w638 Sähköikkunat ja keskuslukitus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
JorKsX
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 20.01.2021 22:17

w638 Sähköikkunat ja keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja JorKsX »

Elikkäs kaikkein karvalakein vito vissiinkin kyseessä. veivi ikkunat. Oveen ei mene ainuttakaan piuhaa tai alipaine letkua.
Tarjolla olis sähköikkunat saman korin vitosta.

Millanen homma vaihtaa?
Vanha mekanismi irti. sähköversio tilalle jooo.
Miten johdotus? Onko näis mersuissa joku ikkunan moottoreille oma säätömoduuli jota ohjataan väylän kautta?
Vai vedänkö akulta napille johdon ja sieltä moottorille ja moottori pyörii niinkauan kun nappia painaa?

Sit toinen kysymys. Tässähän ei ole keskuslukitusta vaan jokanen ovi pitää manuaalisesti avaimella käydä kääntämäs kiinni.
Onko näihin olemassa jotain keskuslukitus settiä? kauko-ohjattavan releen kun laittaa päälle niin vetää kaikki ovet kiinni ja samallai auki.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: w638 Sähköikkunat ja keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Eikö oveen mene edes peilin säätöä/lämmitystä,jos ei niin todella karvalakkien karvalakki. Tai sitten ihan alkusarjan kampe. Mitään ylimääräisiä johtoja näihin ei ole vedetty. Tarvitset siis lähdön sulakkeelta, siitä johdot oveen/oviin (jos haluat molemmille puolille sähkölasit). Maadoitus-, eli miinusjohdot (sopiva maadoituspiste löytyy oikealta puolelta kojelaudan alta. Sen voi tehdä muös pelkillä kytkimillä (ilman releitä), alkuperäisessä on ns. mukavuustoiminto joka vaatii oman controboksin (siinä on johtoja aika nippu). Tuohon mainitsemaasi tapaan toteuttaa tuo käy 5-napainen ikkunakytkin mallia tarvike. Keskimmäiseen nastaan tulee +12V, laitimmaisiin menevät johdot moottorille, ja niiden välissä oleviin -12V. Ei paha, jos on näitä harrastanut. Toki alkuperäinen on "hienompi" koska siinä on valot, mutta se vaatisi virtalukon ohjaaman jännitteen (muutoin ne merkkivalot palavat yötäpäivää).

Tuo keskuslukko vaatii enemmän askaretta, koska sähkölukollisessa Vitossa on liukuovessa kytkinnastat sähkön johtamiseksi liukuoven lukolle. Takaluukun sähköt kulkevat vasemman puoleisessa kumihaitarissa saranan lähellä. Tarvikeliikkeissä on valmiita lukkosarjoja, Askareen määrään vaikuttaa myös, tekeekö "tyhmän" systeemin joka lukittuu/avautuu vain kuskin ovessa. Näin ei tarvita lukittumis/avautumistietoa lukkomoduulille. Minunkin Vitoni alkuperäisessä systeemissä myös polttoaineentäyttöluukku on lukittu, eli siinä on siis kaikkiaan viisi lukkomoottoria mikrokytkimineen.

Tsemppiä askareeseen!
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Vastaa Viestiin