. Siinä varmaan kilohinta kohdallaan... muttakäy muutkin vaseliinit jotka vaan liukee hyvin öljyyn. Ei mitään lisäaineistettuja krafiitti, molybdeeni yms rasvoja kuitenkaan...Sit kun laitat sen nippuun niin kunnollista asennusrasvaa mikä on paksumpaa kuin tavan öljy. Voitelee heti ekasta startista kunnolla eikä pääse pyörimään kuivana.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
En tiedä kuinka väärin olen tehnyt,mutta stp smoke stopilla yleensä olen kasannut.Maastis kirjoitti: ↑Ti 02.02.2021 22:30Redline taitaa olla ihan joku asennus "vaseliini" joka on tarkoitettu liukulaakereille koneen kasaukseen. Siinä varmaan kilohinta kohdallaan... muttakäy muutkin vaseliinit jotka vaan liukee hyvin öljyyn. Ei mitään lisäaineistettuja krafiitti, molybdeeni yms rasvoja kuitenkaan...Sit kun laitat sen nippuun niin kunnollista asennusrasvaa mikä on paksumpaa kuin tavan öljy. Voitelee heti ekasta startista kunnolla eikä pääse pyörimään kuivana.
TJ
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Jep. Ajattelin juottaa myös öljypumpun yläkautta ja ajaa startilla öljynpaineet koneeseen tuossa kun moottori on irrallaan. No vielä ei ole edes osia tilattu, eikä tällä muutenkaan hätä ole. KK-pultit lienee kannattaa samalla vaihtaa.
Joutaiskos joltain kiristysmomentit vaikka yyveenä? Oma star on ollut kaverilla lainassa kuusi vuotta ja liekö enään löytäisin sieltä mitään.
Joutaiskos joltain kiristysmomentit vaikka yyveenä? Oma star on ollut kaverilla lainassa kuusi vuotta ja liekö enään löytäisin sieltä mitään.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Redline nestemmäinen asennusöljy on ihan hyväksi havaittu. Punaista kuraa, tarttuu hyvin ja ei haittaa vaikka kattila seisoisi pidempään kasattuna ennen käynnistystä.
En katso että kauhean kallista oisko ollut 20€ huitteilla se ketsuppipullo öljyä.
En katso että kauhean kallista oisko ollut 20€ huitteilla se ketsuppipullo öljyä.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Konsti mitä käyttänyt monemoissa koneoissa,
kastessa vikkapaa juuri tuota redlinea tai jotain muuta kasaus öljyä, reilusti normi öljyä,
sitten juuri ennen käynistystä öljyn paineet ylös irto pumpuulla pääkanvan ropusta/paineanturin reiästä tms sopivasta
tätä käyttänyt varsinkin virtetyissä koneissa
kastessa vikkapaa juuri tuota redlinea tai jotain muuta kasaus öljyä, reilusti normi öljyä,
sitten juuri ennen käynistystä öljyn paineet ylös irto pumpuulla pääkanvan ropusta/paineanturin reiästä tms sopivasta
tätä käyttänyt varsinkin virtetyissä koneissa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Mikä tuossa vaihtomoottorissa jossa ”kampura poikki” oli vikana?janimat kirjoitti: ↑Ma 01.02.2021 13:20 Onko kokemuksia ja näkemyksiä? Ei paljoa löytynyt juttua haulla.
S204 200CDI OM651.913 on tallissa moottoripukissa. 390tkm ajettu ja jakoketju yms. pitäis vaihtaa. Samalla menee mm. tiivisteitä uusiksi.
Onko aiheellista laakeroida kone samoilla lämpösillä? Kolbenschmidt:n laakerit kaikki yhteensä noin 200€ kotiin kannettuna. Muuta huomioitavaa?
Mulla on toinenkin irtomoottori, OM651.924, tällä ajettu 690Tkm, muuten avaamaton moottori, mutta jakopää tehty. Ostin tämän vaihtomoottoriksi, koska Mersun huollossa oli tehty väärä diagnoosi vaurioista (väitettiin, että lohko halki ja mahd. kampiakseli poikki...). Tämänkin voisi laakeroida ja vaikka myydä eteenpäin. Mutta tässä on öljypumpun yläpuolella lohkossa öljykanavassa jokin sähköventtiili. Tatä komponenttia ei löydy OM651 voitelukaaviosta, joka minulla on. Onko joku perillä mikä tämä on, koska en hätäsellä haulla löytänyt varaosakaaviosta? Toki näin päin lohkoja vaihtaessa tuolla ei ole mitään merkitystä, mutta toisinpäin vaihtaessa raakamoottorit eivät ole vaihtokelpoisia.
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Siinä oli oireina käyntiääni ja runsas öljyvuoto. En itse ehtinyt tutkia sitä ollenkaan kun velipoika käytti sitä ensin yhdellä yleiskorjaamolla, jossa eivät oikein osanneet sanoa mitään. Sitten vei trailerilla merkkikorjaamolle, jossa diagnosoitiin, että lohko halki ja mahdollisesti kampiakseli poikki. Tämän tiedon perusteella määräsin, että autoa ei enään käytetä ja aloin etsiä vaihtomoottoria ja sellaisen löysin, sekä tilasin.
Lopulta nostin koneen pois ja siinä sitten ihmetellessä selvisi, että jakopään kotelo oli käyttävän ketjupyörän kohdalta halki. Jakoketjun laahain oli katkennut ja tippunut ketjun väliin. Jako oli hypännyt yhden hampaan AIKAISEMMALLE, mutta katkenneen laahaimen ja venymän johdosta se on tällä hetkellä vain noin 8 kampiakselinastetta aikaisella.
Tuohon väärään diagnoosiin on saattanut johtaa se, että mootori oli vasemmalta kyljeltä hyvin öljyinen. Tässäkin moottorissa on ollut runsasta vuotoa jostain lämmönvaihtimen ja öljynsuodattimenjalan seudulta. Tässä oli myös venttiilikoppa mehinyt reilusti suuttimien poteroon. Toisaalta se oli hyvä asia, sillä suuttimet nousivat paikaltansa yhdenkäden peukalo-etusormiotteella ylös. Täytyy tässä joku päivä vielä haastatella tuota merkkiliikettä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Mulla on 146tkm ajettu vm.2010 om651 koneella oleva sprintteri, jossa kone jumissa. Ei pyöri kumpaakaan suuntaan, alemman öljypohjan irroituksella ei näy mitään. Saako ylemmän öljypohjan irroitettua ilman laatikon irroitusta?
Tai voiko siellä olla jotain muuta vialla, kuin kampura katki tai laakerit jumissa?
(Sammu 24 asteen pakkasilla tyhjäkäynnillä..)
Tai voiko siellä olla jotain muuta vialla, kuin kampura katki tai laakerit jumissa?
(Sammu 24 asteen pakkasilla tyhjäkäynnillä..)
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Pitää ottaa laatikko irti. Siellä on pari ruuvia jakopään levyssä.Raipe123 kirjoitti: ↑Pe 05.02.2021 09:35 Mulla on 146tkm ajettu vm.2010 om651 koneella oleva sprintteri, jossa kone jumissa. Ei pyöri kumpaakaan suuntaan, alemman öljypohjan irroituksella ei näy mitään. Saako ylemmän öljypohjan irroitettua ilman laatikon irroitusta?
Tai voiko siellä olla jotain muuta vialla, kuin kampura katki tai laakerit jumissa?
(Sammu 24 asteen pakkasilla tyhjäkäynnillä..)
Laakerit siellä varmaan on päällekkäin. Aika yleistä Sprintereissä.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Nostetaan tämä takas ylös kun tuli vahingossa vastaan mersun virallinen korjaussarja tuolle öljynpaineen alennus venttiilille.
Eli jos haluaa varmistaa ettei pyöri laakeriliuskat väärästä välistä matalan öljypaineen takia niin tuossa ratkaisu. Jos oikein asian ymmärsin.
Eli jos haluaa varmistaa ettei pyöri laakeriliuskat väärästä välistä matalan öljypaineen takia niin tuossa ratkaisu. Jos oikein asian ymmärsin.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Suunillen saman näköisiä pultin pätkistä sorvattuja on laiteetu öljun kierron muutoksenSorsso kirjoitti: ↑Ma 01.03.2021 08:36 Nostetaan tämä takas ylös kun tuli vahingossa vastaan mersun virallinen korjaussarja tuolle öljynpaineen alennus venttiilille.
Eli jos haluaa varmistaa ettei pyöri laakeriliuskat väärästä välistä matalan öljypaineen takia niin tuossa ratkaisu. Jos oikein asian ymmärsin.
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Sattumalta luin tänään samasta asiasta (kääntäjällä) tuolta idästä...
https://carmasters.org/topic/13294-%D1% ... 51/page/2/
https://carmasters.org/topic/13294-%D1% ... 51/page/2/
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Cdi203, minkälaisella systeemillä oot paineistanu konetta remontin jälkeen? Mulla on kohta vuoden ollut om617 seisomassa täysremontin jälkeen ja olis hyvä saada varmistettua että voitelu alkaa toimia heti. Voiko öljynpainemittarin reijästä lykätä öljyä sisälle, meneekö oikeaan paikkaan?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500